Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er GU noe damer syns lite om?


KarpeSkrotum
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med tråden her, og det jeg har hørt fra damer, så syns de fleste(?) at GU undersøkelse er litt ekkelt - hvorfor egentlig?

Hvis man ser bort fra ting som kan være litt ekkelt/vondt, som celleprøve.

Spør fordi jeg selv syns det er uproblematisk at en lege titter og kjenner på utstyret mitt. Har heller ikke hørt at andre menn syns det er noe ekkelt å få en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg leser mellom linjene at det virker som Karpe synes kvinner er litt svake når de føler seg blottlagt og utsatt i en slik situasjon. At det er teite og unødvendige følerier og småhysteri rundt en si

Nå fikk jeg kjempelyst til å bestille time til min aller første GU...

Du, helt seriøst. Dette må du få gjort noe med, Stine. Man tuller ikke med disse tingene, i verste fall er det et spørsmål om liv eller død. Ring og bestill time i morgen. Vær så snill.

I forbindelse med tråden her, og det jeg har hørt fra damer, så syns de fleste(?) at GU undersøkelse er litt ekkelt - hvorfor egentlig?

Hvis man ser bort fra ting som kan være litt ekkelt/vondt, som celleprøve.

Spør fordi jeg selv syns det er uproblematisk at en lege titter og kjenner på utstyret mitt. Har heller ikke hørt at andre menn syns det er noe ekkelt å få en sjekk.

Tja - hørt mannfolk som bærer seg skrekkelig for prostatasjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Man får gjerne ett andenebb dyttet opp i vulva, noe som gjerne er på str med en liten ****... også blir denne jekket opp for at legene skal kunne titte dypt inn i ditt indre med hode 10 cm fra ditt indre. I seg selv er ikke det så behagelig, og om man ikke klarer slappe av så kan det gjøre vondt.

4123.jpeg

Og gjerne stappe en finger i rumpen sin for at livmoren skal komme bedre fram.

Så litt mer omfattende enn "kjenne på utstyret" :)

Og jeg har enda ikke hørt en mann som syns noe om prostatasjekk.. og de slipper hele tryne til legen 10 cm fra sine edlere deler samtidig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får gjerne ett andenebb dyttet opp i vulva, noe som gjerne er på str med en liten ****... også blir denne jekket op for at legene skal kunne titte dypt inn i ditt indre med hode 10 cm fra ditt indre. I seg selv er ikke det så behagelig, og om man ikke klarer slappe av så kan det gjøre vondt.

4123.jpeg

Og gjerne stappe en finger i rumpen sin for at livmoren skal komme bedre fram.

Så litt mer omfattende enn "kjenne på utstyret" :)

Og jeg har enda ikke hørt en mann som syns noe om prostatasjekk.. og de slipper hele tryne til legen 10 cm fra sine edlere deler samtidig :P

Derfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får gjerne ett andenebb dyttet opp i vulva, noe som gjerne er på str med en liten ****... også blir denne jekket op for at legene skal kunne titte dypt inn i ditt indre med hode 10 cm fra ditt indre. I seg selv er ikke det så behagelig, og om man ikke klarer slappe av så kan det gjøre vondt.

Og gjerne stappe en finger i rumpen sin for at livmoren skal komme bedre fram.

Så litt mer omfattende enn "kjenne på utstyret" :)

Og jeg har enda ikke hørt en mann som syns noe om prostatasjekk.. og de slipper hele tryne til legen 10 cm fra sine edlere deler samtidig :P

Nå fikk jeg kjempelyst til å bestille time til min aller første GU... :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på intimgrenser, og jeg har inntrykk av at de fleste damer er litt mer "redd" for ett eller annet eller mer flaue enn det menn er.

Jeg har aldri hatt noe problem med det, de ser det jo hele tiden og jeg vil heller vite at jeg er frisk enn å gjemme meg bort. Har aldri vært sjenert over å være naken, annet enn at jeg ønsker meg større pupper :P .

Edit: Syns dere det gjør vondt å sette inn spekulumet? Er enig i at celleprøve ikke er behagelig, men overlevbart.

