Gå til innhold
Hundesonen.no

Ble nektet adgang til Dyreparken


Justisia
 Share

Recommended Posts

Bare en tanke: politihund, narkohund og lignende har vel heller ingen adgang hos dyreparken?

Sannsynligvis ikke, med mindre det er snakk om menneskeliv på spill. Lovverket har en del om hvilke hensyn som prioriteres, og menneskeliv går foran det meste (utenom stat, kongefamilie og et par ting til).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hun sier jo selv at de fikk forklaringa med smitte og karantene, og FORTSATT vil hun ha bikkja si inn i parken?? Det er trist at hun mangler synet til å bevege seg på egen hånd, men det må da være bed

Da hadde dyreparken vært den store stygge ulven som ikke hadde advart henne mot å ta den med inn garantert, og hun hadde løpt til media og sutra over det.

Dyrene der inne har jo ikke samme type immunforsvar som det våre hunder har, ergo er de mer sårbare når vi bringer inn basselusker som våre dyr ikke reagerer på. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

En arbeidshund. En hjelpemiddel. Skal en bevegelseshemmet godta at noen steder tillater ikke bruk av rullestol? Skal han tåle å bli båret rundt av et menneske?

Verdighet.

Menneskeverd handler jo om at alle mennesker er like mye verdt, uavhengig av lyter eller handicap. Hvis du syns en blind person er mer verdig om vedkommende har førerhund, sier det egentlig mer om deg enn om den blinde personen. Alle blinde lærer også å bruke den hvite stokken. Den er et fint alternativ til å holde noen i armen. Jeg kan ikke spise kiwi. Når det feires runde tall og slikt på personalrommet vårt, er det veldig ofte kaker med kiwi eller fruktfat med oppskåret frukt, også kiwi. Da kan jeg ikke spise noe av det. Sånn er livet. Stort sett går det greit å ha visse begrensninger, men noen ganger går man glipp av noe. Når det gjelder blinde personer i dyreparken, skulle en tro at det ikke er førerhunden som avgjør hvilket utbytte en blind person får av oppholdet.

At hunden ble nektet pga smittefare er forståelig, men det er ikke "bare bare" å bruke datteren som ledsager helt sånn spontant. Og i tillegg tilby henne å bruke rullestol..... *dåne*

Igjen, verdighet!

Bare en tanke: politihund, narkohund og lignende har vel heller ingen adgang hos dyreparken?

Damen burde ha undersøkt på forhånd om det var greit at hunden ble med, ikke ta det som en selvfølge. Syns igrunnen at rullestolforslaget ikke var så dumt, jeg, hvis hun virkelig ikke klarte å ta seg fram uten hund. Da ville hun jo ha kommet rundt overalt i parken. Eller er det uverdig å sitte i rullestol?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var jo hele diskusjonen tuftet på en artikkel, Emilie, så jeg råder deg til å lese den.

Vi som har "vanlige" hunder, er ganske flinke til å ringe og høre om det er lov å ha med hund på f.eks ulike buss-selskap og utendørsarrangementer, så vi slipper å ta turen til byen forgjeves. En idè til blinde med førerhund også, kanskje. Det er ingen selvfølge at en førerhund kan taes med over alt. Det er jo en hund :)

Ja, det er en hund, og et verktøy. Nå har jeg lest artikkelen som jeg ikke egentlig "hadde lov til å svare på", og står ved det jeg skrev i utgangspunktet. Jeg ser ikke problemet.

Og man har ikke smittevernsregler for morro skyld heller.

Som om det er større smittefare mellom hund og dyrene i dyreparken, kontra menneske og dyreparkdyr.... Jeeez. Pottitland, sier jeg bare, og det står jeg fast ved. Velkommen til Norge - ALT er forbudt!

En førerhund er et viktig verktøy for sin bruker, og er tross alt trent til å fungere uten å lage rabalder av noe, så da forstår jeg ikke greien. Den skal være mer eller mindre passiv når den har førerselen på seg, og det er den trent opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen burde ha undersøkt på forhånd om det var greit at hunden ble med, ikke ta det som en selvfølge. Syns igrunnen at rullestolforslaget ikke var så dumt, jeg, hvis hun virkelig ikke klarte å ta seg fram uten hund. Da ville hun jo ha kommet rundt overalt i parken. Eller er det uverdig å sitte i rullestol?

Og hvem skulle trille henne rundt da, barnebarnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem skulle trille henne rundt da, barnebarnet?

Hun hadde da med seg dattera si.

Jeg tror de ble sure fordi de hadde dratt bomtur til dyreparken og brukte blindkortet for alt det er verdt. En førerhund er et hjelpemiddel med begrensninger, ikke noe universalverktøy.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde da med seg dattera si.

Jeg tror de ble sure fordi de hadde dratt bomtur til dyreparken og brukte blindkortet for alt det er verdt. En førerhund er et hjelpemiddel med begrensninger, ikke noe universalverktøy.

Eh, din tolkning. Sverte de slemme svaksynte litt, som misbruker sine midler for det det er verdt. Bare kjenner at jeg skal memorere det utsagnet litt - så kan jeg "bruke det for det det er verdt" i senere sammenhenger ;)

Du leste tydeligvis ikke særlig nøye... :whistle:

Whatever. Prinsippet, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, din tolkning. Sverte de slemme svaksynte litt, som misbruker sine midler for det det er verdt. Bare kjenner at jeg skal memorere det utsagnet litt - så kan jeg "bruke det for det det er verdt" i senere sammenhenger ;)

Whatever. Prinsippet, vet du.

