Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge valp til en feit eier?


Miavoff
 Share

Recommended Posts

(Inspirert av røyketråden)

Tenk deg at du er oppdretter.. for eksempel dalmatiner eller irsk setter. En feit mann ønsker å kjøpe en valp hos deg, og formålet med valpen er å gå ned i vekt.

Ville du ha solgt valpen til ham? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvor mange er det som egentlig kjøper seg hund fordi de vil gå ned i vekt? Altså, som eneste grunn? Uansett er det noe jeg har drøftet med stemmene i hodet mitt i det siste. Ikke korpulente som kj

Jeg tror jeg har fått kjøpt min siste hund jeg,som både er overvektig OG røyker..

hahaha ja det må jeg si... For min første hund ble kjøpt kun til det formålet, etter ett langt sykdomsopphold i livet. Legene ba meg handle hund på blå resept At han senere endte opp i kl3 (før elit

Selvfølgelig. Bortsett fra at jeg synes setteren burde bli brukt på jakt, men det kan det jo hende mannen har tenkt. Har du sett hvor mange feite folk det er som har ulike brukshunder, eller? Ikke skjønner jeg hvordan de får det til, men jeg har egentlig ikke tenkt på at det er bikkjene som ikke har det bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hovedformålet med å få seg hund hadde vært å gå ned i vekt, så hadde jeg blitt skeptisk. Men hvis det å gå ned i vekt ble sett på som en god bieffekt pga en mer aktiv livsstil med hund, så hadde det vært noe annet.

Jeg er selv overvektig, og liker at jeg nå med hund har blitt mer aktiv. Når jeg begynner å trene agility, så vil jeg bli enda mer aktiv. Men verken hundehold eller agility gjøres fordi vektnedgang er hovedmålet, det er bare hyggelige bieffekter av at jeg ønsker å ha hund og være aktiv med den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eneste grunnen vedkommende har til å kjøpe valp er for å gå ned i vekt, nei, da hadde jeg ikke solgt valp til vedkommende. På lik linje som jeg ikke hadde solgt valp til en dersom eneste formål med valpen var å sjekke jenter/typer.

Hvorfor ikke?
Fordi jeg ikke selger valper til folk som ikke er interessert i hunder men som vil ha dem som "statussymbol" eller treningsapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg har "noen" kg for mye, men er myyye mer aktiv med våre hunder enn det en gjennomsnittsfamiliehund får iløpet av feks en uke. Så nei, jeg selger ikke ut ifra menneskes kg ;) Det er veldig lett å dømme noen ut ifra førsteinntrykket, men jeg prøver å være å tenke på slikt, men kanskje understreker hva en hund faktisk trenger iløpet av uken. Forøvrig, ville jeg ikke solgt en som vil ha hund for å gjennomføre et livstilsforandring men ville lett solgt til en som har gjennomgått en livstilsforandring og funnet ut gleden en hund kan gi.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli moro å se ulike svar på denne tråden!

Jeg ser mange overvektige personer med hunder, som ikke har noen problemer med å følge de aktive hundene sine. Overvektig betyr jo ikke lat eller lite aktiv, slik jeg oppfatter det innebærer det en heller dårlig impulskontroll når kakefatet kommer på bordet :lol:

MEN, om personen er sykelig overvektig, til den grad at han/hun har problemer med å bevege seg, så hadde jeg nok sagt nei.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli moro å se ulike svar på denne tråden!

Jeg ser mange overvektige personer med hunder, som ikke har noen problemer med å følge de aktive hundene sine. Overvektig betyr jo ikke lat eller lite aktiv, slik jeg oppfatter det innebærer det en heller dårlig impulskontroll når kakefatet kommer på bordet :lol:

MEN, om personen er sykelig overvektig, til den grad at han/hun har problemer med å bevege seg, så hadde jeg nok sagt nei.

Det er vel strengt tatt en stygg fordom.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok heller ikke solgt til en som skulle ha valp KUN for å gå ned i vekt. Men hvem er ærlig om sånt uansett? Man kan jo stille samme spørsmål om rullestolbrukere/fysisk funksjonshemmet osv. Håper virkelig det er andre ting enn kroppens forfattning som spiller inn når man velge valpekjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er det som kan kalles en feit eier med maange kilo for mye på kroppen. Jeg har ingen problemer med å gi mine hunder det de trenger i tilegg til at de er en god motivator for meg å komme meg ut på tur i skog og mark. Jeg har solgt hunder til feite folk, tynne folk, høye/lave folk og folk som gjerne ville ha en hund for å få det enklere i hverdagen. Jeg solgte også en valp til noen som kom fra pakistan/muslimsk tro.. Der er vel hunder kjent for å være mindre verdt pga religion osv men den hunden har det som plommen i egget.

