Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund angrepet av ulv foran eieren i skiløype


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner at ikke alle kan ha hundene løse på tur altså, men dyrevelferdsmessig er det VELDIG mye mer stimulerende og fint for en hund å kunne springe fritt i skogen. Jeg er veldig forundret over a

En ulv som angriper 50m fra et menneske er ikke redd. Og hva sier vi når våre egne hunder biter og angriper? Aldri stol på dem igjen.

Det vil si hele Norge det da, siden ulven streifer og man aldri vil vite sikkert hvor den er Hunden her var under kontroll, å være 50meter foran deg er ikke langt eller utenfor kontroll. Om ma

Guest Kåre Lise

Kun 5km fra huset sitt i enebakk, huttetu hvordan skal det gå, snart er den vel i kjøleskapet hans og forsyner seg.

Er fare på ferde i Vestfold også nå. Det ryktes at en streifer har satt kursen hitover fra Telemark.

– Hva er bøndene bekymret for?

– At ulven skal ta sauer. Vi vet også at ulv kan drepe voksne elger, sier Amund Kind.

Ja grøss å gru om den sku ta en elg, best å skyte den.

http://tb.no/nyheter/sa-ja-til-ulvejakt-i-vestfold-etter-sporfunn-1.7818723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og moralen er: Hold hunden i bånd og under kontroll (i det minste) i områder der man vet det oppholder seg ulv.

Det vil si hele Norge det da, siden ulven streifer og man aldri vil vite sikkert hvor den er

Hunden her var under kontroll, å være 50meter foran deg er ikke langt eller utenfor kontroll.

Om man vet jo hvor glad folk her på sonen er i overholde båndtvang, så da ........

Men vi får vente til ulven tar/skader/skremmer noen andre typer hunder eller noen fra sonen, da blir det sikkert andre boller.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Vi har vært sykt bortskjemte her i Norge. Vi har sluppet hundene våre løs i skogen og det eneste vi har måtte bekymre oss for er flått. Hundene har rast rundt og skremt/tatt dyreliv både i båndtvangsperioder og utenom. Nå er det plutselig et dyr som kan true vårt. Ramaskrik. Jeg synes ikke det er en menneskerett å ha hunden sin løs til enhver tid. Ulven bor i skogen, vi er på besøk. Da får vi ta hensyn og tilpasse oss. Jeg ønsket ikke død over all rev da den løp avgårde med katten min i kjeften, og jeg hadde ikke ønsket død over all ulv hvis den hadde tatt hunden min. Trist ja, men naturen er så brutal, og det er opp til meg å passe på mine. Det går helt fint å slite ut en hund i bånd også. Jeg lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden her var under kontroll, å være 50meter foran deg er ikke langt eller utenfor kontroll.

Jeg vet ikke med andre, men jeg føler at jeg ikke har kontroll på hundene mine om de er løse og er rundt en sving ...

- Jeg hadde god fart på skiene, men to av hundene mine løp foran rundt en sving som endte i en bakke.

klippet fra VG's artikkel om samme sak

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går ikke rundt med barnet sitt "løst" 50 meter foran deg i Bangkok sentrum heller. Man kan ikke bo på en øystat hvor maks høyde over havet er 1 meter når havnivået stiger 1 meter. Det er ikke en dritt man kan gjøre med de faktorene som er rundt en. Man må tilpasse seg sitt miljø. Hva er greia med at man skal være freda overalt? Mennesker er så .... egoistiske noen ganger :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette har selvfølgelig ikke skjedd, for alle vet at ulven er folkesky og vil ikke gå i nærheten av hverken hunder med mindre den føler at territoriet blir truet eller nærme seg folk. Ulv har ingen historie med å drepe, spise, maltraktere eller skade andre dyr, det er derfor helt unødvendig å bli redd når ulven er så nærme at du kan sette kneet i den for å unngå at den tar hunden din, for det vil den sannsynligvis ikke gjøre heller, det er bare noe du tror etter mange års indoktrinering av rødhette-historier. Dessuten kan du egentlig bare skylde deg selv om du har hunden din løs, for selv om det ikke er båndtvang, bør du egentlig ha hunden i ett halvmeterlangt bånd til enhver tid slik at du unngår enhver form for konflikt være seg med ulv, skiløpere eller andre hunder. Forøvrig må vi huske på at vi låner bare skogen av ulven og elgen, det er egentlig de som bestemmer hva og hvor vi kan oppholde oss. Følg spillereglene så blir ingen skadet, enkleste er å ikke bevege seg utenfor asfaltert område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det vil si hele Norge det da, siden ulven streifer og man aldri vil vite sikkert hvor den er

