Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke bilbur er bra?


Mari
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tja. Vi har bare prøvd hercules, men er veldig fornøyd med det. Virker i alle fall solid, bunnen er enkel og grei å holde ren. Man kan også låse døra, noe som er kjekt på sommern når vi trener og bile

Vi har et par fra Kela, og er veldig fornøyde.

Dessuten liker latskapen i meg at det har smekklås

Oj. En kjip men tungtveiende tilbakemelding. Takk.

jeg tok en liten løgn ser jeg :lol: . Jeg solgte Kela buret mitt og mer eller mindre "fikk" ett annet. (Blaze trengte mer plass til lange reiser).

Men tenker bestille Kela bur igjen når jeg brått har noen penger til overs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsveisede, på andreplass flygodkjente i hardplast.

Flygodkjent bur i hardplast hadde ALDRI kommet inn i bilen min med en hund i altså...

Jeg har variocage og er egentlig godt fornøyd med det. Ikke noe negativt å si egentlig for hundene mine ligger godt i buret, det bråker ikke og er egentlig veldig ok, men neste gang blir det tilpasset bur i fra bonzobur.no. Rett og slett fordi jeg kjenner veldig mange som har hatt de burene i alt for mange år og de ser enda nye ut. De tåler også teite valper og unghunder som tygger på buret. Nå har valpen her klart å tygge stygge merker i det på bare de 2 ukene det tok før jeg klarte å få henne til å slutte med det. Har høyere heldekkende kanter sånn at mer av driten ligger inne i buret, og jeg slipper å passe på hva jeg legger på sidene av buret(hundene får tak i det). Fordelen med bonzoburene er også at jeg har større valgmuligheter i forhold til størrelsen på rommene i burene. Nå kan skikkeveggen å variocage burene også flyttes litt men sånn som det er nå skulle jeg ønske at Lea hadde litt mer plass og Ivo litt mindre. Skal skillveggen stå i midten så har Lea for stor plass og Ivo for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit for Mari at jeg joiner tråden litt, da jeg også er på utkikk etter et bur til bilen.Håper det er greit for Mari at jeg joiner tråden litt, da jeg også er på utkikk etter et bur til bilen.

Kela her også, kjempefornøyd! :) Jeg ba om å få heldekkende kant på de nederste15cm av buret så pels og skitt holder seg inne i buret og ikke flyr ut i bilen, veldig kjekt!

Hadde Herkulesburet først, men jeg synes det ble altfor dårlig gjennomlufting der om sommeren pga de tette veggene. Når vi satte oss inn i varm bil tok det veldig lang tid før det ble kjøligere inni buret. Så keg synes det er veldig greit med sprinkler hvertfall!

Hvor mye ekstra måtte du betale for å ha kant på de nederste 15cm?, og hvordan bunnplate har du da valgt? Samt er det veldig mye tyngre?

Noen av tingene jeg liker med Kela:
- det er ikke mulig å stikke labber ut av buret

- det gjør at bevegelige deler også får vanskeligere å komme inn i det

- man får det passet til bil og hund, slik at man får det så stort og lite som man ønsker

- får nødutgang der man vil

- prisgunstig

- flere har hatt vellykkede ulykker med det

Jeg tenkte først at jeg ikke gidder å ha noen nødutgang på buret, men så begynte jeg å tenke litt og ser jo at det kan være situasjoner der man kan trenge det. F.eks most bakluke som ikke kan åpnes og skrekkslagen hund eller rett og slett bakluke som har gått i vranglås og nekter å åpne seg.

Noen som har noen tanker rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline:

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg betalte ekstra for stålkanten, jeg spurte først om tilbud på et bur som var 80x40cm, og fikk 1500 som pris. Så fant jeg ut at jeg heller ville ha et bur som var 85cm langt og 40 bredt første halvdel før det skrår ut og blir 50cm bredt på bakerste halvdel + kant langs bunnen, da ble det 2000kr :)

Har sånn treplate i bunnen. Buret veier litt, men jeg har ikke vanskeligheter med å ta det inn og ut av bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først at jeg ikke gidder å ha noen nødutgang på buret, men så begynte jeg å tenke litt og ser jo at det kan være situasjoner der man kan trenge det. F.eks most bakluke som ikke kan åpnes og skrekkslagen hund eller rett og slett bakluke som har gått i vranglås og nekter å åpne seg.

