Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund angrepet av ulv foran eieren i skiløype


Justisia
 Share

Recommended Posts

Siterer innlegg fra forrige runde vi diskuterte hvor lite farlige ulv er for hund og hvor folkesky de er, jeg:

Skal vi se litt på enkelttilfellene?

Fra 2012:

10 oktober. En sällskapshund av terriertyp släpptes ut från verandan sent på kvällen för att rastas. Några ögonblick senare hörde familjens dotter hur hunden skrek till och en stol vältes på verandan. Tillvägagångssättet pekar mot att en varg tagit hunden. Inga rester hittades av hunden trots idogt letande.

8 oktober. En älghund angreps av en varg under jakt. Hunden kom rusande mot jägaren med vargen i hälarna. Vargen vräkte omkull hunden och ”ruskade den som en vante”. Jägaren skjuter då ett varningsskott i marken men vargen reagerar inte varpå jägaren skjuter och dödar vargen. Hunden tas till veterinär men avlider under kvällen av skadorna.

5 september. En mindre blandras blir tagen av varg på en gårdsplan i Ockelbo. Ägarna befinner sig inom 15 meter när angreppet sker. Vargen ses springa från platsen med den skrikande hunden i käftarna. Efter en stund tystnar hunden.

27 juli. En kvinna i Västergransjö utanför Sollefteå släppte ut sina två små sällskapshundar på tomten. Plötsligt skriker en av hundarna för livet. När hon rusar till fönstret för att se vad som händer ser hon en varg försvinna med den lilla hunden i käftarna.

Fra 2011:

23 oktober. En jakthund i Värmland attackerades och dödades av varg. Vargen påsköts vid attacken men har inte kunnat påträffas.

5 augusti. En sällskapshund av blandrastyp togs av varg utanför ett bostadshus i Smolmark, Årjäng, Värmland. Det skedde ett par meter framför hundens matte som skrikande sprang efter. Men vargen släppte inte och försvann in skogen. Hunden har ännu inte hittats.

24 juli. En hund, av rasen pumi, vargdödades intill en gård i Sör Hörende, utanför Västerfärnebo. Hundens ägare såg hur en varg sprang från platsen med hunden i munnen.

29 juni. En liten sällskapshund dödades av varg vid Kedjeåsen, norr om Karlskoga. Hunden attackerades på eftermiddagen, cirka 30 meter från familjens hus.

17 april. En wachtelhund attackeras och dödades i samband med en familjepromenad av två vargar i Rialareviret, Norrtälje. En av vargarna uppträdde även hotfullt mot en kvinna med barnvagn i samband med attacken.

8 april. En liten sällskapshund dödades av varg i Nybble, straks utanför Kristinehamn i Värmland. Hunden dödades när den rastades straks intill bostadshuset.

9 mars. En golden retriver dödades av varg i närheten av Hagfors. Hunden attackerades och dödades på gårdsplanen, 30 meter från boningshuset. Förmodligen var det varg från Gårdsjöreviret som låg bakom attacken.

Det er flere ulvedrepte hunder på denne siden, jeg har bare tatt med de som har vært i umiddelbar nærhet av eieren (kan du skyte etter ulven, så er du innen synsvidde, ikke sant?), og bare fra 2011-2012. Det er litt mer enn bare enkelttilfeller, kanskje?

At hunden i denne artikkelen ikke ble revet i filler, er jo fordi at eieren av hunden kjørte på den, er det ikke? Den bikkja burde forøvrig hatt sjansen til å komme unna, den løp jo løs. Så da er det galt at de er løse, og det er galt at de er i bånd.

I en av episodene her skøyt jegeren et varselskudd, uten at det hjalp bikkja hans noe større. Men klart. Vi ønsker jo skuddfaste dyr, for da gjenstår det jo bare å kverke de. En annen episode oppførte ulven seg truende mot ei dame med barnevogn. Men folkesky, det er de. Å påstå noe annet, er å ha lest litt for mange eventyr om hvor farlig ulver er. At det er et rovdyr på en 50 kg er en detalj vi velger å se bort i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner at ikke alle kan ha hundene løse på tur altså, men dyrevelferdsmessig er det VELDIG mye mer stimulerende og fint for en hund å kunne springe fritt i skogen. Jeg er veldig forundret over a

En ulv som angriper 50m fra et menneske er ikke redd. Og hva sier vi når våre egne hunder biter og angriper? Aldri stol på dem igjen.

