Gå til innhold
Hundesonen.no

Å tolke rasestandarder og utst. kritikker. Eksempelbilder?


Irenen
 Share

Recommended Posts

Jeg prøvde å finne en tråd om dette, men klarte ikke å finne noe.

Når jeg leser rasestandarder og kritikker fra utstillinger, synes jeg det ofte er vanskelig å forstå hva som egentlig menes. Selvfølgelig varierer det fra dommer til dommer hvordan en standard tolkes, men jeg tror ikke jeg er alene om å tenke at det kunne vært interessant å se noen eksempelbilder eller illustrasjoner.

F. eks. står det i standarden til en av mine raser (Drentsche patrijshond) følgende:

"Overlinje: En myk linje fra den moderat lange halsen til en rett rygg og

lend og det lett fallende krysset."
Krysset. Da tenker jeg bakerste delen av ryggen, mot halen liksom. Er det riktig? Hvor rett eller fallende denne delen av ryggen er gir jo innvirkning på bakbena/vinklene. Eller? Men hva regnes som et lett fallende kryss?
Om brystet står det:
"Bryst: Dypt, rekker til albuene og ganske bredt fram. Et smalt bryst
som ikke rekker til albuene meget uønsket. Lang brystkasse,
velutviklete bakre ribben. Godt hvelvet, ikke flat eller
tønneformet."
Når det står "rekker til albuene" - er det da "nedover" (ventralt) eller utover fra kroppen (lateralt) som menes?
Taxi (kooikeren) har fått på kritikken ved et par anledninger at han har litt steil skulder. Vil dette si at skulderen ikke ligger godt nok tilbaketrukket i forhold til albuen?
Håper dette var forståelig. Jeg ønsker altså bilder/illustrasjoner som forklarer/beskriver disse tingene, og veldig gjerne også andre eksempler på hvordan "ting skal se ut eller ikke se ut" :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En steil skulder på en Siberian er noe helt annet enn en steil skulder på en Saluki. Fordi utganspunktene for hva som er korrekt er ulike.

Men ja, når noen mener at hunden har for steil skulder i forhold til rasens standard så er det ofte fordi den ikke er godt nok tilbaketrukket og vinkelen mellom skulder og en tenkt loddrettlinje er for knapp

b5.jpg

Dette skjemaet er ment for Shiba, men gir jo en grei illustrasjon. mange raser skal ha vinkler som ligner disse, da dette er ganske moderate vinkler.

45 graders vinkelen som mange snakker om når det kommer til hundens skulder er forøvrig basert på gammel "hestekunnskap"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du noe slik??

canine-anat-960.jpg

Med norske navn f.eks?

Nja, selve anatomien burde jeg egentlig ha OK styr på. Men jeg synes det er vanskeligere å forstå f. eks. HVA som menes når det står "lett fallende", "moderat hvelvet" etc :) Så tenkte det at en tråd med en rekke eksempelbilder kunne være fin å ha, så det blir litt lettere for de som ikke er altfor inn i utstilling og tolking av standarder å forstå seg på hva som egentlig menes. Jeg for min del synes ihvertfall at det er litt vanskelig :)

(Samtidig forstår jeg at dette vil variere fryktelig mye fra rase til rase)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lat og orker ikke å gjenta alt, men her står det om Whippet med bilder osv ;)

http://www.whippet-norge.no/Whippet-Norge/Whippet_Standard_illustrert.html

Takk for god link :)

Edit:

Jeg ble faktisk litt klokere nå :D

Selv om dette er en whippet, forstår jeg hva som menes med at brystet skal rekke ned til albuene.

226.jpg

Og det gjør det på Nora og :)

Noortje-18uker.jpg

(nå er hun 4mnd gammel valp da, og ikke det beste oppstillingsbildet, men likevel)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan pelsen gi en flask illusjon på dårlige vinkler på en hund?

Jeg synes liksom hun ser så steil/bakoverlent ut i fronten på bildene der hun har pels, men så ser hun rettere ut uten pelsen.. Er det bikkja som er korka vinkla, eller er det pelsen som jukser`?

I standarden står det:

Forlemmer:
Helhetsinntrykk:
Rette og kraftige. Kraftig benstamme, mer ovale enn runde i
omkrets.
Skulder:
Godt tilliggende langt skulderblad, flatt, godt tilbakelagt.
Overarm:
Omtrent samme lengde som skulderbladet. Velvinklet i forhold
til skulderen.
Underarm:
Rett.
Mellomhånd:
Middels lang og en aning skrånende. Sporer kan fjernes.
Poter:
Ovale, kompakte med godt sluttede og hvelvede tær.
Tredeputene
tykke og sterke.

Her er Jatzy, skrella :

542186_10150770139000091_1010842685_n.jp

Litt mer pels her:

(godt eksempel på svakt avfallene kryss)

576625_10150946527650091_1160403509_n.jp

Andre siden:

179103_10150976914595091_574860499_n.jpg

I full pels:

221661_10150222771675091_5083665_n.jpg

40616_453183325090_750726_n.jpg

254095_10150274020990091_7655764_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...