Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat Nå Januar


Mirai
 Share

Recommended Posts

14.april MH til kull III, alle varslet og gitt tibakemelding - done

bestille time 19 mars partella sjekk, HD, AA og rygg røntgen av Arya. - done

Og der fikk jeg vond i magen :lol: :lol:

Men rygg røntgen, hvorfor det? Skal vi andre gjøre det også? Er ikke vant til å tenke på ryggen også :P Er det vanlig å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj! Mannen ringte og sa at de andre bydde 250 tusen over det han gav, og han dermed ikke kunne by mer på det. Han var litt lei seg, og spurte om jeg var skuffet. Jeg sa neida, for å ikke gjøre han me

Hunden min er HD-friiiiii! Resultatet B tikket inn på dogweb i dag

Nixepixen er pen hun!! BIR-valp i dag :D

Posted Images

Han er det :D Jeg liker at han ikke er spesielt ydmyk og sånt jeg, han veit han er best han :lol:

Det er lov å være kjepphøy når man er best :D

14.april MH til kull III, alle varslet og gitt tibakemelding - done

bestille time 19 mars partella sjekk, HD, AA og rygg røntgen av Arya. - done

Og der fikk jeg vond i magen :lol: :lol:

:lol:

Tusen takk for gode ønsker :) .

Pillene gikk ned med wienerpølse,canicur smaker visst høgg ,men mesteparten ble spist.

Da har han på åtte døgn spist to kalkunnakker,en halvkilo v&h en halv wiener og nesten en sånn boks fra veterinær.Heldigvis drikker han normalt!

Det var ikke mye mat for en stor kar, nei *krysse fingre for at dette går over snart*

Knekkebrødsmuler i ermet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten, så nærmer Malle seg løpetid, eller så ønsker hun ikke lenger å bo her. Det siste er det mest sannsynlige i mitt hode akkurat nå...
Noen som vil ha en liten, hendig hund, som stikker av i det sekundet du åpner døren? Hmm? Gratis? Rundsydd elgskinnbånd fåes med, slik at man kan prøve på å holde den lille utemte bikkja nogenlunde under kontroll. Hvis man rekker å sette på båndet før den stikker ut, selvsagt..
Sukk.

Nei, jeg skaffet med netflix i går, så som min helt egne anger-management-terapi skal jeg se litt på.. Ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er mye mindre Tjukkågo enn jeg liker!!! Tynn og vil ikke ha mat,venter på blodprøvesvar i morgen eller på onsdag.Han har urinveisinfeksjon,men man sulter vel ikke i hjel av det? :no:

Æsj, jeg orker ikke flere syke hunder nå! :(

Håper de finner noe som de kan fikse på han, og at han snart er sitt gamle jeg! :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vikar for en klasse idag, hele dagen... Og imorgen. gleder meg til det er ferdig. Foreløpig går det bra, men utover dagen blir de nok mer og mer energiske disse elevene :P Jeg er ingen lærer så jeg føler meg ikke helt komfortabel med å sitte foran en hel klasse.. Men det blir ekstra penger tjent og de skal gå rett til valpesparingen. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten, så nærmer Malle seg løpetid, eller så ønsker hun ikke lenger å bo her. Det siste er det mest sannsynlige i mitt hode akkurat nå...

Noen som vil ha en liten, hendig hund, som stikker av i det sekundet du åpner døren? Hmm? Gratis? Rundsydd elgskinnbånd fåes med, slik at man kan prøve på å holde den lille utemte bikkja nogenlunde under kontroll. Hvis man rekker å sette på båndet før den stikker ut, selvsagt..

Sukk.

Nei, jeg skaffet med netflix i går, så som min helt egne anger-management-terapi skal jeg se litt på.. Ett eller annet.

E rekker opp hånda! :D

Første gang på lenge at E har vært så mye våken som i natt altså. Stakkars liten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, her har det skjedd mye trist :hmm: Stor klem til Marie og Soppen :console:

Akkurat nå venter jeg på at ei venninne skal bli klar for tur. Etterpå skal jeg vaske bil, for det trengs... Så må jeg ha lunsj, å da kan jeg kose meg med et par av de supergode og sunne bananmuffinsene jeg lagde i går :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyntet kake, ny kake i ovnen som skal fryses til når vi får besøk etterhvert! Nå er det snart frokost, så avslapping mens mannen er ute med Simi&Sophia, så skal Simi få trekke kjetting igjen- To uker siden sist... (Sophia skal slippe å trekke, hun skal få gå på ski isteden og slite seg ut sånn :P ) Bankmøte senere idag, så gravid trening i bassenget :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er litt feig og redd store oppdrettere spør jeg her, siden det er såpass mange kyndige her inne også.