Det vil si hele Norge det da, siden ulven streifer og man aldri vil vite sikkert hvor den er Hunden her var under kontroll, å være 50meter foran deg er ikke langt eller utenfor kontroll. Om ma

Så det dere mener at vi ikke lenger kan ha hundene løse? for da kan man bare takke seg selv om bikkja blir ulvemat. Ikke noe hundehold for meg, nå er det vel ikke akkurat observert ulv på hadeland på lange tider, men Østmarka er jo ikke sååååå langt unna, og gaupe har vi, men den bekymrer jeg meg faktisk ikke for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge det ikke er streifulv det er snakk om, men om "bofast" ulv med revir, så vet man igjen at den er der. Dvs at da tar man en kalkulert risiko når man slipper en hund i de områdene. Man velger å tru at det går bra. Det gjør det antakelig de aller fleste gangene også, men noen ganger er man der ulven er.

Men selv om jeg er tilhenger av ulv, så er jeg ikke motstander mot jakt på ulv. Og man burde kanskje plukke ut enkeltindivider som blir veldig tettgående på mennesker. Men man skal ikke fjerne en hel art fra faunaen igjen, selv om denne ulven ikke er i slekt med den norske ulven (som ble vel utryddet for mange år siden).

Nå har jeg pratet med noen jegere om dette, og som ikke er ulvemotstandere, selv om de har en konkurrent til elgkjøttet sitt. Men noen nevner jakt med gummikuler som et forslag om å lære ulver at mennesker gjør VONDT og man holder avstand, samt at man med ujamne mellomrom dreper et dyr i flokker som starter å bli litt tettgående (og da aldri alfadyrene). Og det kunne kanskje vært måter på å både beholde ulven, og lære den at den skal sky mennesker? Jeg er ikke jeger, så jeg aner ikke..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer innlegg fra forrige runde vi diskuterte hvor lite farlige ulv er for hund og hvor folkesky de er, jeg:

At hunden i denne artikkelen ikke ble revet i filler, er jo fordi at eieren av hunden kjørte på den, er det ikke? Den bikkja burde forøvrig hatt sjansen til å komme unna, den løp jo løs. Så da er det galt at de er løse, og det er galt at de er i bånd.

I en av episodene her skøyt jegeren et varselskudd, uten at det hjalp bikkja hans noe større. Men klart. Vi ønsker jo skuddfaste dyr, for da gjenstår det jo bare å kverke de. En annen episode oppførte ulven seg truende mot ei dame med barnevogn. Men folkesky, det er de. Å påstå noe annet, er å ha lest litt for mange eventyr om hvor farlig ulver er. At det er et rovdyr på en 50 kg er en detalj vi velger å se bort i fra.

Jeg skjønner framdeles ikke poenget - ja eier ornda opp. Kan ikke eier ordne opp ved å forhindre huggorm bitt og? Alle de gangene jeg har forhindret bikkja mi i å spise kattedritt, hvordan teller det på den totale statistikken ang "antall tilfeller kattedrittspising"?

Jeg orker ikke kommentere folkeskyhet for at ei dame med barnevogn følte seg trua er for meg omtrent like verdifullt som at en fra SOS rasisme kaller noen rasist fordi de så stygt på en innvandrer. Hvis jeg fikk se det på video - OK, da har det sikkert skjedd. Men inntil videre tror jeg ikke på sånn.... "ulv, ulv" roping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om jeg er tilhenger av ulv, så er jeg ikke motstander mot jakt på ulv. Og man burde kanskje plukke ut enkeltindivider som blir veldig tettgående på mennesker. Men man skal ikke fjerne en hel art fra faunaen igjen, selv om denne ulven ikke er i slekt med den norske ulven (som ble vel utryddet for mange år siden).

Og da lurer jeg på hvor i all verden folk skriver at man skal slakte ned alle ulvene? Fro det er vel det det går på, folk som ikke er veldig glad i nærgående ulv vil at alle skal dø, ifølge dem som er glade i nærgående ulv. Og det er jo bare bullshitt.

