Gå til innhold
Hundesonen.no

Leavitt Bulldog?


Greenhusky
 Share

Recommended Posts

jeg lurer på de fins i norge eller som drive oppdretter for de? og er de renrase eller er samme rase som engelsk bulldog som show bulldog og leavitt bulldog.. for meg se leavitt bulldog ser veldig flott ut.. men har litt erfarer med disse rase. derfor jeg spør her dere som har erfarer eller vet om noe ?

leavitt bulldog kan med utstilling eller ikke?

håper noe her kan svar på:-)

post-10493-0-02715400-1357753461.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er også kjent som Old English Bulldoggs.

Og er forbudt innført i Norge pågrunnlag av det regelverket man har i dag da rasen er skapt av bla Pitt Bull:

The Olde English Bulldogge is a very new and rare breed developed by David Leavitt through the crossing half English Bulldog, and the other half: Bullmastiff, Pit Bull, and American Bulldog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olde English er såvidt jeg vet lov i Norge. Det har vært diskutert på Canis noen ganger, og det finnes et par i landet såvidt jeg vet. Ting tyder på at Shlush har bedre oversikt enn meg. :P

http://www.canis.no/innlegg.php?start=1&nr=90833

http://www.canis.no/innlegg.php?start=1&nr=92865

http://www.canis.no/innlegg.php?start=1&nr=111306

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling, men du kan jo prøve å lese litt her: http://www.leavittbulldogassociation.magix.net/public/index.htm

Og slik jeg har fortstått det på den siden så har ikke leavitt og OEB samme bakgrunn. Kanskje langt bak, men jeg forsto det slik at Leavitt og OEB har gått i fra hverandre og at det først er i senere tid de andre rasene ble blandet inn?

Så OEB er egentlig forbudt i Norge? Syns det er litt merkelig da det finnes flere individer her i landet. En slektning kjøpte seg en norsk valp for under et år siden og fikk god beskjed om at de var lovlige?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olde English er såvidt jeg vet lov i Norge. Det har vært diskutert på Canis noen ganger, og det finnes et par i landet såvidt jeg vet.

I forhold til Norsk lov så er jo enhver blanding av Pitt Bull forbudt.

Man får de sikkert fint inn i landet med bil e.l. kunnskapsløshet. Men når man ser hva politiet gjør med hunder hvor de er usikre på opphavet og man googler rundt om rasen og det står Pitt Bull både her og der så tror jeg faktisk at man hadde hatt ett forklaringsproblem om Politiet sto på døren.

Olde English Bulldogge er forøvrig bestående av 3 typer om man går inn på sidene til oppdrettere, Leavitt er en av de. Noen få nevner opphavet til de forsjellige, noen nevner det ikke med ett ord.

Ren spekulasjon: men jeg vil tro de ganske bevist fjerner hva som er opphavet til starten av en slik rase på grunnlag av nettopp det er pitt bull i de. Og i Norsk lov så er det egentlig ikke tvil der.

(om det er en bra eller dårlig lov er en helt annen diskusjon)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til Norsk lov så er jo enhver blanding av Pitt Bull forbudt.

Man får de sikkert fint inn i landet med bil e.l. kunnskapsløshet. Men når man ser hva politiet gjør med hunder hvor de er usikre på opphavet og man googler rundt om rasen og det står Pitt Bull både her og der så tror jeg faktisk at man hadde hatt ett forklaringsproblem om Politiet sto på døren.

OEB er en egen rase (dog ikke godkjent i FCI/NKK). Det har jo vært blandet pit i andre godkjente raser også, langt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OEB er en egen rase (dog ikke godkjent i FCI/NKK). Det har jo vært blandet pit i andre godkjente raser også, langt bak.

Denne, og flere sider, sier noe annet :)

Regner med at du husker Amstaff forbudet like godt som meg, grunnlaget for det var at den så ut som en Pitt og at de mente det kunne være Pitt. Tror du virkelig at man da med en uregsitrert OED ikke ville fått problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OEB og Leavitt er ikke samme. Dorset Olde Tyme Bulldog og Victorian Bulldog er også typer man kan få. Alle disse Bulldogene skal være en sunnere utgave av Engelsk Bulldog, men etter som jeg har skjønt sliter dem mye med hudproblemer og HD.

Det finnes oppdrettere av OEB og Dorset Olde Tyme, de 2 andre er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OEB er en egen rase (dog ikke godkjent i FCI/NKK). Det har jo vært blandet pit i andre godkjente raser også, langt bak.

Tsjekkoslovakisk ulvehund er også en egen rase, den er til og med godkjent av FCI/NKK, den er allikevel forbudt i Norge fordi den er en såkalt ulvehybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne, og flere sider, sier noe annet :)

Regner med at du husker Amstaff forbudet like godt som meg, grunnlaget for det var at den så ut som en Pitt og at de mente det kunne være Pitt. Tror du virkelig at man da med en uregsitrert OED ikke ville fått problemer?

Jeg sier ingenting om hvorvidt man kan forvente problemer eller ikke. Det gjelder da enhver muskuløs, korthåret hund med bred kjeve, eller hva?

Jeg sier bare at rasen er lovlig i Norge og at det finnes flere oppdrettere og individer. Så tydeligvis er ikke problemene store nok til at mattilsynet har konkludert med at rasen burde forbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ingenting om hvorvidt man kan forvente problemer eller ikke. Det gjelder da enhver muskuløs, korthåret hund med bred kjeve, eller hva?

Jeg sier bare at rasen er lovlig i Norge og at det finnes flere oppdrettere og individer. Så tydeligvis er ikke problemene store nok til at mattilsynet har konkludert med at rasen burde forbys.

