Gå til innhold
Hundesonen.no

Nabokonflikt ang. løse hunder


Hund12345
 Share

Recommended Posts

Hvis situasjonen faktisk er som du sier, at du har hunden i bånd og ellers god innkalling, hva er egentlig problemet da? Bikkja di får ikke plaga mannen, og slipper å bli slått. Hvis du tar ditt ansvar så slipper uskyldige (hunden din og mannen) å bli skadelidende. Problem løst, så lenge du tar det ansvaret du har påtatt deg ved å kjøpe hund :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du skal ha kontroll på hunden for å kunne ha den løs, ellers bryter du båndtvangsbestemmelsene uansett når på året det er. Jeg kan se hvordan det skjer uhell, og at hunden kan løpe bort til noen

Me. Me. Me. Jeg mente ikke... Jeg er ikke sånn... Lånehunden ditt... Eiehunden datt... Dere misforstår... Dere er så frekke... Dere hopper til konklusjoner... Me. Me. Me. Ikke et kløyva ord om hva p

Kanskje fordi vi klarer å tenke forbi vår egen nese, og forstår og respekter andres tro og redsler? Ikke vet jeg

Guest Belgerpia
Må kanskje nevne en grunn til at jeg synes reaksjonene jeg får herfra er litt merkelige. Alle (uten unntak) hundeeierne jeg har snakka med den hendelsen om, har sagt noe lignende dette: "Hadde noen gjort det med min hund hadde jeg tatt kjeppen hans og slått til han" "Jeg hadde bedt an om å bare gi **** med en eneste gang!" (Jeg kjenner forresten veldig få som har hund selv, så benytter sjansen til å slå av en prat med folk jeg møter når hundene våre leker sammen eller noe sånt!)

Og den type reaksjon synes jeg er ganske så drøyt.. Så tenkte kanskje folk hadde noen andre synspunkter her inne. Det hadde de i hvertfall! Haha. Men fint å få ting fra litt forskjellige perspektiver uansett, så takker for alle svar. :drool:

Man behøver ikke å være redd for hunder for å reagere med å sparke vekk eller denge til en kjøter som kommer halsende i lav høyde og hoppet opp. JEG aksepterer ikke det og om hunden ikke hadde respondert på at jeg var avvisende så hadde jeg "måkâ" til hunden. Enda værre om jeg hadde vært ute med MINE hunder på tur og fått en hund halsende mot meg og eier ikke hadde hatt kontroll. Jeg gjør det jeg må for å unngå at mine hunder får negative opplevelser og kommer en fremmed hund mot oss og jeg ser at jeg har sjans til å forhindre møtet så sparker jeg og jeg sparker hardt.

Jeg liker hunder jeg, og nei - man burde ikke sparke hunder - men det burde strengt tatt eierne ta på sin kappe når de mener at de har rett til å belemre hele verden med sine uoppdragne kjøtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg kun om å respektete båndtvangen og andre mennesker rundt seg som man møter på sin vei. Ikke noe annet:-) Uhell med løs hund kan skje og det har mest sannsynlig skjedd oss alle. Det jeg føler når jeg leser innleggene dine er at du provoserer andre med ikke å ha hunden i bånd og at du ikke respekterer andre mennesker. Selv bor jeg i tettbebygd strøk og selv om jeg tar bilen og kjører noen meter til skogen så er det trafikk av tutmenbesker der også. Ergo, jeg må ta hensyn hele tiden, usnsett hvor jeg ferdes med hund. Jeg blir provosert når jeg møter mennesker som ikke overholder båndtvangen. Det er meg knakende likegyldig hvor god kontroll folk har på hundene sine, det er respektløst. Loven er lik for alle og skal overholdes. Min hund er uforutsigbar overfor andre tisper. Hun kan være hyggelig de første to minuttene under hilsing, for deretter å gå til direkte angrep. Jeg kan derfor ikke gå løs med henne, men være ekstra nøye på å ha kontroll. Nettopp av hensyn til andre. Dette hjelper svært lite om det kommer løse hunder bort for å ta kontakt. Det spiller ingen rolle om feilen ikke er min, det vil uansett være en ubehagelig situasjon og kanskje også en uheldig situasjon mtp eventuelle skader på dyrene. Det koster helker ikke meg en drue og tuppe vekk løse hunder som kommer til oss. Det er min fulle rett til å ta affære for å passe på meg og mitt. Dette må du forstå. At det koker ned til å overholde loven og å respektere andre mennesker:-) Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje nevne en grunn til at jeg synes reaksjonene jeg får herfra er litt merkelige. Alle (uten unntak) hundeeierne jeg har snakka med den hendelsen om, har sagt noe lignende dette: "Hadde noen gjort det med min hund hadde jeg tatt kjeppen hans og slått til han" "Jeg hadde bedt an om å bare gi **** med en eneste gang!" (Jeg kjenner forresten veldig få som har hund selv, så benytter sjansen til å slå av en prat med folk jeg møter når hundene våre leker sammen eller noe sånt!)

