Gå til innhold
Hundesonen.no

Nabokonflikt ang. løse hunder


Hund12345
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg bor i et nabolag på Nesodden der noen av naboene er ekstremt redde for hunder. Spesielt en gammel mann.

Her om dagen klarte lille Mido på 6 måneder å komme seg ut, og da gikk jeg straks ut for å hente ham inn. Men i det han løp mot meg kom denne ene naboen. Han går med stokk, og han tok frem stokken sin og sto der og slo og vaia med stokken-direkte mot hunden min.

Dette har skjedd flere ganger da jeg passet nabohunden i et halvt års tid, og han var veldig uregjerlig da han først løp løs, for han stakk av og ville ikke høre. Han kunne løpe bort og bjeffe på denne mannen, og det synes jeg nå ikke er så rart når han ofte stod og hoppe og skrek villt mens han veiva med stokk og armer. Han har aldri truffet, så vidt jeg har skjedd, men er redd for at det skal skje med min eller andres hunder.
Jeg har hørt at akkurat i nabolaget er det båndtvang året, men tror dette bare er tull siden det på nesodden kun skal være båndtvang 1.april til 20. august. (Det med hunden min nå, skjedde før 1. april)

Jeg har tidligere vært og prata med familien hans om denne oppførselen. Slik jeg ser det kan det være direkte farlig for ikke bare hunden, men han selv også siden jeg tror oppførselen hans kan framprovosere et bitt hvis han møter på feil hund.. Mannen snakker ikke norsk, så familien måtte oversette for han, men han så ikke ut til å skjønne noenting av dette. Jeg får jo helt angst når han kommer og prøver å slå hunden min! Og attpåtil mener han at han skal ringe politiet fordi hunden har vært løs. Grunnen til at han slår, er visstnok fordi han er muslim, hunder er "haram" og så er han redd for å bli bitt-dermed skal han prøve å forsvare seg.... Dessuten må han visst vaske buksene sine en god del ganger før han kan bruke de under bønner igjen, i følge sønnen i familien..

Ingen av hundene som løper løs her i nabolaget ville bitt noen, men jeg er redd oppførselen hans kan føre til det.. Det eneste som skjer når han slår mot hundene nå (jeg har sett det flere ganger) er kanskje at hundene bjeffer og løper vekk. Men han TROR selvfølgelig at de kommer bort KUN for å bite han, når de kanskje egentlig bare ville hilse på.

Her tror jeg nesten at jeg ville hatt loven på min side - dyremidhandling ekke greit?
Selv prøver jeg å opprettholde båndtvangen så godt som mulig, spesielt i nabolaget siden folk her er farlige for bikkja.. Slipper heller Mido i skogen så vi slipper de her farlige situasjonene. Jeg er bare veldig stressa over situasjonen nå. Noen tips om hva jeg bør gjøre?!

(Jeg har prøvd å forklare hva han bør gjøre hvis han ser en løs hund, for noen uhell skjer jo av og til.. Sa at han bør enten stå helt stille og se en annen vei, eller bare fortsette å gå videre. Da blir sjansene mindre for at hundene kommer bort.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du skal ha kontroll på hunden for å kunne ha den løs, ellers bryter du båndtvangsbestemmelsene uansett når på året det er. Jeg kan se hvordan det skjer uhell, og at hunden kan løpe bort til noen

Me. Me. Me. Jeg mente ikke... Jeg er ikke sånn... Lånehunden ditt... Eiehunden datt... Dere misforstår... Dere er så frekke... Dere hopper til konklusjoner... Me. Me. Me. Ikke et kløyva ord om hva p

Kanskje fordi vi klarer å tenke forbi vår egen nese, og forstår og respekter andres tro og redsler? Ikke vet jeg

Du vil aldri ha loven på din side om din hund biter et annet menneske.

Selv i perioder uten båndtvang SKAL du ha kontroll over hunden når den er løs, og som Tone sier, det er faktisk ikke sånn at alle skal trenge å lære seg å omgåes hunder.

Du er ansvarlig for å unngå slike siituasjoner.

