Gå til innhold
Hundesonen.no

Nabokonflikt ang. løse hunder


Hund12345
 Share

Recommended Posts

Min tomt kan jeg bestemme over som jeg vil, uavhengig over hva loven sier om båndtvang. Borettslagets tomt er eid av andelshaverne, og da kan man med flertall i generalforsamling vedta båndtvang på borettslagets eiendom.

Der har du nok ganske feil. Loven (om båndtvang eller andre ting for den del) gjelder din eiendom såvel som offentlig eiendom og alle andres eiendommer. Du kan heller ikke kreve båndtvang på din egen eiendom sånn uten videre, med mindre det er av hensyn til beitedyr, vilt e.l. (og dermed hjemlet i lov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du skal ha kontroll på hunden for å kunne ha den løs, ellers bryter du båndtvangsbestemmelsene uansett når på året det er. Jeg kan se hvordan det skjer uhell, og at hunden kan løpe bort til noen

Me. Me. Me. Jeg mente ikke... Jeg er ikke sånn... Lånehunden ditt... Eiehunden datt... Dere misforstår... Dere er så frekke... Dere hopper til konklusjoner... Me. Me. Me. Ikke et kløyva ord om hva p

Kanskje fordi vi klarer å tenke forbi vår egen nese, og forstår og respekter andres tro og redsler? Ikke vet jeg

Vi har bodd i blokk med 75% innvandrere av ulike opprinnelser, hvor stort sett alle var livredde bikkjene mine. Derfor forsøkte jeg å holde de vekk fra de som var redde for både dems komfor og mine hunders sikkerhet. Flere ganger har folk blitt så redde at de har hylt og slått/sparket etter hundene mine bare ved å møte oss i gangen. Resultatet av det er at mine hunder er livredde innvandrere med mørkt utseende, eller folk med hettegenser med hetta oppe. Ikke så rart det når disse menneskene friker så til de grader. Men jeg skjønner de godt, de er jo redde så hva kan man gjøre. Jeg har selv irrasjonelle redsler, så jeg kan jo relatere. Derfor har jeg også forsøkt å holde bikkjene unna, eller gå unna, snu, ta heisen opp igjen og så ned igjen etc.... Slitsomt ja, irriterende ja, frustrende om man har dårlig tid etc. Men jeg har ikke tenkt å på presse redde folk mine hunder, og jeg forventer at de ikke skal presse meg opp i høye tårn, inn i tunneler eller kose med edderkopper.

Poenget mitt er at du kan nesten ikke forvente at alle skal like hunder, og du kan ikke forvente å kurere den mannen for redsler. Det du kan gjøre er å passe ordentlig bra på bikkja de så den ikke løper løpsk i nabolaget og skremmer vannet av andre mennesker. Ikke veit du heller hva som kan skje med den, tenk om den blir på kjørt eller no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg mesteparten av svarene her er ganske morsomme, altså.. Etter å ha lest igjennom alle sammen mange ganger. De fleste går bare utifra egne fordommer, og har tydelig ingen hensikt om å hjelpe meg, heller å sette seg selv i bedre lys ved å rakke ned på meg. Må bare le, egentlig...

Men interessant det om båndtvangslovene, og hvordan det er så stor uenighet :D

Jeg går fortsatt med hunden i bånd i nabolaget, spørsmålet gikk ikke ut på mine evner til å trene, kontrollere eller kjenne min egen hund. Frykten MIN, nemlig, det er at hunden min skal bli slått med den stokken. Heldigvis så jeg denne gangen, at han var intelligent nok til å skjønne fare, så han bråsnudde og løp til meg istedenfor da å f.eks prøve å hilse på mannen/sjekke ut hva han driver med/bjeffe på han/løpe etter han/bite han/plage han/ta stokken hans etc etc.. Slik som alle tror han vanligvis gjør/gjorde/et eller annet.... Haha. Enda glad for det.
Håper for andre hunders del at de ikke finner på å løpe bort til denne mannen (Som i deres øyne står og vifter med en pinne... Assosiasjonene deres om tidligere hendelser med pinner vil vel naturligvis være at det betyr lek, tenker jeg.)