Hvor mange ganger mener dere en hannhund bør få parre seg og med levende kull? Bør man vente til ett par av kullene har vokst opp så man ser hva det bor i hannhunden? Bare ett par ting jeg har grunnet på i dag... Jeg prøver å ikke mene så mye om det siste, for der trenger jeg argumenter, men når det kommer til det første tenker jeg at det er såpass stor base av hunder at vi trenger ikke å bruke samme hannhund på alle tispene i Norge? Overdriver en smule, men dere skjønner regner jeg med

Edit: Skulle det bli diskusjon, så skill mer enn gjerne ut

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ønsker :) .

Pillene gikk ned med wienerpølse,canicur smaker visst høgg ,men mesteparten ble spist.

Da har han på åtte døgn spist to kalkunnakker,en halvkilo v&h en halv wiener og nesten en sånn boks fra veterinær.Heldigvis drikker han normalt!

Gode, lille Mozzaen min. I sted var hun sånn passelig irriterende, da var jeg tett og febersjuk, og hun påsto hun måtte ut og fortelle verden at "HUN HAR LØPETID!!!! :frantics: " seks ganger i timen. Men nå ligger hun sammenkrølla med hodet på hofta mi og passer på, og hver gang jeg får et ekstra kraftig hosteanfall stikker hun fram den søte, lille snuten sin og sier "uff da, det hørtes ikke bra ut. Er du sikker på at det går bra med deg?". Og når det går over, da flytter hun litt på seg, legger seg litt bedre til rette, og sier "åja, der gikk det over. Det var bra. Jeg legger meg heeelt inntil og passer på deg jeg, så oppdager jeg det hvis noe er galt. For det er jo oss to, ikke sant?"

Jeg er nok litt feber-emo, men... åh. søta.

:lol: Har en her også som er på 5 dagen inn i løpetiden og i går kveld var det mye sukking og støtting :lol:

Men rygg røntgen, hvorfor det? Skal vi andre gjøre det også? Er ikke vant til å tenke på ryggen også :P Er det vanlig å gjøre?

Skrev på FB hvorfor :P

nei de andre er ikke gjort det med. Men i og med jeg syns det dukker opp ting iblandt så fant jeg ut at jeg like godt kan gjøre det når bikkjen er dopet ned. Ett bilde ekstra liksom.

Dvs det er jeg som er hysterisk nyfiken. Også har det vært noen tilfeller med spondliose og L7S1, så jeg velger å bruke noen ekstra kr på det. Men eneste jeg forventer at dere valpekjøpere skal gjøre er HD røntge og forhåpenligvis øyenlyse :)

Syns det er veldig dumt slik som jeg feks har sett på Aussie at de har gått i avl og alt før de i ettertid oppdager at de har spondliose når det skal bare ett pittelite bilde til for å se om alt er ok fra start av.

Jeg drømte om kaniner i natt! Har ikke gått av den kanin tråden her inne også itillegg var det om kaniner i england og oppdrett av de under 2.verdenskrig. :lol:

Siden jeg er litt feig og redd store oppdrettere spør jeg her, siden det er såpass mange kyndige her inne også.

Hvor mange ganger mener dere en hannhund bør få parre seg og med levende kull? Bør man vente til ett par av kullene har vokst opp så man ser hva det bor i hannhunden? Bare ett par ting jeg har grunnet på i dag... Jeg prøver å ikke mene så mye om det siste, for der trenger jeg argumenter, men når det kommer til det første tenker jeg at det er såpass stor base av hunder at vi trenger ikke å bruke samme hannhund på alle tispene i Norge? Overdriver en smule, men dere skjønner regner jeg med

Edit: Skulle det bli diskusjon, så skill mer enn gjerne ut

De fleste i min omgangskrets benytter seg av 5% regelen.

-ikke mer enn 5% av årets avkom

-eller ikke mer enn 5% av den hunden sin generasjon sine totale avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... er tur med hundene, legetime og handling gjennomført før kl 10!