Ja vel? Tilfellet i saken her så har vel Østmarka nå vært kjent lenge og senest siden i fjor engang?

Eksempelet mitt så er streiferen fra Telemark vært kjent lenge og det ropes nå ULV-ULV FØR den krysser fylkesgrensa til Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 meter foran deg er ikke langt unna. Selv Nora som sjeldent er utenfor synsvidde, løper 50 meter unna meg innimellom på tur.

Nok en tråd der man nesten blir ulvemotstander av å lese ulvemotstander-argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel? Tilfellet i saken her så har vel Østmarka nå vært kjent lenge og senest siden i fjor engang?

Eksempelet mitt så er streiferen fra Telemark vært kjent lenge og det ropes nå ULV-ULV FØR den krysser fylkesgrensa til Vestfold.

Når svarte jeg på innlegget om at man ikke skal gå tur der hvor ulven er - og ulven streifer så i teorien er den i hele Norge

Ikke bare Østmarka.......

I sommer ble det observert ulv i Orkanger utenfor Trondheim. Så om man aldri kan slippe hunden der det kan være en mulighet å treffe ulv, så bør man med andre ord aldri slippe hunden i skogen - uansett hvor i Norge man bor.

Jeg synes ikke 50meter er særlig langt unna. Om du ikke har kontroll på den avstanden bør man ærlig talt ikke slippe hunden, for da klarer du tvilsomt kalle den inn om det kommer mennesker, hunder eller andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å være på parti med ulven og redd for at den skal ta hundene mine, jeg. Det er ikke en streifulv, men en av et par som har slått seg til: http://www.enebakkavis.no/nyheter/article6566482.ece Skjønner ikke hva dere krangler om, jeg. Så den forresten traske over isen foran oss her om dagen. Trodde først det var en diger rev, men reven hadde ikke tatt inn på tråkket vi gikk på og gått mot oss. Dessuten var sporene store. Reven har Sciloslabber. Vel, jeg tok nå bånd på hundene og gikk hjem, jeg. Hva diskuterer vi, igjen?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne jo ha tatt med om hunden flakset rundt løs noen hundre meter foran eier, eller om den var i bånd rett ved siden av eier. Jeg tipper det første.

Eh, jeg er ikke i mot ulv, men med slike utsagn, så lurer jeg på om jeg snart kommer til å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det står da godt forklart i artikkelen:

– Jeg ser hundene forsvinner rundt en sving i et dalsøkk og kommer stakende etter. Plutselig hører jeg et skrik. Når jeg kommer meg rundt svingen ser jeg en av hundene komme løpende mot meg, mens den andre ligger under litt bortenfor med det som ser ut som en stor hund oppå seg, sier han

Jeg blir ikke videre imponert, settere naturligvis så da er det vel greit da? Hadde jeg oppført meg sånn i skiløypene her med min rase hadde jeg raskt blitt lokalkjendis uten noe bidrag fra ulven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en av grunnene til at ulven kommer tilsynelatende nærmere mennesker, kan jo være at vi ikke nødvendigvis, kun har norske ulver hos oss, men kanskje også ulv fra blant annet Russland, som er satt ut (http://www.vargfakta.se/nyheter/detaljer-kring-illegal-varguppfodning-i-ryssland/).

"De platser man valt för själva utsläppen har även syftat till att ”rädda” den finska vargstammen. I förlängningen kanske man även hoppats på att enskilda individer skall vandra över till de svenska och norska populationerna."