Edit2: Dere som ikke har vært før, det er ikke alle som trenger finger opp i rumpa, da ;) . Jeg har aldri hatt det og jeg har hatt GU tre-fire ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok liksom, men når mann sitter i en stol og skrever opp i ansiktet på noen man knapt kjenner så er det ikke dagens høydepunkt akkurat. Ei heller når de begynner og pakke div instrumenter oppi for og se skikkelig og ta celleprøver.

Edit: IW, jeg synes ikke det er noe på en GU som gjør vondt, celleprøven er litt ubehagelig, men greit og resten er ikke vondt, mer mentalt ubehagelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Nå fikk jeg kjempelyst til å bestille time til min aller første GU... :P

:lol:

Heldigvis er de fleste legene blitt ganske flink og gjør det veldig kjapt!!

Edit: Syns dere det gjør vondt å sette inn spekulumet? Er enig i at celleprøve ikke er behagelig, men overlevbart.

Ett par ganger, og andre ganger ikke. Tror det er en kombinasjon av om man klarer slappe av og om legen er tålmodig nok til å la ting reagere før de dytter det inn.

Edit:

Lege bytte hjalp på den opplevelsen for å si det slik. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg kjempelyst til å bestille time til min aller første GU... :P

Jeg synes det var null stress. :) Det mest stressende var når han lenge ikke fant den ene eggstokken min, og jeg panisk begynte å se for meg at jeg kom til å bli tidlig infertil. Men selve prosessen var null stress. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om det fordi det ofte gjør vondt. Det varierer litt fra lege til lege, sist gikk det greit, men det gjør ofte vondt. Og det er ubehagelig, man SER jo ikke hva de driver med, så jeg skvetter ofte når de tar på meg - og da gjør det ennå mer vondt, og da forventer jeg at det skal bli verre, og så.. ja. Ond sirkel. :P

Celleprøve er VONDT altså. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns selve undersøkelsen føles ubehagelig og rart. Selve celleprøven syns jeg er direkte vond, og jeg har vondt i magen lenge etterpå, men dette har jeg forstått er helt individuelt. Noen syns den er bare litt ubehagelig, mens andre syns det er skikkelig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør fordi jeg selv syns det er uproblematisk at en lege titter og kjenner på utstyret mitt. Har heller ikke hørt at andre menn syns det er noe ekkelt å få en sjekk.

Har du fått utført prostatasjekk og celleprøve/sosprøve uten å synes det var ubehagelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får gjerne ett andenebb dyttet opp i vulva, noe som gjerne er på str med en liten ****... også blir denne jekket opp for at legene skal kunne titte dypt inn i ditt indre med hode 10 cm fra ditt indre. I seg selv er ikke det så behagelig, og om man ikke klarer slappe av så kan det gjøre vondt.

4123.jpeg

Og gjerne stappe en finger i rumpen sin for at livmoren skal komme bedre fram.

Så litt mer omfattende enn "kjenne på utstyret" :)

Og jeg har enda ikke hørt en mann som syns noe om prostatasjekk.. og de slipper hele tryne til legen 10 cm fra sine edlere deler samtidig :P

Say no more!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ekkelt fordi man ligger å skrever naken nedentil og en fremmed mann styrer neddi der og titter. Føler seg helt totalt blottlagt og det er ikke noe særlig. Man bare tenker mye på : han er profesjonell, han er profesonell. så går det litt bedre, men uansett.. Det er ekkelt og få diverse saker stukket inn der som den jekken og den store ultralyd staken, bomulspinner og fingre som trykker her og der. Så derfor er det ekkelt. Syns det er ekkelt å gå til tannlegen også, men ikke fordi man blottlegger en kroppsåpning og er flau men fordi det er ubehagelig på en smertefull måte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh. Jeg bryr meg ikke. Jeg har heller aldri fått finger i rompa. Synes ikke det er noe verre enn f.eks en blodprøve annet enn at jeg føler meg litt teit der jeg står naken nedentil og fullt påkledd øverst. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er ekkelt å gå til tannlegen også, men ikke fordi man blottlegger en kroppsåpning og er flau men fordi det er ubehagelig på en smertefull måte.

