Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan det bli for mye av en god ting?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Det går da ikke 3-4 år mellom hver CH vel?

KAN gå. Og ja, det er raser i UK uten nye champ i det hele tatt enkelte år. Det er ikke uten grunn at flere og flere fra UK reiser utenlands for å få FCI champ istedenfor, de har knallgode hunder, men klarer bare ikke å slå den ene vinneren år etter år.

Og bare 5 nye champ i år, på et av landets største raser? Det sier jo defintitivt at genpoolen ikke er bred og god nok, og understøtter poenget mitt 100%

Om det er slik at det er ræl som blir champ, så går det vel ikke på antall hunder/utstillinger, men på dårlige dommere. Og der kan faktisk klubbene påvirke, med å si nei til at dommer x, y og sånn og sånn får lov til å dømme sin rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En rasestandard kan alltid tolkes all den tid den ikke er nøyaktig beskrevet. På DS står det f eks at den skal være tilnærmet kvadratisk - det en person synes er korrekt i hht til dette er ikke det sa

Ja alle ck-hunder er jo gode nok til certet, så egentlig synes jeg alle bare kunne fått cert OGSÅKUNNECASPERFÅTTDETDERREJÆVLACHAMPIONATETMENMANMÅVELKANSKJESTILLEFORÅFÅDETDA!

Jeg synes de skal gå for den engelske modellen, jeg. Skal man bli champion skal man da virkelig greie å slå de andre championene i rasen. Altså - cert kun til beste hannhund og beste tispe, og champio

På belgeren (jeg regner med at det er det samme med mellompuddelen) så har jeg 17 muligheter for å ta et lite cert (jeg unnlot med vilje NKKs utstillinger og NBFKs spesialutstilling) på utstillinger med max 2 timers kjørevei. Letohallen (8 utstillinger i 2013) og Exporama (4 utstillinger i 2013) ligger under 20 minutter herfra (nei, jeg veit ikke alle bor så sentralt som jeg gjør, men Letohallen er en 40 minutter fra Oslo, Exporama et kvarter), det er 12 utstillinger der bilen knapt rekker å bli varm før jeg er fremme - det er strengt tatt ikke en nødvendighet?

Skal man ta med NKKs utstillinger, så har jeg 4 muligheter til å ta stor-certet uten å måtte kjøre mer enn en times tid (NKK Hamar er lengst unna, det tar vel en drøy time å kjøre til Vikingskipet, det samme er det vel til NKK Drammen, så har vi jo selvsagt NKK Oslo og NKK Lillestrøm).

Så jo, jeg syns egentlig at det er mer enn nok utstillinger her i området ihvertfall. Kanskje det ville vært bedre å kutte ned noen her omkring, og at heller NKK arrangerer flere utstillinger i landsdeler som ikke er like "velsignet" med sånne arrangementer som vi er her på østlandet?

Veldig OT. Om jeg skal sette en grense på max to timers kjørevei har jeg 2 muligheter til å ta et lite cert. Dobler jeg lengden til max fire timer har jeg 3 muligheter til å ta et lite cert. Tredobler jeg lengden til maks seks timer har jeg 9 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? At det kan gå 3-4 år før det blir nye champ i rasen i det hele tatt? Hvordan i all verden gagner det rasen, når det er med på å pushe smalere genpool via matadoravl (for man kan si hva man vil, avl blir en god del basert på antall cert/championater) og hvordan det iallefall får folk til å la være å melde på når det blir umulig å oppnå champ på kanskje mange år. Kom ikke å fortell meg at sonisene hadde vært så gira på utstilling om det var omtrent null sjans til å få certet, fordi voksne champhunder slår unghunden din år etter år.

Den engelske modellen er etter min mening den dummeste av alle, og gjør ingenting for å fremme en stor og variert, sterk og god genpool.

Nåja, da har vel kanskje hannhundeier et lite ansvar for å plukke tispe og ikke si ja til alt som går på fire ben og har hale også da? For all del, finnes nok mennesker som IKKE gjør det også fra før.