Men så lenge det ikke er streifulv det er snakk om, men om "bofast" ulv med revir, så vet man igjen at den er der. Dvs at da tar man en kalkulert risiko når man slipper en hund i de områdene. Man velger å tru at det går bra. Det gjør det antakelig de aller fleste gangene også, men noen ganger er man der ulven er.

Men selv om jeg er tilhenger av ulv, så er jeg ikke motstander mot jakt på ulv. Og man burde kanskje plukke ut enkeltindivider som blir veldig tettgående på mennesker. Men man skal ikke fjerne en hel art fra faunaen igjen, selv om denne ulven ikke er i slekt med den norske ulven (som ble vel utryddet for mange år siden).

Nå har jeg pratet med noen jegere om dette, og som ikke er ulvemotstandere, selv om de har en konkurrent til elgkjøttet sitt. Men noen nevner jakt med gummikuler som et forslag om å lære ulver at mennesker gjør VONDT og man holder avstand, samt at man med ujamne mellomrom dreper et dyr i flokker som starter å bli litt tettgående (og da aldri alfadyrene). Og det kunne kanskje vært måter på å både beholde ulven, og lære den at den skal sky mennesker? Jeg er ikke jeger, så jeg aner ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

http://www.ostlendingen.no/rovdyr/i-ulvesonen Denne siden er ganske interessant, fordi den sier en del om hvordan denne ulveflokken beveger seg og lever. Et av fokusområdene for forskerne nå er tydeligvis å kartlegge flokkens bevegelser i forhold til hunder som bor i nærområdet, og det er jo interessant.

6 av ulvene i flokken ble merket, og dette skjedde i Våler kommune. Jeg bor selv i Våler og det er flere observasjoner av ulv i området her. Bl.a ble det observert en ulv som trasket rundt midt på lyse dagen ca 2 km herfra i høst. For å være så mye ulv i området blir det tatt svært få hunder (det står hunder ute på tunet "overalt" her), så ulvene kan umulig jakte etter hundene. Blir spennende å se hva forskerne finner ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere mener at vi ikke lenger kan ha hundene løse? for da kan man bare takke seg selv om bikkja blir ulvemat. Ikke noe hundehold for meg, nå er det vel ikke akkurat observert ulv på hadeland på lange tider, men Østmarka er jo ikke sååååå langt unna, og gaupe har vi, men den bekymrer jeg meg faktisk ikke for.

Det er sånne her kommentarer som får meg til å undre litt hvordan syn JEG har på hundehold ifht andre. Hunden min skal aldri være til skjemsel for andre. Dette innebærer at min hund, med dårlig innkalling, ekstremt dårlig impulskontroll og en vanvittig forkjærlighet for alt som heter mennesker, barn, andre hunder og ikke minst ting-man-ikke-skal-spise - må være i bånd stort sett 360 av 365 dager i året. En sjelden gang blir hun sluppet løs på en fotballbane hvis jeg har andre med meg som kan rope om det kommer ei bikkje i ene eller andre enden av vegen. Men NÅDE VÆRE at jeg skal være en sånn teit hundeeier som har en hund som renner bort til andres hunder, til folk eller til barn. Det skal bare ikke skje, og da må faktisk hunden være i bånd. Da tar jeg ansvar for min hund.

Jeg tar også ansvar for min hund ved å holde den i bånd i skogsområder hvor jeg ikke har kontroll på miljøet rundt. Dersom jeg går tur på en smal sti med tett skog rundt meg - og det attpåtil er skog hvor det finnes ulv, bjørn, gaupe eller omså kongeørn som enten har vært innen streif-avstand eller som har vært på området tidligere - så har jeg bikkja i bånd. Går jeg i en åpen skog/på snaufjellet så har jeg kontroll og ser hva som kommer.

Personlig må jeg si det er rart å tenke på at de fleste på østlandet aldri får gå tur på snaufjell, mens det er der vi stort sett går tur bestandig. Men det må da finnes liknende steder hvor det faktisk er mulig å ha kontroll framover i terrenget uten at det kommer en ulv hoppende fram bak et tre - også østpå. Åpen bjørkeskog? Parkområder?

