Gå til innhold
Hundesonen.no

Reglene om inn- og utførsel av hunder, katter og ildere endres 1. mai 2013


Shlush
 Share

Recommended Posts

Vel, etter å ha tenkt nøye på dette i natt så har jeg konkludert med at det blir omtrent like lett å jukse med denne varianten som med egenerklærlingen. Med mindre du blir stoppa så er det jo ingen som vet at du har vært i Sverige med bikkjene og dermed man jo droppe turen til veterinæren. Og blir man stoppet så er jeg spent på hvor mye ressurser tollen setter av til å følge opp at man drar til vetten etter innreise og får stempel........

Jeg skjønner hvorfor, jeg er bare ikke enig i at man skal pumpe hunder full av markkur mot noe den sannsynligvis ikke har.

Bare litt apropos. Da jeg var i Danmark sommeren for 1,5 år siden og da vi kjørte til Sverige ble vi stoppet i tollen. Ble bare spurt muntelig om jeg hadde rabis og alt i orden. Noe jeg bekreftet og så kunne vi kjøre. Nada kontroll med andre ord. Jeg hadde trodd jeg måtte vise frem passene. Så det er selvsagt mulig å jukse, men kjedelig å bli "tatt" og kjedelig om vi får denne ormen.

Det blir litt mer jobb å reise til Sverige siden man må innom en veterinær, men da får man bare planlegge litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Selvfølgelig er det enklere å slippe. Men jeg vet hva jeg vil velge mellom enkelhet og få inn denne dritten hit til landet. Og hundefolk er ikke til å stole på. Selv hunder som har vært i besmittede o

Hører du det, din dumme, teite revedvergbendelorm!!

Ikke overraskende overhode. Folk er ikke til å stole på overhode når det kommer til slike ting. Mange hunder har reist over grensa uten ormekur, også hunder som har vært utsatt for smitte. Kurs og

Overdreven bruk og feildosering av ormekurer er med på å gjøre innvollsormer og parasitter resistente, akkurat på samme måte som bakterier utvikler resistens mot antibiotika. Så kan man diskutere da, NÅR er det nødvendig å behandle hunden med ormekurer? Jeg mener, ut i fra den informasjonen jeg har fått via veterinærer og lesestoff, at ormekur bør gis kun ved behov. Og for å vite om det er et behov så tar man en avføringsprøve. Når det komner til utstillingshunder hvor dette kanskje er et krav så vil det jo bli en overdreven bruk av ormebhandling. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jeg er helt enig med deg ang feildosering (for lav), så lenge det skjer flere ganger. Men hvordan i all verden kan døde ormer og egg ved korrekt dosering utvikle resistens, eller gi det videre til neste generasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i følge de reglene som er (og som ble strammet inn fordi de har fått dvergbendelorm i Sverige), så skal man gi ormkur hver gang man har vært i Sverige, eller hver 28. døgn om man kjører ofte over grensa. Det er en parasitt vi pr i dag ikke har i landet, og som vi ikke ønsker å få, og vi ønsker ikke å få den fordi den også går på mennesker og kan gi leversvikt. Så jeg gjentar meg selv, den eneste forskjellen på det regelverket vi har i dag og det regelverket som kommer 1.mai, er at etter 1. mai så holder det ikke med egenerklæring fra eier lenger, da må man ha gitt ormkuren hos veterinær.

Men det er typisk hundesonen, ikke sant? Vi er helt over oss over all driten som kommer inn med alle andres hunder, man kan ikke stole på hverken veterinærer eller organisasjoner som behandler f.eks gatehunder fra Spania, men når det kommer til våre egne bikkjer og våre egne utenlandsturer, så skal det være fritt frem, og vi er selvsagt til å stole på, for det er jo ingen som ville unnlatt å gi hundene sine markkur, sant?

Særlig, liksom..

Hehe, mine tanker også. Sistnevnte.

