Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund angrepet av ulv foran eieren i skiløype


Justisia
 Share

Recommended Posts

Eh, hæ? Jeg sa det hadde vært fint hvis artikkelen i startinnlegget kunne si hvor hund og eier befant seg i forhold til hverandre, og så tippet jeg at den sannsynligvis ikke gikk i bånd ved siden av eieren da ulven angrep, og med det har jeg omvendt deg til en ulvemotstander? Deg om det. Jeg har aldri hørt om ulv som har angrepet hunder som går ved siden av eieren. Mulig det har skjedd, men oddsen er desidert størst når hunden går løs og et godt stykke ifra eier. Det tør jeg påstå en gang til. :shifty:

Hunder som er med på skitur, trekker eller løper løs. Det er de to variantene jeg vet om. Jeg har enda til gode å se en hund som går pent på skitur. Fremdeles skjønner jeg ikke hva dere krangler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner at ikke alle kan ha hundene løse på tur altså, men dyrevelferdsmessig er det VELDIG mye mer stimulerende og fint for en hund å kunne springe fritt i skogen. Jeg er veldig forundret over a

En ulv som angriper 50m fra et menneske er ikke redd. Og hva sier vi når våre egne hunder biter og angriper? Aldri stol på dem igjen.

Det vil si hele Norge det da, siden ulven streifer og man aldri vil vite sikkert hvor den er Hunden her var under kontroll, å være 50meter foran deg er ikke langt eller utenfor kontroll. Om ma

Eh, hæ? Jeg sa det hadde vært fint hvis artikkelen i startinnlegget kunne si hvor hund og eier befant seg i forhold til hverandre, og så tippet jeg at den sannsynligvis ikke gikk i bånd ved siden av eieren da ulven angrep, og med det har jeg omvendt deg til en ulvemotstander? Deg om det. Jeg har aldri hørt om ulv som har angrepet hunder som går ved siden av eieren. Mulig det har skjedd, men oddsen er desidert størst når hunden går løs og et godt stykke ifra eier. Det tør jeg påstå en gang til. :shifty:

Ulla-Britt, ved å hoppe svært raskt til konklusjoner som insinuerer at eieren av hunden som ble angrepet, var en ansvarsløs tulling, så får jeg ulveforkjempere litt i halsen. Det er helt ok å ønske og bevare ulven, jeg bare synes det er ganske teit å alltid ha noen nedsettende ord om hundeeieres ansvarsløshet, når man mister hundene sine til ulven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
Ulla-Britt, ved å hoppe svært raskt til konklusjoner som insinuerer at eieren av hunden som ble angrepet, var en ansvarsløs tulling, så får jeg ulveforkjempere litt i halsen. Det er helt ok å ønske og bevare ulven, jeg bare synes det er ganske teit å alltid ha noen nedsettende ord om hundeeieres ansvarsløshet, når man mister hundene sine til ulven.

Jeg har aldri kalt eieren av hunden en ansvarsløs tulling. Det er dine ord, ikke mine. Det provoserer meg noe grenseløst at du får det til å fremstå som jeg har sagt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kalt eieren av hunden en ansvarsløs tulling. Det er dine ord, ikke mine. Det provoserer meg noe grenseløst at du får det til å fremstå som jeg har sagt det også.

Hva var det du ikke forsto av insinuerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det å "ikke passe på" hunden når man er i et område med èn streifulv (?) og hunden er 50 m unna (tar forbehold om at han hadde innkalling på den siden den var løs og de pleier å gå på ski sammen) ?

Hva er neste skritt? 20 meter langline er for langt unna og for liten kontroll/ikke passe på?

Gå og løp 60 meter spurt på bane... det er ikke langt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
Hva var det du ikke forsto av insinuerer?

Herregud. Jeg tror du la litt vel mye motvilje som ikke var der i det innlegget du valgte å sitere. Jeg mente ikke å insinuere at han var en ansvarsløs idiot. Jeg ble bare ikke overraska over at hunden var løs, for i de tilfellene ulv har tatt hund, så har ikke eier vært i umiddelbar nærhet. Forstår du? Litt som når hunder blir påkjørte. Da antar jeg med en gang at hunden var løs, jeg. Du kan mene akkurat hva enn du vil, men kjære Märtha, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Snakk for deg selv, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kjære vene. Når man kommer med kommentarer hvor man antar at hunden "flakset rundt løs noen hundre meter foran eier", så vitner det ikke så veldig mye om godvilje fra din side heller altså. Det er mange måter å uttrykke seg på, noen ganger velger man å gjøre det med bevisste, og noen ganger ubevisste, skjulte budskap.

Og moralen er: Hold hunden i bånd og under kontroll (i det minste) i områder der man vet det oppholder seg ulv.

Som moralens vokter burde du kanskje vurdere å ikke være den første til å anta ting, om andre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til så har man rett og slett uflaks. Man er på feil sted til feil tid. Streifulver kan man ikke vite hvor er, og noen ganger vil man møte på de med løs hund. Man kan også ha uflaks med at hunden løper på en pinne og blir spidda, tråkker på en hoggorm, faller utfor et stup mm.