Så nei, det er ikke det at man ikke skal ha hunden løs. Men å tenke litt lenger enn til "herregud får ikke jeg lov å ha hunden min løs i den øde skogen lenger? da er ikke det et hundehold jeg vil ha lenger, assddfgghjkl!!!". Man er bare en del av et samfunn og et økosystem, og jeg har bare med å tilpasse meg så ikke mitt hundehold går utover andre - og også hunden selv (ikke utsette den for fare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere mener at vi ikke lenger kan ha hundene løse? for da kan man bare takke seg selv om bikkja blir ulvemat. Ikke noe hundehold for meg, nå er det vel ikke akkurat observert ulv på hadeland på lange tider, men Østmarka er jo ikke sååååå langt unna, og gaupe har vi, men den bekymrer jeg meg faktisk ikke for.

Veldig sort hvitt, ja, hvorfor skulle det ikke det? På samme måte som man kan bli angrepet av elg, eller at bikkja kan jage viltet (det er man ansvarlig for), på samme måte som at katter blir tatt av rev eller rovfugl, det er ikke koselig, men det er sånn realiteten er om man beveger seg ut i naturen.. Liker man det ikke så får man holde seg til asfalt og hundeparker eller evt til områder hvor det er ytterst lite sannsynlig at man treffer ulv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
50 meter er ikke så langt unna, selv om det er rundt en sving. Denne ulven må ha vært svært klar over hundene og mennesket som kommer. Såpass hørsel har en ulv. Så den er ikke sky når den da velger å angripe (alene) mot 2 hunder når den hører/vet at det kommer et menneske rundt svingen. Og det synes jeg er skummelt.

Hva du vet, må si jeg er imponert. Hvorfor må den ha vært klar over det? Ser ulven på 5 mila når den ikke er ute og marker reviret sitt for Gråtass og kjenner lyden av ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
http://www.ostlendingen.no/rovdyr/i-ulvesonen Denne siden er ganske interessant, fordi den sier en del om hvordan denne ulveflokken beveger seg og lever. Et av fokusområdene for forskerne nå er tydeligvis å kartlegge flokkens bevegelser i forhold til hunder som bor i nærområdet, og det er jo interessant.

6 av ulvene i flokken ble merket, og dette skjedde i Våler kommune. Jeg bor selv i Våler og det er flere observasjoner av ulv i området her. Bl.a ble det observert en ulv som trasket rundt midt på lyse dagen ca 2 km herfra i høst. For å være så mye ulv i området blir det tatt svært få hunder (det står hunder ute på tunet "overalt" her), så ulvene kan umulig jakte etter hundene. Blir spennende å se hva forskerne finner ut!

Akkurat dette trenger jeg ikke noe forskning for å tro på. Jeg har tidligere skrevet her om dette og mitt inntrykk av akkurat det samme fra Solør og bergesiden på Arneberg. Hunder som står utenfor hvert eneste hus og nærmere Finnskogen kommer man ikke i kombinasjon med sivilisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner framdeles ikke poenget - ja eier ornda opp. Kan ikke eier ordne opp ved å forhindre huggorm bitt og? Alle de gangene jeg har forhindret bikkja mi i å spise kattedritt, hvordan teller det på den totale statistikken ang "antall tilfeller kattedrittspising"?

Nei, jeg skjønner at du ikke skjønner poenget. Vi har møtt huggorm på tur flere ganger vi, med løse hunder. Det har til nå alltid gått bra (og ja, jeg har og kommer fortsatt til å slippe de løs i de områdene), selv den gangen hundene hoppa over huggormen som lå midt i veien. Om vi skulle ha forhindret at huggormen beit hundene i de episodene vi har møtt huggormen, måtte vi enten hatt hundene i bånd eller gått mellom ormen og bikkja.

Og her kommer litt av poenget. Hadde de blitt bitt av orm, så hadde vi hatt tid til å bære bikkja tilbake til bilen, kjøre til nærmeste veterinærkontor og begynt behandling av huggormbitt. Det er ytterst få hunder som ikke tåler huggormbitt i det hele tatt og dør umiddelbart. De hundene som dør av huggormbitt blir som regel truffet sånn at respirasjon blir hemmet, enten i nese eller i hals. Den hevelsen kan forøvrig forsinkes ved å gi de kortison, sånn at man rekker å komme seg til veterinær og starte behandling.

