Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeforet fra V&H


Paranomia
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker valpeforet ennå (eller var det enda, Pippin og Symra? :icon_redface: ), jeg..... til en på 7år og en på to år.

Grunnen er at yngstemann av en eller annen merkelig grunn reagerer med sprutbæsj på de andre variantene og da har jeg funnet ut at jeg enkelt og greit bruker valpeforet på begge. Det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke valpeforet. Prøvde det på småvalper og det ble bare rennerumpe. Gikk over til 33 og det gikk helt fint. Nike som nå er 6 mndr. har fått voksenforet hele tiden og funker bra. Kjøpte en liten pølse av valpeforet til henne bare for å prøve og det gikk ikke bra.

Den ene miniatyren min får problemer med analkjertlene når hun får V&H, så hun får bare tørrfor og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt litt av hvert til minstemann hele tiden, men mest valp til hun ble en 8-9 mnd. Jeg varierer forøvrig med alle typene til begge hundene, ei på 1 år og ei på snart 8. :) Neste hunden skal jeg fortrinnsvis fore på valp og laks tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hvor mye av v&h skal valpen ha i forhold til forventet voksenvekt pr dag?

Veiledende 2-4 %, følg med på holdet til valpen. Den skal være slank hele livet, også som valp :)

Min som blir omlag 45 kg som voksen spiser ca 1 kg v&h pr dag, det funker fint med hans forbrenning og aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer redd for at det blir for lite enn for mye :)

Men han skal med andre ord ha like mye som min voksne av samme rase da, om jeg forstår rett? :)

Jepp. Valper eter som regel det samme og gjerne mer enn voksne av samme rase/kjønn. Du ser veldig fort om det er for mye/lite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og Hundemat's veiledende mengde til valper er 4% av valpens vekt.

Vi prøvde oss med 4% av vekten en liten stund mens han var liten, men det var langt ifra nok til min valp.

Han veide 4kg når vi henta han, 4% = 160 gr om dagen.

Mens 2% av forventet voksenvekt 16kg = 320 gr om dagen.

Lett å skjønne at det blir heelt feil i vårt tilfelle hvertfall. Mulig det stemmer bedre med mindre raser?

Red: regnefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Vom og Hundemat's veiledende mengde til valper er 4% av valpens vekt.

Det er enten 4% av valpens vekt eller 2 % av valpens voksenvekt. For min valp er det veldig stor forskjell på de to utregningsmåtene, og 4 % av valpens vekt ble alt for lite. 2 % av voksenvekt +/- etter valpens hold og aktivitet er mer riktig for han (og forrige valpen jeg hadde av samme rase).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enten 4% av valpens vekt eller 2 % av valpens voksenvekt. For min valp er det veldig stor forskjell på de to utregningsmåtene, og 4 % av valpens vekt ble alt for lite. 2 % av voksenvekt +/- etter valpens hold og aktivitet er mer riktig for han (og forrige valpen jeg hadde av samme rase).

Den erfaringen har jeg og med denne valpen.

Hun får nå ca 2% av ca voksenvekt, ettersom 4% av valpevekten var for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bare kjøpte 20 eller 40 kilo. Så gikk det i voksenmaten (hehe, da jeg begynte å gi V&H i 2002 eller noe sånt så hadde de jo bare to typer ... eller var det en?) seinere. Ingen av mine følger 2-4 %-regelen, hverken nå eller da de var valper. Minsten er 1/4 av vekten til størstemann, og han får 500 gram daglig. Han største får ca. 1 kilo - 1 1/2 (kommer an på aktivitet). De veier 10,5 kilo og 40 kilo.

Viktig å bare prøve seg frem på hva som passer din hund. Blir hunden feit = mindre mat, tynn = mer mat. Men start med 2-4 % først, så går du utifra den. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...