Jeg for min del bryr meg ikke så veldig. Så ofte er jeg ikke i Sverige. Skal jeg innom en svipptur, får bikkjene være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del bryr meg ikke så veldig. Så ofte er jeg ikke i Sverige. Skal jeg innom en svipptur, får bikkjene være hjemme.

Ser for oss som ikke bor på østlandet blir det fryktelig mye bal for veldig lite.

Skjønner for dere som bor der borte er det jo bare å sette bikkja hjemme.

For oss som kommer på ferie fra vestlandet for en uke, har ikke veldig lysst å sette bikkjene på hotellrommet i de timene det tar, da vi pleier å spise også på veien feks.

Men igjen, jeg tør ikke ta sjangsen på å reise uten, for hva skjer da hvis jeg blir stoppet å ikke kan vise frem noen papirer?

Så får eventuelt høre med mormor da om hu kan passe 5halvspør bikkjer i den tiden vi er i Sverige. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdreven bruk og feildosering av ormekurer er med på å gjøre innvollsormer og parasitter resistente, akkurat på samme måte som bakterier utvikler resistens mot antibiotika. Så kan man diskutere da, NÅR er det nødvendig å behandle hunden med ormekurer? Jeg mener, ut i fra den informasjonen jeg har fått via veterinærer og lesestoff, at ormekur bør gis kun ved behov. Og for å vite om det er et behov så tar man en avføringsprøve. Når det komner til utstillingshunder hvor dette kanskje er et krav så vil det jo bli en overdreven bruk av ormebhandling. Sent from my iPad using Tapatalk HD Jeg er helt enig med deg ang feildosering (for lav), så lenge det skjer flere ganger. Men hvordan i all verden kan døde ormer og egg ved korrekt dosering utvikle resistens, eller gi det videre til neste generasjon??
Da beveger vi oss ned i det detaljerte som ikke jeg kan svare på. *Løpe og lese mer* :-) Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for oss som ikke bor på østlandet blir det fryktelig mye bal for veldig lite.

Skjønner for dere som bor der borte er det jo bare å sette bikkja hjemme.

For oss som kommer på ferie fra vestlandet for en uke, har ikke veldig lysst å sette bikkjene på hotellrommet i de timene det tar, da vi pleier å spise også på veien feks.

Men igjen, jeg tør ikke ta sjangsen på å reise uten, for hva skjer da hvis jeg blir stoppet å ikke kan vise frem noen papirer?

Så får eventuelt høre med mormor da om hu kan passe 5halvspør bikkjer i den tiden vi er i Sverige. :P

Men man drar vel ikke like mye til Sverige fra vestlandet, som de på østlandet gjør? Selv om jeg bor på østlandet nå, er jeg der kanskje en gang i året maks. ;) Da er det ikke like stress å ta de pillene hos veterinæren, i forhold til om man drar dit veldig ofte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man drar vel ikke like mye til Sverige fra vestlandet, som de på østlandet gjør? Selv om jeg bor på østlandet nå, er jeg der kanskje en gang i året maks. ;) Da er det ikke like stress å ta de pillene hos veterinæren, i forhold til om man drar dit veldig ofte? :)

Svarte ut ifra mitt eget tilfelle dog. ;)

Og siden jeg er østlending som bor på vestlandet, så er jeg nå der borte en del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Mulig det er jeg som ikke ser helt logikken, men...

Jeg gir en ormekur f.eks. 1. juni (og planlegger en til den 29. juni) - ergo kan jeg kjøre til Sverige på den ene ormekuren hele Juni mnd, ikke sant?

Også dropper jeg ormekuren den 29. juni fordi jeg ikke skal til Sverige i juli, likevel. Og strengt tatt skulle jeg ikke til noe sted utenfor Norge resten av året - ergo - ingen flere ormekurer enn den ene...

