Gå til innhold
Hundesonen.no

Da jeg var ung... (minner fra barndomstiden)


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Ja jeg er så gammel at det første jeg kom til å tenke på var da det var bensinrasjonering en gang på 70 tallet og vi kunne kjøre ratkjelke midt i vegen på søndager det likte jeg godt.

Mon tro om ikke det var i 73/74? Jeg husker iallefall at det var bensinrasjonering ved juletider, og at vi kjørte spark for å komme oss på juleselskap til noen slektninger :lol:.

TV uten fjernkontroll og kun tre tv-kanaler. Det var NRK, STV1 og STV2.

Herregud - luksus!!! Vi hadde bare en kanal, vi... NRK :). Men vi savnet jo aldri noe annet - for vi visst ikke om noe annet, vi :).

Dyr&natur var jeg alltid brennende opptatt av, og da jeg var 14 fikk vi endelig hund, en brun labrador-hannhund. Og det var lykke. Men jeg kan jo ikke ha vært så ansvarlig akkurat. Husker det var vinter og jeg fant ut at det hadde vært kult å lære bikkja å trekke. Han var jo ung hund, og jeg hadde lært såpass at han måtte ikke belastes så tungt. Jeg var ute med alle småungene i gata (passet som sagt søsken og dermed også alle andre småttinger i omegn), og hadde tilgang til akebrett - men av en eller annen grunn så fant jeg ut at naboens lille 2 år gamle sønn måtte være ypperlig start-trening for bikkja, ungen var akkurat passe stor syntes jeg. Så han ble bundet fast i et akebrett (2-åringer sitter jo ikke stille fordi man ber dem om det liksom), godt bundet fast for det var en litt sprellete unge. Så bandt jeg akebrett med unge til bikkjas sele. Og bikkja fikk total panikk av skurrete akebrett med skrikende unge oppi - han stakk til skogs i full galopp. Det er et syn jeg aldri glemmer - det røde akebrettet med en liten knott oppi med grå topp-lue som forsvant inn i skogkanten i det fjerne i vill fart.. Vi løp etter alle mann (tror det hadde gått opp for meg at dette kanskje ikke var den beste ideen jeg har hatt..) og fant bikkje, akebrett og unge innsurret i et kjerr inni der. Ingen ble skadet. Men hundens trekk-karriære startet og sluttet den dagen :lol:

OMG :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hmm.. jeg er steingammal i selskapet her, og dermed desto særere ting å mimre om! Da jeg var liten flyttet vi mye rundt. Da jeg var ca 5 bodde vi i London. Vi fikk melk på døra om morgenen - og th

Det var en kveld her hvor jeg ikke fikk sove, så da tenkte jeg plutselig tilbake på da jeg var ung (og da hørtes jeg plutselig gammel ut) - på de minnene jeg sitter på. Jeg husker at jeg etter sko

Det der lekte jeg og bestevenninna mi også - ulv eller sølvrev faktisk *ler*. Vi hadde begge to slike fiiiiiine hvite "skinnluer" med store hvite ponponger på. Lillesøstra hennes var ungen vår, og hun

Husker mye av det dere andr har notert ned :)

Også spilte vi mye vann på flaske, da fylte vi hver vær halvliter med vann, stilte oss på god avstand fra hverandre bak hver går flaske, også var det om å treffe de andre sin vannflaske og det var ikke lov å flytte seg når flaska ble truffet og du kom til å bli våt :P

Vi lekte også mye hest, sykkelen var hest, sånna sagbukker var hester, de festet vi garn på så de fikk man, malte øyne på og hele pakka, også latet vi som vi red på hester og lagde sprangridningsbaner og løp rundt i fullt rideutstyr :P

Vi lagde også stor demning på jordet til naboen, fulgte opp sånn avløpsting med masse store steiner så vannet ikke kom igjenom.. Ikke like blide foreldre da.

På vinteren var vi ute hele dagen, akte, gikk på ski, sto på snowboard på jordet. Og lagde snøhuler hvor vi brukte ufobrettene våre som dører på snøhulene.

Også spilte vi basket-gris, det var så kult når jeg fikk være med storebrødrene mine og deres kamerater på det, selvom jeg alltid tapte.

Vi hadde trehytter her og der, og etterhvert ble de omgjort til klubbhus, det var ekornklubb, kjørsteklubb, bytteklubb og sikkert mange andre klubber :P

Og når vi ble eldre og ble mer og mer opptatt av kjærester og sånn, spurte vi om å bli kjørester for hverandre, og jeg tror alle i klassen ente opp med å ha hvert sammen med alle :P haha, og det var så mye drama da også, enda alle byttet ut kjæresten sin i hytt og gevær. Også gikk vi på kolonialen og kjøpte godteri, så snek vi oss inn i hytta på den gamle hoppbakken som ikke var i bruk.