Kanskje det er noe som ikke går an å få svar på. Jeg tenker at en godt voksen mann bør kunne ta i mot råd som jeg har gitt han, og jeg gjør det for hans egen del, såvelsom for hundene. Jeg var også redd hunder da jeg var liten. Som barneskoleelev (eller var det barnehage.. hm) lærte jeg meg hvordan å hilse på en hund- hvis jeg ville det. Og spesiellt hva man IKKE skal gjøre med en hund. F.eks løpe til eller fra den. Klappe den når den spiser. Jeg skulle være rolig rundt hunder. Det var ikke så vanskelig å skjønne! Og det fikk resultater. Jeg slutta å gråte og bli redd hver gang jeg så en hund.
Så klart- jeg kan ikke FORVENTE at noen skal like hunder, men enkle tips som å være rolig- kan jo faktisk tas i mot, hvis man har noen som helst form for omtanke for- om ikke hundene så i hvertfall deres eiere.

I Norge HAR ikke alle hunder rabies. De biter SJELDENT. De mener ikke vondt, og følges av en eier med mindre en eller annen hund er på rømmen.. ENKELT å skjønne! De bor ikke i sudan eller afghanistan eller hvor de enn kommer fra- NÅ LENGER.
Ellers synes jeg folk kan få ha akkurat den religionen og livsstilen de selv vil. Men ikke at det skal gå utover uskyldige.

Men jeg hørte av naboen min, som også har hund.. At dette har vært prøvd ut i retten? Det var en eier som hadde hatt hunden løs, så hadde den blitt slått av noen. Hundeeieren vant. Noen som har hørt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangsloven er udiskutabel - det skal være et fysisk bånd som eier holder fast i. Enkelt og greit.

Religion er ikke like enkelt. Mange muslimer, spesielt de som er tradisjonelle, er redde. Er man redd så kan man gjøre irrasjonelle ting, selv om det ikke er greit det de gjør.

Den saken med han som sparket en hund er ikke helt sammenlignbar da det ikke var båndtvang, om jeg husker rett.

Selvfølgelig kan uhell skje, men når det samme uhellet gjentar seg gang etter gang så er det ikke lenger uhell men skjødesløshet - selv om det er forskjellige hunder det er snakk om. Da er det på tide å se på egne rutiner heller enn å prøve å få en eldre redd mann til å "ta til fornuft".

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har klart å overvinne frykten for hunder, betyr ikke det at alle andre også kan det. En person med høydeskrekk kan komme over det, eller ikke, hos noen sitter forsvarsinstinktet sterkt (som også gjelder noen hunder) og det er ikke bare bare. Forskjellen på personen med høydeskrekk og personen med hundeskrekk er at den ene kan velge å utsette seg for det, mens i dette tilfellet velger ikke mannen som er redd hunder å utsette seg for det, han får det bare rett i trynet.

Det er ikke, som alle har poengtert her, ålreit å slå etter en hund. Noen ganger blir folk så i villrede når de gripes av panikk og gjør idiotiske ting, at de glemmer fornuft og råd de har fått, slik er det bare og det kan være svært vanskelig å snu på det uansett hvor ofte man forteller en person hvordan den skal forholde seg til det skumle. Jeg er f.eks. ekstreemt redd bier/veps selv om jeg ikke har blitt stukket eller noe, og vet at man skal holde seg i ro om kreket nærmer seg, allikevel glemmer jeg alle råd og all fornuft og springer rundt som en gal og garderer meg med alt jeg kan slå med.

