Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trenger jeg i "medisinskapet" til hundene?


ghd13
 Share

Recommended Posts

Jeg holder på å lage en liste over hva jeg trenger i medisinskapet til hundene, både hjemme til daglige ting, og det mobile medisinskapet, som vi tar med oss på turer i skog og mark, og på sjøen.

Hva bør jeg ha for hånden, viss det skulle skje noe med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har jeg egentlig bare Zoolac og sånn rensevann til sår.

I førsthjelpsveska i tursekken har vi:

- bandasje

- pinsett

- rensevann

- varmereflekterende teppe

- saks

- gummihanske

- ispose

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer hjemme:

- termometer

- øyebadevann/øyedråper

- q-tips (fint til å fjerne ting som setter seg på øyet)

- flåttfjerner

- sårsalve (dette er jo ikke noe vits å skaffe før hunden har et sår/våteksem el.l. og man får det på resept fra veterinær, men det er kjekt å ha)

Dette er vel det jeg bruker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke folk er. Jeg har ikke en dritt. På tur har jeg med bæsjeposer og godbiter. Hjemme har jeg plaster, bandasjer, salver og div. Det er til oss alle. Har vel noen Rimadyl liggende om det teller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har jeg to first aid kit fra royal canin samt noen bandager, rensevann, øyevann, zoolaz, metacam itilegg til temp.måler og sakser o.l. Kjølekrem, blodstopper ved skade på klo

Men på tur har jeg aldri noe med, noe jeg burde bli flinkere på!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke folk er. Jeg har ikke en dritt. På tur har jeg med bæsjeposer og godbiter. Hjemme har jeg plaster, bandasjer, salver og div. Det er til oss alle. Har vel noen Rimadyl liggende om det teller?
Medisin-what til bikkja? :P Mitt medisinskap er å forhindre skader før de skjer, tror jeg. Har absolutt ingen ting i skap eller skuffer som er til førstehjelp for hund. Skjer noe kjører jeg til veterinær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bandasjer av forskjellige slag

- Sterile kompresse

- Klorhexidin

- Termomenter

- Flåttfjernere

- Pinsett

- Penn

- Saks

- Munnkurv (sånn sort en som vetten bruker)

- Diverse utvalg av sårsalver

- Rimadyl

- Øyebadevann

- Q-tips

Det jeg kommer på nå. :P Er "husets", og strengt tatt plastrer jeg meg selv oftere enn hundene, men kjekt å ha. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er min så liten at hvis han skader seg på tur, så er det ikke noe problem for meg å bære han hjem igjen :)

Akrobat, jeg tenkte aldri på å ha med meg ting og tang når jeg hadde bærbare hunder, men med giganter er det en annen sak. Jeg kan løfte Valpis i brannmannsløftm, men det er begrenset hvor lenge jeg klarer å bære henne, iallefall om hun er skadet i tilegg... Oabba har jeg ikke turt å prøve meg på, hun er brei og steintung :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akrobat, jeg tenkte aldri på å ha med meg ting og tang når jeg hadde bærbare hunder, men med giganter er det en annen sak. Jeg kan løfte Valpis i brannmannsløftm, men det er begrenset hvor lenge jeg klarer det... Oabba har jeg ikke turt å prøve meg på, hun er brei og steintung :P

*ser for seg ny konkurranse under sonenmesterskapet* :aww:

Jeg måtte bære Vida hjem fra skogen engang. Det er tungt nok med en schäfer, så skjønner at en GD er litt begrenset langdistansebærbarhet på. :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur i skog og mark er jeg veeeeeldig lite flink til å ta med ting jeg trenger til hunden om uhellet er ute.... :icon_redface:

Men hjemme har jeg det jeg trenger + enda mere.

Når vi er på reisefot er jeg ganske flink til å ta med ting hundene kan komme til å trenge da vi vel har funnet ut at utvalget ikke er like bra over alt om hundene skader seg, eller blir uvel i magen feks.

Så da har jeg med det jeg trenger til sårstell + selvklebende bandasjer og potesokker.

Magetrøbbel på reise er noe ordentlig dritt!

Hampus endte på drypp hos veterinær i Estland i fjor fordi vi ikke klarte å få bukt med en hissig diare han fikk.

Det fantes ingenting å få kjøpt til hund på apotekene elller dyrebutikkene.

Så nå har jeg kjøpt med ganske mye Canicur hjem fra Sverige, og har ALLTID med meg nok til en kur til hver av hundene.

Smertestillende: Onsior som er mild mot magen og hjelper mot feks slagskader og muskulære plager, og Tramadol til Hampus om han skulle få i seg noe bukspyttkjertelen ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er på campingtur har jeg alltid med termometer, Zoolac (eller den som ligner i Sverige) Rimadyl (av en eller annen grunn har jeg "alltid" det liggendes hjemme, det kom faktisk godt med når jeg fikk akkutte armsmerter ifjor sommer, man blir bare litt kvalm og svimmel :lol: ) flåttpenn, antibiotika piller (har "alltid" det liggendes og) potesokker, klorhexidin og det tror jeg kanskje var alt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier "tur" mener jeg tur over flere dager i denne sammenhengen altså. Har ikke med førstehjelpsskrin på vanlig tur :P

Det er vel som oftest på "hjemmetur" at ting skjer. Selv 1 km er langt/tungt å bære en hund med brukket ben som ikke er støttet opp, for ikke å snakke om at det kan være farlig om hunden er så hinsides at den biter deg pga smertene. Hyssing er en fin nødmunnkurv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier "tur" mener jeg tur over flere dager i denne sammenhengen altså. Har ikke med førstehjelpsskrin på vanlig tur :P Det er vel som oftest på "hjemmetur" at ting skjer. Selv 1 km er langt/tungt å bære en hund med brukket ben som ikke er støttet opp, for ikke å snakke om at det kan være farlig om hunden er så hinsides at den biter deg pga smertene. Hyssing er en fin nødmunnkurv ;)
Joo, men da tenker jeg at det ikke er såå langt til sivilisasjonen som når jeg sitter ene og alene på Hardangervidda ;) men ser absolutt poenget ditt! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...