Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mai!


Anette
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna

:yawn: akkurat kommet inn etter å ha lekt instruktør i 6 timer. Jentene er bestikket med hversin griselabb og ligger ute å gnager og jeg sitter i vinden i stuen :P De må ligge tygge ute og jeg vil følge med.

Hadde den herligste DSG valpen på kurs i dag. Hadde glatt tatt den med hjem, og det er skjeldent jeg sier altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må jeg bare SKRYTE litt altså! Døde nesten i går av stress og frustrasjon over eksamen i salgsfaget i dag. Men det gikk helt sinnsykt bra. Jeg var ufattelig nervøs og usikker. Jeg vet jo jeg kan j

Vi har blitt mor og far:D

Ååååhh På sykehjemmet i dag ble jeg vitne til et fantastisk øyeblikk! En av våre faste pasienten sliter voldsomt med smerter, men vil alltid hilse på Thorvald, samme hvor syk han er, så karrer han se

Posted Images

Må forresten nevne i forbifarta at i Lidköping i dag ble kullsøsteren til Symra BIR, halvsøsteren ble BIR veteran og oppdretteren beste oppdretter. Bare for å ha nevnt det liksom. :aww:

Det er da moro å heie på slekta!

Jeg liker godt å høre at familien til mine har gjort det bra - da vet jeg det er en bredde i kvaliteten på linjene. På spesialen om torsdag sto for eksempel X'ens far som beste hannhund, to sønner av ham og halvbrødre av X'en som nummer to og tre, samt som "nummer fem" med reservecert - og beste tispe er også tjukke slekta.

Og nå tikker det inn nyheter om at Foenix' vakre pappa har vært i Mummiland og hentet cert og CACIB! Vi visste jo at han er pen, men hyggelig med titler som bekrefter det også. Så nå er han finsk merverdiavgift.

Sorry, men behovet for å skryte gikk foran det å lese seg opp fra i går. Men HURRA! For bursdagsbarn/hunder, for store og små gleder. Stor glem for triste og leie ting :console:

Vel altså, til tross for hard konkurranse med seg selv ble Nix BIR valp i dag. Det er jo ikke så verst å bli BIR når man stiller mot seg selv. Greia var kritikken som var så knallfin at jeg fortsatt svever litt.

"Medel kraftig, mycket god typ, feminin hund med mycket bra uttrykk, bra manke, rak stram rygg (for den dommeren er det vist ett stort + i margen) noget kort kryss, bra viklet foran, mycket bra vinklet bak, parallell bak, parallell foran, bra stegslengd, presenteres i mycket god form" Dommeren er en annerkjent finsk dommer og han ønsket meg lykke til videre med en mycket bra tik! *sveve* smiley-proud2.gif

Gratulerer! Den stoltheten over noe hjemmelaget er ganske særegen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at hage er selve livet! Jeg er ikke så overvettes flink til å holde den fin, men planter som spirer og blomstrer gjør meg euforisk! I dag la jeg merke til at min kjære ballblom ikke var borte likevel, som jeg trodde i høst. Tvert imot har den spredd seg til fire nye steder! Blomstrende, duftende ballblom er så sommer! Nå blomstrer mengder av primula her, hagen min har ekstra mye av den lilla sorten, siden både moren min og jeg har tatt ekstra godt vare på den varianten. Tulipanene og påskeliljene har knopper, mens blåstjerne (scilla) blomstrer over alt.

Nå skal hundene og jeg ut og fortsette hagejobbingen! h058.gif

Jeg visste egentlig ikke at jeg var sånn hagenerd - men herregud det er så artig å se det spire og gro altså :). Sånne primula - hvordan ser de ut? Jeg har bare hatt dem i vinduskarmen liksom... Også blir jeg misunnelig på at tulipaner og påskeliljer har knopper - her er de bare små spirer ennå liksom... Men scilla'ene har begynt å blomstre her også :).

I natt drømte jeg at jeg hadde en kjæreste, og denne kjæresten var kamerat med John Carew. Og så hadde det seg sånn at John Carew var dødelig forelsket i meg, derfor skulle han få lov av kjæresten min til å kline litt med meg. Og ettersom John Carew er litt sånn lekker så syntes jeg det var helt ok. Men etterpå ble kjæresten min sur og sa: "Jasså, så du likte å kline med John Carew ja!"