Jeg syns det blir feil å dømme folk pga utseende og kroppsfasong men heller ta det på væremåte, kunnskap, lyst osv for å ha en hund. Jeg har heller ikke noen problemer med å holde meg unna kakefat eller godteskåla. Mange faktorer som spiller inn for en person med noen kilo for mye på kroppen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt en stygg fordom.

Tja, bytt ut kakefatet med middagsfatet, frokostfatet, lunsjfatet etc. Jeg er iallefall ganske aktiv, men er ikke tynn likevel siden jeg ikke heeelt klarer å la være å dytte i meg en den siste lille biten...

Vekt er fryktelig enkelt i teorien, men på ekstremt vanskelig i praksis. Ihvertfall for meg.

Men enig med mange andre her at om det primære målet er å gå ned i vekt, så passer det ikke med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bytt ut kakefatet med middagsfatet, frokostfatet, lunsjfatet etc. Jeg er iallefall ganske aktiv, men er ikke tynn likevel siden jeg ikke heeelt klarer å la være å dytte i meg en den siste lille biten...

Vekt er fryktelig enkelt i teorien, men på ekstremt vanskelig i praksis. Ihvertfall for meg.

Men enig med mange andre her at om det primære målet er å gå ned i vekt, så passer det ikke med hund.

Men bare fordi det er mange som spiser mange, så betyr ikke det at det er grunnen til at alle er overvektig.. Ja, det er i teorien veldig enkelt. Men i teorien så vet man at det er flere faktorer inne i bildet også. HAdde det vært å enkelt, så skulle man ha bare gått ned i vekt hvis man bare spiste mindre og mer sunt, men til og med eksperter strides akkurat der. Da må det trening til, mener mange..

Så da er det kanskje mer riktig å si at alle overvektige er late. Men igjen, så ser man at mange overvektige som er aktive, kanskje mer aktive enn mange tynne. Så da henger vel kanskje ikke den konklusjonen sammen heller.

Og komme med slike kommentarer, er som å si at alle de som er litt for tynne er anoreksie eller ikke spiser.. Det er tull det også!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke dy meg... det er slett ikke hverken latskap eller impulskontroll som er årsaken til all overvekt! Nå skal jeg ikke si noe om sammenhengen mellom mine egne ekstra kilo og impulskontrollen, men flere jeg kjenner som er kraftig overvektige har sykdommer som vanskeliggjør kosthold eller trening, eller som bare ikke gir noen av disse den samme effekten som på andre folk.

Jeg strever selv med å gå ned i vekt, og har senket kaloriinntaket med ca. 20%, samt gått fra null trening til tre ganger i uka, uten noe nevneverdig effekt. Jeg har også ME, som antageligvis har noe innvirkning på hvordan kroppen min fungerer i forhold til trening og kosthold.

Det er ikke så enkelt som at alle som er tynne har anoreksi og at alle som er tykke spiser for mye snop og usunn mat. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå selger jeg ikke valper, men hvis jeg prøver å se det for meg ...

Nei, absolutt ikke solgt til en som har hatt det som grunn.

Det er en grunn til at denne personen er så feit fra før - det å 'teste' ut med en hund, vil nok mest sannsynlig resultere i det samme som de forrige førsøkene på å gå ned har gjort.

Har forøvrig en nabo som har denne utfordringen og de skaffet hund. Nå vet jeg ikke grunnen, men regner med det var for å komme seg mer ut. Resultatet er at de har samme vekta og en hund i tillegg som har for mange kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg har såret noen med mine kommentarer, det er ikke meningen. Har også flere venner som sliter med dette med vekt og kropp, så er ikke meningen at noen skulle bli støtt av det.

Jeg ser at enkelte av mine venner med overvekt er (i mine øyne) sunnere enn enkelte av mine venner som er tynne eller normale, nettopp fordi de beveger seg mer, spiser sunnere osv. Noen med overvekt kan også spise færre kalorier i løpet av uka enn de som er tynne, men så blir de større likevel fordi forbrenninga er ulik. Livet er urettferdig, men jeg mener man bare må tilpasse seg til sin egen kropp og virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alt annet, skal jeg selge valper eller omplassere hund så drar hunden dit jeg tror den får det best, uavhengig av utseende, enten det er noen kg ekstra eller annet.

Jeg har bla ei venninde, som jeg er rå imponert over, hun har ganske mange kg ekstra til tross for at hun lever sunt, både i matveien og aktivitetsmessig. Hun er ute med bikkja, hun sykler, hun går på ski (langt over gjennomsnittlig mye), hun trener på senter, hun er instruktør i spinning flere ganger i uka i tillegg til 100%, fysisk tung, jobb. Så hvor stor man er har fint lite med hvor aktiv man er og hvordan hunden kommer til og få det. Jeg har også mine ekstra kg, men mye mindre enn min venninde her, men hun gruser meg på hva som helst av fysisk aktivitet altså..