Det kan du gjøre. Eller så kan du tenke over om man kan stille de samme kravene til svaksynte når det kommer til intelligens, som til befolkningen forøvrig, eller om vi skal stakkarsliggjøre dem og dulle litt ekstra med dem fordi de er blinde. Det er fort gjort å tro at folk er dumme fordi de har litt ekstra utfordringer på den ene eller andre måten, men det ser jeg på som en av de værste formene for diskriminering.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hyggelig ville det vært for hunden der inne da tro? De kan da umulig være trent på å takle "ville" dyr?

Jeg har aldri vært i dyreparken,så jeg aner ikke hvor nære man kommer dyrene da.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hyggelig ville det vært for hunden der inne da tro? De kan da umulig være trent på å takle "ville" dyr?

Jeg har aldri vært i dyreparken,så jeg aner ikke hvor nære man kommer dyrene da.... :icon_redface:

Mer enn nær nok til at hunden kan reagere i alle fall. Du kommer riktignok ikke i fysisk kontakt med de fleste artene, men nært nok i massevis til å se adferd og ikke minst lukte de.

edit: forøvrig synes jeg ikke synd på dama som ikke fikk med seg hunden inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du gjøre. Eller så kan du tenke over om man kan stille de samme kravene til svaksynte når det kommer til intelligens, som til befolkningen forøvrig, eller om vi skal stakkarsliggjøre dem og dulle litt ekstra med dem fordi de er blinde. Det er fort gjort å tro at folk er dumme fordi de har litt ekstra utfordringer på den ene eller andre måten, men det ser jeg på som en av de værste formene for diskriminering.

Med andre ord er jeg dum, som hadde tatt det litt for gitt at min blindehund, kunne være med dyreparken - siden de fleste andre land ikke har slike naziregler som her. Jaja, både jeg og blinde/svaksynte er like dumme, vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er jeg dum, som hadde tatt det litt for gitt at min blindehund, kunne være med dyreparken - siden de fleste andre land ikke har slike naziregler som her. Jaja, både jeg og blinde/svaksynte er like dumme, vi.

Jeg har vel aldri ment at blinde eller svaksynte er dumme :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hyggelig ville det vært for hunden der inne da tro? De kan da umulig være trent på å takle "ville" dyr?

Jeg har aldri vært i dyreparken,så jeg aner ikke hvor nære man kommer dyrene da.... :icon_redface:

Sidekommentar, men Labradorer er da Labradorer :P Kan love deg den hadde hatt det flott med alle folka, barna og god matlukt. Man kommer ikke særlig nært med unntak av giraffene og zebraene, så vidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - om det er smitte som er grunnen, og det er en reel grunn, så helt greit. Hadde blitt skuffet om det var meg, men ikke gått til avisa.

Men! Dyreparken i kristiansand er ganske mye mer enn en dyrepark da. Det er store områder der som ikke har noe med dyra å gjøre, som er mer en ren fornøyelsespark og kanskje de kunne fått være der med førerhunden? Litt avhengig av hvordan det er lagt opp for å komme til disse områdene, for det husker jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - om det er smitte som er grunnen, og det er en reel grunn, så helt greit. Hadde blitt skuffet om det var meg, men ikke gått til avisa.

Men! Dyreparken i kristiansand er ganske mye mer enn en dyrepark da. Det er store områder der som ikke har noe med dyra å gjøre, som er mer en ren fornøyelsespark og kanskje de kunne fått være der med førerhunden? Litt avhengig av hvordan det er lagt opp for å komme til disse områdene, for det husker jeg ikke.

Er det det? Eneste jeg kommer på er vel sabeltannområdet. Både gården og de andre områdene med park er det jo ville dyr i ganske nærme avstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidekommentar, men Labradorer er da Labradorer :P Kan love deg den hadde hatt det flott med alle folka, barna og god matlukt. Man kommer ikke særlig nært med unntak av giraffene og zebraene, så vidt jeg kan huske.

helt OT men du kommer/kom i alle fall helt innpå Tapir :wub: og Capybara + gårdsdyra også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit nok å holde hunder unna dyreparker pga blant annet smittefaren - det er også å respektere dyrene som er der. Det er ikke sikkert alle dyrene der liker å ha en hund luskene rundt. Det er vel ille nok at de er sperret inn i en dyrepark.

Det er ikke sikkert at dyrene setter pris på en haug med skrikerunger heller. Hvis man skal begynne og tenke sånn, så kunne man bare droppet hele dyreparken. Og i grunnen, så er jeg ikke for dyreparker i den forstand heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det? Eneste jeg kommer på er vel sabeltannområdet. Både gården og de andre områdene med park er det jo ville dyr i ganske nærme avstand!

Nå er det lenge siden jeg har vært der, men da jeg var der sist så var det både badeland og kardemommeby og diverse grøntområder som ikke hadde noe tilknyttning til dyra på noe vis, samt boder med loddsalg og bobbane og tømmerrenne og gudene veit ikke hva. Var hvertfall mer enn bare dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidshund. En hjelpemiddel. Skal en bevegelseshemmet godta at noen steder tillater ikke bruk av rullestol? Skal han tåle å bli båret rundt av et menneske?

Verdighet.

Det er en forskjell her, en rullestol blir ikke syk eller skremt feks. Dessuten så trenger det ikke være enten eller, som svaksynt så har man et par alternative hjelpemidler og velge i, så rullestol eller bli båret er en dårlig sammenligning. Som nevnt tidligere så er det mulig og enten bli guidet av datteren eller det går an og bruke en stokk, evt begge deler, eller man kan sette seg i en rullestol og bli dyttet rundt og ha en fin dag i parken, om man vil det.

Så bassert på det så synes jeg ikke dette er noe spektakulært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...