Nei helt sikkert ikke.

Men kanskje greit å tenke over om man faktisk vil skaffe seg en slik rase som ikke er registrert på helt "normal" måte når det kommer til dokumetasjon?

Rasene er lovløs slik det er i dag, og finner noen ut at de vil lage sak på det (som forøvrig er politiet som avgjør) så bør man kanskje være klar over det om man er intressert i å skaffe seg en slik rase?

Her er forøvrig en eldre tråd om OEB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei helt sikkert ikke.

Men kanskje greit å tenke over om man faktisk vil skaffe seg en slik rase som ikke er registrert på helt "normal" måte når det kommer til dokumetasjon?

Rasene er lovløs slik det er i dag, og finner noen ut at de vil lage sak på det (som forøvrig er politiet som avgjør) så bør man kanskje være klar over det om man er intressert i å skaffe seg en slik rase?

Ja, og?

Hvis "rasen" er en variant av engelsk bulldog er den vel ikke mer lovløs eller problematisk heller, så lenge man har stamtavlepapirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og?

Hvis "rasen" er en variant av engelsk bulldog er den vel ikke mer lovløs eller problematisk heller, så lenge man har stamtavlepapirene?

Det ville jeg sjekket med politiet om den dokumentasjonen var nok om man tok inn en slik rase og at den ikke var lovløs, og fått det skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ovb.dk/ Old Victorian Bulldogge. De har visst sluttet med oppdrett men.

Jeg for min del er åpen for raser som ikke er godkjent av de store kjente registrene, MEN jeg synes det er merkelig at man skal lage så mange forskjellige typer av disse bulldoggene. Det tar jo helt av. Da blir det litt vanskeligere å ta det alvorlig. De burde jo gått sammen fra begynnelsen av og jobbet for en egen rase, som man på sikt kunne fått godkjent ett eller annet sted.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo også dette alternativet, godkjent av FCI, ca de bou:

3-1.jpg

den er pen ja.. men det er mange forskjellig her ser jeg.. trodde de er lovlig side det er leavitt bulldog er samme de engelsk bulldog.. men fins andre land mye av det.. men i norge jeg prøve finne ut.. fant ikke... håper det blir en slik gamle bulldog, side mange år side Leavitt bulldog ser slik ut.. nå mye forskjellig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med jma. Til og med boerboel holder jo på å dele seg nå fordi folk skal lage "egen" type i både den ene og andre retningen. Det gjør det jo veldig snevert.

Jeg syns ca de bou er ganske kule jeg, da! :) (uten at jeg nødvendigvis kan noe om dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner (kjente) tre Olde English Bulldog :) En var norskfødt av norsk oppdretter (husker ikke navn, men de driver ikke lengre), og to importerte som kom inn og ble godkjent av mattilsynet uten noe problem.

Bare se på linjene innen OEB også, noen synes jeg begynner å ligne for mye på dagens bulldog.

chumly2012june.jpg
Denne blir for voldsom for min del!

Olde English bulldog-tispa venninna mi hadde var nydelig :) høybent og slank, atletisk og ikke for kort snute.

Her er OEB'en venninnen min hadde
24+juni+101.jpg

Tur+til+trondheim+17-18+juni+067.jpg

Herlig tispe, dog ble hun syk og måtte avlives i alt for ung alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den har litt bedre nese str enn de fleste. men den var veldig kraftigere ja. :-)

Jeg kjenner (kjente) tre Olde English Bulldog :) En var norskfødt av norsk oppdretter (husker ikke navn, men de driver ikke lengre), og to importerte som kom inn og ble godkjent av mattilsynet uten noe problem.

Bare se på linjene innen OEB også, noen synes jeg begynner å ligne for mye på dagens bulldog.

chumly2012june.jpg
Denne blir for voldsom for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei.

Jeg liker at interessen vokser for oeb. Men virker som kunnskapen ikke vokser like raskt,,,eller den holdes litt skult ;)

Den begynner å bli en del oeb'er til salgs ,spesielt i våre naboland. De reklamerer med sunde ,friske renrasede oeb'er med stamtavle.. Det er nok de fleste ikke :( det er kun leavitt oeb som er renraset 20-30 generasjoner. Disse er også sunde å frisk, da det stilles strenge avlskrav, hofter,øyne,hud o.s.v. Klart det kan fødes valper med sykdommer der også, men det er unntaket. Kjøper man en oeb med "stamtavle" fra f.eks. Ekc, ioeba o.s.v. Er det ingen avlskrav, sykdommer er veldig utbredt. Hudproblemer. Hofter,øyne. Man kan få friske individer, men det er en høy risiko, da det er masse penger å hente for oppdrettere, og alle hunder blir avlet på uten noe som helst helsekontroll. Og disse stamtavlene( ekc, ioeba, o.s.v) viser ikke at de er renraset, der kan man finne både, engelske bulldogs,franske, amerikanske, napolitan, + d.i.v. Dette er registre for hunder som ligner på oeb. " dyre blandingshunder". Mange reklamerer med linjer fra blandt annet bullforce kennel i nederland.. Dette er vel ikke så bra ,der blander de div raser og registrer som oeb, for å ha i sitt avls program. Har selv en slik oeb, ble ganske forundret når jeg fant ut dette, selvf etter kjøp av hund å mye google, samling av info. Å i min stamtavle, finnes : engelsk bulldog, old viktorian bulldog, rennesance bulldog, fransk bulldog, leavitt oeb , samt en napolitian mastiff, fra 5-7 gen. Bakover. Og disse stamtavle registrene tillater dette, og derfor vil de nok aldri bli gokjent som noen rase. Mens leavitt oeb er nær ved å bli en fci godkjent rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...