Noen som har noen tanker rundt det?

Om du får en lastebil inn i baken, eller en annen bil i høy hastighet, så er vel hundene mest sannsynelig døde uansett hva slags bur man har. Men sånn jeg ser for meg selv, så er den største risikoen å bli påkjørt bakfra i køkjøring, og da er det bare luka som blir trøkket inn og antakelig umulig å få opp. Og da vil jeg kunne få ut hunden et annet sted. I tillegg så får jeg nå ut hunder alle veier, dersom det er behov for det. Det er ikke alle kollisjoner som er veldig alvorlige, de fleste er antakelig uten personskader overhode. Men det kan være greit å få de ut andre veier for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får en lastebil inn i baken, eller en annen bil i høy hastighet, så er vel hundene mest sannsynelig døde uansett hva slags bur man har. Men sånn jeg ser for meg selv, så er den største risikoen å bli påkjørt bakfra i køkjøring, og da er det bare luka som blir trøkket inn og antakelig umulig å få opp. Og da vil jeg kunne få ut hunden et annet sted. I tillegg så får jeg nå ut hunder alle veier, dersom det er behov for det. Det er ikke alle kollisjoner som er veldig alvorlige, de fleste er antakelig uten personskader overhode. Men det kan være greit å få de ut andre veier for det. :)

For å si det sånn så skal det ikke mye til å få most bakluke altså. En lastebil skled på parkeringsplassen på jobben og inn i bakluka på bilen min, den var godt trøkt men en hund hadde garantert overlevd for lastebilen hadde ikke noe hastighet. Det var det som fikk meg til å tenke. Og dersom jeg har nødutgang der jeg bøyer ned baksetene så kan jeg egentlig få tak i hunden fra hvor som helst (har stasjonsvogn). Nei tror jeg sier at jeg glatt betaler 400kr ekstra for nødutgang altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en nærmere titt på Kela. Slipper frakta siden svigers ofte kjører opp til oss. Høres ut som et glitrende alternativ so far. :)

Trønderburet produseres rett borti nabolaget ditt, lages etter mål og er helsveiset :) Det hender seg at de har brukte bur også for de tar noe i innbytte når man bytter bil. Jeg har et bur som jeg har begge jentene i, og betalte 3500,- for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit for Mari at jeg joiner tråden litt, da jeg også er på utkikk etter et bur til bilen.Håper det er greit for Mari at jeg joiner tråden litt, da jeg også er på utkikk etter et bur til bilen.

Hvor mye ekstra måtte du betale for å ha kant på de nederste 15cm?, og hvordan bunnplate har du da valgt? Samt er det veldig mye tyngre?

Jeg tenkte først at jeg ikke gidder å ha noen nødutgang på buret, men så begynte jeg å tenke litt og ser jo at det kan være situasjoner der man kan trenge det. F.eks most bakluke som ikke kan åpnes og skrekkslagen hund eller rett og slett bakluke som har gått i vranglås og nekter å åpne seg.

Noen som har noen tanker rundt det?

Jeg har med 2 ekstra dører, det har vist seg å være veldig praktisk faktisk. Aldri vært i noen ulykke (*bank i bordet*) men jeg har buret plassert rett bak forsetene i min bil (2seter). Så da bruker jeg jo mest sidedørene til å ta ut hunder naturlig nok. Men jeg har dessverre ikke skyvedører så de gangene det blir for trangt ,feks på parkering på hundestevner ol, så bruker jeg dørene bak på buret til å få ut hundene. Hadde jeg ikke hatt de ekstra dørene hadde det vært skikkelig tungvint...

Og selv med to ekstra dører betalte jeg fortsatt godt under 3000 for et dobbeltbur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit for Mari at jeg joiner tråden litt, da jeg også er på utkikk etter et bur til bilen.Håper det er greit for Mari at jeg joiner tråden litt, da jeg også er på utkikk etter et bur til bilen.

Hvor mye ekstra måtte du betale for å ha kant på de nederste 15cm?, og hvordan bunnplate har du da valgt? Samt er det veldig mye tyngre?

Jeg tenkte først at jeg ikke gidder å ha noen nødutgang på buret, men så begynte jeg å tenke litt og ser jo at det kan være situasjoner der man kan trenge det. F.eks most bakluke som ikke kan åpnes og skrekkslagen hund eller rett og slett bakluke som har gått i vranglås og nekter å åpne seg.

