Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp hjem fra oppdretter på tog, buss, båt eller fly?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

En normal, trygg valp vil takle disse tingene. Ikke lag noe styr ut av det, men sørg for at valpen får gått på do, spist, sovet når det lar seg gjøre. Og behold roen gjennom reisen så det blir minst mulig stress rundt det hele. Det bør gå veldig greit. Sonenfolk har hentet valper fra hele verden omtrent. Med fly, båt, bil osv osv. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre siste valpene vi har hatt kom i hus etter å ha blitt fraktet med fly. To av dem var i kabinen og noen reiste med dem. Den siste ble sendt i lasterommet fra Skottland. Det har vært helt uproblematisk, og valpene har ikke sett ut til å bry seg nevneverdig. Hundene vi hadde før det ble alle hentet med bil. Ikke noe problem det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet nettopp en valp med fly, veldig uproblematisk. Hun var med i kabinen og sov seg gjennom både takeoff og landing. Mellomlanding med venting var heller ikke noe problem, satt og kikket på folk i terminalen og la seg så ned for å sove igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hentet valp med buss fra Umeå og hjem til Bodø. Sånn ca 10 timer eller no. Valpen var ikke bittelita, hun var 4,5 mnd. Hun lå på setet ved siden av meg og sov. På stoppesteder tok je ghenne ut og gikk på do. Det hele gikk aldeles problemfritt.

Je ghar også flere ganger flydd med valp i kabin. Også det har gått helt fint selv om det er bittelitt mer "stress" enn da jeg tok buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har kommet hjem ved hjelp av bil og fly.

Hampus henta vi med bil i Bergen, så det ble noen mil for han ibil.

2 har vi hatt med på fly, i lasterommet, og Linus henta vi jo ikke langt hefra med bil.

Som andre har skrevet, så klarer alle trygge og fine valper dette uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har henta en med bil og en med fl (i kabinen med meg) foretrekker bil fremmfor buss og tog, da har man mulighet til og stoppe når man selv vil/har behov for det på lange turer vertfall. Mens og hente valp fra oslo til trondheim så er det helt okei med 45 min flytur istedet for 7-8 timer i bil.

Edit: Det går helt sikkert fint, det er mest for min egen del at jeg vil unngå tog/buss, vertfall på lange distanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valp i Nederland hvor hjemturen bestod av taxi, fly (valpen var i kabinen med meg), flytog og taxi igjen. Kunne godt tatt bussen istedet for taxi fra togstasjonen og hjem, men dette var en mandag i rushtiden, og da er det ikke spesielt moro å ta 31-bussen fra Oslo sentrum og hjem, valp eller ei :)

Men all reisingen gikk bare helt strålende, og hun sov mesteparten av veien :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dumt å hente en valp fra oppdretter og å reise hjem med valpen på buss, tog, båt eller fly? Er det traumatisk for valpen? Mye som skjer på en gang når valpen er så liten? Noen som har gjort dette?

Hentet minstemann med fly og det var helt greit. Og når valpen ser ut som de små lekebikkjene som man kan kjøpe på leketøysbutikken og trekke opp, da får den noooommmmmin-oppmerksomhet, det skal jeg love deg. Bare kos. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet minstemann med fly og det var helt greit. Og når valpen ser ut som de små lekebikkjene som man kan kjøpe på leketøysbutikken og trekke opp, da får den noooommmmmin-oppmerksomhet, det skal jeg love deg. Bare kos. :D

Gjett da, holdt på å miste flyet videre fra Gmoen til Trheim når jeg kom fra Gøteborg med valp fordi de i sikkerhetskontrollen hadde problemer med å la oss gå :lol:

Mine to siste har vært hentet med fly, og sistemann var ikke mer enn 10 uker når vi var ute og fløy på nytt igjen. Nada problemas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet minstemann med fly og det var helt greit. Og når valpen ser ut som de små lekebikkjene som man kan kjøpe på leketøysbutikken og trekke opp, da får den noooommmmmin-oppmerksomhet, det skal jeg love deg. Bare kos. :D

Det gjør en teddybjørn på den største togstasjonen i Budapest også :P

Første etappe fra oppdretter til togstasjonen var i bil, så en togtur i to timer før det ble en bæretur (med masse stopp, for 12kg er ikke akkurat noe man bare putter under armen) hjem. Han var sliten når vi kom hjem, men det var vel egentlig bare å forvente.

De fleste valper er nok tøffe nok til å takle en slik tur. Som flere over sier, ikke gjør noe stort ut av det, men oppfør deg som om det er en helt dagligdags så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt, håper det er greit!

Jeg skal hente valp med tog denne uka. Togturen er mellom fem og seks timer lang, og jeg har aldri reist med tog før. Pleier det å være noen stopp underveis hvor det er mulig å lufte valpen slik at den kommer på do?