Skjønner egentlig ikke problemet med å unngå slike situasjoner, selv med 4 hunder klarer jeg fint å unngå at de plager naboene...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bor i et nabolag på Nesodden der noen av naboene er ekstremt redde for hunder. Spesielt en gammel mann.

Her om dagen klarte lille Mido på 6 måneder å komme seg ut, og da gikk jeg straks ut for å hente ham inn. Men i det han løp mot meg kom denne ene naboen. Han går med stokk, og han tok frem stokken sin og sto der og slo og vaia med stokken-direkte mot hunden min.

Dette har skjedd flere ganger da jeg passet nabohunden i et halvt års tid, og han var veldig uregjerlig da han først løp løs, for han stakk av og ville ikke høre. Han kunne løpe bort og bjeffe på denne mannen, og det synes jeg nå ikke er så rart når han ofte stod og hoppe og skrek villt mens han veiva med stokk og armer. Han har aldri truffet, så vidt jeg har skjedd, men er redd for at det skal skje med min eller andres hunder.

Jeg har hørt at akkurat i nabolaget er det båndtvang året, men tror dette bare er tull siden det på nesodden kun skal være båndtvang 1.april til 20. august. (Det med hunden min nå, skjedde før 1. april)

Jeg har tidligere vært og prata med familien hans om denne oppførselen. Slik jeg ser det kan det være direkte farlig for ikke bare hunden, men han selv også siden jeg tror oppførselen hans kan framprovosere et bitt hvis han møter på feil hund.. Mannen snakker ikke norsk, så familien måtte oversette for han, men han så ikke ut til å skjønne noenting av dette. Jeg får jo helt angst når han kommer og prøver å slå hunden min! Og attpåtil mener han at han skal ringe politiet fordi hunden har vært løs. Grunnen til at han slår, er visstnok fordi han er muslim, hunder er "haram" og så er han redd for å bli bitt-dermed skal han prøve å forsvare seg.... Dessuten må han visst vaske buksene sine en god del ganger før han kan bruke de under bønner igjen, i følge sønnen i familien..

Ingen av hundene som løper løs her i nabolaget ville bitt noen, men jeg er redd oppførselen hans kan føre til det.. Det eneste som skjer når han slår mot hundene nå (jeg har sett det flere ganger) er kanskje at hundene bjeffer og løper vekk. Men han TROR selvfølgelig at de kommer bort KUN for å bite han, når de kanskje egentlig bare ville hilse på.

Her tror jeg nesten at jeg ville hatt loven på min side - dyremidhandling ekke greit?

Selv prøver jeg å opprettholde båndtvangen så godt som mulig, spesielt i nabolaget siden folk her er farlige for bikkja.. Slipper heller Mido i skogen så vi slipper de her farlige situasjonene. Jeg er bare veldig stressa over situasjonen nå. Noen tips om hva jeg bør gjøre?!

(Jeg har prøvd å forklare hva han bør gjøre hvis han ser en løs hund, for noen uhell skjer jo av og til.. Sa at han bør enten stå helt stille og se en annen vei, eller bare fortsette å gå videre. Da blir sjansene mindre for at hundene kommer bort.)

Du skal ha kontroll på hunden for å kunne ha den løs, ellers bryter du båndtvangsbestemmelsene uansett når på året det er.

Jeg kan se hvordan det skjer uhell, og at hunden kan løpe bort til noen den ikke skal, kanskje til og med to ganger. Men etter det snakker vi latskap, dårlgi evne til læring, lite respekt og/eller lite empati.

Jeg skal kunne kreve - når jeg er ut med hunden min - å få gå i fred fra folk og andre hunder med mindre jeg sier det er greit. Folk uten hund må kunne kreve det samme. Det er normal høflighet. Helt irrelevant er det at hunden er snill

Igjen, uhell skjer med oss alle, det som er viktig er hvordan vi håndterer det.

I dette tillfellet er det religion som er grunnen til at han ikke ønsker kontakt med hunder, det er ikke tulleting, det er tvert imot en skikkelig solid og god grunn. Helt legitimt fra mannen. Nei, han burde selvsagt ikke slå etter hunden, men når dette skjer om og om og om igjen selv etter hundeeieren har fått en god forklaring på hvorfor man ønsker å få gå i fred, da forstår jeg hvordan frustrasjonen kan ta overhånd. Her er det du som tar lite hensyn, ikke han.