Det går da ikke 3-4 år mellom hver CH vel? i England iår så har det blitt 5 nye CH, og det er påmeldingstallet "aldri" under 100 på CC utstillinger (bortsett fra Belfast, men det var vel noe boikott pga Lennox)

Tuva har fått alle Certa sine fra BIR/BIM så jeg synes hun fortjener titlene sine. Trym har 3 Cert som 2 beste hannhund, så hvis han blir CH noen gang så er det ikke like fortjent. Det er mye ræl som blir CH, og jeg tror vi hadde luka ut mange hvis det hadde vært den beste som fikk det hver gang.

Takk, hva med disse som ALDRI hevder seg i championklassen? Er jo minst tre dommere som mener den er tittelen sin verdig, så kan jo ikke skylde på èn elendig dommer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulip - sjekk hvor mange BIR og BIM-hunder du har i løpet av et år - så vil du se hvor mange nye champions det vil bli i året (de må ha blitt det ene eller det andre for å få cert - i mitt forslag). Selv på den lille stusselige rasen jeg har er det MER enn nok bare dèt.

At endel dommere er dårlige er vel ikke spesielt sjokkerende påstand. Men hvem vet hvilken dommer som skal dømme utstillingen når klubben må ta avgjørelsen om rasen skal få være med eller ikke, da? Man takker ja eller nei til rasens deltakelse 1,5-2 år før utstillingen, og jeg er overbevist om at de fleste klubber er ikke engang i nærheten av å sette opp dommerlisten da. Ergo kan ikke klubben velge klubb basert på gode eller dårlige dommere.

Så da er det bygd opp til "vennetjenester", evt. betaling, evt. at styrets/utstillingskomiteen kan velge selv hvor de vil stille, etc, etc. Jeg ser et helt hav av meget ubehagelige diskusjoner utav det at klubben skal kun velge ut de 5 "beste" utstillingene som skal få gi ut cert neste år eller ikke. Jeg er overbevist om at MIN oppfattelse av den beste utstillingen er noen helt annen enn en som bor i Trondheim eller en i Bergen eller oppdretteren vi har i Tromsø..

I UK har de også antall cert i forhold med hvor mange registrerte hunder - og de ser da ut til å ha tilstrekkelig antall champions fordet. Beardisen har sånn 3-400 påmeldte hunder, og ja - det er STORT å være GB champion. Men det er saktens flott ¨for folk å reklamere med endel reserve-cert også.

Å skylde på tittelblinde oppdrettere blir jo for enkelt. Da må man i alle fall ikke gi ut "gratistitler" - da vil jo enhver pjusk kunne brukes, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så store problemer med at mange hunder som er langt utenfor rasestandaren blir champ?

På min rase er det individer som bruker tid, og noen får aldri CK en gang igjennom hele karrieren de blir stilt. Jeg vil nå si at det er ett fåtall som ikke fortjener tittelene sin, og det en rase som har "mange" av reste dommerene.

Jeg har vel en av de rasene det er minst av på utstilling utenom på Bjerke eller D4A.

Er det ikke heller NKK som kanskje burde satt opp en liste over hvilken dommere fra hvilken land som helst ikke bør brukes i Norge pga utdanningssytemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, da har vel kanskje hannhundeier et lite ansvar for å plukke tispe og ikke si ja til alt som går på fire ben og har hale også da? For all del, finnes nok mennesker som IKKE gjør det også fra før.

Alle har et ansvar, men mange glemmer det, uavhengig av om det er vårt certsystem eller UK/AKC. Og det er ikke bare snakk om hanner, men også at alle tispene i et kull får 5 kull hver, gjerne med beslektede hanner...

tulip - sjekk hvor mange BIR og BIM-hunder du har i løpet av et år - så vil du se hvor mange nye champions det vil bli i året (de må ha blitt det ene eller det andre for å få cert - i mitt forslag). Selv på den lille stusselige rasen jeg har er det MER enn nok bare dèt.