Jeg orker ikke kommentere folkeskyhet for at ei dame med barnevogn følte seg trua er for meg omtrent like verdifullt som at en fra SOS rasisme kaller noen rasist fordi de så stygt på en innvandrer. Hvis jeg fikk se det på video - OK, da har det sikkert skjedd. Men inntil videre tror jeg ikke på sånn.... "ulv, ulv" roping ;)

Om du ber om kilder, er det jo greit at du gidder å lese de kildene du får, det blir litt enklere å diskutere samme ting da, ikke sant. Det er flere tilfeller i sitatet mitt der ulv har vært rundt huset til folk og tatt bikkjer, det var til og med et tilfelle der ulven tok bikkja på verandaen (den stolen som ramla, ble neppe tilfeldigvis tatt av ei vindkule samtidig som at ulven tok bikkja deres?). En ulv tok bikkja til en jeger i det hunden kom mot jegeren, hvorpå jegeren avfyrer et varselsskudd. Det endte opp med at han måtte skyte ulven for å få den til å slippe bikkja. Da er den hverken folkesky eller redd høye lyder.

Jeg har forøvrig hatt hund som var båndhund "hele" sitt liv (han ble sluppet på enkelte utvalgte steder der jeg følte jeg hadde noenlunde kontroll på både han og omgivelsene), uten at det plaget meg stort. Men nå har jeg en hund som kan gå løs, som ikke plager hverken voksne, barn eller andre hunder, og hun er aldri utenfor synsvidde, og hun kommer alltid når jeg roper. Hvorfor skulle jeg ikke kunne ha henne løs? At din hund ikke kan, er ikke et argument for at min hund ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner at du ikke skjønner poenget. Vi har møtt huggorm på tur flere ganger vi, med løse hunder. Det har til nå alltid gått bra (og ja, jeg har og kommer fortsatt til å slippe de løs i de områdene), selv den gangen hundene hoppa over huggormen som lå midt i veien. Om vi skulle ha forhindret at huggormen beit hundene i de episodene vi har møtt huggormen, måtte vi enten hatt hundene i bånd eller gått mellom ormen og bikkja.

Og her kommer litt av poenget. Hadde de blitt bitt av orm, så hadde vi hatt tid til å bære bikkja tilbake til bilen, kjøre til nærmeste veterinærkontor og begynt behandling av huggormbitt. Det er ytterst få hunder som ikke tåler huggormbitt i det hele tatt og dør umiddelbart. De hundene som dør av huggormbitt blir som regel truffet sånn at respirasjon blir hemmet, enten i nese eller i hals. Den hevelsen kan forøvrig forsinkes ved å gi de kortison, sånn at man rekker å komme seg til veterinær og starte behandling.

Om du ber om kilder, er det jo greit at du gidder å lese de kildene du får, det blir litt enklere å diskutere samme ting da, ikke sant. Det er flere tilfeller i sitatet mitt der ulv har vært rundt huset til folk og tatt bikkjer, det var til og med et tilfelle der ulven tok bikkja på verandaen (den stolen som ramla, ble neppe tilfeldigvis tatt av ei vindkule samtidig som at ulven tok bikkja deres?). En ulv tok bikkja til en jeger i det hunden kom mot jegeren, hvorpå jegeren avfyrer et varselsskudd. Det endte opp med at han måtte skyte ulven for å få den til å slippe bikkja. Da er den hverken folkesky eller redd høye lyder.

Jeg har forøvrig hatt hund som var båndhund "hele" sitt liv (han ble sluppet på enkelte utvalgte steder der jeg følte jeg hadde noenlunde kontroll på både han og omgivelsene), uten at det plaget meg stort. Men nå har jeg en hund som kan gå løs, som ikke plager hverken voksne, barn eller andre hunder, og hun er aldri utenfor synsvidde, og hun kommer alltid når jeg roper. Hvorfor skulle jeg ikke kunne ha henne løs? At din hund ikke kan, er ikke et argument for at min hund ikke kan.

Jeg er uenig i det du skriver (for 3 gang) - og jeg har forsøkt å forklare deg hvorfor (selv om du har skrevet det samme 3 gang) uten at jeg får noe annet svar enn det samme jeg kommenterte. Så OK, da er vi vel bare uenige, uten at jeg enda skjønner det store poenget som jeg har forsøkt å spørre etter.

