Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal hente valp i sverige.


Floyd
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har bestilt valp fra sverige som er leveringsklar i slutten av februar. Sendte mail til mattilsynet for noken veker siden for og hørre om det var nødvendig med pass til valpen. Men har enda ikkje fått svar.

Er det noken som veit om eg trenger pass. Har nemlig lest flere plasser at det kunne bli eit krav i løpet av 2012. Noken som veit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valp i fjor, og på grensa krevde de pass, stamtavle, kjøpekontrakt, veterniærbesiktning (det ble fylt ut i passet, bekreftelse på at valpen var i god skikk til å reise), og denne egenerklæringa på markekur selv om det står at den gjelder for valper over 3 mnd... Da hadde jeg snakket med to stykker innen etaten om hva jeg måtte ha med, og likevel krevde de enda mer på grensa. Så bedre med en lapp for mye enn for lite, om man treffer på folk der som fatisk ikke kan helt reglene eller lese.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpekontrakt som viser id-nummer, vaksinasjonskort som viser id-nummer og kjøpekontrakt som viser id-nummer var alt jeg trengte. Man skal ikke trenge pass fra Sverige. Men, er du usikker, så ring dem. De mottar flerfoldige mailer pr dag og det er lettere å få svar ved telefonkontakt. Og som Nirm skriver, er det bedre med et papir for mye enn et for lite, man vet aldri hvordan tollere man kommer utfor, og et pass får jo oppdretter hos veterinæren ved veterinærkontroll, så er ikke store greia å få med når man henter valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har bestilt valp fra sverige som er leveringsklar i slutten av februar. Sendte mail til mattilsynet for noken veker siden for og hørre om det var nødvendig med pass til valpen. Men har enda ikkje fått svar.

Er det noken som veit om eg trenger pass. Har nemlig lest flere plasser at det kunne bli eit krav i løpet av 2012. Noken som veit? :)

Kom fra Stockholm med valp i forrige uke.

Mail fra mattilsynet:

Fra Sverige er det ingen andre krav enn en dokumentasjon på at dyret er født i Sverige som kjæledyrpass eller stamtavle. Men det er gunstig om valpen er chipmerket.

Det er ikke krav om bendelormbehandling av valper under 3 måneder fra Sverige.

Gå på rødt i tollen.

Med vennlig hilsen

Ola Haugum

Seniorinspektør/veterinær

Mattilsynet, Distriktskontoret for Trondheim og Orkdal

Du behøver ikke pass, greit å ha hvis du senere skal frakte hunden over grensa, men ikke nødvendig nå. Fås hos veterinær ca. 90,-

NB! Hvis "varer" du bringer med inn i landet overskrider 6.000,- må du betale toll på hele beløpet! Du må selvfølgelig også ha vært utenlands i min. 24 timer for å bringe med varer med verdi på 6.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Då tar eg og hører med oppdretter om han kan fikse pass til valpen også i tilfelle, sikkert greit og ha uansett.

Og er klar over at eg må betale mva av valpen ;)

Så no begynner alt og komme på plass, gleder meg til 21 Februar:D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, aldri hørt om må pass til det.. jeg fikk fleste valp fra svensk.. ingen av dem jeg betalt for toll.. bare viktig de vaksine og mageormkur.. og papir fra matilsynet... selv om kan toll kommer og må betale.. da jeg vet.. men jeg venter noe skulle komme.. så helt framme til norge.. skjer ingen... så alt er orden. men variere til det tenkt jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har bestilt valp fra sverige som er leveringsklar i slutten av februar. Sendte mail til mattilsynet for noken veker siden for og hørre om det var nødvendig med pass til valpen. Men har enda ikkje fått svar.

Er det noken som veit om eg trenger pass. Har nemlig lest flere plasser at det kunne bli eit krav i løpet av 2012. Noken som veit? :)

http://mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder/sverige/reise_med_hund_fra_sverige_til_norge_97024

Dette står der

"Vær oppmerksom på at det kan komme endringer i reglene om bendelormkur når det gjelder reise til Sverige i 2012. Det kan også komme krav om pass og ID-merking også for reiser til Sverige. Mattilsynet anbefaler derfor at alle som som skal reise mellom Norge og Sverige sørger for at kjæledyret har gyldig pass og ID-merking (microchip eller lesbar tatovering hvis dyret er merket før 3. juli 2011).Oppdatert informasjon vil du finne på disse sidene."

"Alle hunder (som er eldre enn tre måneder) som skal reise inn i Norge skal være behandlet mot revens dvergbendelorm. Behandlingen skal være gjennomført i løpet av de siste 48 timer før innreise til Norge med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel).

Hunder som reiser regelmessig mellom Sverige og Norge bør behandles jevnlig etter første behandling, og minimum hver 28. dag. Da slipper du å behandle hunden ved hver grensepassering.

Ved innførsel av hund fra Sverige, må du kunne dokumentere at dyret er behandlet. Eksempel på egenerklæringsskjema kan lastes ned under. Det er ikke nødvendig med attest fra veterinær."

Men det er ikke kommet noe nytt? Jeg trodde ikke pass var nødvendig fra sverige, og siden det ikke er kommet noe nytt på hjemmesidene deres så antar jeg at de nye reglene ikke er tredd ikraft enda. Jeg skal også hente valp i sverige etterhvert. Men anbefaler at du ringer til mattilsynet :) Da vil du jo få svar med en gang, så kan du dele svaret med oss :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom fra Stockholm med valp i forrige uke.

Mail fra mattilsynet:

Fra Sverige er det ingen andre krav enn en dokumentasjon på at dyret er født i Sverige som kjæledyrpass eller stamtavle. Men det er gunstig om valpen er chipmerket.

Det er ikke krav om bendelormbehandling av valper under 3 måneder fra Sverige.

Gå på rødt i tollen.

Med vennlig hilsen

Ola Haugum

Seniorinspektør/veterinær

Mattilsynet, Distriktskontoret for Trondheim og Orkdal

Du behøver ikke pass, greit å ha hvis du senere skal frakte hunden over grensa, men ikke nødvendig nå. Fås hos veterinær ca. 90,-

NB! Hvis "varer" du bringer med inn i landet overskrider 6.000,- må du betale toll på hele beløpet! Du må selvfølgelig også ha vært utenlands i min. 24 timer for å bringe med varer med verdi på 6.000,-

Bare nysgjerrig, hvor mye toll må man betale på en hund, og må man også betale moms på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...