Det er helt ubegripelig for meg at du har hatt en samtale og fått forklart hvor han kommer fra, og du fortsatt insisterer på å ha hunden din løs og uten kontroll.

Det bor både hunder og folk i dette samfunnet, vi må ta hensyn til hverandre, ellers blir det bare konflikter. Du kan ikke forvente at folk bare skal ta hensyn til deg.

I forhold til tips om hva du skal gjøre? Her er mitt:

Bak noen kjeks eller kjøp på butikken, stikk over dit og ring på døren. Be om unnskyldning og forsikre dem om at hunden din ikke kommer til å plage mannen igjen. Så drar du hjem og trener innkalling og har hunden i langline fram til den sitter.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste borettslag er det båndtvang hele året uansett! Så det har ikke noe med den offentlige båndtvangen å gjøre. Få kontroll på hunden din. Mannen er redd for hunder og sånn er det bare. Ha alltid hunden i bånd i borettslaget ditt og ha kontroll over bikkja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha respekt for at folk er redd for bikkja di, og TA kontroll. Det kan også høres ut som at dette er personer fra en annen kultur? I mange kulturer er hunder skitne og fulle sv sykdommer, et bitt der er farligere enn et bitt i Norge, og den frykten forsvinner neppe.

Jeg vet ikke hva du er mest redd for i verden, så tar meg selv som eksempel. Jeg får frysninger av edderkopper, blir panisk om de kommer brått på. Hvis en tarantellaeier i nabolaget hadde stadig mistet kontroll over tarantellaene sine hadde ikke jeg vært voldsomt fornøyd, og hadde nok stått og veivet etter den med hva enn jeg hadde i hendene. Iogmed at jeg er livredd tarantellaer har jeg ikke satt meg inn i tarantellaatferd og vet ikke at dette bare er noe som fremprovoserer mer interesse fra tarantellaen. På toppen av det hele kommer tarantellaeieren halsende etter og prøver å fortelle meg at tarantellaen baaaare er snill, vil bare leke nemlig. Men veit du? Det hjelper ikke det pøkk, for jeg er REDD.

Sånn, bytt ut tarantella med det du er mest redd for i verden, og les på nytt :)

Gi respekt for å få respekt, og ta kontroll over bikkja di, både den du passer og den du har. Uten om båndtvangstida så skal hunden være under kontroll 24/7 da også, om du leser hundeloven :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Selv prøver jeg å opprettholde båndtvangen så godt som mulig, spesielt i nabolaget siden folk her er farlige for bikkja.. Slipper heller Mido i skogen så vi slipper de her farlige situasjonene. (...)

Båndtvangen gjelder i skogen også. Om bikkja di skader et rådyr ellernoe bryr ikke viltnemnda og politiet seg særlig om at du slipper han i skogen for at han ikke skal bli slått av en mann som er redd hunder.

Hva er så galt med å gå med langline på tur og kort bånd i nabolaget slik at mannen slipper stresset? Er jo ikke han som velger å utsette seg for det han er redd for, det er du som hundeeier som utsetter han for det, og jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt MÅ ha bikkja løs når du tilsynelatende ikke har kontroll?

Det er ikke den redde, troende mannen som har skylda her, selv om han kanskje tyr til uvennlige forsvarsmekanismer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite kontroll du har, så slipper du den heller i skogen? Båndtvang perioden ER for at det nettopp da IKKE skal slippes i skogen av hensyn til dyrelivet der - ikke for folk i ditt nærområde.

