Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund, mellomstor-stor


Aninochi
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg er snart ferdig som student og er på vei ut i arbeidslivet. Kommer nok ikke til å skaffe meg hund med en gang, men drømmen om hund er der og jeg klarer ikke å dy meg på å undersøke litt.

Aller helst er jeg på jakt etter en kamerat som kan dra meg opp av sofaen og gjøre det til en plikt å komme meg ut hver dag. Jeg er ikke noe idrettsmenneske, men liker veldig godt å gå turer i skog og mark, men hater å gå alene.

Når det kommer til hunden vil jeg ikke ha noen liten hund, eller korthåret. Søstera mi har en dverg pinscher, og selv om hun er kjempesøt, vil jeg helst ha noe større. Jeg ser helst for meg en hund med myk, halvlang pels. Og helst ikke trekkhund eller jakthund.

Hadde hund da jeg var 5 år, men fikk såklart ikke noe ansvar med å trene, så det blir nok noe helt nytt for meg. Har derimot ikke noe imot å legge mye tid i hunden og treninga.

Hva jeg kan gi hunden:

- 3 turer om dagen, to korte på 30 min, og en lengre på 1-1,5 timer. (Har også planer om å skaffe en Dog Powered Scooter etterhvert.)

- Lydighet/agility på hobbybasis.

- Børsting ca 1 gang i uka. Hundefrisør kanskje 1 gang i året.

- Planer om å bli med i hundeklubb.

Min livssituasjon nå:

- Skal flytte inn i leilighet snart, men har mest sannsynlig ikke hage.

- Kommer til å flytte sammen med ei venninne som har katt.

- Regner med å skaffe en skiftjobb med varierende arbeidstider, ofte om natten. Borte i ca 6-8 timer om dagen.

- Kan kanskje skaffe noen til å gå tur med hunden en gang mens jeg er på jobb på dagtid.

Utover det:

- Ikke utpreget jakt instinkt. Vil ha mulighet til å kaste ball/pinne uten å være redd for at hunden stikker av.

- Planlegger å få unger før det er gått 12-15 år, så det bør helst være en som er tålmodig og snill med barn.

- Helst en mellomstor-stor rase.

- Jo friskere, jo bedre.

- Halvlang pels, må tåle norsk kulde uten å trenge klær.

- Er veldig glad i utseendet til spisshunder, men er ikke et must.

- Relativt rolig innendørs.

- Helst ikke veldig mye bjeffing.

Har dere noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Finsk lapphund og Norsk buhund ser nydelige ut, og ligner veldig mye på den jeg hadde som liten <3 Men jeg er litt bekymret for å ha de i en leilighet hvis de bjeffer mye, men er jo greit hvis det er mulig å trene av de bjeffinga. Det går jo selvfølgelig fint med ett par bjeff når noen kommer, men utover det vil jeg ikke plage potensielle naboer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den og skjønner deg godt. Har selv hatt gjeterhunder før, men har nå en labrador som aldri har bjeffet. Det er så praktisk når man bor i leilighet og har naboer på alle kanter. Man kan så klart trene bort en del bjeffing, men det er noe helt eget med de som er nesten helt stille fra naturens side :) Mye er jo individavhengig også, men hvis en stille hund er et viktig kriterium for deg, så tror jeg ikke at jeg ville sett på spisshunder generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, regna egentlig med det, men jeg er åpen for flere kategorier :) Så lenge jeg får en fin turkamerat, betyr egentlig ikke rasen så veldig mye. Er bare redd for å velge en rase som ikke passer inn i mitt liv. Har hørt om flere som har gått på en bom der. Ei venninne med barn valgte en Samojed, men var ikke på langt nær forberedt på mengden mosjon den krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighet eller ikke har nok ikke så mye å si uansett rase, så lenge hunden får det den trenger utendørs.

Selv tenkte jeg på berner sennen.

Eurasier er veldig varierende, men ganske egne og ikke så lette å trene og ha til å gå løs. Det er ikke sikkert den er så interessert i å kaste ball og pinner heller, men ellers oppfyller den nok kriteriene dine ganske fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente vel egentlig bare at jeg vil ha mulighet til å slippe hunden uten at den stikker av :) Trenger ikke nødvendigvis å kaste ball for det. Og jeg trenger ikke en hund som er sånn veldig lett å trene, om jeg må jobbe en del for å lære hunden triks, gjør ikke det så mye.

Berner Sennen er virkelig fine de også. Ifølge wikipedia foretrekker de å være mest mulig ute - er det veldig viktig for rasen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia er at hunder som er lette å trene er ofte også lettere å trene på innkalling og å holde seg i nærheten. Hunder som er vanskelige å trene er gjerne selvstendige og ikke nødvendigvis så interessert i å holde seg i nærheten. Og da er det ofte gjeterhunder og jakthunder som skal jobbe sammen med fører, som er lette å få til å holde seg i nærheten, samt noen vakthundtyper.