Nesten så jeg savner bardommen av og til, vi gjorde jo så mye rart og gøy, var masse ute og lekte ordentlige leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr&natur var jeg alltid brennende opptatt av, og da jeg var 14 fikk vi endelig hund, en brun labrador-hannhund. Og det var lykke. Men jeg kan jo ikke ha vært så ansvarlig akkurat. Husker det var vinter og jeg fant ut at det hadde vært kult å lære bikkja å trekke. Han var jo ung hund, og jeg hadde lært såpass at han måtte ikke belastes så tungt. Jeg var ute med alle småungene i gata (passet som sagt søsken og dermed også alle andre småttinger i omegn), og hadde tilgang til akebrett - men av en eller annen grunn så fant jeg ut at naboens lille 2 år gamle sønn måtte være ypperlig start-trening for bikkja, ungen var akkurat passe stor syntes jeg. Så han ble bundet fast i et akebrett (2-åringer sitter jo ikke stille fordi man ber dem om det liksom), godt bundet fast for det var en litt sprellete unge. Så bandt jeg akebrett med unge til bikkjas sele. Og bikkja fikk total panikk av skurrete akebrett med skrikende unge oppi - han stakk til skogs i full galopp. Det er et syn jeg aldri glemmer - det røde akebrettet med en liten knott oppi med grå topp-lue som forsvant inn i skogkanten i det fjerne i vill fart.. Vi løp etter alle mann (tror det hadde gått opp for meg at dette kanskje ikke var den beste ideen jeg har hatt..) og fant bikkje, akebrett og unge innsurret i et kjerr inni der. Ingen ble skadet. Men hundens trekk-karriære startet og sluttet den dagen :lol:

Og der kom jeg til å huske på Roxy. Verdens søteste, snilleste og mest tålmodige rottweilertispe. Vi fikk henne da jeg var eto år. Broren og søsteren min syns hun var litt skummel og syns det var best å sitte på skrivebordet og beskue henne på avstand. Men verken jeg eller Roxy klarte å komme opp på skrivebordet, så vi ble litt sånn "du och jag, Roxy". Da jeg var sånn ca syv-åtte år pleide jeg og spenne henne foran pulken og fyke avgårde over jordene - alene :o

Min mor var alene med meg og mine søsken, noe som i seg selv var synd og skam på den tiden, og uten noe som het SFO, var jeg den siste som gikk hjemmefra og den første som kom hjem. Da ble det jo naturlig at jeg luftet Roxy. Er det noen her inne som ville sluppet ut en syvåring med en rottweiler på tur i dag?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der lekte jeg og bestevenninna mi også - ulv eller sølvrev faktisk *ler*. Vi hadde begge to slike fiiiiiine hvite "skinnluer" med store hvite ponponger på. Lillesøstra hennes var ungen vår, og hun måtte alltid ligge igjen i hiet - og frøs på seg urinveisinfeksjoner :lol:.

Så snille dere vare :lol:

Kom på at jeg spilte MYE Mario og Snipp og Snapp på Nintendoen! <3 Det var tider det... Har enda aldri klart Snipp og Snapp faktisk! Og løvenes konge på Segaen.

Da Ringenes Herre kom ut ble jeg intstant fan. Og da vi var ved campingvognen vår på Melhus i Trondheim, brukte jeg å finne meg en stav og rusle i skogen helt alene. Så både elg, hjort, rev og bevere med unger osv. Hadde naturen skikkelig nær meg den gangen.. Og så hadde jeg såklart rommet FULLT av plakater. Så mye at veggene ikke vistes. Var jo storfan av Elijah Wood, så hver cm var dekt med plakater, avisutklipp, sider fra blader osv :lol: Jeg malte og Lommerkroken på veggen min.. :whistle: OG gikk på premiere kledd som hobbit. På vintern.. Ble tatt for å være et hjemløst barn av ei gammel dame :lol:

Jeg har også stjålet! Jeg og venninna mi var RAM på det en periode. Herregud.. At vi ikke ble tatt er et STORT mirakel. Husker en gang på et kjøpesenter i Steinkjer. Husker dere de golden retrieverbamsene man kunne kjøpe? Vel.. Vi STJAL en sånn hver vi.. Vi satt ved hylla og bare stappa de ned i posene våre. Aner ikke hvordan vi unngikk å bli tatt!