Herregud, jeg tar heller ti GU på rappen enn en enslig tannlegetime. Glatt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det gjør vondt, rett og slett. klarer ikke å slappe av, men det er vel min egen feil. Jeg skal egentlig gå dit hvert år siden jeg har noen unormale celler eller hva det nå enn er (begynte å få innkallelse når jeg var 20) de siste årene har jeg oversett de inkallelsene. Og jada jeg veit det er fryktelig dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det gjør vondt, rett og slett. klarer ikke å slappe av, men det er vel min egen feil. Jeg skal egentlig gå dit hvert år siden jeg har noen unormale celler eller hva det nå enn er (begynte å få innkallelse når jeg var 20) de siste årene har jeg oversett de inkallelsene. Og jada jeg veit det er fryktelig dumt.

Meg og mammografi. Ååååhfyogfaen det er det vondeste. Og nå er det over 20 år siden jeg tok det. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått utført prostatasjekk og celleprøve/sosprøve uten å synes det var ubehagelig?

Nei, har ikke fått sjekke/tatt det. Men som sagt, det var ikke det som var ekkelt/vondt jeg tenkte på - mer generelt.

Joda, jeg har fått sjekka utstyret og der lege har vært helt oppi stasen - om han/hun er 10cm eller 1 m unna er likegyldig for meg.

Snakka med dama om hva hun syntes etter at jeg leste tråd jeg linket til. Hun sa at hun følte seg sårbar når hun satt i den stolen. Når jeg da spurte om det hadde hjulpet å skreve fra en soffa, så var det det samme svaret.

Det var egentlig utifra hennes svar jeg fant ut at jeg skulle spørre hva dere mente.

Tenkte litt på hvorfor hun ga det svaret, når jeg selv ikke føler meg sårbar selv. Kan det ha med at vi menn har det hengende utenpå og er vandt til å vise den fram (felles dusj osv), mens damer ser man jo bare så og si dusken (eller mangel på) og ikke selve vagina?

Tenkte på det utifra at jeg selv har fått undersøkt hele tarmen og det var langt verre på 'ekkelt' å vise fram (blottlagt/sårbar) (ikke det at det var så godt å få en slange tredd flere meter inn i kroppen, men det er underordnet det jeg egentlig vil fram til .... om det er følelsesmessig forskjell på menn/kvinner på intimundersøkelse (blottlegge kjønnet))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på hvorfor hun ga det svaret, når jeg selv ikke føler meg sårbar selv. Kan det ha med at vi menn har det hengende utenpå og er vandt til å vise den fram (felles dusj osv), mens damer ser man jo bare så og si dusken (eller mangel på) og ikke selve vagina?

Tenkte på det utifra at jeg selv har fått undersøkt hele tarmen og det var langt verre på 'ekkelt' å vise fram (blottlagt/sårbar) (ikke det at det var så godt å få en slange tredd flere meter inn i kroppen, men det er underordnet det jeg egentlig vil fram til .... om det er følelsesmessig forskjell på menn/kvinner på intimundersøkelse (blottlegge kjønnet))

Her tror jeg at du i stor grad treffer spikeren på hodet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du bare ut fra at alle menn har de samme følelsene som deg rundt dette? Eller har du snakket med mange menn om temaet og deres følelser rundt undersøkelser av genetalia.

Men sånn for å spekulere så er nakenhet, sex og kjønn litt skambelagt i vår kultur, eller har iallfall vært det rent historisk sett. Kvinner har hatt mer blygsel rundt egen seksualitet fordi de skulle være uskyldsrene og alt det pjattet der.

Men jeg vet ikke om jeg kjøper antagelsen om at men og kvinner nødvendigvis er så forskjellige. Iallfall ikke sånn helt uten videre.

Marimannen er som deg sier han, han driter i det. Men han ønsker at det skal være en mannlig lege. Men så driter jeg i det jeg også, og det er irrelevant om det er mannlig eller kvinnelig lege som utfører GU'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...