Det går helt fint å ha berner sennen som "innehund", men det er klart at de trives ute i de fleste værforhold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaha, jeg har egentlig aldri tenkt over det på den måten før og var under inntrykk at jakthunder var av de som lettest løp avgårde. Men i det tilfellet er det vel ikke så farlig å velge en brukshund likevel. Har vel fokusert søket mitt mest på de som ikke har noen spesielle bruksområder utenom det å være selskapshund.

Jeg tror jeg lett kunne valgt berner sennen hvis jeg hadde hatt en hage, så hunden ville hatt muligheten til å gå ut om den ønsket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia er at hunder som er lette å trene er ofte også lettere å trene på innkalling og å holde seg i nærheten. Hunder som er vanskelige å trene er gjerne selvstendige og ikke nødvendigvis så interessert i å holde seg i nærheten. Og da er det ofte gjeterhunder og jakthunder som skal jobbe sammen med fører, som er lette å få til å holde seg i nærheten, samt noen vakthundtyper.

Det går helt fint å ha berner sennen som "innehund", men det er klart at de trives ute i de fleste værforhold. :)

Men det er vel en fordel å ha en rase med relativt liten radius? Jeg har f.eks aldri opplevd at dvergpinscherne har stukket av på tur, men border collien gjorde det. Hun hadde større radius, så selv om hun i utgangspunktet hadde bedre innkalling, var det hun som kunne finne på å ta seg en tur på egenhånd. Dvergpinscherne derimot holder seg alltid innenfor synsfeltet mitt.

Jakthunder er jo ofte kjent for nettopp å stikke, men du tenker kanskje på noen spesifikke jakthundtyper?

Ellers vil jeg foreslå whippet, men da får jeg vel kjeft, siden de har kort pels og kan jakte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo selvsagt lyst til å foreslå en liten japaner, da. De oppfyller alle kravene dine, og passer glimrende til det du har satt opp. Det er litt lyd i de, ja - Ozu er veldig glad i å følge med ut vinduet for å bjeffe på de frekke folkene som våger å gå forbi fortauet utenfor. Men det kan roes med trening.

Bortsett fra det så er han ikke en hund som stikker av, ikke utpreget jaktinstinkt (bortsett fra at han elsker fugler!), bor godt med katter, får en times hovedtur til dagen i hverdagene og er fornøyd med det, og fungerer helt perfekt som lydighet/agility på hobbybasis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia er at hunder som er lette å trene er ofte også lettere å trene på innkalling og å holde seg i nærheten. Hunder som er vanskelige å trene er gjerne selvstendige og ikke nødvendigvis så interessert i å holde seg i nærheten. Og da er det ofte gjeterhunder og jakthunder som skal jobbe sammen med fører, som er lette å få til å holde seg i nærheten, samt noen vakthundtyper.

 

Det går helt fint å ha berner sennen som "innehund", men det er klart at de trives ute i de fleste værforhold. :)

Jakthunder pleier ikke å være kjent for å holde seg i nærheten.. Kan du nevne 1 jaktrase som holder seg i nærheten?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal gå for berner sennen, jeg - hvis du vil ha det :D Supre, sporty hunder som passer utmerket for førstegangseiere, og elsker barn - og du kan prøve deg på litt forskjellig lydighet/agility etc, samtidig som de fint takler at du er syk en ukes tid og ikke orker så mye aktivitet. En gjennomsnittsberner ville vært strålende fornøyd med å bo i leilighet og få den mengden tur og aktivisering du skisserer.

Apropos hage: Jeg har to store, aktive hunder på 3 rom og kjøkken, uten annet uteområde enn balkongen - og en av dem er en samojed som helst vil bo ute hele året. Han elsker balkongen, og later til å trives like godt hjemme som når vi besøker foreldrene mine som har 2 mål hage ;) Tror jeg er mer opptatt av den hagen, egentlig :P Hage er veldig greit å ha for oss eiere, men hunder kan trives minst like godt i en leilighet: at hunden får det den trenger av aktivitet, mosjon og oppmerkshet er mye viktigere enn plass og evt hager! :)

Berner, berner, berner! :cheer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakthunder pleier ikke å være kjent for å holde seg i nærheten.. Kan du nevne 1 jaktrase som holder seg i nærheten?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Gruppe 8-hundene? "Jakthunder som skal jobbe sammen med fører" skrev hun. Type retrievere og spaniels.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo se på engelsk springer spaniel da kanskje? :-) De krever å få brukt seg litt men vil si de er fine tur og familiehunder.

Mange fine spisshunder og, men mange av dem har lrtt for å bjeffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster har en nydelig eurasier som passer dine kriterier bra. Hun lager ikke en lyd. Enkel og grei på tur, men kan ikke gå løs på gården uten tilsyn, da stikker hun. (Retrieveren deres er dog mye verre når det gjelder å stikke av.)

Det eneste er at hun foretrekker å være ute. Selv midt på vinteren er hun gjerne ute hele dagen, og de må omtrent tvinge henne inn på kvelden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...