Susanne

Jeg HAR telt på GD, i Norge er det ca 15% av antall reg valper pr år som blir nye champ hvert år, i tillegg kommer utenlandske hunder som blir Nuch. I UK er det under 5%, og de har over 5x fler reg valper pr år enn Norge. Så antall nye champ er omtrent det samme når man teller individer, men genpoolmessig er det himmelvid forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT. Om jeg skal sette en grense på max to timers kjørevei har jeg 2 muligheter til å ta et lite cert. Dobler jeg lengden til max fire timer har jeg 3 muligheter til å ta et lite cert. Tredobler jeg lengden til maks seks timer har jeg 9 tror jeg.

Nei, det var jo det jeg sa? At her i området er det mer enn nok utstillinger, og at kanskje det var en ide om NKK arrangerte litt flere i de landsdelene som ikke har 17 utstillinger i 2 timers omkrets, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kan de få cert? Trodde bare beste tispe og beste hannhund fikk det jeg, må ha misforstått noe veldig :P

På fuglehunder må de være jaktpremiert for å få cert.

Er det ikke heller NKK som kanskje burde satt opp en liste over hvilken dommere fra hvilken land som helst ikke bør brukes i Norge pga utdanningssytemet?

Helt enig

På fuglehunder så har Fuglehund Klubbens Fellesforbund (FKF) bestemt at de skal godkjenne hvilke utstillinger gruppe 7 kan delta på, nettopp for å holde igjen og "kvalitetssikre". Så derfor vi ikke kan delta på eks Letohallen. Våre utstillinger er gjennom NKK, raseklubbene, fuglehundklubber og jakt/fiske foreninger.

Likevel ser man hunder som ikke er "gode nok" blir champion og det har med dommer kvaliteten å gjøre.

Burde man eks ha allround dommere?

På min rase er det bestemt av FCI at rasen skal måles. På de to siste NKK utstillingene jeg har vært på i høst ble ingen av hundene målt. Så tydelig at dommerene ikke får med seg all informasjonen. Og det er jo forståelig når man skal dømme ørten raser.

Og det går jo uttover kvaliteten da for små hunder som skulle vært disket får excellent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MTP dollar har blitt BIR på alle NKK utstillinger iår, så sier det seg selv at ingen ville blitt champion ila det engelske systemet da? låt kjempegøy ut :P

Stemmer for hannhundene, ja.

Hvor mange av sonishundene hadde vært champ om de kun fikk cert som BIR el BIM? Og hadde de rukket det til de var knappe to år gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet me mange utstillinger for min rase. Vi har brukskrav. Problemet er dommerne etter min mening..

Og så skulle utstillingene vært mer spredd i landet.. Er jo nesten ingen i trøndelag engang.

Sent from my GT-I9100

Det kommer på min rase også nå, og bare det gjør jo cert jakten ett hakk vanskeligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av sonishundene hadde vært champ om de kun fikk cert som BIR el BIM? Og hadde de rukket det til de var knappe to år gamle?

Nora ville ihvertfall hatt 0 cert istedetfor 2 cert. Hun har blitt 2.beste tispe begge gangene hun har tatt certet hun, slått av den samme (vakre) championtispa begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil tro det gjelder de aller aller fleste sonishundene jeg.

Og det hadde ført til at jeg hadde sluttet stille Blaze når jeg stilte Talli, og sluttet stilel Talli for at hennes søster eller barn skulle få tittlene sine. Tror nok iallefall noen oppdrettere hadde tenkt på samme måte.

Deltager antallet pr rase hadde sunket drastisk tror jeg, iallefall fra oppdrettere. Vakre veteraner hadde ikke blitt stilt osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det hadde ført til at jeg hadde sluttet stille Blaze når jeg stilte Talli, og sluttet stilel Talli for at hennes søster eller barn skulle få tittlene sine. Tror nok iallefall noen oppdrettere hadde tenkt på samme måte.

Deltager antallet pr rase hadde sunket drastisk tror jeg, iallefall fra oppdrettere. Vakre veteraner hadde ikke blitt stilt osv osv

Mhm. Samt at de som har gode hunder som kanskje mangler showgnisten hadde gitt opp ganske fort, iom at de aldri oppnådde 1.plassen, selv om de fikk både 2. og 3. enkelt nok. Nei, jeg håper at UK systemet ikke sprer seg til FCI!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for hannhundene, ja.