Jeg har ikke den kilden foran meg, men det er vel også nevnt noe om at det er blandet inn hund i ulven enkelte steder. Det er urovekkende, for og si det forsiktig. Det er liksom ikke så fjernt lenger, når ulven går og pisser på lekeapparatene på lekeplasser og spiser hunden på terrassen din.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det står da godt forklart i artikkelen: Jeg blir ikke videre imponert, settere naturligvis så da er det vel greit da? Hadde jeg oppført meg sånn i skiløypene her med min rase hadde jeg raskt blitt lokalkjendis uten noe bidrag fra ulven.
Hunden som ble angrepet var en korthåret vorsteh.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 meter foran deg er ikke langt unna. Selv Nora som sjeldent er utenfor synsvidde, løper 50 meter unna meg innimellom på tur.

Det kan hende her også det, men selv om det hender så kan jeg ikke si at jeg hverken føler at jeg har eller har 100% kontroll når hunden er 50 meter unna, og spesielt ikke om den er rundt en sving i tillegg..

Når svarte jeg på innlegget om at man ikke skal gå tur der hvor ulven er - og ulven streifer så i teorien er den i hele Norge

Ikke bare Østmarka.......

I sommer ble det observert ulv i Orkanger utenfor Trondheim. Så om man aldri kan slippe hunden der det kan være en mulighet å treffe ulv, så bør man med andre ord aldri slippe hunden i skogen - uansett hvor i Norge man bor.

Jeg synes ikke 50meter er særlig langt unna. Om du ikke har kontroll på den avstanden bør man ærlig talt ikke slippe hunden, for da klarer du tvilsomt kalle den inn om det kommer mennesker, hunder eller andre dyr.

Fordi om det er observert ulv i fjellet ved orkanger (den er vell på agdenes nå) så har mann mange muligheter igjen om man vil slippe bikkja. Liten sjangs for og treffe på streifulv i bymarka/estenstad marka og sikkert i nærområdet til orkanger og, bare man holder seg unna hemnkjølen/våvatnet og der omkring. Forøvrig så er det rimelig åpent og fint mange plasser der så man trenger ikke og være redd for at ulven kommer hoppende ut fra bakl et tre heller, om man tar sjangsen på og slippe bikkja der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løypene utti her er gjerne sjøltråkka og slett ikke overbefolka. Skjønner egentlig ikke hva dere krangler om enda, jeg. Ulven besytter reviret sitt. Den tar andre ulver og hunder som er på dens revir. Slik er naturen. Pass på bikkja di, eller la det være. Ulven er rimelig lite menneskesky.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løypene utti her er gjerne sjøltråkka og slett ikke overbefolka. Skjønner egentlig ikke hva dere krangler om enda, jeg. Ulven besytter reviret sitt. Den tar andre ulver og hunder som er på dens revir. Slik er naturen. Pass på bikkja di, eller la det være. Ulven er rimelig lite menneskesky.

Og med fare for å gjenta meg selv, kanskje dette er grunnen: http://www.vargfakta.se/nyheter/aggressiva-vargar-i-merikarvia-tros-vara-hybrider/

Kanskje det ikke er helt rein, norsk gråbein vi har med å gjøre? Synes de er blitt veldig nærgående i det siste. Både hva gjelder hunder og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
Eh, jeg er ikke i mot ulv, men med slike utsagn, så lurer jeg på om jeg snart kommer til å bli det.

Eh, hæ? Jeg sa det hadde vært fint hvis artikkelen i startinnlegget kunne si hvor hund og eier befant seg i forhold til hverandre, og så tippet jeg at den sannsynligvis ikke gikk i bånd ved siden av eieren da ulven angrep, og med det har jeg omvendt deg til en ulvemotstander? Deg om det. Jeg har aldri hørt om ulv som har angrepet hunder som går ved siden av eieren. Mulig det har skjedd, men oddsen er desidert størst når hunden går løs og et godt stykke ifra eier. Det tør jeg påstå en gang til. :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...