Kan ikke drømmene mine snart slutte å være på fjortisstadiet!?

:lol: :lol:

Nå har jeg pakket litt i campingvogna og ryddet litt annet stæsj, også har jeg fjernet gresstorv og alskens ugress fra kantsteinene på den ene siden av inngangspartiet (altså - det er sikkert 20 meter kantstein det) - Dvs jeg har skåret vekk det som vokste over steinene med kniv, også har jeg revet opp gresstorv og annet ugress som vokste der det egentlig bare skal være grusgang. Også tok jeg sjansen på å gå med shorts og singlet faktisk :D. Stakkars dem som kjørte forbi - de må vel ha blitt sjokkskadd, men... :aww:.

Nå skal vi straks ta en sykkeltur, tror jeg, før jeg kanskje bør lage litt middag. Det blir rømmegrøt med spekemat, tenker jeg :).

Edit: Ved nærmere ettertanke var det visst bare en syklist som passerte mens jeg holdt på.. *Host*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg inne på café og skriver videre på bacheloroppgaven... Jeg er faktisk oppe i åtte sider igjen allerede, og må innrømme at jeg er godt fornøyd med det på bare to dager altså. Kanskje det går bedre enn jeg fryktet likevel. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for lykkeønsker.

Ikke hørt noe. Helt ærlig, trur jeg ikke jeg kommer til det heller. Egentlig føler jeg meg mest som en dust som overhode kunne ha en tanke om at det kunne kanskje rette seg bittelitt etter alle disse årene hvor de aldri har tatt kontakt... Har både en bror og en søster, men kompliserte familieforhold gjør at jeg er den midterste av to helsøsken (de er mine halvsøsken). Og det har vel kanskje noe å si?

Ja ja. Man velger ikke familie... Men nå har jeg forsøkt både med min bror og min søster, så da er det jo opp til de resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg inne på café og skriver videre på bacheloroppgaven... Jeg er faktisk oppe i åtte sider igjen allerede, og må innrømme at jeg er godt fornøyd med det på bare to dager altså. Kanskje det går bedre enn jeg fryktet likevel. :aww:

Selv om du må gjøre alt på ny, så har du jo et godt grunnarbeid å bygge på denne gangen da..... Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren må være sjuk, han hadde rydda stua UTEN mas mens jeg var på jobb! :)

(Men han er nå fortsatt mann, han hadde støvsugd stua, men stoppet akkurat på grensa til kjøkkenet selv om det ikke er noen dør der en gang :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du må gjøre alt på ny, så har du jo et godt grunnarbeid å bygge på denne gangen da.... Lykke til! :)

Joa, hadde vært greit det om grunnarbeidet hadde klart å hjelpe meg lenger på vei enn 4 sider. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier jeg meg foreløpig ferdig med luking, planting og beskjæring av roser. Men hvis været holder seg ser jeg ikke bort fra at det blir en økt til i dag. Hundene har koset seg sånn i hagen! Ligget på steinhellene med halvåpne øyne og bare latt humla suse. Rett ved ørene på dem faktisk. Symra spratt opp og måtte snuse på humla, men var veldig forsiktig. Den var skumsle! a022.gif

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem hva hvor? Passer det for heeelt nybegynnere?

Brukshunden.net i Haugesund. Vi er helt nybegynnerer, i utgangspunktet er det sønnen min som skal med Lady, hvis han bakker ut hopper jeg med glede inn. :) Har aldri gjort dette før noen av oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem hva hvor? Passer det for heeelt nybegynnere?

Fra fb: "Sporhundkurs for nybegynnere og viderekommede 5-6/7 på Karmøy. Begrenset antall plasser! Annonse vil legges ut på brukshunden.net om noen dager. Ønsker du å reservere plass, send Mail til harmonisk.hund@gmail.com"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg må innrømme at jeg synes at denne var litt morsom. :P

Dear client,

Welcome to our practice. The following are some suggestions of how to make things most pleasant for our staff.