Men viss noen faktisk hadde kommet til meg og sagt at de ville ha valp for og prøve og komme seg ut av sofaen, nei da hadde de ikke fått(men det gjelder jo i like stor grad om den personen hadde vært tynn). Hadde samme personen kommet og sagt at de ville ha en turkompis og fortalt at de liker og være ute, bruker og gå tur og nå ønsker turselskap, ja da hadde de fått hund(fremt at jeg hadde hatt en rase som passer til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg har såret noen med mine kommentarer, det er ikke meningen. Har også flere venner som sliter med dette med vekt og kropp, så er ikke meningen at noen skulle bli støtt av det.

Jeg ser at enkelte av mine venner med overvekt er (i mine øyne) sunnere enn enkelte av mine venner som er tynne eller normale, nettopp fordi de beveger seg mer, spiser sunnere osv. Noen med overvekt kan også spise færre kalorier i løpet av uka enn de som er tynne, men så blir de større likevel fordi forbrenninga er ulik. Livet er urettferdig, men jeg mener man bare må tilpasse seg til sin egen kropp og virkelighet.

Nå blir det dobbeltpost her, men jeg må bare.. Det er ikke så enkelt faktisk, og det er det som er poenget. Det finnes andre problemer som fører til overvekt enn kunn forbrenning og inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg har såret noen med mine kommentarer, det er ikke meningen. Har også flere venner som sliter med dette med vekt og kropp, så er ikke meningen at noen skulle bli støtt av det.

Jeg ser at enkelte av mine venner med overvekt er (i mine øyne) sunnere enn enkelte av mine venner som er tynne eller normale, nettopp fordi de beveger seg mer, spiser sunnere osv. Noen med overvekt kan også spise færre kalorier i løpet av uka enn de som er tynne, men så blir de større likevel fordi forbrenninga er ulik. Livet er urettferdig, men jeg mener man bare må tilpasse seg til sin egen kropp og virkelighet.

Nå skal det sies at jeg føler meg ikke støtt eller såret i det hele tatt.. Men jeg ville bare poengtere at det er ikke bestandig overvekt er så enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet med hund var å gå ned i vekt, og kun det, så nei. Da hadde ikke vedkommende få kjøpe valp hos meg.

Det har ikke noe med antall kg å gjøre, men MÅLET med hunden og hundeholdet som er viktig for meg. En overvektig person kan fint gjøre hunden sin like fornøyd som en som er normalvektig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvsagt ikke velge valpekjøpere etter utseendet.. Men når jeg får folk på besøk som ser ut (og lukter) som om de sto i nærheten av et parfymeri som ble sprengt - ja, da kjenner jeg at jeg nøler...

"Pyntedokker" som klager på pels, fotspor, kvist og kvast - "sukk", been there - done that..

Det er selvsagt så myyye som avgjør om man vil selge hund til folk, og utseende kommer ikke engang på listen. Men joda, sånne som knapt kan gå (sånn +250 kilo) og har aleneansvar om hund ville jo ikke vært førstevalget av en valpekjøper... Men kanskje for en eldre og sedat hund (av passende rase) som trenger mer kos og kontakt enn mosjon?

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er i tvil på om vedkommende klarer det kan man jo eventuelt invitere vedkommende med på en tur med egne hunder og se hvordan det går? Både for din og potensiell kjøper sin skyld :) En som er interessert i valp burde jo ikke være uinteressert i noe slikt? Også er det mulig å poengtere rasen behov for stimulans ovenfor vedkommende.

Om du ikke får noen dårlige signaler på noen av disse tingene ser jeg ikke hvorfor en overvektig person ikke skulle få kjøpe en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nei, jeg hadde ikke vært skeptisk på grunn av vekt, men jeg hadde vært veldig skeptisk til å selge en valp av aktiv rase til noen som ikke fra før av er aktive og har over gjennomsnittlig interesse for lange turer i skog og mark/sykling/skigåing/agility etc. etc., og dette i tillegg til evt. jakt fordi den sesongen jo ikke gjelder hele året.

Føler det er stor gambling å satse på at vedkommende skal forandre seg totalt på grunn av en hund, selvsagt ekstra motivasjon, men den kan jo lett dabbe av for det man vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hos meg hadde ikke vekta vært noe problem ved salg av valp. Men jeg hadde hatt problem med å selge valp til en som kun hadde det formålet. men om man snakker med personen og får et bra inntrykk så hvorfor ikke? Overvekt betyr jo ikke at personen ikke er egna til å ha hund? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...