Gå til innhold
Hundesonen.no

Budsjett som student


edlitam
 Share

Recommended Posts

Hei alle der ute

Jeg har alt for mye tid til å bekymre meg om dagen, og siden jeg skal bli student neste år jeg er overbevisto om at det aldri i verden kommer til å gå opp med mindre jeg jobber masse ved siden av. Iallefall er det ikke mye rom til å ha hund i det budsjettet. Så det jeg lurer på er hvor mye dere som er studenter bruker på ulike poster, og hvor mye dere evt jobber ved siden av.

Jeg har sittet å lekt meg litt i excel og kommet frem til dette:

Utgifter

Mat og drikke 2000

Klær og sko 800

Personlig pleie 640

Lek og fritid 940

Busskort 620

Felles utgifter 1800

Telefon 200

Husholdningsartikler 300

Forsikringer 160

Sum: 7300

Inntekter

Studielån 6000

Mamma 500

Jobb 3000

Sum: 9500

Ser dette overkommelig ut? Det skal vel legges til at jeg skal studere i Oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle der ute Jeg har alt for mye tid til å bekymre meg om dagen, og siden jeg skal bli student neste år jeg er overbevisto om at det aldri i verden kommer til å gå opp med mindre jeg jobber masse ved siden av. Iallefall er det ikke mye rom til å ha hund i det budsjettet. Så det jeg lurer på er hvor mye dere som er studenter bruker på ulike poster, og hvor mye dere evt jobber ved siden av. Jeg har sittet å lekt meg litt i excel og kommet frem til dette: Utgifter Mat og drikke 2000 Klær og sko 800 Personlig pleie 640 Lek og fritid 940 Busskort 620 Felles utgifter 1800 Telefon 200 Husholdningsartikler 300 Forsikringer 160 Sum: 7300 Inntekter Studielån 6000 Mamma 500 Jobb 3000 Sum: 9500 Ser dette overkommelig ut? Det skal vel legges til at jeg skal studere i Oslo :)
Om du bor hjemme må du huske at du får mye mindre i studielån. Ellers synes jeg du har satt opp ett ganske heftig budsjett. De fleste av oss som er studenter bruker nok betydelig mindre. :) 800 kr på sko og klær i måneden f.eks?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal flytte ut. Jeg hentet tall fra SIBO(husker ikke helt hva de heter, men de som lager regnskap for personlig økonomi), hvor mye kan jeg greie å kutte ned på de ulike postene? 800 på klær og sko blir jo kanskje ikke hver måned, men hvis man feks trenger nye joggesko, skiutstyr osv så blir det plutselig litt mer på en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kommentarer:

Utgifter

Mat og drikke 2000 - Dette kan fort komme på mye mer. Spesielt hvis du skal ut og spise sammen me noen venner, ut og ta noen drinker i helgene osv. 500 kr i mnd er lite hvis man skal leve litt "normalt"

Klær og sko 800 - Dette er nok bare å stryke. Klær og sko må du nok kjøpe minst mulig av, sånn egentlig, og heller ønske deg slikt til bursdag og jul. Evt kjøpe kun det du trenger. Og du har nok heller ikke råd til å dra på merkebutikker.

Personlig pleie 640 - Dette er nok også litt høyt. Litt avhengig av hvor mye sminke du bruker, hvor ofte du klipper deg osv. Klipper du deg, samt farger, hver mnd, så må du nok legge om litt stilen ;)

Lek og fritid 940 - Nå vet ikke jeg hva du legger i dette. Og selvfølgelig skal du ha hobby utenom, men du kan ikke regne me at du har råd til å gå på kino hver uke. Farte rundt på alle teaterforestillingene, ut hver helg osv. Du må nok bruke minst mulig her også ;)

Busskort 620

Felles utgifter 1800

Telefon 200 - Dette blir fort mer også ;)

Husholdningsartikler 300

Forsikringer 160 - Du må huske på at du trenger innbo hvis du bor for deg selv. I tillegg etter fylte 18 år, bør du ha en personforsikring.

Sum: 7300

Inntekter

Studielån 6000 - Hvis du bor hjemme, så bør du ha i minnet at alt du bruker her blir som lån. Bor du borte, får du stipend. Skal du studere en del år, blir det en del lån. Så her ville jeg nok ha brukt minst mulig hvis jeg bodde hjemme.