*As you have already figured out your scheduled appointment time is just a suggestion. Feel free to ignore it and do as you please.

*If you are not going to show up, please do not call. We like the suspense of trying to figure out what you are going to do. Sometimes we run bets on it. So as you can see, calling and informing us of your intentions would just take the fun out of our day.

* Verbal abuse is always appreciated. If possible, wait till the waiting room is full. Please be creative in your profanity, we all like to expand our vocabulary.

* Do not put your dog on a leash or your cat in a carrier. Just let them loose as soon as you walk in. The staff enjoys a little pandemonium.

*Bring as many small children as possible. Three or more is preferred. If you don't have that many borrow from your neighbors (look for the most poorly behaved). Make sure they all have juice and crayons because we love to clean. Also, we encourage them to jump on the furniture, play rough with the hospital cat, and go through the drawers.

*Do not bring any prior records as we request. Calling other clinics gives us time to catch up with old friends.

*We're just kidding when we suggest that you bring stool or urine. That's gross. We'll just get it off our waiting room floor after your dog relieves him/herself everywhere

*Please feel free to stay on your cell phone. Handless headsets are preferred because it really makes it challenging to figure out if you are talking to us or the person on the phone. Make sure to call back later and ask us questions about all the things we were trying to explain.

* When giving information about your pet be as vague as possible. The doctor is psychic and can communicate with your pet, so its really just a formality anyway.

* Be sure to insist we follow your breeder's recommendations. Especially about anesthesia and vaccines. Our schooling and training really doesn't teach us much, so we appreciate the guidance.

*Give medications as you see fit. We just put instruction labels on them because the label printer is cool. We understand that when the condition doesn't resolve it is our fault not yours.

*Don't tell us all the other vets had to muzzle your dog till after he/she tries to bite. Keeps our reflexes sharp. Besides, its more of a challenge to muzzle a dog once he/she is all worked up.

*If your cat is hissing and upset, please put your hands and face as close to his/her mouth as possible. He/she would never bite you. If a bite did occur from your own stupidity, it is our fault anyway.

*Ignore the 'employees only' signs. Just wander around as you please. Stick your hands in all the cages. If your child is wandering around, we prefer him/her to be barefoot.

* If your pet is sick please wait a minimum of three days before having him/her seen. Also, be sure to exhaust all treatments available over the counter or at the pet store before bringing him/her in to be examined. Oh, and ten minutes before close on a Saturday is the perfect time to call and tell us you're coming in.

* Always complain about the bill. We know our prices are too high. In general, we tend to be greedy and don't care about your animal.

*Feel free to agree verbally and in writing to all fees, especially to the expensive ones. Then, after the diagnostics/treatments are performed, and only then, inform us that you have no actual money, but that you can pay us $10 a week until it is paid off.

*Please be sure to let us know of all illnesses you THINK your pet may have because you looked it up online. Then be sure to dictate to us how your pet should be cared for.

We look forward to caring for your pet. If you have any suggestions about what we can do to make life easier for you and more difficult for us, please do not hesitate to let us know.

**In early summer we will generously vet all your injuries (physical & mental ones) when you bring us a young (preferably imprinted) wild bird you saved from its parents

:teehe:

Åh, kjenner meg SÅ godt igjen :lol:

Denne blir med på klinikken på mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukshunden.net i Haugesund. Vi er helt nybegynnerer, i utgangspunktet er det sønnen min som skal med Lady, hvis han bakker ut hopper jeg med glede inn. :) Har aldri gjort dette før noen av oss.

Fra fb: "Sporhundkurs for nybegynnere og viderekommede 5-6/7 på Karmøy. Begrenset antall plasser! Annonse vil legges ut på brukshunden.net om noen dager. Ønsker du å reservere plass, send Mail til harmonisk.hund@gmail.com"

Blæ i Haugesund! :P

Edit: var bare 2 plasser igjen for 5 timer siden så spørs om det evt er noe ledig. Hva gjør dere med overnatting osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæ i Haugesund! :P

Edit: var bare 2 plasser igjen for 5 timer siden så spørs om det evt er noe ledig. Hva gjør dere med overnatting osv?