Var en periode da vi hadde med oss lekedyr osv på skolen. Som også hadde sekk og skolebøker med seg såklart. Så vi klipte istykker donaldblar osv, og lagde små bøker til de.

Og så husker jeg at vi en gang snek med oss røyk ut for å prøverøyke. Vi puffa jo bare såklart, haha!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så veldig gammel da, men husker likevel mye av det vi lekte før.
Meg og søskenbarnet mitt lekte alltid at vi var menn, vi likte ikke damer -.- Vi lekte også ofte ulver, og andre slags dyr.

Hver nyttårsaften lekte vi blånisser. Vi brakk vekk noen greiner i buskene utenfor hytta, slik at vi satt inni der og lekte at det var fjell. Så, i "blåtimen", snek vi oss inn i hytta og stjal pålegg og mat og det som sto på kjøkkenbordet. Vi innbilte oss at ingen så oss, men det gjorde de nok!

I gata var vi 4 jenter som lekte hest. Vi tok på oss slike knebeskyttere, og håndbeskyttere, slik vi brukte når vi sto på rulleskøyter. Så gikk vi rundt i gata, to stk på alle fire, mens de to andre satt på hver sin hest. Det var jo gøy når det lagde så mye lyd av beskyttelsen vi hadde på! Også hadde vi hundebånd som vi festet for å styre hesten...

Jeg synes også det var utrolig gøy å gå tur med hundene, og det fikk jeg. Vi hadde to hunder, så jeg pleide å få med meg en nabo. Vi hadde de med på piknik osv, og vi lekte at vi trente dem. Heldigvis var det noen greie hunder, den ene ble nettopp avlivet pga sykdom, for det kunne jo gått veldig galt om noe hadde skjedd. Vi hadde jo ikke peiling på hund, og vi var da ikke ansvarlige nok til å ordne opp om noe skulle skje!

En gang skulle meg og en nabojente være med katten vår på jakt. Vi hadde hørt at om katten la mus på trappa til eieren så ville den ha oss med på jakt. SÅ, da vi fant ei mus der så skulle vi være med på jakt. Men, det regnet, og vi måtte jo ta på oss fult regntøy. Nabojenten måtte hjem til seg og hente det, og alt i alt tok det lang tid å bli klar. Når vi endelig var ferdig påkledd så kunne vi ikke finne katten igjen. Det var kjipt! :P

Savner å være barn jeg, hadde så mange gode ideer! Vi var en hel gjeng i gata som hadde "leiligheter", også hadde vi forskjellige ting som vi fordelte. Men, jeg ble alltid sittene uten noen ting, mens de andre hadde masse! Det eneste jeg hadde var en råtten stubbe som jeg lekte var kjøtt :P

Oooog, meg og en nabo stilte oss opp i gata for å selge saft og kjeks. Ei gammal dame som bor i gata gikk frem og tilbake mange ganger, bare fordi hun syns det var så koselig, og hun kjøpte noe hver gang! Men, til slutt fikk vi ikke lov å stå der av foreldrene våre :P *husker vi ropte: "kom og kjøp, før butikken stenger" for full hals!*

Kunne fortsatt i evigheter, men skal gi meg nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusina mi og jeg var stor fan av Jack Holborn da vi var små, og i den perioden så lekte vi mye sjørøvere. En dag så kom jeg til henne med et skattekart jeg hadde "funnet". Vi trasket og gikk etter dette kartet, men vi havnet jo totalt feil. Så jeg sa til henne at jeg trudde det var mye bedre å lete nede i grøfta. Der fant vi en eske med noen gamle mynter, og stor stas. Kusina mi er noen år yngre enn meg, og hun var dypt imponert over at jeg faktisk skjønte at skatten lå der nede, og ikke oppe i hagen der vi havna. Etter flere år, skjønte hun at det var jeg som hadde gravd ned skatten. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ungene i nabolaget pleide å samles med jevne mellomrom for å leke cowbow og indianer, både gutter og jenter. Og alle jentene hadde kjepphester :wub:

Ellers var jeg mye ute i skogen på egenhånd og bygde hytte, lagde pil og bue, sanket blåbær osv. Og katten vår var alltid med, så han fikk være tiger :aww:

Men det jeg husker best er at jeg hadde så mange gode ideer! Som da vi var i Syden (for det var det landet man dro på ferie til i gamle dager) og jeg fant ut at om man tok flyteringene sine rundt anklene så kunne man gå på vannet. Ifølge min mor hadde jeg nesten druknet allerede en halvtime etter vi hadde ankommet, fem ganger i løpet av de neste ti minuttene, og så ble jeg meldt inn i bamseklubben.