Og om du tror du må ha bikkja i bånd fordi jeg må ha bikkja i bånd har jeg enten hatt et lettere hjernedrypp og ikke sett selv hva jeg har skrevet, eller så leser du noe helt annet enn hva ordene jeg skrev har vært tiltenkt som.

Takk og ut i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Takk og ut i sola.

Ditto, med motorsag så jeg kan være trygg i møte med ev. ulv. Skummelt nå med is på byfjorden så er den nok på vei hit, kjenner lukta av nytraktet kaffe helt fra Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere mener at vi ikke lenger kan ha hundene løse? for da kan man bare takke seg selv om bikkja blir ulvemat. Ikke noe hundehold for meg, nå er det vel ikke akkurat observert ulv på hadeland på lange tider, men Østmarka er jo ikke sååååå langt unna, og gaupe har vi, men den bekymrer jeg meg faktisk ikke for.

Seriøst, når ble det en menneskerett å løpe rundt med bikkja løs i hytt og gevær? Er det slik at alle skal ta hensyn til deg og ditt hundehold, inkl naturen og dens dyreliv?

Jøye meg. Du skriver akkurat som lillesøsteren til mannen min sa når hun var liten jente; får jeg ikke viljen min så spiser jeg ikke opp desserten min.

Neivel, who cares?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at ikke alle kan ha hundene løse på tur altså, men dyrevelferdsmessig er det VELDIG mye mer stimulerende og fint for en hund å kunne springe fritt i skogen. Jeg er veldig forundret over at mange setter sin egen hunds velferd under "la ulven leve"-prinsippet. Selvfølgelig kreves det at eier har trent mye innkalling og følger godt med (og en hund som er i stand til å følge eier), så det er ikke for alle. Jeg regner meg selv og hundene mine som likeverdige med ulven. Jeg låner ikke skogen - jeg er en del av skogen og naturen, akkurat som ulven. Jeg og mine hunder har like stor rett til å ferdes fritt i naturen, som alle andre dyr. Vi må kanskje jage hverandre.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg skjønner at ikke alle kan ha hundene løse på tur altså, men dyrevelferdsmessig er det VELDIG mye mer stimulerende og fint for en hund å kunne springe fritt i skogen. Jeg er veldig forundret over at mange setter sin egen hunds velferd under "la ulven leve"-prinsippet. Selvfølgelig kreves det at eier har trent mye innkalling og følger godt med (og en hund som er i stand til å følge eier), så det er ikke for alle. Jeg regner meg selv og hundene mine som likeverdige med ulven. Jeg låner ikke skogen - jeg er en del av skogen og naturen, akkurat som ulven. Jeg og mine hunder har like stor rett til å ferdes fritt i naturen, som alle andre dyr. Vi må kanskje jage hverandre.

Er da mer enn nok plass til alle.. :)

ulv_skandinavia2012.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da mer enn nok plass til alle.. :)