Jeg så ikke noe om at man må avslutte sine Sverigereiser med en ormekur - men mulig jeg ikke har lest godt nok, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik at den første ormkuren skal gis 24 - 120 timer før innreise. Da hjelper det ikke om du reiser til Sverige etter en uke igjen og inn i Norge. Da har du jo overskredet de 120 timene første kur gjelder for. For at det skal gjelde med de 28 dagene, må du ha tatt to ormekurer og da gjelder de for de neste 28 dagene videre. Sånn forstår jeg det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Men... Mulig det er jeg som ikke ser helt logikken, men...

Jeg gir en ormekur f.eks. 1. juni (og planlegger en til den 29. juni) - ergo kan jeg kjøre til Sverige på den ene ormekuren hele Juni mnd, ikke sant?

Også dropper jeg ormekuren den 29. juni fordi jeg ikke skal til Sverige i juli, likevel. Og strengt tatt skulle jeg ikke til noe sted utenfor Norge resten av året - ergo - ingen flere ormekurer enn den ene...

Jeg så ikke noe om at man må avslutte sine Sverigereiser med en ormekur - men mulig jeg ikke har lest godt nok, da...

Susanne

Nei det blir ikke helt rett, den må ha to ormekurer før den 28 dagersen trer i kraft slik jeg leser det.

Snakket med mattilsynet i dag og lokalt fikk de også vite om det i går og vet faktisk ikke noe mer enn oss enda. Så det kommer nok med utdypning innen 1.mai.

Som alternativ til behandling 24 – 120 timer før innreise, kan hunder gjennomgå et behandlingsopplegg som innebærer at de behandles mot bendelorm minst to ganger med maksimum 28 dagers intervall før første innreise til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har nok glemt at en gang i tiden, så måtte man ha veterinærattest for å dra over grensa til Sverige. Og da kom man seg ikke videre ut av landene heller, uten karantene. Så vi har nok blitt litt bortskjemte med åpne grenser i det siste.

Skjønner ikke helt stresset med å få dratt til veterinær heller. Det er garantert noe som kan gjøres omtrent ute i venteværelset, og ikke tar all verdens tid. Konkurranser, ferier og kurs er jo sjeldent noe man spontant melder seg på og drar om en time. Og om så er tilfelle, er det garantert veterinærer i Sverige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt stresset med å få dratt til veterinær heller. Det er garantert noe som kan gjøres omtrent ute i venteværelset, og ikke tar all verdens tid. Konkurranser, ferier og kurs er jo sjeldent noe man spontant melder seg på og drar om en time. Og om så er tilfelle, er det garantert veterinærer i Sverige også.

Tja, når man bor på landet, så er det ikke veterinærer rundt hvert hjørne, ikke har de nødvendigvis åpent på kveldstid sånn at det passer å få stukket innom innen passende tid heller - og selvsagt er det noe herk at man faktisk MÅ innom veterinær - det er mye enklere å slippe, sant? For ikke å snakke om at det er mye billigere... :aww:.

Det finnes helt sikkert veterinærer i Sverige, men oftest reiser man hjem på helgetid, sant? Det er ikke så himla lett å finne veterinærer i utlandet, og enda verre å finne noen som har åpent på helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt stoppet 1 gang på gamlebrua og da spurte ingen om å se papirene til hundene om at de hadde fått piller (som lå pent klart i bilen), og 2 ganger på den vanlige brua og ingen har spurt om de. Hvorfor sjekker de det ikke? Når blir sånt egentlig sjekket da? lurer jo jeg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når man bor på landet, så er det ikke veterinærer rundt hvert hjørne, ikke har de nødvendigvis åpent på kveldstid sånn at det passer å få stukket innom innen passende tid heller - og selvsagt er det noe herk at man faktisk MÅ innom veterinær - det er mye enklere å slippe, sant? For ikke å snakke om at det er mye billigere... :aww:.

Det finnes helt sikkert veterinærer i Sverige, men oftest reiser man hjem på helgetid, sant? Det er ikke så himla lett å finne veterinærer i utlandet, og enda verre å finne noen som har åpent på helg.

