Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Kanskje ikke mynder er så sære som folk skal ha det til da? Siden alle eierne mener sine hunder ikke er det? :P Kommer vel kanskje an på hva folk legger i order "sær"? Blir de sære fordi de ikke er intr i å trene så mye? Sære fordi de har egne meninger? Ja hva legger folk i ordet sær? Tror da de fleste myndene er sosiale mot familien sin, men kanskje noen kan være reserverte mot fremmede? (og da blir oppfattet som sær?)

Skrevet

"Folk" vil ha små/mellomstore lettstelte og lettlærte hunder. Hundejordehunder ofte og hunder som kan gå løs hvorsomhelst. Og de som vil trene med hund kjøper etter behov. De vil ikke ha store langhårshunder som jakter og som er tungtrente om det går å si :) Og mange syns den karakteristiske profilen er stygg. (hele profilen er funksjonell til oppgaven. Til og med hodefasong og øreplassering) Så om den skal gjøres mere populær så man jo forandre på alt eller en del av det som ER rasen.... Eller slå fast at de er for spesielt interesserte og beholde jakthundene våre? Det blir litt annerledes med Lundehund og harehundene våre føler jeg. At ikke nordmenn vil ha borzoi er kanskje ikke så farlig på en rase som finnes på hele kloden?

• Like 2
Skrevet
Og mange syns den karakteristiske profilen er stygg. (hele profilen er funksjonell til oppgaven. Til og med hodefasong og øreplassering)

På hvilken måte er den funksjonell?

Jeg syntes profilen var kjempestygg før, men nå synes jeg den er innmari stilig egentlig. Skulle jeg hatt en måtte den ha hett Boris... eller Igor. Annenhver Borzoi heter kanskje det? :P

Skrevet
På hvilken måte er den funksjonell?

Jeg syntes profilen var kjempestygg før, men nå synes jeg den er innmari stilig egentlig. Skulle jeg hatt en måtte den ha hett Boris... eller Igor. Annenhver Borzoi heter kanskje det? :P

Ihvertfall Boris :) De har et enormt synsfelt med det hodet . Og ryggen er helt sykt fleksibel og helt nødvendig i høy fart og firtaktsgalopp.
  • Like 2
Skrevet

Myter... De kaster opp hver dag av en eller annen grunn... De eter sauebæsj.... De ødelegger mye i hjemmet hvis de ikke får den turen de er vant til.... De har nada på forståelse for innkalling... Kun eieren får oppmerksomhet, og driter i resten av familie... De jakter noe så jævli... Og de er vakre..!

Lenge leve borzoier, og jeg satser på at disse mytene blir skikkelig knust her på sonen...

Skrevet

Det er en majestetisk rase, men jeg syns de er litt skumle :icon_redface: De virker så utilnærmlige og derfor litt ukontrollerbare.

Jeg husker jeg var på samme kurs Lill (her inne) og hun hadde borzoi. Under en pause hadde hun bundet han i skogkanten og der gikk jeg inn for å lufte min hund. Jeg holdt på å gjøre i buksa da jeg plutselig fikk øye på den "kalven" som stod og stirra på meg :icon_redface:

• Like 1
Skrevet

Jeg skal nok ha meg en borzoi en gang i livet. Er bare spørsmål om tid. Hittil har vi ikke plass i bilen sammen med de to andre hundene vi har. Nå er det nok jakthund som står på lista mi neste gang, men vi får se hva det blir senere.

HAr ingenting imot Borzoi. Jeg elsker dem, rett og slett, men jeg er redd for at når jeg skaffer meg Borzoi så får sambo seg en staff, fordi jeg vil ha staff, men for meg selv :P Jeg er ei jålejente, men liker å skjule det.

Edit: Jeg synes Borzoi er litt jålete *forberede seg på juling* selv om staffen ikke er et skalkeskjul, altså. Huff... Nå har jeg rota det til :S

Skrevet

Jeg elsker utseendet på mynder, spesielt den lange flotte nesen (ja jeg ER noget fiksert på neser!). Men Borzoi føler jeg for min del blir en håndfull mer enn jeg takle mtp jaktinstinkt. Og mitt innntrykk er at de er mer "urhund" i så måte enn feks huskyer. Som jeg er vant til.
Men jeg kunne godt tenkt meg en ungarsk mynde en gang :yes:

Skrevet

Skulle gjerne hatt en Borzoi en dag, jeg <3 Og jaktlysta er plusset framfor de andre store myndene, som er litt mer "ihjelavlet" der.... Drømmeferien er forøvrig ulvejakt i Russland med Borzoi :)

Skrevet

Det er merkelig at samme hva man blander puddel med så skal de i følge folkene der så får valpene de samme 100 vis av positive egenskaper.

Men ellers så har jeg en kennel full av Borzoi i furry-paws da hvis det telles :)

Skrevet

De er kjempenydelige og se på, ser ut som herlige glade hunder. Men jeg har bare fått for meg at de ikke passer til meg. Jeg greier ikke se for meg den som en kompakt god hund som kan rusle lange fjellturer med kløv sammen med meg!

Skrevet

For min del er det ingen ting som tiltrekker. Liker ikke utseende og de har ingen av de egenskapene jeg ønsker, så vidt jeg vet. Jeg ønsker mindre hunder som ønsker å jobbe for meg, liker å leke, går an å gire opp/roe ned som jeg vil osv :) Det er heller ikke en rase jeg tenker at passer til så mange i min omgangskrets, nettopp fordi at de ikke har de arbeidsegenskapene eller utseende folk flest verdsetter.

Skrevet

Jeg synes de er utrolig vakre og jeg er veldig glad i gemyttet, så laidbacke og "kongelige" men samtidig masse instinkter! Det blir garantert en borzoi på meg en gang i tia, om jeg ikke skaffer sau. For borzoi + sauehold tror jeg ikke er helt optimalt..

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...