Mamma 500

Jobb 3000 - en del studier gjør at du ikke har tid til å jobbe noe særlig ved siden av. Det er viktig at du husker, slik at du ikke går på en smell der.. Det er ikke verdt å stryke bare for å jobbe mest mulig. Likevel, 3000 kr skulle vel være overlevbart ;)

Sum: 9500

Og så har du glemt den dyreste posten i hele suppa: hund.. lykke til :) Og bare forvent at du går på en smell eller to ;) Det ekke akkurat lukus å leve som student :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal flytte ut. Jeg hentet tall fra SIBO(husker ikke helt hva de heter, men de som lager regnskap for personlig økonomi), hvor mye kan jeg greie å kutte ned på de ulike postene? 800 på klær og sko blir jo kanskje ikke hver måned, men hvis man feks trenger nye joggesko, skiutstyr osv så blir det plutselig litt mer på en måned.
Men om du skal flytte til oslo så må du vel belage deg på å bruke mesteparten av pengene dine på husleie? Jeg skal flytte ut til sommeren, og beregner ca. 5000 i husleie. Etter litt jobbing står jeg igjen med ca. 3000-4000 igjen å leve av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt budsjett som student med hund i Oslo er noe rundt dette:

Ut:

Husleie - 5000

Mat - 1500

Hundemat - 1500

Annet - Det jeg har igjen.

Inn:

7000 - Månedlig utbetaling fra lånekassen

2000 - Jobb

Fordeler også det som blir igjen fra startutbetalingen fra lånekassen (18 000) utover året, sånn at jeg kan ta mellom 1000-2000 kr derfra i måneden. Og noen måneder tjener jeg mer enn andre, men jeg setter alt "overflødig" inn på en egen brukskonto som jeg kan ta fra om nødvendig. I høst ble det en del dyre dyrlegeregninger for eksempel, så da slapp jeg i hvert fall å stå igjen med penger til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at jeg har tatt meg litt vann over hodet over hvor mye jeg kommer til å bruke, klær osv må jeg nok bare sette en stopper for å heller bruke litt mer penger på mat. Jeg skal flytte ut så jeg får vel da noe som stipend itillegg. Pappa har kjøpt leilighet i Oslo som jeg skal leie av han, til noe under markedspris. Så alt som blir til overs må gå til å betale han.

Whoopsis: hvordan greier du å leve på 1500 kroner i mnd på mat? Er ikke det fryktelig lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoopsis: hvordan greier du å leve på 1500 kroner i mnd på mat? Er ikke det fryktelig lite?

Nei, med planlegging går det helt fint, og uten at det er kun nudler, grøt og brød. Les trådene Simira fant fram til deg, da har du endel å planlegge og fordøye på forhånd. Mitt beste tips: sjekk finn for billig/gratis fryseboks, å handle inn stort på tilbud og 10kr marked lønnes alltid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoopsis: hvordan greier du å leve på 1500 kroner i mnd på mat? Er ikke det fryktelig lite?

Det er altså bare "vanlig" mat, og inkluderer ikke drikking/spising ute. Skriver jeg handleliste for hver uke og handler en gang i uken går det helt fint, og jeg lager det meste fra bunnen og spiser godt og variert. (Synes jeg da.) Lager gjerne store porsjoner og fryser ned, baker mitt eget brød, havregrynsgrøt til frokost, handler ting på salg og kanskje det viktigste - skal jeg holde budsjettet kjøper jeg bare akkurat det jeg trenger. En måned tok jeg litt av første uken, og da levde jeg på 200 kr uken de tre neste ukene. Da skal det sies at jeg hadde noen kyllingfileter og grunnleggende ting hjemme fra før, men det gikk strålende det altså. Med god planlegging går kostadene mye ned! Har hatt noen måneder uten planlegging, og da går pengene fort..

Edit: Jeg brukte litt tid på å svare, så der var tulip først ute.