Noen som har noen tanker rundt det?

Har 15 cm platekant, ekstra nødutgang og finerbunn. 2100 kr for mitt store enkeltbur. Kela så klart :)

Liker Kela fremfor Trønderburet fordi det er mye luftigere. Liker ikke at det er så mye hele plater på Trønderburet, det blir varmt inni der sommerstid. Aluconsult ville vært mitt førstevalg pga mye lettere vekt (= større personsikkerhet), men det er betydelig dyrere og det er så mange kurs jeg heller vil gå på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 15 cm platekant, ekstra nødutgang og finerbunn. 2100 kr for mitt store enkeltbur. Kela så klart :)

Liker Kela fremfor Trønderburet fordi det er mye luftigere. Liker ikke at det er så mye hele plater på Trønderburet, det blir varmt inni der sommerstid. Aluconsult ville vært mitt førstevalg pga mye lettere vekt (= større personsikkerhet), men det er betydelig dyrere og det er så mange kurs jeg heller vil gå på...

Kikka på Aluconsult siden nærbutikken leverer dem, men ja 4-5000kr kontra 2100 er stor forskjell. Så det blir Kela på meg så snart jeg får lønn. Men det tar kanskje noen uker å produsere? Er det kanskje lurt å bestille allerede nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da lurer jeg på om du er fornøyd med det buret?

Jeg har hatt et bur og det var et sant hellvete det! Skilleveggen tålte ingenting og det der med at det skulle passe i de fleste biler kan jeg ikke forstå for jeg har enda ikke funnet en bil det passer i uten å legge ned baksetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at Trønderburet blir uforholdsmessig varmt, men jeg legger en reflekterende sak oppå toppen som er der i sommermånedene. Ellers ligger ikke hundene i bilen i varmen over tid uansett, og siden buret lages på bestilling kan man helt sikkert be om større åpninger for bedre lufting også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har fått et tilpasset bur helsveiset og pulverlakkert. Laget etter mål og ønsker til min bil, ferdig montert i bilen. Det er et dobbeltbur med utgang på hver side av bilen (sidedørene bak) med skilleveggen er mulig å åpne slik at man kan få enten en hund ut på motsatt side av der den er ved feks ulykke, trang parkering el. eller fiksere den åpen slik at det blir ett stort bur for en hund. buret er 128x70x80. Hvor kjøpte jeg herligheten? I fengselet! Hva betalte jeg for herligheten? 2000kr!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et tilpasset bur helsveiset og pulverlakkert. Laget etter mål og ønsker til min bil, ferdig montert i bilen. Det er et dobbeltbur med utgang på hver side av bilen (sidedørene bak) med skilleveggen er mulig å åpne slik at man kan få enten en hund ut på motsatt side av der den er ved feks ulykke, trang parkering el. eller fiksere den åpen slik at det blir ett stort bur for en hund. buret er 128x70x80. Hvor kjøpte jeg herligheten? I fengselet! Hva betalte jeg for herligheten? 2000kr!!!

I fengslet i min by tror jeg de bare snekrer møbler :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et tilpasset bur helsveiset og pulverlakkert. Laget etter mål og ønsker til min bil, ferdig montert i bilen. Det er et dobbeltbur med utgang på hver side av bilen (sidedørene bak) med skilleveggen er mulig å åpne slik at man kan få enten en hund ut på motsatt side av der den er ved feks ulykke, trang parkering el. eller fiksere den åpen slik at det blir ett stort bur for en hund. buret er 128x70x80. Hvor kjøpte jeg herligheten? I fengselet! Hva betalte jeg for herligheten? 2000kr!!!

Ooh, er det her? Er det bare å ta kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
I fengslet i min by tror jeg de bare snekrer møbler :(

Det er slett ikke sikkert. de fleste fengsler har flere typer tilbud. Her har de metallsveising, trearbeid, tekstiler, kjeramikk, lær.. Bare å ringe de å spørre det, om det er noe man ønsker. De klarer å konkurrere med de fleste pga pris, siden de ikke har lønnet arbeidskraft.

Ooh, er det her? Er det bare å ta kontakt?

Kongsvinger fengsel ja. Bare ring på verkstedet og snakk med Ola. Men du må ha litt god tid, for det er ikke ferdig på to dager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...