Jeg har egentlig mest lyst til å gå å legge meg igjen :aww:

Ang. røntgen av rygg så tror jeg at jeg har betalt 2-300 kr ekstra for det. Jeg har også sjekket det igjen når Extra var 4 år når hun allikevel skulle dopes ned. Greit å sjekke på hunder som brukes aktivt, og evt. skal brukes i avl :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er litt feig og redd store oppdrettere spør jeg her, siden det er såpass mange kyndige her inne også.

Hvor mange ganger mener dere en hannhund bør få parre seg og med levende kull? Bør man vente til ett par av kullene har vokst opp så man ser hva det bor i hannhunden? Bare ett par ting jeg har grunnet på i dag... Jeg prøver å ikke mene så mye om det siste, for der trenger jeg argumenter, men når det kommer til det første tenker jeg at det er såpass stor base av hunder at vi trenger ikke å bruke samme hannhund på alle tispene i Norge? Overdriver en smule, men dere skjønner regner jeg med

Edit: Skulle det bli diskusjon, så skill mer enn gjerne ut

Vel, matadoravl har jo vært veldig populært i hundeavl, og vi har jo sett de negative tingene det fører med seg. For avl i mindre populasjoner(ikke nødvendigvis bare i antall, men når det gjelder genetisk mangfold), så er jo et av tiltakene for å opprettholde genetisk variasjon at like mange hanner og tisper går i avl.

Irsksetterklubben godkjenner hannhunder for fem kull. Hvis hannhunden er særlig høyt premiert på jaktprøver så kan hunden godkjennes for 15 kull(eller maks 105 valper). Det er maks fem kull per 12 mnd. Men de færreste hannhunder blir brukt 15 ganger vil jeg si. Hvis de første avkommene viser seg å ha mye HD f.eks., så blir godkjenningen trukket tilbake, og hannhunden tatt ut av avl. Jeg synes nå at 15 kull holder i lange baner for å si det slik.

Jeg synes helt klart at det er en god idé å la noen kull vokse til før man avler videre. Hannhunder kan jo brukes i avl i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er litt feig og redd store oppdrettere spør jeg her, siden det er såpass mange kyndige her inne også.

Hvor mange ganger mener dere en hannhund bør få parre seg og med levende kull? Bør man vente til ett par av kullene har vokst opp så man ser hva det bor i hannhunden? Bare ett par ting jeg har grunnet på i dag... Jeg prøver å ikke mene så mye om det siste, for der trenger jeg argumenter, men når det kommer til det første tenker jeg at det er såpass stor base av hunder at vi trenger ikke å bruke samme hannhund på alle tispene i Norge? Overdriver en smule, men dere skjønner regner jeg med

Edit: Skulle det bli diskusjon, så skill mer enn gjerne ut

I min klubb blir hannhunden godkjent for 3 kull. Deretter må han vente til man ser hva disse kullene gir før han evt brukes mer. Synes det er en helt grei regel.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i min omgangskrets benytter seg av 5% regelen.

-ikke mer enn 5% av årets avkom

-eller ikke mer enn 5% av den hunden sin generasjon sine totale avkom.

Ok så da tenker du 50 avkom pr 1000 valper?

Vel, matadoravl har jo vært veldig populært i hundeavl, og vi har jo sett de negative tingene det fører med seg. For avl i mindre populasjoner(ikke nødvendigvis bare i antall, men når det gjelder genetisk mangfold), så er jo et av tiltakene for å opprettholde genetisk variasjon at like mange hanner og tisper går i avl.

Irsksetterklubben godkjenner hannhunder for fem kull. Hvis hannhunden er særlig høyt premiert på jaktprøver så kan hunden godkjennes for 15 kull(eller maks 105 valper). Det er maks fem kull per 12 mnd. Men de færreste hannhunder blir brukt 15 ganger vil jeg si. Hvis de første avkommene viser seg å ha mye HD f.eks., så blir godkjenningen trukket tilbake, og hannhunden tatt ut av avl. Jeg synes nå at 15 kull holder i lange baner for å si det slik.

Ok :)

Kjente jeg mistet litt trua nå... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..alt ble litt bedre med mat.. I går var jeg hos vetten med valpen, han var frisk og fin, så nå får de nye eierne forsikret han, så fikk jeg samtidig bestilt time til å ta tannstein på Only om en liten uke, så hun er klar til ny utstillingssesong! Og nå har jeg søkt et kurs jeg vil gå, håper jeg kommer med, det hadde gjort dagen min fin, selv om jeg får nok ikke svar før i februar en gang..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...