Og så fant jeg ut at jeg skulle ruge ut kyllinger av eggene i kjøleskapet, og at den beste måten å gjøre det på var å putte dem bak putene i sofaen

I tillegg var jeg helt sprø etter Nancy Drew, så jeg lekte "dektdektiv" hele tiden. Hvilket gikk utpå å smøre kakao og bakepulver på alle tingene til broren min for å se etter fingeravtrykk, følge etter ham og sladre når han skulket skolen, og en gang kom jeg til og med med en lang og komplisert teori om hvordan han hadde fabrikert spyet sitt av mel, cornflakes og diverse en gang han fikk oppkastsyken :P Det gikk i grunnen mye utover broren min. Jeg smurte også zalo på kjøttpålegget bare han spiste, og tok med kjærlighetsbrevene hans på skolen og leste til alle :o

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider



Også spilte vi mye vann på flaske, da fylte vi hver vær halvliter med vann, stilte oss på god avstand fra hverandre bak hver går flaske, også var det om å treffe de andre sin vannflaske og det var ikke lov å flytte seg når flaska ble truffet og du kom til å bli våt :P

Åhååå, dette spilte vi også! Pokker så våt jeg har blitt pga det der!

Ellers lekte vi mye boksen går og titten på hjørnet. Jeg har sett på mange av de gjemmestedene vi brukte tidligere, nå, og kan ikke fatte og begripe at vi faktisk fikk gjemt oss der! :P

Jeg er jo lillesøster, og syns altid bror min var dust som ikke kunne la meg bli med å leke. (det tok vel noen år før det der gikk over... Tror jeg passerte 20 egentlig :P)
Vi har et feriehus rett ved siden av foreldrene mine, og en kamerat av broren min var der mye. Det var SÅ dårlig gjort da jeg ikke fikk lov å være med dem! Ble til tider bare fysisk kastet ut og låst ute derfra også... Pokker så slemme de var mot meg :P

Ellers var vi MYE på telttur! Tok båt eller kano over på andre siden av fjorden og bodde gjerne der over lengre tider. Enten i telt, eller etterhvert på hytta til ei venninne. Det var da jeg startet på ungdomsskolen.
Da kunne vi bo på hytta i en uke eller to, selv om vi skulle på skolen, og tok bare bussen derfra. Utrolig nok kom vi oss jo på skolen også!

Hver sommer, jul og påske var vi i "hytta" hos ei dame ca 2 km unna oss. Barnebarna hennes var på alder med meg og bror min, så vi bodde i uthuset (innredet leilighet) så fort vi hadde sjansen. Siste året vi var der var vel da jeg ble 18 tror jeg. Har mange gode minner derfra. Alt fra fyllefester, lego-film-innspilling til nattbading og kjærlighetssorg ;)

For ja, lego-filmer laget vi faktisk noen av! Bygget en stor by og brukte det første videokamera vårt til å ta stillbilder og lage film ut av. Har også laget noen vanlige filmer. (disse må jeg seriøst finne igjen og få over på dvd/pc)

Jeg har vokst opp ved et lite vann, har nesten bodd i båt/kano på sommeren, badet hele tiden og vært med "de kule gutta" å fiska. Også syklet vi jo overalt! Det var liksom ikke noe som var FOR langt! Det var bare å sykle. Og på vintern var det spark. Og sparktog. Gjerne midt i veien.

Ååå, en ting til jeg husker!!! Da var jeg vel 14-15 tror jeg..... Satt på med naboen som var stooor og hadde bil. På vei hjem var det om å gjøre å kjøre i 100 km/t over en spesiell kul, så sette bilen i fri og trille så langt man kom.... Vi fant ut at citroen'en hans trillet aller best. Nesten 3 km lenger enn den neste :P

Også satt vi på med bror min, slo av alt lyset på bilen og brukte kun en maglite å lyse med. Det var skikkelig kult liksom!

Naboen på den andre siden av oss fikk lov å kjøre bil på jordet fra han var 15 år. Den sommern var det mange rare turer med golf gitt! Jeg var 13, han 15 og bror min 16. Full fres nedover jordet, og alltid like spennende om han fikk stoppe før vi kjørte i fjorden :P
En gang fikk vi skikkelig lyst på hamburger da vi var der. Så da kjørte vi like gjerne 1,5 mil til nærmeste tettsted og kjøpte oss mat..... Vi la noen støvler i setet som han satt på, slik at han så høyere ut :P Det gikk bra! :P Vi fikk tilogmed penger av typen til mora hans for å kjøpe maten..... *ler høyt* De betalte oss sikkert for å få være i fred :P

Nei dæven så mye moro man har hatt det! Og pokker så kjedelig man har det nå!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var alltid pøle og lompe, brus og kaker i barnebursdager, og vi tegnet alltid på duken :aww: Deretter var det avskjed på grått papir og kyss,klapp og klem som stod på programmet. Og alle jentene gledet seg til å få kysset han ene kjekke i klassen :P

Alle hadde skinnpenal, det skulle man ha,..