Selvfølgelig er det enklere å slippe. Men jeg vet hva jeg vil velge mellom enkelhet og få inn denne dritten hit til landet. Og hundefolk er ikke til å stole på. Selv hunder som har vært i besmittede områder blir ikke market når de har reist over, fordi eier har en eller annen overbevisning om hvorfor de ikke vil det.

Er man totalavhengig av å kunne ta med hunden på spontane turer til Sverige, så får man holde seg på en 28 dagers kur da. De fleste av oss trur jeg klarer fint å planlegge litt mer enn at NÅ må jeg ha røyk/flesk/alkohol/what ever man drar over for. Kurs og konkurranser er sjeldent så spontane, at man ikke vet at man skal reise før om en times tid.

Siden man har 120 timer på seg å marke den, så er det garantert mulig å stoppe på et eller annet veterinærkontor før man reiser over grensa også. Men så lenge man bare vil se problemene og stresset i det, så kommer det til å bli både komplisert og stressende.... Men dere om det. Kjenner at jeg ikke gidder å sitte og stresse over ting jeg ikke får gjort så mye med. :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det enklere å slippe. Men jeg vet hva jeg vil velge mellom enkelhet og få inn denne dritten hit til landet. Og hundefolk er ikke til å stole på. Selv hunder som har vært i besmittede områder blir ikke market når de har reist over, fordi eier har en eller annen overbevisning om hvorfor de ikke vil det.

Jeg er vel dessverre såpass fatalistisk i tankegangen at jeg neppe tror det har stor betydning at vi behandler våre hunder mot denne ormen så lenge den sprer seg med ville dyr - så en eller annen gang kommer dette svineriet til Norge også.... Men jeg er enig i at hundefolk ikke er til å stole på - hundefolk er egentlig noen store slubberter.

Er man totalavhengig av å kunne ta med hunden på spontane turer til Sverige, så får man holde seg på en 28 dagers kur da. De fleste av oss trur jeg klarer fint å planlegge litt mer enn at NÅ må jeg ha røyk/flesk/alkohol/what ever man drar over for. Kurs og konkurranser er sjeldent så spontane, at man ikke vet at man skal reise før om en times tid.

Nå har jeg aldri behov for verken røyk/flesk/alkohol eller whatever fra Sverige, så det er liksom ikke poenget mitt. Mitt poeng er at selv om man har en planlagt reise ahead, så ER det mer herk at man OGSÅ - i tillegg til alt annet man skal huske på når man skal på tur - må dra innom veterinæren som i beste fall befinner seg 2 mil unna, i verste fall enda lenger unna :P. I tillegg må man da ta fri fra jobb for å få gjort dette + at man da må betale i dyre dommer. Men selvsagt - man TRENGER jo ikke å dra utenlands...

Siden man har 120 timer på seg å marke den, så er det garantert mulig å stoppe på et eller annet veterinærkontor før man reiser over grensa også. Men så lenge man bare vil se problemene og stresset i det, så kommer det til å bli både komplisert og stressende.... Men dere om det. Kjenner at jeg ikke gidder å sitte og stresse over ting jeg ikke får gjort så mye med. :P

Men igjen - man er avhengig av at det ER ett eller annet veterinærkontor der man er, sant? Og man er avhengig av at det er åpent, sant? Det ER ikke alltid lett å finne åpne veterinærkontor i utlandet liksom... Noen av oss kan til og med finne på å reise på natta - da er det ikke så himla mange veterinærer som har lyst til å bevitne en ormekur :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel dessverre såpass fatalistisk i tankegangen at jeg neppe tror det har stor betydning at vi behandler våre hunder mot denne ormen så lenge den sprer seg med ville dyr - så en eller annen gang kommer dette svineriet til Norge også.... Men jeg er enig i at hundefolk ikke er til å stole på - hundefolk er egentlig noen store slubberter.