Men jeg forundrer meg litt over at det ser ut som om at det er viktigere for deg å la hunden løpe og hilse på alt og alle, enn at en persons religion og følelser skal respekteres? Spørsmålstegn fordi det virker sånn skriftlig. Jeg råder deg til å gjøre alt i din makt for å skåne denne mannen som tydeligvis blir så grepet av panikk at han ikke aner hva han skal gjøre, og dermed handler galt på impuls, og heller ha hunden løs steder hvor den ikke kan sjenere andre som slettes ikke vil ha kontakt med hund. Dette er faktisk noe som står skrevet i hundeloven. Båndtvang eller ei. Har du kontroll på bikkja får du snudd den før den løper bort for å hilse.

Forstår jo selvfølgelig at uhell kan skje, at bikkja skviser seg mellom beina dine og døra f.eks., men da er det jo din "feil", og ikke mannen som overrumples av en hund. Da er ditt beste alternativ å unnskylde, fortelle at det var et uhell og at du forstår at han blir redd, men at han kan prøve å kontrollere frykten også. Da må du også forstå at selv om han kanskje tar i mot rådet, er det ikke alltid lett å følge. Jeg springer og slår etter insektene selv om alle råder meg til ikke å gjøre det liksom.

Du kan jo også prøve å høre med han om han går med på å være i nærheten av hunden mens den er i bånd og rolig, evt en generelt rolig og ""kjedelig"" hund, som en del av en slags "rehabilitering" av frykten. Er det religiøse grunner er det nok lite du kan gjøre sånn sett, men det er uansett verdt forsøket med å høre og vise at du er opptatt av at dette skal gå bra uten konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke tankesettet ditt... Rett og slett. Du har gjort en tabbe, opptil flere ganger, og det er fortsatt naboens feil? Du har fått mange svar og stor respons i denne tråden hvor brorparten av de som svarer mener at du kanskje bør endre syn på saken. Det er som regel ikke sånn at hele verden tar feil. Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg syns at du TS burde gå noen runder med deg selv og din respekt for andre. Det jeg leser i innlegget ditt er "jammen om han bare...", men han skal ikke noe som helst! Din hund, ditt ansvar, ikke påtving andre din hund når de ikke vil. Din frykt er at hunden din skal bli slått, men det er det en veldig enkel løsning på, unngå at hunden kommer bort til mannen ;)

For han kan det godt være at den søte snille valpen din oppleves som et blodtørstig rabiesbefengt livsfarlig monster, og vet du hva, han har all rett til å synes det. Der er noe vi hundeeiere rett og slett med respektere og akseptere, kjipt men sant.

Sånn fordi jeg er nysgjerrig, hvilke fordommer føler du at du blir utsatt for i tråden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykten MIN, nemlig, det er at hunden min skal bli slått med den stokken.

Jo, men din frykt skal vi vel ikke bry oss om. Du ler jo av svarene her og har 0 forståelse. Så argumenterer du hele tiden for kun deg og ditt. Som nå - "men det skal ikke gå utover uskyldige" - nettopp, det er det det gjør når du har så lite kontroll som du har - du lar det gå utover uskyldige. Først mannen, så med muligheter for at det går utover hunden deretter.

Det er du og bare du som er årsaken til dette - ikke hunden, ikke mannen - kun du.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er kjempe redd for at han skal treffe hunden med stokken, kan du ikke da bare gå på andre siden av gaten eller gå en stor bue bort fra han, da slipper dere begge ubehageligheter.

Dersom hunden din er løs og løper bort mot mannen så SKAL du rope inn hunden din PRONTO når du ser mannen og unngå at de møtes.

Har du ikke så god innkalling på hunden din så har du faktisk ikke lov til å slippe hunden din løs.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen ikke tar inn sin løse hund med en gang de ser andre mennesker og hunder.

Det er bare snakk om normal høflighet mot andre og respekt for de som er redd hunder, man skulle ikke tro man egentlig trengte å fortelle voksene folk dette, men noen folk slutter aldri å overraske.