Olajakker brukte vi mye!

Vi pleide å kle oss ut mye egentlig. Så ikke ut...

Stratosbar kostet 4,50 på benser'n :P

Tiøringen, vi må ikke glemme den. Søstern puttet den i nesa og mamma fikk den ikke ut. Så hun måtte til legen :lol:

Jeg tuller ikke, men hver sommer når jeg feiret bursdag med klassen i min barndom, var det så fint vær at vi alltid var ute i hagen i kjoler uten å fryse. På bilder så var det alltid fint vær. Det er det ikke lenger..

Fraglene, ingen lørdagsbarnetv uten Fragleberget!

Midt i smørøyet, det var lørdagene sine det!

Vi var på epleslang fordi det ikke var lov, og når vi fikk lov så var det ikke noe gøy..

Da jeg var ung hadde alle puddelsveis og jeg ønsket meg permanent selvfølgelig haha
Vi så på video her om dagen og mamma får helt mare hver gang hun så denne afrosveisen :lol:

Jeg tok opp mye på kassett sammen med venninner. Jeg anger sånn på at jeg ikke har tatt vare på det. Det hadde blitt så mye latter !

Og ja, en venninne og jeg ville så gjerne til Melodi Gran Prix, så vi lagde en sang med "Ut mot havet"-melodien men med "Søte puser"-tekst. OMG vi trodde vi lagde en hit :ahappy:

I 7. kl hadde vi ikke mattelærer, så da fikk vi stadig nye vikarer. Stakkars vikarene... Den ene fikk vi lurt med til å ha naturfagstime ute i stedet, og så sa vi at det var viktig å ha med planteboken ut når vi skulle utforske. Så fant vi en sånn rar bønnestilkaktig sak og spratt farende opp med store øyne. Vi visste nemlig hva denne planten hadde som latinsk navn! Den het Finfrella Fiato. Og seriøst, han trodde på det. Begynte å bla i boken, men heldigvis var den ganske elendig så det var mye som ikke stod der. Og han ble imponert over våre naturfagskunnskaper... jada..

Alle som begynte på ungdomsskolen ble kastet over gjerdet og ned skråningen. Sånn var det bare. Jeg slapp unna, bare flaks.

I formgingen hadde vi de dølleste prosjektene ever. Det værste jeg gjorde var å sy hatt. Jeg hatet symaskinen noe så indelig, og det endte med at jeg ble så frustrert at mormor sydde den ferdig for meg : P
Men på sløyden lagde jeg en ramme, og den ble ganske kul!
Men en annen gang skulle vi alle trekke en lapp, og lage det vi trakk. Materialene var en firkantet trekloss og en leireklump.
Jeg trakk "ensomhet" og tenkte WTF! Men den ble ganske kul. Malte firkanten svart, lagde en figur uten ansikt som måtte sitte på kanten i det svarte og var skikkelig ensom. Frøken ble så stolt og mamma har den ennå. Hun har ensomhet på hylla liksom..

Gerro! Kan jeg bomme en gerro av deg el? Helt vanlig på den tiden. (for orden skyld, jeg har aldri røyka. Men for et ord!)

Og det var 16 års grense for å kjøpe røyk. Man kunne kjøpe på krita også.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig mange av de samme minnene som Monica - men så er vi vel like gamle og oppvokst ikke langt fra hverandre, så er ikke så rart? Vi var iallefall mye ute - lekte ulv eller sølvrev eller hest - masse hest! Ellers var vi i stallen og tagg om å få møkke, pusse hest, pusse utstyr eller - oh joy - LEIE hest! Red flere dager i uken, og alt jeg drømte om var min egen hest :ahappy:

Helgene hadde et veldig fast opplegg. Fredag var det en enkel og kjapp middag ofte, etterfulgt av familiekos med Norge Rundt (og etterhvert Beat for Beat). Ofte spilte vi også spill, eller var ute og lekte med venner (særlig på sommeren). Lørdag var det vaske hus og rydde rom-dag, og vi ungene var ute hele tiden (gjerne i stallen). Lørdag kveld var det gjerne pizza, og vi søsknene fikk hver vår lille skål med nøyaktig likt godteri i - vanligvis melkerull, saltsild og biler fordelt på tre barn og to voksne! Jeg pleide noen ganger å få spise pizza alene i stua mens jeg så på halvsyv eller asylet eller borgen skole - det var stas! På søndagene var det søndagstur, først med familien og senere på hesteryggen da jeg fikk egen hest.