Nå reiser jo hunder ofte noe lengre enn ville dyr gjør. Nei, ville dyr holder seg ikke til grensene, men de reiser ikke 200 mil på noen få dager heller.

Nå har jeg aldri behov for verken røyk/flesk/alkohol eller whatever fra Sverige, så det er liksom ikke poenget mitt. Mitt poeng er at selv om man har en planlagt reise ahead, så ER det mer herk at man OGSÅ - i tillegg til alt annet man skal huske på når man skal på tur - må dra innom veterinæren som i beste fall befinner seg 2 mil unna, i verste fall enda lenger unna :P. I tillegg må man da ta fri fra jobb for å få gjort dette + at man da må betale i dyre dommer. Men selvsagt - man TRENGER jo ikke å dra utenlands...

Det er herk at vi må vaksinere de, og at vi prøve å bekjempe at vi får dritt inn i landet... Ja til åpne grenser på alt? Ville dyr kan jo ta med seg dritt helt fra Romania også, ikke bare gatehunder. Og siden andre sykdommer og dritt kan risikere å komme inn til landet med ville dyr om ukjent antall år, så er det jo like greit å bare hoppe i det og ta det med inn med hundene. Så får vi det liksom overstått med en gang... :P

Men igjen - man er avhengig av at det ER ett eller annet veterinærkontor der man er, sant? Og man er avhengig av at det er åpent, sant? Det ER ikke alltid lett å finne åpne veterinærkontor i utlandet liksom... Noen av oss kan til og med finne på å reise på natta - da er det ikke så himla mange veterinærer som har lyst til å bevitne en ormekur :P.

Ja. Og det er vel ganske mange veterinærkontorer både i Sverige og i Norge. Og merkelig nok så er disse åpne i det minste fra mandag til fredag. Om du skal tilbake søndag, så vil det si at 120 timer før grensepassering er innenfor åpningstid for veterinærkontorer også på bøgda... Om ikke du klarer å planlegge noen innen flere dager i forveien, og du bare MÅ spontankjøre på en utstilling i Skåne midt på natta, så kan det jo hende de til og med har veterinærer der som kan hjelpe deg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også ha det inn med t-skje:

Vi er i sverige ofte. Noen ganger annen hver helg, andre ganger kan det gå 1 mnd eller 2 (min mor har eiendom der).

Hvis vi skal til sverige fredag-søndag; Kan vi da dra innom en veterinær her i Norge på fredagen, gi de ormkur, og dra hjem igjen på søndag uten å gjøre noe mer da? Må ikke innom en veterinær i sverige også??

Og hvis vi velger å holde oss til å gi markkur hver 28. dag, så må vi innom en vet. hver 28.dag sant?? Og det kan gjøres hos den lokale veterinæren i Norge? Ikke lett å finne veterinær i sverige der vi holder til.

Skikkelig teite spørsmål, men jeg vil ikke gjøre noe feil! :P

EDIT: Og det bør vel bli en egen fastpris for å få dette stempelet? For de kan jo ikke ta 4-500 kr for å stemple ett pass per hund? Husker i Danmark så kostet det 250 per hund, og det var svindyrt når man har fler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

De hadde en ganske ok artikkel om regelendringene på Mattilsynet. http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/informasjon/nytt_regelverk_for_aa_ha_med_kjaeledyr_paa_reise.7438

Men jeg sitter igjen med ett spørsmål. Ift. ormekuren skal denne skje 24-120 timer før innreise i Norge. Kan man ikke da, for en helgetur, få ormekur og stempel av veterinær i Norge før man drar, og denne er fortsatt gyldig når man kommer tilbake?

Og, om man reiser på lengre reiser og gjennom flere land, spiller det noen rolle hvilket land ormekuren er gitt i og hvor passet er stemplet? Vi skal kjøre til England, kan vi få ormekur og stempel i passet der så lenge vi er tilbake i Norge innen 120 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...