La mannen gå i fred ved å holde hunden din unna han, da slipper du å være redd for at stokken hans skal treffe hunden din ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å se for deg hvordan dette kan se ut for den gamle gubben sitt ståsted. Gubben har neppe forstått at han ved å veive med stokken og skrike har "lært opp" hunden til å reagere på nettopp han, så hver gang gubben ser bikkja di tenker han sikkert at der er den skumle hunden som gjør utfall mot han - her er det nok best å vise hvem som er sterkest allerede 20 meter unna! :P Irritert er han tydeligvis.

Det beste du kan gjøre for den gubben (og resten av samfunnet) er å vise at du har suveren god kontroll på hunden din, og så løser dette seg sikkert veldig fint. Vis hensyn med å gå i en stor bue rundt eventuelle personer som har vært berørt av umulius-valper. Nikk og smil mens du viser hensynet. En dag skal du se at de nikker tilbake :)

Husk at du har brukt opp tabbekvoten din ganske bra, så hold hunden i bånd og sikre hunden godt inntil du har så bra lydighet at hunden tisser i vinkel på kommando! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett religiøse anfektelser, hundeskrekk, innbilte farer - andre mennesker skal ikke behøve å føle seg forulempet av løse hunder. Hadde jeg bodd i et borettslag - noe jeg gudskjelov ikke gjør lenger - hadde det vært en selvfølge å ha bikkjene i bånd. Akkurat som det er en selvfølge idet vi forlater vår egen hage. Du har ikke ret til å påtvinge naboene dine ubehag, redsel eller sinne, uansett hvilken religion, hudfarge eller politisk overbevisning de måtte ha. Ha hunden i bånd, ha kontroll, vis et minstemål av hensyn. Da først kan du kreve at naboen skal respektere deg og hundeholdet ditt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går fortsatt med hunden i bånd i nabolaget, spørsmålet gikk ikke ut på mine evner til å trene, kontrollere eller kjenne min egen hund. Frykten MIN, nemlig, det er at hunden min skal bli slått med den stokken.

Men hva er problemet? Om du har hunden i bånd, så blir da ikke hunden slått med stokken av denne mannen? Da går du jo bare unna denne forferdelige mannen, da vet du. Problem solved. Så enkelt som det.

Eller HAR du ikke hunden i bånd kanskje?

Heldigvis så jeg denne gangen, at han var intelligent nok til å skjønne fare, så han bråsnudde og løp til meg istedenfor da å f.eks prøve å hilse på mannen/sjekke ut hva han driver med/bjeffe på han/løpe etter han/bite han/plage han/ta stokken hans etc etc.

Jeg kjenner jeg blir litt forvirret av det du skriver altså.... HAR du hunden i bånd, eller har du IKKE hunden i bånd?

Kanskje det er noe som ikke går an å få svar på. Jeg tenker at en godt voksen mann bør kunne ta i mot råd som jeg har gitt han,

Hvorfor i all verden skal han det? Han har da all grunn til å få gå i fred for alskens kjøtere som folk ikke har kontroll på? Det er ikke HAN som er pliktet til å holde hund i bånd når det er båndtvang, det er ikke HAN som plikter å lære seg hvordan man omgås hunder - og DU har overhodet ingen rett til å belære folk hvordan de skal omgås hunder om de ikke ønsker det.

I Norge HAR ikke alle hunder rabies. De biter SJELDENT. De mener ikke vondt, og følges av en eier med mindre en eller annen hund er på rømmen.. ENKELT å skjønne!

Nei, det er faktisk ikke så sjelden at hunder biter, det er heller ikke sjelden hunder følges av eiere totalt uten kontroll på hunden (den trenger ikke å være på rømmen for å være uten kontroll - det er åpenabart din hund et ekspempel på). Så nei - det ER ikke så enkelt å skjønne.

Ellers synes jeg folk kan få ha akkurat den religionen og livsstilen de selv vil. Men ikke at det skal gå utover uskyldige.

Men det gjør det da heller ikke så lenge du har kontroll (=BÅND) på hunden din.

Men jeg hørte av naboen min, som også har hund.. At dette har vært prøvd ut i retten? Det var en eier som hadde hatt hunden løs, så hadde den blitt slått av noen. Hundeeieren vant. Noen som har hørt om det?

