Gå til innhold
Hundesonen.no

Overførbar venerisk tumor påvist i Sverige


Aslan
 Share

Recommended Posts

Man får dessverre ikke begge deler. Det kan ikke både være enkelt å importere rasehunder og å reise med norske hunder, og være stengt for gatehunder. Skal man sikre seg mot sånt, må man tilbake til karantering av så å si alle hunder og katter som skal inn i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Man får dessverre ikke begge deler. Det kan ikke både være enkelt å importere rasehunder og å reise med norske hunder, og være stengt for gatehunder. Skal man sikre seg mot sånt, må man tilbake til karantering av så å si alle hunder og katter som skal inn i landet.

Forskjell på å helgardere seg mot og å kunne kontrollere risikoen til en viss grad. Jeg vil uansett tro at det også er mindre kontakt med gatehunder og smitte for importerte rasehunder og reisende enn det er for gatehunder direkte. Uten at jeg har noe å vise til vil jeg tro de fleste som reiser med hunder gjør det bevisst som aktive hundemennesker og ikke streifer rundt i sør og øst Europa blant gatehunder. I følge artikkelen er det særlig blant gatehunder i disse områdene sykdommen er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får dessverre ikke begge deler. Det kan ikke både være enkelt å importere rasehunder og å reise med norske hunder, og være stengt for gatehunder.

Jo visst kan det det. Man kan legge til en kommentar i lovverket angående at det vil være enklere å importere hunder med stamtavle og bevist veterinærbehandling fra valpestadie - mens stamtavleløse gatebikkjer skal gjennom en hel runddans av papirarbeid, karantene og "mas".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man importerer valp/kattunge under 3 mnd (på dispensasjon) så må jo oppdretter bekrefte at hunden er født hos vedkommende og ikke har vært i kontakt med viltlevende dyr eller andre dyr som kan overføre rabiessmitte. Jeg ser overhodet ikke noe problem med at dette skjemaet blir et krav for alle hunder/katter innføres, men kanskje med en litt annen ordlyd siden det jo hadde vært fint å dekke alt annet "rusk" også ikke bare rabies (dette er jo fordi man importerer uten rabiesvaksine).

Man kan jo blant annet dokumentere opphav ved at hunden får innsatt en microchip før 8 ukers alder av oppdretter, det får jo de fleste valper/kattunger uansett.

Noe burde i alle fall gjøres, noe mer enn det som er gjort (gatehunder er jo nå ansett som kommersiell import, noe de egentlig har vært hele tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med dem som mener antallet importerte gatehunder er urovekkende. Det er ikke slik at alle forstår risikoen ved å importere hunder som ikke har gjennomgått skikkelige helsetester og veterinærbehandlinger, hvilket fører til at mange uvitende mennesker tar til seg gatehunder som noen igjen tjener penger på å sende dem. Ja, det er rene buissnesen. Jeg vet selv om folk som har tatt inn hunder de ikke aner bakgrunnen til, og har betat store summer for. Selv synes de hunden var fryktelig søt på bakgrunn av noen tilsendte bilder. Ok? Nei, det synes jeg ikke!

Jeg tror et differensiert lovverk absolutt kan fungere, slik Kanger skisserer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Noe burde i alle fall gjøres, noe mer enn det som er gjort (gatehunder er jo nå ansett som kommersiell import, noe de egentlig har vært hele tiden).

Det er ansett som kommersiell import når det er det. Det er med bakgrunn i dette Mattilsynet har gått inn med tiltak mot de det angår., naturligvis med mye hyling og skriking fra dem som driver med det. Det er fortsatt sånn at hvis en selv reiser og henter / importer sin gatehund er det ikke kommersielt, det er privat import og de samme reglene gjelder som for alle andre hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på å helgardere seg mot og å kunne kontrollere risikoen til en viss grad. Jeg vil uansett tro at det også er mindre kontakt med gatehunder og smitte for importerte rasehunder og reisende enn det er for gatehunder direkte. Uten at jeg har noe å vise til vil jeg tro de fleste som reiser med hunder gjør det bevisst som aktive hundemennesker og ikke streifer rundt i sør og øst Europa blant gatehunder. I følge artikkelen er det særlig blant gatehunder i disse områdene sykdommen er vanlig.

Jo visst kan det det. Man kan legge til en kommentar i lovverket angående at det vil være enklere å importere hunder med stamtavle og bevist veterinærbehandling fra valpestadie - mens stamtavleløse gatebikkjer skal gjennom en hel runddans av papirarbeid, karantene og "mas".

Den gangen det var strikse regler for import av husdyr, måtte 1 stå 4 mnd i karantene fordi den hadde vært med eieren sin på båtcruise til København, 1 valp ble avlivet på grensa fordi den var for ung til å stå i karantene og eierne ikke ville sende den tilbake, 1 hund og 2 katter ble satt i 4 mnd karantene fordi at de byttet fly i København fremfor å ta direktefly fra Oslo til Island, bare for å ta noen eksempler. Det var ikke enkelt den gang engang, da det var sort/hvitt, så at det er så enkelt som å innføre en haug med hvisomattedersomatter, tillater jeg meg å tvile på. Beklager.