Det er litt forskjell på denne saken og den her i Oslo eksempel, der eier gikk hjem og satte verandadøra på gløtt, for han var vant til at hunden løp rundt på egenhånd. Eller der man bare slipper hunden ut på morgenen for at den skal lufte seg selv...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
Men, kjære vene. Når man kommer med kommentarer hvor man antar at hunden "flakset rundt løs noen hundre meter foran eier", så vitner det ikke så veldig mye om godvilje fra din side heller altså. Det er mange måter å uttrykke seg på, noen ganger velger man å gjøre det med bevisste, og noen ganger ubevisste, skjulte budskap.

Som moralens vokter burde du kanskje vurdere å ikke være den første til å anta ting, om andre heller.

Ok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor snakkes det om streifulv? Dette er vel ikke en streifulv, men en revirmarkerende ulv som holder til i østmarka? Det er svært lite streifulv i norge jmf Høgskolen i Hedmark sine siste tellinger, det er stort sett ulv som patruljerer reviret sitt med 3-4 ukers intervaller. Revirene kan være mange kvadratkilometer store, slik at man ser ulven med (i hvertfall i vårt distrikt) svært regelmessige mellomrom. Det burde jo ikke være noen overraskelse for noen at ulven i østmarka kan bevege seg til enebakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt at ulv angriper i en skiløype, mye brukt eller ikke?

Har dette vært et milliontreff der ulven tilfeldigvis har krysset skiløypen akkurat i det hundene kom rundt svingen?

Er dette en hybrid som ikke skyr områder med menneskelig aktivitet?

Håper dette er noe som blir forsket videre på. Disse ulvene bør fanges, radiomerkes og tas dna-analyse av. Viser det seg at de er hybrider, burde de avlives.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sykt bortskjemte her i Norge. Vi har sluppet hundene våre løs i skogen og det eneste vi har måtte bekymre oss for er flått. Hundene har rast rundt og skremt/tatt dyreliv både i båndtvangsperioder og utenom. Nå er det plutselig et dyr som kan true vårt. Ramaskrik. Jeg synes ikke det er en menneskerett å ha hunden sin løs til enhver tid. Ulven bor i skogen, vi er på besøk. Da får vi ta hensyn og tilpasse oss. Jeg ønsket ikke død over all rev da den løp avgårde med katten min i kjeften, og jeg hadde ikke ønsket død over all ulv hvis den hadde tatt hunden min. Trist ja, men naturen er så brutal, og det er opp til meg å passe på mine. Det går helt fint å slite ut en hund i bånd også. Jeg lover.

Dette må være det mest fornuftige innlegget i hele debatten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende her også det, men selv om det hender så kan jeg ikke si at jeg hverken føler at jeg har eller har 100% kontroll når hunden er 50 meter unna, og spesielt ikke om den er rundt en sving i tillegg..

Hun kommer alltid når jeg roper, hver gang. Ihvertfall inntil hun står der med beinet sitt i en ulvekjeft.

Ulven er rimelig lite menneskesky.

Hva? Det pleier jo å være hovedargumentet i sånne debatter, at de er folkesky og redd mennesker.

Jeg er forøvrig ikke så veldig engstelig å bli tatt av ulv selv, men jeg foretrekker at bikkja mi er med hjem fra tur. At de kan løpe på en pinne eller bli bitt av huggorm er helt klart en risiko, men den slags skader er som regel ikke dødelige der og da, man har som regel tid til å komme seg til veterinær og få behandla bikkja for de skadene den får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurer bare på hvorfor man er så opptatt av å bevare norsk fauna, når den ikke en gang er norsk.

Woah woah - hold your horses - atte du sa hva?

Her kan vel Betty, Tarik-eier og/eller borderen supplementere med en del naturforvaltningskommentarer - men å begynne med "norsk" fauna.... Landegrenser er et menneskeskapt begrep. Hvorfor i pokker skal det gjelde dyr? Enn så lenge utvandring er naturlig så har ikke vi et pøkk vi skulle sagt. Det er naturlig, det er slik naturen er. Takler man det ikke får man sitte inne og la være å gå ute. Eller ta de forhåndsregler som trengs.

Hun kommer alltid når jeg roper, hver gang. Ihvertfall inntil hun står der med beinet sitt i en ulvekjeft.

Hva? Det pleier jo å være hovedargumentet i sånne debatter, at de er folkesky og redd mennesker.

Jeg er forøvrig ikke så veldig engstelig å bli tatt av ulv selv, men jeg foretrekker at bikkja mi er med hjem fra tur. At de kan løpe på en pinne eller bli bitt av huggorm er helt klart en risiko, men den slags skader er som regel ikke dødelige der og da, man har som regel tid til å komme seg til veterinær og få behandla bikkja for de skadene den får.

Så flott at du har en hund som alltid kommer. Hvor mange på hundesonen har hunden sin løs med "en passelig ymse innkalling"? Jo, tenkte meg det var et par ja....