Er jo bare rett nedi her jo :) Sporkurs i Bergen er det ikke mye av...

Finner vel en campingplass el noe sånt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste egentlig ikke at jeg var sånn hagenerd - men herregud det er så artig å se det spire og gro altså :). Sånne primula - hvordan ser de ut? Jeg har bare hatt dem i vinduskarmen liksom... Også blir jeg misunnelig på at tulipaner og påskeliljer har knopper - her er de bare små spirer ennå liksom... Men scilla'ene har begynt å blomstre her også :).

Her ser du noen av de vanlige gule og mange av de mer uvanlige lilla. For å si det sånn:

24234866-2100-4e54-8615-2bcb5b6f41c2.jpg

(Tror jeg må luke det bedet i morgen. *Host*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom PM for spesialen neste helg. Bare seks unghunder, så jeg er vill og gærn og håper på klasseplassering - til tross for rasende høy kvalitet på unghundene for tiden, og det vil ikke forundre meg det grann om certet går til unghund i år. Og nei, jeg tenker ikke på Foenixen da. Jeg regner med at jeg vet hvem de seks i klassen er, så.

Bare ti i LP1, så der går vi for en topp 10. 25 i åpen klasse tispe, så der går vi for... Øh... Alt fra ikke møtt om pelsen fortsetter å rase av til cert om jeg tror på mirakler, kanskje?

Også håper jeg ringsekretæren ikke ser behovet for å ta inn alle i åpen klasse med en gang, for enkel matematikk tilsier at X'en er nummer 24 av de 25, så da kunne jeg fått en pause mellom datra og morra til å fikse pels, bytte lenker og få igjen pusten. Foenix er nummer fem av seks i unghund.

Tenk så moro det skal bli når begge skal gå i åpen klasse etter hvert... Heldigvis er morra veteran om drøye to år, så en kan få en pustepause i championklassen.

Også skal jeg skaffe meg unghund hannhund, for der var det bare én påmeldt. Det er jo LATTERLIG. Men så er det under hundre voksne påmeldte, så det er rekordlavt. Og åtte valper - da X'en var valp i 2008 på spesialen var det 10-12 bare i klassen hennes. Synd om folk er så barnslige at de boikotter bare fordi vi har flyttet plass; jeg håper folk har bedre årsaker enn som så for å være hjemme. Men vi har 15 veteraner. Det er 15.4 prosent av de påmeldte, det. Jeg skulle gjerne sett andre raseklubber med så høy oppslutning blant de over åtte. Særlig fra de som skriker høyest om at rasen kreperer så tidlig. For all del, de må gjerne leve lengre. Men vi får til langtlevende også. Jeg registrerer at vår raseklubb igjen har påbegynt en levekårsundersøkelse. Mens andre sammenlignbare raser ikke har en eneste offisiell statistikk (gjetninger er ikke statistikk eller fakta) på hvor gammel deres rase som skal være så mye bedre enn berneren blir.

Just saying.

Takk for meg.

*steppe ned fra såpekassa*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

På vei hjem i sta fikk jeg hjertet i halsen. Ser to unge gutter(10 år ca) stå halvveis uti grøfta med en ES. Det for noen gloser igjennom meg når jeg så bikkja stå der, for jeg skjønte ikke hvordan Milo hadde kommer seg ut på vift alene. Kommer opp på siden av guttene, og da ser jeg at det heldigvis ikke er min hund. Tenkte at jeg skulle snakke med guttene, så snudde bilen og hoppet ut. De hadde sett han løpe alene, og tenkte det kunne være skummelt så de fikk fanget han og ringt nummeret som sto på. Jeg syns han lignet så sinnsykt på Milo, og det viste seg faktisk å være broren :P Roste gutta veldig for at de hadde fått tak i hunden. Så må jeg kjøre, og akkurat da kom eieren. En kjapp samtale, slenge bikkja i bilen og kjøre. Jeg var rett unna, så ga kjæresten min en 100-lapp å ba han kjøre etter guttene for å gi de litt finnerlønn, men de hadde syklet så fort at han ikke så noe mer til de :( Syns det er kjempefint at de gjør sånn jeg, så selv om jeg er helt blakk selv og egentlig trenger den hundringsen syns jeg de skulle få den.