På skolen hoppet vi tau, spilte dødball eller sjuern med ball mot vegg. På vinteren gikk vi på skøyter i storefri :lol:

Åh, livet var NYDELIG som barn!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi lekte masse hest jeg, i friminuttene gikk vi i den lille skogen og lagde hinderbane med pinner og slikt. Etterhvert ble vi så avanserte at vi snekret ordentlige flotte hinderstøtter med bambusstokker som vi malte hvite med fargede striper. Dette kalte vi for lufthester og vi hadde permer med de forskjellige hestene våre. Der klippet vi ut bilder fra blader og de fikk navn, rase og alder, også skrev vi en beskrivelse av hestens personlighet.

Og med en gang vi ble gamle nok til å begynne å ri så var det stallen 24/7 altså. Pusset og stelte og var hestepassere, og var sjeleglad om jeg fikk lov å skritte varm en av privathestene :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg husker best er at jeg alltid var ute. Fra morgen til kveld!

Og klinkekuler, herlighet så mye gøy vi hadde med dem!

Vi lekte gjemsel (der hadde vi strenge regler etterhvert, for jeg pilte alltid opp i skogen å gjemte meg. Haha, da var det ingen som fant meg, for ingen som turte gå oppi der alene! haha! boksen går lekte vi også!

Jeg hadde en diger samling usynlig dyr. Alt fra hester i garasjen til rotter liksom. Hundene pleide komme møte meg når jeg kom fra skolen x) Hadde kanskje 40-50 dyr på en gang og alle hadde navn :P

Vi bygde hytter, spilte fotball, klatret i mariotreet osv osv! Om vinteren pleide vi klatre opp på et tak og ake ned xD

Spilte også litt nintendo å sånn, men var aller mest ute altså.

Og selvfølgelig gikk jeg tur med alle hundene jeg fikk gå med i nabolaget! Det var stor stas og jeg hadde noen faste som jeg gikk med over lange tider. Husker spesielt den ene hunden enda og hvor fælt det var å komme dit den gangen den var avlivet :( Gikk også tur med settere. og den ene var en diger hannhund, var veldig smart å stå på rulleskøyter med den må jeg si. Lå langflat etter den bortgjennom gata uten mulighet for å klare stoppe den :P hahaha!!

Når jeg selv fikk hund og kids kom på døra for å gå tur med han, så var ikke det mye aktuelt for å si det sånn. Som tidene har endret seg altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk som alle andre her tur med alle hundene i nabolaget og jeg var mer på stallen enn hjemme..

Jeg var en rømling når jeg var liten , jeg har blitt fraktet hjem i politibil mer enn en gang. Ikke fordi jeg ikke trivdes hjemme , men fordi jeg var så vanvittig nysgjerrig!!

Jeg var et sånt barn som spurte HELE tiden , om absolutt alt , og jeg husker at mamma sa "derfor ! " tusenvis av ganger. Hvordan skulle hun vite hvorfor aske het aske og hvorfor himmelen var blå , dette var leeeenge før Google liksom :lol:

Min store sorg var at jeg ikke fikk spille musikk-instrumenter eller ha walkman pga en øreoperasjon. Men jeg gjorde det for det om .

Dukker kokte jeg , sølvpilen var langt mer spennende.

Jeg hadde noen få gode veninner , men stort sett lekte jeg med gutta. Mye mer spennende med krigsleker enn dukker :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så lykkelig når jeg fikk min egne lysegrønne furby med knalblått hår! :D har deb enda, men den virker ikke :lol:

Ååh. Jeg hadde en grønn og svart :D Og aldri har jeg elsket en leke mer tror jeg. Søster og jeg satt i timevis for å få de til å danse sammen :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå så moro å lese dette - selv om mye som huskes fra barndommen her, husker jeg fra voksendommen - men pytt pytt. Med all praten om hester og katten som var tiger, kom jeg til å huske på stakkars Petter.