Hvem sier at et ulveangrep er så mye mer dødelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer alltid når jeg roper, hver gang. Ihvertfall inntil hun står der med beinet sitt i en ulvekjeft.

Hva? Det pleier jo å være hovedargumentet i sånne debatter, at de er folkesky og redd mennesker.

Jeg er forøvrig ikke så veldig engstelig å bli tatt av ulv selv, men jeg foretrekker at bikkja mi er med hjem fra tur. At de kan løpe på en pinne eller bli bitt av huggorm er helt klart en risiko, men den slags skader er som regel ikke dødelige der og da, man har som regel tid til å komme seg til veterinær og få behandla bikkja for de skadene den får.

Jeg så at jeg skrev det litt dumt, men jeg mener denne østmarkulven, ikke generellt :) Eller de tror jo det er et par, ikke èn ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer alltid når jeg roper, hver gang. Ihvertfall inntil hun står der med beinet sitt i en ulvekjeft.

Hva? Det pleier jo å være hovedargumentet i sånne debatter, at de er folkesky og redd mennesker.

Jeg er forøvrig ikke så veldig engstelig å bli tatt av ulv selv, men jeg foretrekker at bikkja mi er med hjem fra tur. At de kan løpe på en pinne eller bli bitt av huggorm er helt klart en risiko, men den slags skader er som regel ikke dødelige der og da, man har som regel tid til å komme seg til veterinær og få behandla bikkja for de skadene den får.

Men du har jo ikke kontroll på omgivelsene med mindre det er helt åpent vertfall. Ulv eller ikke. Så ifht til saken 50m forran og rundt en sving, da har man ikke kontroll, hverken på bikkja eller omgivelsene. Selv om hun kommer når du roper så må du jo vite når du skal rope og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier meg ingen ting om dødeligheten i forhold til huggormbitt.

Om en hund blir bitt av huggorm, så har man som regel tid til å få bikkja inn i bilen og kjørt den til veterinær for behandling. Om bikkja blir revet i filler av ulv, not so much. Det er forholdsvis logisk, vil jeg tro.

Jeg så at jeg skrev det litt dumt, men jeg mener denne østmarkulven, ikke generellt :) Eller de tror jo det er et par, ikke èn ulv.

Hjelper meg fint lite at ulven i Hedemarksskogene er folkesky om jeg er på tur i Østmarka, egentlig.

Men du har jo ikke kontroll på omgivelsene med mindre det er helt åpent vertfall. Ulv eller ikke. Så ifht til saken 50m forran og rundt en sving, da har man ikke kontroll, hverken på bikkja eller omgivelsene. Selv om hun kommer når du roper så må du jo vite når du skal rope og da.

Kommer det en ulv, så har jeg ikke kontroll på den uansett, har jeg vel? Ikke hvis jeg møter elg heller - jeg er faktisk mer redd for å møte ei sinna elgku med kalv enn jeg er for å møte ulv, men den sinna elgkua unngår jeg stort sett ved å gå og prate høyt eller plystre på tur, hun flytter seg nemlig. Hun går ikke til angrep på bikkja mi fordi hun anser den som en konkurrent.

Bare for å ha presisert det nok en gang. Jeg er for ulv i norsk fauna. Det ville sannsynligvis ikke påvirket turene våre større om det bodde ulv i skogene vi går i heller, selv om enkelte insinuerer at jeg skryter på meg kontroll på bikkja mi i denne tråden, så er hun ytterst sjeldent (les: kan ikke huske at det har skjedd annet enn på et jorde under et løpekick - den bikkja er et litt større kontrollbehov enn hva jeg har. Det er en av få fordeler med en crappy og uselvstendig hund) lenger enn 50 meter unna meg, og hun kommer alltid når jeg roper. Men å prøve å fremstille det som at ulven egentlig er en folkesky stakkar som bare forsvarer reviret sitt når onde mennesker trenger seg inn i deres områder, taler ikke for ulvens sak.

Hvor mange av dere har vært på tur i Østmarka egentlig? Det er nesten flere folk i Østmarka på f.eks en dag som denne, enn her jeg bor.

EDIT: La til et par ord for å gjøre setningen litt mer forståelig :P

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 meter er ikke så langt unna, selv om det er rundt en sving. Denne ulven må ha vært svært klar over hundene og mennesket som kommer. Såpass hørsel har en ulv. Så den er ikke sky når den da velger å angripe (alene) mot 2 hunder når den hører/vet at det kommer et menneske rundt svingen. Og det synes jeg er skummelt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en hund blir bitt av huggorm, så har man som regel tid til å få bikkja inn i bilen og kjørt den til veterinær for behandling. Om bikkja blir revet i filler av ulv, not so much. Det er forholdsvis logisk, vil jeg tro.

Vet ikke helt hva du vil fram til? Hunden i nevnte artikkel ble da ikke revet i filler? Og jeg har enda ikke fått tall på antall døde hunder pga huggormbitt satt opp med antall døde hunder pga ulveangrep. Helst med utluking av hunder som står i bånd uten tilsyn, og ikke har mulighet å komme seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...