Hvor mange av sonishundene hadde vært champ om de kun fikk cert som BIR el BIM? Og hadde de rukket det til de var knappe to år gamle?

Skal vi se :):

Willy - 3 CERT + BIR før fylte 12 mnd - totalt 9 cert den dagen han ble champion (om det var 2 års grense for championat).

Babs - 2 CERT + BIM før fylte 12 mnd - totalt 7 cert den dagen hun ble champion (ved regel om 2 års grense for championat)

Lotta ville hatt 3 cert og BIM den dagen hun ble champion - akkurat 2 år gammel (hun var ingen barnestjerne og fikk ikke cert som junior).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se :):

Willy - 3 CERT + BIR før fylte 12 mnd - totalt 9 cert den dagen han ble champion (om det var 2 års grense for championat).

Babs - 2 CERT + BIM før fylte 12 mnd - totalt 7 cert den dagen hun ble champion (ved regel om 2 års grense for championat)

Lotta ville hatt 3 cert og BIM den dagen hun ble champion - akkurat 2 år gammel (hun var ingen barnestjerne og fikk ikke cert som junior).

Hadde blitt veldig likt her i gården :)

Og jeg tipper endel hadde enten vært lykkelig for at jeg sluttet stille Blaze, eller surmulet for at jeg har stilt henne i 9 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for hannhundene, ja.

Hvor mange av sonishundene hadde vært champ om de kun fikk cert som BIR el BIM? Og hadde de rukket det til de var knappe to år gamle?

Amiga ville ikke blitt champ når hun ble. Storcertet fikk hun BIm, og det ene lille var hun BIR. ETter det så ble hun ikke BIR/BIM. OG når hun fikk championatet ble hun 2BTK. Så jeg måtte da stilt henne mer for å fått championatet.

Issi har ett cert når hun ble BIR.

Vil ikke tenke engang på hvordan det blir med doffen :P er som regel 60 påmeldte og det er maange championer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt veldig likt her i gården :)

Og jeg tipper endel hadde enten vært lykkelig for at jeg sluttet stille Blaze, eller surmulet for at jeg har stilt henne i 9 år..

Willy ville vel hatt sånn ca 29 cert per i dag, om den ordningen fra England ble brukt her :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina tok 12 cert inntil hun ble 2 år, 11 av de 12 gangene har hun blitt BIR/BIM. Totalt ble hun BIR/BIM 17 av 32 ganger hun ble stilt ut. Nora har blitt stilt 10 ganger, hun ville ikke hatt et eneste cert med regler som i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir helt feil.

Gjør det heller slik at dersom hunden har et stor cert, kan den ikke få fler enn bare det ene den trenger. Og har hunden 2 små cert, kan den ikke få fler, unntatt stor cert. Og dersom hunden er nuch, kan den ikke få noen cert i utstilling i det heletatt.

En hund som er nuch trenger i all hovedsak ikke å stilles ut noe mer før den evnt er veteran, og dette, kun for å vise frem at rasen faktisk kan bli gammel.

Evnt kan det gjøres slik at champion klasse kun blir et champion skue, du vinner ingen ting. Kanskje en tittel av noe slag (nv, ww osv). Men ikke bir/bim eller cert. Du kan vise frem champion hunden din, få en kritikk, men det er det. En champion har jo allerede vist seg god nok for 3 forskjellige dommere.

Dette åpner for de som aldri får sjansen fordi samme hunder hele tiden tar certet, champion eller ikke.

edit; blir det ikke mye innavl? tenk når det bare er så og så mange hunder som kan få cert i en rase, da vil jo disse avles på av veldig mange oppdrettere da? Hvordan skal man unngå matador avl? Genpoolen vil jo krympe, for alle vil jo bruke en godt merittert hannhund på tispa si f.eks.. Eller surrer jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...