Petter var en dølahest, og ble brukt til tømmerhogst og ble eid av en gammel gubbe (han var tømmerhogger m.a.o., sånn skikkelig gammeldags tømmerhogger som brukte hest) der vi hadde hytte (faktisk bodde Petter på Rime gård, den gården den aller første Farmen gikk på tror jeg). Og Petter var nok det mest ensomme på jord. Når vi var på hytta var vi , sammen med ungene på nabohytta, mye borte hos Petter og ga han brød. Og så fikk vi låne Petter hvis vi ville. Det er da jeg tenker at ungers logikk kan ikke være helt god. Her hadde vi en hel hest tilgjengelig liksom,det var det jo få forunt på den tiden, og så brukte vi han til - politihund!!! La meg si det med en gang - hester kan spore! Vi delte oss opp i skurk og politi og så gjemte skurkene seg i skogen og så kom polititiet med sin digre politihund. Og hver gang politihunden fant en skurk, så fikk han en brødbit for han var sånn en dyktig politihund. Jeg husker vi hadde en diskusjon om at polithunder neppe ble belønnet med brød egentlig, men mangel på kjøttbein gjorde at det måtte bli brød.. (ellers hadde vi sikkert oppdaget at polithunden vår var muligens litt kresen!) Men hesten skjønte altså opplegget, han fant unger så det stod etter han.

Men stakkars stakkars ensomme Petter. Vi var jo bare der i sommerferien og resten året måtte han hatt det dødskjedelig. Han var så sykt glad når vi kom, kom galopperende med høye vrinsk og fulgte oss rundt som en annen hund, var med på absolutt alt. Husker han var med tilbake til hytta når vi skulle spise, la seg utenfor hytta og slappet av mens vi spiste. Og reiste seg opp og var klar når vi kom ut igjen. Jeg velger å tro at vi ga han litt glede og selskap og action, det burde vært forbudt å ha hester helt helt alene når eier ikke gjorde annet enn å fore han når han ikke var i bruk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren, har så mange minner!

Jeg og ene venninna mi hadde en lek vi alltid pleide å leke. Utgav oss for å være hunder.

Ei annen venninne av meg hadde en lek, hvor vi lekte med barbier og slikt, vi kalte dn leken.

Utallige turer i badebassenget.

Leke med klinkekuler.

Husker jeg var mindre så pleide eg ofte gjøre små "jobber" for huseieren. Han er død nå, og vi har flyttet, men da fikk jeg f.eks. 30 Kr for å bære opp ved for han. For meg som liten var det jo lettjente penger, som jeg kunne gå å kjøpe godteri for. Han satt også i rullestol, og hadde en heis som jeg kjørte med titt og stadig.

Jeg og fetteren min var nesten alltid hos mormor på påskeaften, da lette vi etter påskeegg og klengte oss sammen i mormor sin stol, spiste godteri og så på barnetv.

Var alltid med venninna mi og familien hennes på tur, med bussen demmes som de kalte trollgubben. Så mange turer og rare opplevelser :P

I gata hvor vi bodde var vi alltid en gjeng som lekte med bamser. Det var en blindvei som vi kalte for lillegata.

Bodde en dalmatiner som jeg støtt og stadig var og sa hei til.

Tyggisis! :D

Sikkert mye mer også, men det jeg kom på akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud har jo glemt 堮evne leking med min sster og to fettere n岠vi var p堭iddag hos bestemor og bestefar.

Da gikk vi nemlig opp i andre etasjen der badet var og kontoret til bestefar. Da drev vi flyselskap nemlig. Ringte og bestile billetter p堫ontoret, og s堨adde vi flyet p堤o. Da sattde fleste av oss i badekaret, mens en var flyvertinne og fylte vann i glass og ga til alle passasjerene! Det var gy det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

http://lister.start.no/915

Fantastisk liste. Ellers har jeg utallige barndomsminner.... alt for mange til å ramse opp :P Jeg har alltid vært en stor Nintendo fan, så jeg har alltid spilt mye på de konsollene! Har veldig mange gode minner derfra, og. Tusenfryd, Oslomarka, aking, langrenn, og maaaasse leking er noen korte trekk av minnene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi lekte masse hest jeg, i friminuttene gikk vi i den lille skogen og lagde hinderbane med pinner og slikt. Etterhvert ble vi så avanserte at vi snekret ordentlige flotte hinderstøtter med bambusstokker som vi malte hvite med fargede striper. Dette kalte vi for lufthester og vi hadde permer med de forskjellige hestene våre. Der klippet vi ut bilder fra blader og de fikk navn, rase og alder, også skrev vi en beskrivelse av hestens personlighet.

Og med en gang vi ble gamle nok til å begynne å ri så var det stallen 24/7 altså. Pusset og stelte og var hestepassere, og var sjeleglad om jeg fikk lov å skritte varm en av privathestene :P

Haha, det husker jeg også. En gang regnet det helt VILT og da fikk jeg lov til å ri tur på en av privathestene, eieren orket ikke. Det var helt vanvittig altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg husker tiden jeg enten hadde med meg kosedyr på armen (som jeg såklart lekte at var ekte dyr), løp bort til enhver hund for å spørre om å hilse på eller selv løp rundt og bjeffet og ulte.