Ja, det er jeg helt enig i! Og det er nettopp det som er noe av poenget mitt. Det er klart at folk med hunder ikke skal begrense sin frihet i skogen pga ulver!! Det er nok plass i alle. Blir det sånn at vilt stadig går til angrep, så er det et eller annet som har gått galt med dyrets naturlige frykt for fremmede arter, men at man blir overrumplet i ny og ne er da bare en del av spenningen med å ferdes i skog og mark :) Men når noen påstår at "næh, bor du der det muligens er ulv, så får du ha bikkja i bånd året rundt", så kjenner jeg at jeg blir ganske trist på hundens vegne...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ulv om dagen og jeg har heldigvis et digert vann de kan løpe løse på også på langtur (stort vann!). Nå var det jo her vi møtte ulven (eller en svært stor rev, for den var litt unna) og da er det jo fint å ha hunder som kommer spurtende når de får beskjed om å komme å kle på seg :) Når isen går, er det jo blitt båndtvang, så problemet løser seg selv. Tinka går løs, uansett, men siden ulven var her før jul, har hun å holde seg innen synsfeltet mitt :) Men det er nå sånn livet er. Huggorm, biler, møkkabikkjer, sinnamenner og ulv. Jeg velger å slippe bikkjene mine selv om det er en mulighet for at de vil møte på og bli skadet av noe av dette. Passer på slik jeg finner det forsvarlig, uavhengig av hvordan folk med uoppdragne hunder passer på sine. Jeg trenger ikke å ha en inngjerdet fotballbane for å kunne slippe hundene mine, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
Er da mer enn nok plass til alle.. :) Ja, det er jeg helt enig i! Og det er nettopp det som er noe av poenget mitt. Det er klart at folk med hunder ikke skal begrense sin frihet i skogen pga ulver!! Det er nok plass i alle. Blir det sånn at vilt stadig går til angrep, så er det et eller annet som har gått galt med dyrets naturlige frykt for fremmede arter, men at man blir overrumplet i ny og ne er da bare en del av spenningen med å ferdes i skog og mark :) Men når noen påstår at "næh, bor du der det muligens er ulv, så får du ha bikkja i bånd året rundt", så kjenner jeg at jeg blir ganske trist på hundens vegne...
Men er det noen i denne tråden som har sagt at man skal ha hunden i bånd året rundt da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, når ble det en menneskerett å løpe rundt med bikkja løs i hytt og gevær? Er det slik at alle skal ta hensyn til deg og ditt hundehold, inkl naturen og dens dyreliv?

Jøye meg. Du skriver akkurat som lillesøsteren til mannen min sa når hun var liten jente; får jeg ikke viljen min så spiser jeg ikke opp desserten min.

Neivel, who cares?

Sent from my iPhone using Tapatalk

:lol::lol::lol: Djeez, snakk om å lese med feil briller a, orker ikke kommentere ytterligere for detta ble veldig dumt :lol:

Anyway (jada må engasjere meg litt til) "mannevonde" dyr blir avlivet, hadde noen stussa på at viltnemda hadde avlivet en elg som anngrep mennesker? Ja til dyr i naturen, nei til dyr som ikke oppfører seg naturlig. Ja til ulv, nei til ulv som ikke klarer å "oppføre" seg. Jeg kan "takke" meg selv hvis jeg kommer mellom en elg og dens kalv, samme hvis jeg går på et ulvehi med valper, jeg vil ikke takke meg selv hvis en elg går til anngrep bare fordi den kan, ei heller hvis en ulv gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::lol::lol: Djeez, snakk om å lese med feil briller a, orker ikke kommentere ytterligere for detta ble veldig dumt :lol:

Anyway (jada må engasjere meg litt til) "mannevonde" dyr blir avlivet, hadde noen stussa på at viltnemda hadde avlivet en elg som anngrep mennesker? Ja til dyr i naturen, nei til dyr som ikke oppfører seg naturlig. Ja til ulv, nei til ulv som ikke klarer å "oppføre" seg. Jeg kan "takke" meg selv hvis jeg kommer mellom en elg og dens kalv, samme hvis jeg går på et ulvehi med valper, jeg vil ikke takke meg selv hvis en elg går til anngrep bare fordi den kan, ei heller hvis en ulv gjør det.

Vi får sende ulvene på Turid Rugaas- kurs. Hvis de blir litt kvalme av det, anbefaler jeg Kruttlappen, selv om jeg aldri har gått på kurs der selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
:lol::lol::lol: Djeez, snakk om å lese med feil briller a, orker ikke kommentere ytterligere for detta ble veldig dumt :lol:

Anyway (jada må engasjere meg litt til) "mannevonde" dyr blir avlivet, hadde noen stussa på at viltnemda hadde avlivet en elg som anngrep mennesker? Ja til dyr i naturen, nei til dyr som ikke oppfører seg naturlig. Ja til ulv, nei til ulv som ikke klarer å "oppføre" seg. Jeg kan "takke" meg selv hvis jeg kommer mellom en elg og dens kalv, samme hvis jeg går på et ulvehi med valper, jeg vil ikke takke meg selv hvis en elg går til anngrep bare fordi den kan, ei heller hvis en ulv gjør det.

Igjen. Artikkelen Runar Næss har skrevet er ganske relevant. Hva som er unaturlig ulveoppførsel for deg, er ikke nødvendigvis unaturlig ulveoppførsel for en ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...