Forøvrig enig med resten her om at du bør ta kontroll - det er ditt ansvar som hundeeier.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nesten like tråder på kort tid, og to så ulike utfall. Hvordan skjedde det? Er det fordi schæferen var i bånd, mens denne er løs? Er det fordi første eier prøver å unngå konflikt ved å snakke om anmeldelse, eller fordi eier prøver å misjonere til en troende muslim? Eller er det fordi den ene ikke snakker om båndtvang, mens den andre ser på denne som helt irrelevant?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nesten like tråder på kort tid, og to så ulike utfall. Hvordan skjedde det? Er det fordi schæferen var i bånd, mens denne er løs? Er det fordi første eier prøver å unngå konflikt ved å snakke om anmeldelse, eller fordi eier prøver å misjonere til en troende muslim? Eller er det fordi den ene ikke snakker om båndtvang, mens den andre ser på denne som helt irrelevant?

Hvilken annen tråd er det du refererer til?

Er visst ikke så oppdatert om dagen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nesten like tråder på kort tid, og to så ulike utfall. Hvordan skjedde det? Er det fordi schæferen var i bånd, mens denne er løs? Er det fordi første eier prøver å unngå konflikt ved å snakke om anmeldelse, eller fordi eier prøver å misjonere til en troende muslim? Eller er det fordi den ene ikke snakker om båndtvang, mens den andre ser på denne som helt irrelevant?

Det er da vel ikke samme TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg 2 helt forskjellige ting, men med samme løsning.

Ha kontroll på hunden så den ikke plager andre.

Synes dog det er verre at folk slipper hunder de ikke har kontroll på løse, enn at man har en uregjerlig unghund som man sliter litt med treninga med.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da to villt forskjellige verdener å bryte loven med å ha bikkja si løs så den ukontrollert renner bort til folk, vs å ha en hund i bånd som gjør utfall? Eller har jeg misforstått?

Uansett er jeg og konsekvent på at: man skal ikke plage naboer med ukontrollerte løse hunder. Punktum. Man har ikke noe man skulle sagt om man har bikkja løs og den ikke er under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da to villt forskjellige verdener å bryte loven med å ha bikkja si løs så den ukontrollert renner bort til folk, vs å ha en hund i bånd som gjør utfall? Eller har jeg misforstått?

Det var dette med uhell da? "Her om dagen klarte lille Mido på 6 måneder å komme seg ut, og da gikk jeg straks ut for å hente ham inn." Er det bare meg som ikke sitter med inntrykket av at hun lar hunden rase rundt og plage folk som den vil?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med uhell da? "Her om dagen klarte lille Mido på 6 måneder å komme seg ut, og da gikk jeg straks ut for å hente ham inn." Er det bare meg som ikke sitter med inntrykket av at hun lar hunden rase rundt og plage folk som den vil?

"Dette har skjedd flere ganger da jeg passet nabohunden i et halvt års tid, og han var veldig uregjerlig da han først løp løs, for han stakk av og ville ikke høre." Når det skjer flere ganger tar man selvfølgelig bånd på den! Og det er jo "tonen" til TS jeg tror de fleste av oss reagerer på, at hun har mer rett til å slippe bikkja enn mannen har til å føle seg trygg. Og man skal ikke slippe bikkja løs i skogen under båndtvangen heller, båndtvangen er jo der for en grunn.

Edit: Åh, forresten, Grim jo! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med uhell da? "Her om dagen klarte lille Mido på 6 måneder å komme seg ut, og da gikk jeg straks ut for å hente ham inn." Er det bare meg som ikke sitter med inntrykket av at hun lar hunden rase rundt og plage folk som den vil?

Ta med deg denne biten: "Dette har skjedd flere ganger da jeg passet nabohunden i et halvt års tid, og han var veldig uregjerlig da han først løp løs, for han stakk av og ville ikke høre. Han kunne løpe bort og bjeffe på denne mannen, og det synes jeg nå ikke er så rart når han ofte stod og hoppe og skrek villt mens han veiva med stokk og armer. Han har aldri truffet, så vidt jeg har skjedd, men er redd for at det skal skje med min eller andres hunder.

Jeg har hørt at akkurat i nabolaget er det båndtvang året, men tror dette bare er tull siden det på nesodden kun skal være båndtvang 1.april til 20. august. (Det med hunden min nå, skjedde før 1. april)"

Så ser man at hun gir litt beng.... Hjelper ikke at det er første gang med ny valp, så lenge naboen har erfart at andre hunder hun har hatt ansvar for er ute av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...