Man skal ikke tro alt man hører...

Jeg foreslår som alle andre her at du holder hunden i bånd. Da slipper du å engste deg for at hunden din blir slått av denne mannen. Enkelt.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om hun tuller med oss?? Troll??

0a0630752ccbe045d9fa7e2443f1ae04.jpeg

Verste er at jeg tror hun ikke tuller i det hele tatt, og er dønn seriøs med bomull i øra og skyggelapper. Hun fikk ikke empatien hun ønsket seg, og dytta dermed enda mer bomull i øra. Kan virkelig ikke skjønne hva som er så vanskelig med å gå med bikkja i bånd..

Har et godt eksempel her også, naboen har to spinna gærne gjeterhundblandinger som aldri, så vidt jeg har sett, går i bånd på tur. Det er riktignok ikke mye folk akkurat rundt her, men om jeg går tur sammen med niesa på 5 år f.eks. er de bikkjene de siste i verden jeg vil møte på. Har til tider måtte "brøle" mot dem for å holde dem unna (de er løse på gårdsplassen også, åpen grind), de er ålreite mot min lille papillon, men eier ikke respekt for mennesker what so ever, uansett størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er problemet? Om du har hunden i bånd, så blir da ikke hunden slått med stokken av denne mannen? Da går du jo bare unna denne forferdelige mannen, da vet du. Problem solved. Så enkelt som det.

Nei, hunden min blir ikke det. Jeg har kun hunden min løst steder der det passer meg. Og spesiellt ikke på steder der jeg vet mannen med stokken pleier å gå. Og ja- har såpass god innkalling på han at han snur seg tilbake mot meg hvis det kommer noen.

Jeg KOMMUNISERER med folk, jeg. Hvis jeg har bikkja løst og det kommer noen mot meg, ser jeg på dem. Smiler de mot bikkja spør jeg om de vil hilse, om ikke kaller jeg på han og enten tar han i bånd etter "på plass".

Eller HAR du ikke hunden i bånd kanskje?

Jeg kjenner jeg blir litt forvirret av det du skriver altså.... HAR du hunden i bånd, eller har du IKKE hunden i bånd?

Jeg har hunden i bånd i borettslaget og på de to veiene gamle mannen bruker å gå..

Hvis du leser de andre postene mine så har jeg beskrevet i detalj hva som skjedde under denne hendelsen. EN gang klarte bikkja mi å komme seg løs. Han hadde mest sansynlig fått for seg at faren min ga han lov til å gå ut, siden grinda han satt opp foran døra ikke var festa riktig...

(De andre gangene dette har skjedd er over et år siden, da jeg passa en hund som har en veldig uansvarlig eier som lar hunden gjøre nøyaktig som den vil. Det var ikke lett. Da var det et stort problem for meg og andre at han av og til stakk av- og det er veldig synd og jeg har unnskyldt de som har følt seg trua av den hunden.. Jeg passa den for naboen mens han satt i fengsel. Kan det forklare noe? Bikkja jeg passa kunne finne på alt mulig av disse eksemplene jeg ga på hva min hund ikke gjorde da han møtte denne mannen.

Hvorfor i all verden skal han det? Han har da all grunn til å få gå i fred for alskens kjøtere som folk ikke har kontroll på? Det er ikke HAN som er pliktet til å holde hund i bånd når det er båndtvang, det er ikke HAN som plikter å lære seg hvordan man omgås hunder - og DU har overhodet ingen rett til å belære folk hvordan de skal omgås hunder om de ikke ønsker det.

Hvorfor sier du egentlig at han ikke er pliktet til å holde hund i bånd osv....? Det er litt fjernt. Har ikke JEG rett til å kommunisere med folk? Er det ikke ytringsfrihet her i landet, men så er det lov og helt legitimt å slå etter bikkjer med stokk?