Husker at rommet mitt var fullt av Spice Girls-plakater en periode, at jeg selv "var" Geri med venninner og at vi kledde oss ut og sang med hårbørste i sengen og lekte at vi holdt konsert, og det av full hals til min mors store fortvilelse.

Ute var vi mye, og vi dro også langt hjemmefra alene vi barna, til stallen, badestranda, ut i skogen eller hoppbakken på vintertid. Husker aldri at det var noe problem eller bekymrede mødre ang. det at vi var borte i timevis uten at de visste helt hvor vi var (og det var før barn hadde mobiltelefon selv). Fant på noe gjorde vi alltid, om så om vi bare fikk sendt med oss kurv, teppe, noe kjeks og saft for å ha piknik, eller leke "Boksen går" eller gjemsel med nabobarna.

Når jeg skulle legge meg ville jeg at moren min skulle lese hunde-/rasebøker istedetfor eventyr. :lol: Ellers husker jeg at jeg samlet på kassetter fra "Mormor og de åtte ungene", "Knerten og lillebror" og at jeg også hørte på "Albert Aaberg" på kassett etter at jeg hadde lagt meg.

Ellers har jeg veldig koselige minner fra det jeg så på TV, ba moren min finne "Hemmelighetsfilm" i utvalget av de klassiske Disney-VHS'ene siden jeg ikke klarte å bestemme meg, og andre koselige serier som som Franklin, Dyrene i Hjorteparke, Numfie, Tom & Jerry osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig tråd! Morro å lese så mange barndomsminner også.

Da jeg og nabovenninna mi fant småting, gamle leker osv. og lånte et bord av foreldrene våres, satte oss ved gata for å selge ting :P

De uttalige gangene vi lekte med kosedyr i hagen.

Små figurer m/hus husker jeg at jeg kjøpte (husker ikke hva de heter i farta, men to forskjellige typer).

Når vi lekte med kosedyr/figurer/bratz o.l. så brukte vi sykt lang tid på å bygge hus på gulvet og slikt, og svært liten tid på å leke :P

Brettspill! Trenger ikke si mer.

Gode gamle VHS og kassettspillere, sukk.. Og selvsagt min gode gamle venn Nintendo 64!! Som lever enda og er brukbar og brukes når jeg får tid til det! :D Og gode gamle tegneserier, fra FoxKids i hovedsak!!

Bygge hytter med stoler og pledd, tihi.

Også har man de klassiske lekene hvor man selv leker mor/far, eller dyr. Dyr var stor favoritt her, men jeg og ei venninne lekte ofte mor/far leken også. Når vi lekte dyr gikk det som oftest i ulv/hest :P

Mange ball-leker på skolen, eller hoppeleker og slikt. I tillegg var det mye med klinkekuler/draco heads (!!).

Juleverksted med mamma/mormor/tante og evt. andre i familien. Lagde at mulig rart, julekort, pynt, pepprkakehus o.l.

Også gikk jeg i korps da, spilte lakris-stanga (klarinett). Sukk, jeg kjenner jeg savner det, men dessverre har jeg nok ikke tid til det per dags dato, selv om jeg skulle ønske det!

Og kritt!! Haha, vi elsket å tegne med kritt i gata, stakkars nabolaget vi bodde i til slutt :P

Vi gikk å spurte folk som hadde trampoline i nabolaget, om vi kunne hoppe på dem, da ingen av oss hadde egne. Også var det altid det "store krangelen" om hvem som skulle snakke og slikt - "jeg banker på, du spør!"

Disney-sjokoladen!!

Føler jeg har rabla ned mye nå, men har sikkert enda mer på lager. Morro å mimre litt slik, selv om jeg ikke er så eldgammel! Jeg var mye ute, en del inne også husker jeg, men var nok mest ute. Føler nå, når jeg tenker tilbake at jeg egentlig hadde en fin balanse på det :) Dessuten husker jeg også at jeg aldri har fått husarrest, noen gang, haha! Lillebroren min derimot, har fått det, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, viktige minner fra barndommen er Narnia, rømme fra barnehagen sammen med min beste venninne, fange random katter og ta dem med hjem og mate dem, bomgjemsel, ring på spring, overnattingsbesøk, skrive lapper til hverandre i skoletimene. Somre i Stryn hos min oldefar, langt oppe i en fjellskrent og hytteturer til Austevoll med besteforeldrene mine, hvor vi på varme dager badet i sjøen til vi ble blå på leppene. Ja, og mye, mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...