Endret av Whoopsis
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg lever godt som student jeg, men nå har jeg samboer å dele noen av utgiftene med da, og da blir noen av postene litt lavere. Det kommer jo helt an på hvilket studie du skal gå, men jeg tror du kan tjene litt mer på jobb i mnd om du tar på deg noen ekstravakter? Jeg har tjent rundt 8000 i mnd de siste fire mnd fordi jeg har tatt på meg ekstravakter når jeg har mulighet til det. Vanligvis tjener jeg rundt 5000 i mnd på ekstrajobben min, det er VELDIG greie penger å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg lever godt som student jeg, men nå har jeg samboer å dele noen av utgiftene med da, og da blir noen av postene litt lavere. Det kommer jo helt an på hvilket studie du skal gå, men jeg tror du kan tjene litt mer på jobb i mnd om du tar på deg noen ekstravakter? Jeg har tjent rundt 8000 i mnd de siste fire mnd fordi jeg har tatt på meg ekstravakter når jeg har mulighet til det. Vanligvis tjener jeg rundt 5000 i mnd på ekstrajobben min, det er VELDIG greie penger å ha!
Det du sa!

Jeg har "god" råd jeg som student. Jobber ca 30% ved siden av fulltidsstudier. Og det tar såklart mye tid! Men kunne ikke gjort det om jeg var alene mtp hundene. Har aldri hatt så god råd som jeg har nå jeg. Får utbetalt ca 12-13000 i mnd inkl studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sa! Jeg har "god" råd jeg som student. Jobber ca 30% ved siden av fulltidsstudier. Og det tar såklart mye tid! Men kunne ikke gjort det om jeg var alene mtp hundene. Har aldri hatt så god råd som jeg har nå jeg. Får utbetalt ca 12-13000 i mnd inkl studielån.
Ja, uten samboer hadde jeg aldri i verden fått det til å gå opp med tanke på tid jeg heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også ha jobbet mye mer - om jeg hadde hatt samboer/ikke hatt hund. Siden jeg må ta hensyn til hundene gjør det at jeg ikke kan ta vakter på dager der jeg har mye forelesninger, og jeg har også såpass lang reisevei at jeg må ha over 4 timer mellom siste forelesning og jobbstart for at jeg skal rekke hjemom. Dermed er det ganske vanskelig å finne vakter jeg faktisk kan ta, og da spesielt siden helgevaktene i jobben min er alt for lange. Noen studier er også hardere enn andre, så jeg ville i utgangspunktet ikke basert meg på så veldig mange tusen i jobbinntekter. Men det er jo litt opp til hver enkelt, hvor mye man orker, gidder eller har mulighet til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå student busskort sparer jeg jo på, og så tenker jeg at å bruke sykkelen om sommeren er lurt så sparer jeg litt der også. Nei det skal nok gå, og på sikt vil jeg ha hund i budsjettet også, tror bare det er overgangen som kommer til å bli litt stor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

For meg fungerer det veldig bra å studere deltid (20-25 studiepoeng per semester) og jobbe ved siden av. Da får jeg mindre fra lånekassen, men mer penger fra jobb og mer tid til hunder og kos. Jeg går også et studie som jeg gjerne vil holde på med så lenge som mulig før jeg må i jobb. Elsker studentlivet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det veldig bra å studere deltid (20-25 studiepoeng per semester) og jobbe ved siden av. Da får jeg mindre fra lånekassen, men mer penger fra jobb og mer tid til hunder og kos. Jeg går også et studie som jeg gjerne vil holde på med så lenge som mulig før jeg må i jobb. Elsker studentlivet!

Helt enig med du :P Jeg studerer også "deltid" (ca 25 p pr semester) nå, og det er godt å ha litt tid til andre ting ved siden av kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips til busskort! Hvis du kjøper student-månedskort i Oslo, så koster det 380kr. :)

stemmer! største oppturen med å være student :wub:

jeg får 6900 kr av lånekassen i måneden om jeg husker rett. betaler 3800 i leie, setter av 2000 kr til en konto jeg deler med kjæresten og betaler 1000kr for nedbetaling av noe lån. har 100kr å leve på da :P men ettersom det er 4000 tilsammen på den kontoen så lever jeg og kjæresten helt greit og har råd til mat og div. han jobber noe ved siden av, deet gjør ikke jeg. men tror ikke du trenger å jobbe så enormt mye ved siden av altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå flytter ut til neste uke kan jeg oppdatere med ca. hva jeg tenker. :)

Jeg får 6900 kr av lånekassen i måneden, og jobber slik at jeg får utbetalt i overkant av 3000 kr i måneden.

Av dette går 4500 kr til leie, og 1000 til strøm, internett og mobiltelefon. 690 kr i månedskort på toget (to soner), og sikkert en 400-500 kr på å pendle til kjæresten i helgene.

Da har jeg en 3000-4000 kr igjen å leve av, til mat og annet kos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...