Og den type reaksjon synes jeg er ganske så drøyt.. Så tenkte kanskje folk hadde noen andre synspunkter her inne. Det hadde de i hvertfall! Haha. Men fint å få ting fra litt forskjellige perspektiver uansett, så takker for alle svar. :drool:

Det er fordi det er en naturlig reaksjon. Hører jeg om noen som slår en hund, så reagerer jeg også slik - de fleste; også her på sonen reagere slik. Men når vi hører bakenforliggende årsak og hendelsesforløpet, så skjønner vi hem som i utgangspunktet gjør feilene som skapte situasjonen. Det er ingen, absolutt ingen her som sier det å slå en hund med stokk er helt ok - vi sier vi har forståelse for at noen kan reagere slik i gitte situasjoner. Her er det ikke snakk om en som går etter og 'jakter' på å slå hunder.

Nå vet jeg ikke hvem du har snakket med, men generelt har mange hundeeiere lite peiling vil jeg si. De skaffer hund for at de syns rasen er fin, uten tanke på hvilken rase som egentlig passer i deres hus. Hva hunden egentlig krever osv osv ... (som eksempel)

På sonen sitter masse folk med kunnskap. Hundeeiere med kunnskap på alt rundt hund. De vet også hva som kreves av en god hundeeier. Så her får du tips (selv om det kan høres bryskt ut) om hva du gjør feil, hvordan endre, hvordan blir en ansvarsfull hundeeier. Hva sier loven ... osv osv

Jeg vet ikke alt, du vet ikke alt, ingen vet alt - men sammen på et fora med masse kunnskap kan man lære utrolig mye hvis man er åpen for å ta til seg kunnskapen. Dessverre ser det ut som du ikke vil lære av folkene her med stor kunnskap - det er litt synd syns jeg, for du har jo fortalt at du har tatt til deg litt lærdom i yngre alder når du fikk veiledning.

Du skal huske at det her på sonen sitter det virkelig folk med kunnskap(selvfølgelig i hele skalaen, men totalbilde blir en haug med kunnskap).

Folk her er genuint opptatt av hund og leser og tar til seg kunnskap fra forskning, læringsmetoder mm

Absolutt alle her har gjort sine feil i hundeholdet, men forskjellen på en god og dårlig hundeeier er at man tar lærdom av det. Man har øynene åpne på å ta til seg ny kunnskap.

Så mitt råd til deg er at du prøver å være åpen for at også du gjør feil og at du vil lære å bli en ennå bedre hundeeier (slik vi alle bør). Istedet for å spørre en hvilken som helst hundeeier på gata som kanskje gir helt feil råd, så søk til f.eks sonen og vektlegg det mer - hvorfor? - jo, fordi man lærer best der kunnskapen sitter. Her kan ikke jeg, du, eller andre påstå og lære bort noe feilaktig uten å blir konfrontert med det - her får man også forklart hvorfor dette er feil. (eller hvorfor det er riktig)

Edit: som du sier om at naboene kom inn - de skjønte ikke .... - der skyver du fra deg ansvaret du som hundeeier/ansvarlig for hund har. Det er du som er ansvarlig, så da må du ta ansvaret og gjøre tiltak som forhindrer at hunden kan stikke ut. Som f.eks låse døra slik at de må ringe på og at du kontrollerer døra. (ev andre tiltak hvis disse passer bedre)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm. Det virker som om denne mannen ikke egentlig bruker stokken fordi han sliter med å gå. Nå i det siste har jeg lagt merke til at han ikke går med stokk! Når jeg har gått forbi han med bikkja i bånd, har han tatt frem en kjetting med nøkkelknippe på og snurra det rundt om seg mens han har sett på oss. Jeg begynner å lure på om han aktivt går inn for å slå bikkjer, jeg.. Men men.