Nei, det er faktisk ikke så sjelden at hunder biter, det er heller ikke sjelden hunder følges av eiere totalt uten kontroll på hunden (den trenger ikke å være på rømmen for å være uten kontroll - det er åpenabart din hund et ekspempel på). Så nei - det ER ikke så enkelt å skjønne.

Det her er en av fordommene jeg snakker om. Enten så skriver jeg så vanvittig vanskelig og uforståelig om det som skjedde, eller så har ikke du lest godt nok.. Det at bikkja mi stakk ut av døra DEN gangen, det var et ENGANGStilfelle.

Hvis jeg går løst med bikkja, går han ikke bort til dem selv om jeg ikke tar han i bånd, engang.. Men han får så klart lov til å hilse på folk han kjenner.

Men det gjør det da heller ikke så lenge du har kontroll (=BÅND) på hunden din.

Jeg har jo det? De stedene jeg vet han går? Men dette handler ikke heller bare om min hund- også om andres. Jeg har faktisk mer kjærlighet og omtanke for min egen og andre folks bikkjer enn jeg har for denne mannen, som bare slår etter hunden min. Beklager det!

Man skal ikke tro alt man hører...

Jeg foreslår som alle andre her at du holder hunden i bånd. Da slipper du å engste deg for at hunden din blir slått av denne mannen. Enkelt.

Greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du motsier deg selv, du sier at du har god innkalling, men alikevel kom den seg bort til mannen?

Du virker veldig selvsentrert.

Jeg har både slått og sparket etter løse hunder før, det selvom jeg har fire selv og ikke er redd. Men jeg kjenner ikke løshundene som kommer og går for å hilse på hundene mine, men jeg vet at mine ikke er så glad i å møte andre hunder når de er i bånd. Går de ikke vekk om jeg spør pent, nei da må man gå fysisk til verks. Jeg har ingen problemer med å forstå at en som er redd hunder slår for å få den vekk, hadde ikke du slått om du ble overfalt av noen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forundrer meg litt over at det ser ut som om at det er viktigere for deg å la hunden løpe og hilse på alt og alle, enn at en persons religion og følelser skal respekteres? Spørsmålstegn fordi det virker sånn skriftlig.

Da har jeg ordlagt meg helt feil, i så fall. Kan du finne hvor jeg har skrevet det..?

Jeg råder deg til å gjøre alt i din makt for å skåne denne mannen som tydeligvis blir så grepet av panikk at han ikke aner hva han skal gjøre, og dermed handler galt på impuls, og heller ha hunden løs steder hvor den ikke kan sjenere andre som slettes ikke vil ha kontakt med hund. Dette er faktisk noe som står skrevet i hundeloven. Båndtvang eller ei. Har du kontroll på bikkja får du snudd den før den løper bort for å hilse.

Forstår jo selvfølgelig at uhell kan skje, at bikkja skviser seg mellom beina dine og døra f.eks., men da er det jo din "feil", og ikke mannen som overrumples av en hund. Da er ditt beste alternativ å unnskylde, fortelle at det var et uhell og at du forstår at han blir redd, men at han kan prøve å kontrollere frykten også. Da må du også forstå at selv om han kanskje tar i mot rådet, er det ikke alltid lett å følge. Jeg springer og slår etter insektene selv om alle råder meg til ikke å gjøre det liksom.

Situasjonen hos meg nå, er ikke sånn at hunden stikker av mellom beina mine :) Men sånn som med hunden jeg passa, var jo det "min" feil, men veldig vanskelig å kontrollere. Spesielt når andre naboer kom innom og glemte hver eneste gang at de ikke kunne bruke lengre enn et par sekunde på å skvise seg inn døra før bikkja skvisa seg ut. Det var ikke greit for andre hundeeiere, mannen eller andre tilfeldige som bikkja hadde kontakt med.. Jeg unnskylder meg og føler meg som en fæl og dårlig hundeeier når sånt skjer, uansett om det da er en annens bikkje.. :hmm:

Veldig mange av de tankene og følelsene jeg har skrevet om, handler om det som skjedde denne ene gangen med min hund.. Og må ikke forveksles med mitt syn på hundehold generellt, som jeg kanskje ikke har snakka så mye om. Ha det i bakhue :)

Men siden mannen ikke aner hva han skal gjøre, er det ikke greit å i alle fall få noen tips? Så han lettere kan forholde seg hunder sånn generellt? Han slipper jo ikke unna så lenge han bor i Norge... Det er jo som en sier her, at ikke mange bryr seg om å ha kontroll på bikkjene sine, og bare lar dem løpe løs og hilse på alt og alle. (Om de så har stikki av eller går med eieren ti meter bak seg)

Du kan jo også prøve å høre med han om han går med på å være i nærheten av hunden mens den er i bånd og rolig, evt en generelt rolig og ""kjedelig"" hund, som en del av en slags "rehabilitering" av frykten. Er det religiøse grunner er det nok lite du kan gjøre sånn sett, men det er uansett verdt forsøket med å høre og vise at du er opptatt av at dette skal gå bra uten konflikter.

Bra forslag! :) Jeg kan jo spørre en av sønnene hans først, hva de tror han ville synes om det.. Kan kanskje låne naboens hund til det. Den har han av en eller annen grunn ingenting i mot. Men den bråsnur jo hver gang den ser han, selv om den løper ute alene uten oppsyn.... Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du omvende en mann som ikke har glede av det? Bruk heller energien di på noe annet. Det må være irritende om noen ukjente skal prakke på ned ting man overhode ikke har interesse av vel?

Han mannen har vel ikke noe i mot naboens hund nettopp fordi han slipper nærkontakt med den?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe at man kan være så respektløse mot en eldre muslim, hvor haram er svært alvorlig! La nå mannen få være i fred og sørg for å holde hunden vekk. Ikke tenk mer på det, virker jo som om dette er altoppslukende i ditt liv.

Jaja, da fikk du det to ganger, både av kaja og meg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje nevne en grunn til at jeg synes reaksjonene jeg får herfra er litt merkelige. Alle (uten unntak) hundeeierne jeg har snakka med den hendelsen om, har sagt noe lignende dette: "Hadde noen gjort det med min hund hadde jeg tatt kjeppen hans og slått til han" "Jeg hadde bedt an om å bare gi **** med en eneste gang!" (Jeg kjenner forresten veldig få som har hund selv, så benytter sjansen til å slå av en prat med folk jeg møter når hundene våre leker sammen eller noe sånt!)
Og den type reaksjon synes jeg er ganske så drøyt.. Så tenkte kanskje folk hadde noen andre synspunkter her inne. Det hadde de i hvertfall! Haha. Men fint å få ting fra litt forskjellige perspektiver uansett, så takker for alle svar. :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje nevne en grunn til at jeg synes reaksjonene jeg får herfra er litt merkelige. Alle (uten unntak) hundeeierne jeg har snakka med den hendelsen om, har sagt noe lignende dette: "Hadde noen gjort det med min hund hadde jeg tatt kjeppen hans og slått til han" "Jeg hadde bedt an om å bare gi **** med en eneste gang!" (Jeg kjenner forresten veldig få som har hund selv, så benytter sjansen til å slå av en prat med folk jeg møter når hundene våre leker sammen eller noe sånt!)

Og den type reaksjon synes jeg er ganske så drøyt.. Så tenkte kanskje folk hadde noen andre synspunkter her inne. Det hadde de i hvertfall! Haha. Men fint å få ting fra litt forskjellige perspektiver uansett, så takker for alle svar. :drool:

Kanskje fordi vi klarer å tenke forbi vår egen nese, og forstår og respekter andres tro og redsler? Ikke vet jeg :)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde noen gjort det med min hund hadde jeg tatt kjeppen hans og slått til han" "

Hadde du gjort det, hadde sannsynligvis blitt anmeldt for vold, i tillegg til brudd på hundeloven :aww:

Hadde hunden din blitt slått, kan du bare skylde deg selv, fordi du ikke har kontroll på den.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...