Hvordan har dere gjort det på lange togreiser? Må jeg bare belage meg på at den vil tisse inne?

Tenker jo uansett jeg bør pakke med tørkepapir og såpe...

Bør jeg ha valpen i reisebur eller er det like greit å ha den bare i bånd? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valpen til mamma med fly i kabin. Null stress. Sjarmerte de som jobbet på taxfreen i senk og skvettet av lykke i fanget på innsjekkingsdamen. :P Eneste som var ukult var landing, men regner med at han fikk litt vondt i ørene som alle oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjøres sikkerhetskontrollen når man har med hund som skal være i kabinen?

Jeg legger ifra meg alt jeg har på båndet som går gjennom røntgenapparatet (inkl. valpens halsbånd), tar valpen på armen og går igjennom. Null problem...

Og ja - en beardisvalp i bag på Heathrow er en fin "magnet" det også.. Ingen kan liksom bli sure på noe så søtt, liksom.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjøres sikkerhetskontrollen når man har med hund som skal være i kabinen?

Hunden går igjennom portalen som du gjør, eller du bærer hunden igjennom. Så enkelt :)

Låner tråden litt, håper det er greit!

Jeg skal hente valp med tog denne uka. Togturen er mellom fem og seks timer lang, og jeg har aldri reist med tog før. Pleier det å være noen stopp underveis hvor det er mulig å lufte valpen slik at den kommer på do?

Hvordan har dere gjort det på lange togreiser? Må jeg bare belage meg på at den vil tisse inne?

Tenker jo uansett jeg bør pakke med tørkepapir og såpe...

Bør jeg ha valpen i reisebur eller er det like greit å ha den bare i bånd? :-)

Kommer vel helt an på hvilken strekning du skal reise det, men noen stopp bruker de lengre tid på enn andre. Spør tog konduktøren om det er noen stopp hvor du har muligheten til å lufte valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjøres sikkerhetskontrollen når man har med hund som skal være i kabinen?

Jeg legger ifra meg alt jeg har på båndet som går gjennom røntgenapparatet (inkl. valpens halsbånd), tar valpen på armen og går igjennom. Null problem...

Sånn gjorde jeg det også når jeg hentet Harly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tog varierer det om du får tissepause, så ha med masse tørkepapir og sånn jifspray ellernoe i tilfelle (de små pleier jo ikke tisse mye av gangen). Tok toget fra Oslo til Trondheim når min var nesten 4 mnd, dette var en av gangene det var flom og masse stengte veier, så det ble skifte til buss etc en stund. Pga det fikk vi ingen lange stopp siden de ville kjøre inn forsinkelsen, men småtten klarte utrolig nok å holde seg hele veien. Nå var min ganske sær på tisseplasser i den alderen da, så han utviklet raskt ei partyblære :P

Hvordan gjøres sikkerhetskontrollen når man har med hund som skal være i kabinen?
Jeg har flydd endel med min voksne hund på ca 20 kg som får være i kabinen, da legger jeg alt som vanlig på båndet og går igjennom med hunden, passer på at han går litt foran meg. Han får beholde kobbel og halsbånd + tjenestetegn. Noen ganger har de titta på kobbelet, men stort sett ikke. Stort sett tilbrakt noen minutter ekstra fordi folk vil kose :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt, håper det er greit!

Jeg skal hente valp med tog denne uka. Togturen er mellom fem og seks timer lang, og jeg har aldri reist med tog før. Pleier det å være noen stopp underveis hvor det er mulig å lufte valpen slik at den kommer på do?

Hvordan har dere gjort det på lange togreiser? Må jeg bare belage meg på at den vil tisse inne?

Tenker jo uansett jeg bør pakke med tørkepapir og såpe...

Bør jeg ha valpen i reisebur eller er det like greit å ha den bare i bånd? :-)

Jeg ville hatt med bur slik at du har en plass hvor valpen kan få trekke seg tilbake og hvile litt. Luft godt før turen slik at den får gjort fra seg og blir litt sliten, pakk bleier/bind/valpematter e.l. inni buret slik at det ikke er noen krise om den må tisse og ha med gif og papir i tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hentet vår labrador hadde vi en kjøretur med bil på ca tre timer, samt Horten-Mossferja for å gjøre bilturen litt kortere. Bilturen er jo "vanlig" og mange som har beskrevet her, men ser at ikke så mange her har brukt båt.
Det gikk hvertfall veldig greit, det var jo ikke lange båtturen heller, heldigvis. Vi luftet henne før vi kjørte inn på båten, og så tok vi henne med oss inn på båten der de har et eget lite rom der man kan ha hunder. Der var vi helt alene og koset oss med den nye valpen vår, mens mange, mange stoppet på utsiden av glassvinduet inn til rommet for å se på den søte lille hunden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...