Jeg må få lov å nevne at jeg bor hos faren min. Da jeg passa den bikkja et halvt år så hadde ikke jeg så veldig mye å si på hvem som kom inn og ut og når og alting.. Mente han da..
Men nå som jeg har en egen hund føler jeg et veldig mye større ansvar- og jeg blir nødt til å låse døra og han si ifra når han venter besøk. Han tar dessverre veldig lite hensyn til hunden akkurat der.. Men jeg snakker med han om det ofte og forklarer hvorfor og sånt. Det kommer seg da :)
Håper folk ikke tenker å kjefte meg ned av den grunn.... -.-

Jeg tror jeg heller skal skrive på Canis neste gang jeg noe å ta opp som handler om hund. Kanskje jeg kommer over noen av dere der? Jeg synes folk er sakligere og mindre spydige der... Men hehe - nå skrev jeg jo i diskusjonsgruppa da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg heller skal skrive på Canis neste gang jeg noe å ta opp som handler om hund. Kanskje jeg kommer over noen av dere der? Jeg synes folk er sakligere og mindre spydige der... Men hehe - nå skrev jeg jo i diskusjonsgruppa da :D

Ja lurere å gå på Canis om du vil ha støtte. Der er det mer dilling og stryking med håret ;) Og ja, du la det i kjelleren, ergo får du tøffere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Det virker som om denne mannen ikke egentlig bruker stokken fordi han sliter med å gå. Nå i det siste har jeg lagt merke til at han ikke går med stokk! Når jeg har gått forbi han med bikkja i bånd, har han tatt frem en kjetting med nøkkelknippe på og snurra det rundt om seg mens han har sett på oss. Jeg begynner å lure på om han aktivt går inn for å slå bikkjer, jeg.. Men men.

Jeg må få lov å nevne at jeg bor hos faren min. Da jeg passa den bikkja et halvt år så hadde ikke jeg så veldig mye å si på hvem som kom inn og ut og når og alting.. Mente han da..

Men nå som jeg har en egen hund føler jeg et veldig mye større ansvar- og jeg blir nødt til å låse døra og han si ifra når han venter besøk. Han tar dessverre veldig lite hensyn til hunden akkurat der.. Men jeg snakker med han om det ofte og forklarer hvorfor og sånt. Det kommer seg da :)

Håper folk ikke tenker å kjefte meg ned av den grunn.... -.-

Jeg tror jeg heller skal skrive på Canis neste gang jeg noe å ta opp som handler om hund. Kanskje jeg kommer over noen av dere der? Jeg synes folk er sakligere og mindre spydige der... Men hehe - nå skrev jeg jo i diskusjonsgruppa da :D

Synd at du ikke har noe bedre samarbeid med faren din, det kompliserer det for deg, selv om det som Justisa sier strengt tatt er ditt ansvar så er det jo lettere om husholdningen samarbeider :)

Vedr mannen så syns jeg fortsatt at han har all rett til det han gjør. Igjen, om nabolaget mitt hadde vært fullt av tarantellaer og jeg visste at det var en viss sannsynlighet for at noen ville kunne komme bort til meg hadde jeg ikke gått langt uten "våpen" jeg heller, for så redd er jeg for edderkopper ;)

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få lov å nevne at jeg bor hos faren min. Da jeg passa den bikkja et halvt år så hadde ikke jeg så veldig mye å si på hvem som kom inn og ut og når og alting.. Mente han da..

Men nå som jeg har en egen hund føler jeg et veldig mye større ansvar- og jeg blir nødt til å låse døra og han si ifra når han venter besøk. Han tar dessverre veldig lite hensyn til hunden akkurat der.. Men jeg snakker med han om det ofte og forklarer hvorfor og sånt. Det kommer seg da :)

Hmmm, her viser du et eksempel på hvorfor alle bør være ytterst forsiktig med å la folk få passe hunden sin.

Men fint at du føler du har et større ansvar nå (bare ikke pass flere hunder) - bare stå på å forklar din far dette. Jeg syns han tar lite hensyn til deg, iom at du har ansvaret for hunden og har forklart han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kom jeg på hvorfor jeg alltid har bodd slik at jeg kan lukke døren til gangen, før jeg åpner ytterdøra. Slik unngår man at det er hundene som tar imot gjester, eller stikker ut mellom beina på besøket. For å ikke sverte mine hunders gode navn og rykte, vil jeg nevne at de vi har i hus nå aldri går ut uten lov (har vært på jobb en hel dag med døra på gløtt, jeg. Tre hunder lå i sofaen og sov, da jeg kom hjem :D ), eller bryter sitten for å overfalle besøkende, før de får sitt "værsågod". :heart: Så det er ikke slik at jeg stenger dem ute fra gangen når det banker på, men jeg KAN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...