Fanget mange settere selv i den alderen(ikke rart jeg er setterfrelst etter å ha tatt inn mange som har stukket av :lol:), og finnerlønn var ikke noe jeg tenkte på. Hadde en av mine stukket av nå så hadde jeg satt så stor pris på at noen hadde funnet dem at jeg hadde gitt de en slant hver..

Men da fikk jeg endelig hilst på broren til Milo, og den også hadde mange kuler på kroppen.. forresten veldig glad jeg ikke kom gående med han når de unge guttene sto med broren, for da hadde de pent fått vært vitne til et mindre så pent kull-slagsmål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæ i Haugesund! :P

Edit: var bare 2 plasser igjen for 5 timer siden så spørs om det evt er noe ledig. Hva gjør dere med overnatting osv?

De to andre plassene er mokken og meg.... :D

Min far bor i Haugesund, så da blir det overnatting hos han. Kanskje fortelle han datoene etterhvert også??? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

notifications var på 4 sifret tall :P så jeg bare clearet det jeg :aww: nå har jeg sovet litt. *være flink*

Altså det er litt slemt å erte deg i denne situasjonen, men jeg tipper det bare er noe du sier så du kan late som du ikke så at Lill sa hun skulle komme å dognappe Issi om hun så deg på noe som overhodet lignet en konkurranse fremover. :P

Sånn for ikke bare å være slem så ønsker jeg deg veldig masse god bedring. Tenker på deg hele tiden! :hug:

Og der kom PM for spesialen neste helg. Bare seks unghunder, så jeg er vill og gærn og håper på klasseplassering - til tross for rasende høy kvalitet på unghundene for tiden, og det vil ikke forundre meg det grann om certet går til unghund i år. Og nei, jeg tenker ikke på Foenixen da. Jeg regner med at jeg vet hvem de seks i klassen er, så.

Bare ti i LP1, så der går vi for en topp 10. 25 i åpen klasse tispe, så der går vi for... Øh... Alt fra ikke møtt om pelsen fortsetter å rase av til cert om jeg tror på mirakler, kanskje?

Også håper jeg ringsekretæren ikke ser behovet for å ta inn alle i åpen klasse med en gang, for enkel matematikk tilsier at X'en er nummer 24 av de 25, så da kunne jeg fått en pause mellom datra og morra til å fikse pels, bytte lenker og få igjen pusten. Foenix er nummer fem av seks i unghund.

Tenk så moro det skal bli når begge skal gå i åpen klasse etter hvert... Heldigvis er morra veteran om drøye to år, så en kan få en pustepause i championklassen.

Også skal jeg skaffe meg unghund hannhund, for der var det bare én påmeldt. Det er jo LATTERLIG. Men så er det under hundre voksne påmeldte, så det er rekordlavt. Og åtte valper - da X'en var valp i 2008 på spesialen var det 10-12 bare i klassen hennes. Synd om folk er så barnslige at de boikotter bare fordi vi har flyttet plass; jeg håper folk har bedre årsaker enn som så for å være hjemme. Men vi har 15 veteraner. Det er 15.4 prosent av de påmeldte, det. Jeg skulle gjerne sett andre raseklubber med så høy oppslutning blant de over åtte. Særlig fra de som skriker høyest om at rasen kreperer så tidlig. For all del, de må gjerne leve lengre. Men vi får til langtlevende også. Jeg registrerer at vår raseklubb igjen har påbegynt en levekårsundersøkelse. Mens andre sammenlignbare raser ikke har en eneste offisiell statistikk (gjetninger er ikke statistikk eller fakta) på hvor gammel deres rase som skal være så mye bedre enn berneren blir.

Just saying.

Takk for meg.

*steppe ned fra såpekassa*

Takk for at du holder meg litt oppdatert! Med mamma på telefonen i tillegg som bare snakker om bernere så vil jeg si at jeg er mer oppdatert der enn på kelpie og welsh tilsammen... :P

Også syntes jeg ikke du skal få pause i championklassen i to år fremover da, men det trenger jeg ikke si høyt så jinxeguden hører det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...