De aller fleste hunder som sto i karantene den gangen, var hunder hvis eiere var norske statsborgere som flyttet hjem igjen. Det var overraskende mange papirløse hunder, de aller fleste fra statene, gjerne fra rescuesenter, med det de skulle ha av ormkurer og vaksiner. Flere gråsoner gjør neppe ting enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint reise med hund i land hvor slike sykdommer er vanlige uten at man utsetter hundene sine for det samme smittepress som løshunder der har.

Ved å ta forhåndsregler.

Vi har hatt med hundene i hele Baltikum, Polen og Spania, og skal i april/ mai til Italia, Slovenia og Kroatia med 2 av de.

I tillegg til en ekstra vaksine, leptospirose, så har vi ikke hundene løse bortsett fra i hagen på hus vi bor i, de får ikke spise ting på gata og ikke hilse på lokale hunder.

Akkurat det med å hilse på andre hunder er noe jeg begrenser uavhengig av hvor vi reiser egentlig.

De får heller ikke bade i ferskvann, utenom basseng om huset vi bor i har det.
Dette fordi det i følge veterinæren min er stor risiko for leptospirose og andre ulumskheter i ferskvann.

Vi er også nøye med å ikke gå turer i strøk der vi ser at det er masse gatehunder, selv om jo aldri kan være helt sikker på at det ikke dukker opp en...

Ved å ta disse forhåndsreglene kan vi i følge de 3 frittstående veterinærene jeg har sjekket med fint ha med hundene med god samvittighet.

Så jeg er ikke for at det skal bli karantene som i gamle dager.

Den dagen vi må sette hundene i karantene, blir vi heller hjemme.

Når det gjelder import av gatehunder, så tror jeg mange blir blendet av ideen om å redde en søt liten hund, og ikke er kritiske nok til hva hunden har gjennomgått av tester og behandling.

Og at noen sitter i bakgrunnen og tjener penger på veldig mange av disse adopsjonene er jeg ganske sikker på.

Muligens ikke absolutt alle, men de fleste.

Og nettopp disse som tjener penger tenker jeg ikke er så sugen på å bruke penger på hundene de skal selge.

Da er vel veterinærutgifter en fin ting å kuttte ned på...

Selv ser jeg ikke helt hva som er så mye bedre med å redde en hund fra det store utland fra døden, ennn å redde en her hjemmefra...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ansett som kommersiell import når det er det. Det er med bakgrunn i dette Mattilsynet har gått inn med tiltak mot de det angår., naturligvis med mye hyling og skriking fra dem som driver med det. Det er fortsatt sånn at hvis en selv reiser og henter / importer sin gatehund er det ikke kommersielt, det er privat import og de samme reglene gjelder som for alle andre hunder. :)

ja jeg er klar over det. Men før så gikk jo også de komersielle som privat import og ingen fikk ut finger'n på en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen det var strikse regler for import av husdyr, måtte 1 stå 4 mnd i karantene fordi den hadde vært med eieren sin på båtcruise til København, 1 valp ble avlivet på grensa fordi den var for ung til å stå i karantene og eierne ikke ville sende den tilbake, 1 hund og 2 katter ble satt i 4 mnd karantene fordi at de byttet fly i København fremfor å ta direktefly fra Oslo til Island, bare for å ta noen eksempler. Det var ikke enkelt den gang engang, da det var sort/hvitt, så at det er så enkelt som å innføre en haug med hvisomattedersomatter, tillater jeg meg å tvile på. Beklager.

De aller fleste hunder som sto i karantene den gangen, var hunder hvis eiere var norske statsborgere som flyttet hjem igjen. Det var overraskende mange papirløse hunder, de aller fleste fra statene, gjerne fra rescuesenter, med det de skulle ha av ormkurer og vaksiner. Flere gråsoner gjør neppe ting enklere.

Tjæ, når man skal se det sånn, hvorfor ha lovverk i det hele tatt. Hvorfor ha NAV, det fungerer jo ikke bestandig. Hvorfor ha sykehus, de fungerer ikke bestandig.

Eller skal vi kanskje prøve å fokusere på at et lovverk kan være med på å bidra til et gode for samfunnet, og enn så mye det KAN feile - så prøver vi å fokusere på det at det i majoriteten av tilfellene fungerer. Og at man for å ha et samfunn med goder som f.eks en rimelig sykdomsfri bestand hunder, så må det bli LITT vanskeligere å ta hunder inn og ut av landet? Det er da en vanvittig overfladisk gode å ta med hunden sin på et båtcruise til København og reise utenlands for å dra på hundeutstilling - i forhold til verdien av å slippe å bekymre seg for hunden sin for hver bikkje du møter på gata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår nok litt, Kangerlussuaq, jeg er for å ha et strengere lovverk enn hva vi har i dag, jeg. Men jeg får ikke vilja mi, gjør jeg vel? Bare på de snart 5 årene jeg har hatt terven, så har lovverket gått fra at man skal ta rabiesvaksine og påvise rett antall titer før man kan ta hunden ut og inn av landet, hvilket tok en 7-8 mnd, til å kunne rabiesvaksinere bare 3 uker før man skal på utenlandstur med hunden sin. Med tanke på hvordan utviklinga går, så kommer det stadig til å bli enklere å ha med seg hund over grensa, ikke omvendt. Og med det så kommer vi til å få sykdommer og parasitter vi ikke har hatt i Norge før.

At Hampus tar sine forhåndsregler når hun er på ferie med sine hunder i land med høyere smittepress enn vi har her, betyr ikke at alle som er turister med hund gjør det samme. Vi har fått strengere regler ang import av gatehunder - på den kommersielle biten, hvilket de kommersielle aktørene omgår ved å annonsere hundene på f.eks finn.no, så drar den kommende eieren ned og henter den selv. Og man må gjerne tette sånne smutthull etterhvert som man finner de, men sluttsummen er allikevel at vi får inn smitte vi ikke har trengt å forholde oss til før allikevel. Fordi vi vil ha åpne grenser og frihet til å gjøre hva vi vil. Det er liksom konsekvensen, det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Men jeg er nå på min side i mot åpne grenser :P Selvfølgelig, det går utover også seriøse ansvarsfulle personer om grensene blir stengt.... men then again - hvorfor MÅÅÅÅ man drasse hundene overalt? Det er og blir en egoistisk handling, uansett om man er på utveksling (for sin egen del..), på utstillingstur (for sin egen del..), på ferietur (for sin egen del...) eller på parringstur (avhengig av oppdretter kan det være både for egen del og for rasens del).

De som først er seriøse aktører som f.eks vil importere ferskt blod til en rase vil da ikke ha noe problem med å følge et satt regelverk som uansett er for hundenes felles beste. Eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke de seriøse aktørene som bekymrer meg. Det er alle de som ikke har et spesielt bevisst forhold til smitte. Det er f.eks de som mener det er tull å gi hunden ormekur bare fordi den har vært i Sverige en tur, selv om man nå er pålagt at det skal gis ormkur ved grensepassering. De bekymrer meg. De burde ikke få ta med seg dyrene sine ut av landet, men regelverket skiller ikke på tankeløse/uvitende folk, og bevisste, ansvarlige folk. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg begynte aktivt med hund kunne vi ikke engang dra til Danmark uten at hunden måtte stå i karantene i 4 mnd etter innreise. Vi greide oss faktisk helt utmerket den gangen også, for som Kanger sier - det ER jo en egoistisk greie dette med å reise verden rundt og stille ut hunder, ha dem med på ferie etc etc. For hundene sin del spiller det nok liten rolle om vi stiller i Letohallen eller på World Dog Show liksom *ler*. De hadde vel uansett foretrukket en tur i skævven...

Men jeg elsker selvsagt tanken på at jeg uten særlig styr bare kan dra til Ungarn og kjøpe DEN valpen av akkurat DE linjene som jeg har sikla på... på den annen side kommer jeg til å hate den personen som har DEN gatehunden fra Romania som smitter akkurat MIN hund (jepp - egoist som jeg er) med en eller annen uggabuggaparasitt som gjør min hund syk - evt sprer en smitte som setter store begrensninger på mitt hundehold generelt.

Egentlig tenker jeg at det burde da ikke være så veldig problematisk... Hunder av ukjent opphav - da uten stamtavle og en FCI-registrert oppdretter i ryggen - må i karantene ved innreise til Norge. Hunder med kjente foreldre og godkjente oppdrettere trenger papirer som i dag.. Jadda - jeg er kanskje naiv som tror det går an *ler*. Men tenk om... :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tenker jeg at det burde da ikke være så veldig problematisk... Hunder av ukjent opphav - da uten stamtavle og en FCI-registrert oppdretter i ryggen - må i karantene ved innreise til Norge. Hunder med kjente foreldre og godkjente oppdrettere trenger papirer som i dag.. Jadda - jeg er kanskje naiv som tror det går an *ler*. Men tenk om... :)

Dét hadde vært kjekt! Men er vel sikkert diskriminering eller noe, så da går det jo ikke...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som har blitt behandlet for den smittsomme svulstsykdommen, skal ha blitt tatt inn til Norge. Veterinærinstituttet roper nå varsku.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/02/07/advarer-mot-smittsom-hundekreft

Sykdommen som er utbredt i Sør- og Øst-Europa, er foreløpig ikke påvist her i landet. Men en hund som skal ha fått behandling mot sykdommen i sitt hjemland, skal nå være i Norge.

- Vi har ikke selv sett hunden, men vi har fått høre om at det visstnok er tatt inn en hund som er gitt behandling for denne sykdommen i opprinnelseslandet og så innført til Norge, sier forsker og veterinær Arve Lund ved Veterinærinstituttet til ABC Nyheter.

Han kan ikke si om denne hunden kan utgjøre en smittefare:

- Vi kjenner ikke til at den er blitt undersøkt av en veterinær og kan dermed ikke uttale oss om hundens status per i dag.

Veterinærinstituttet og Mattilsynet er spesielt bekymret for innførsel av gatehunder til Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...