Gå til innhold
Hundesonen.no

Egen kategori for BC?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Dette blir kun om agility;

Jeg ser poenget. Jeg har nemlig konkurrert i agility med min ganske kraftige, tunge blandingshund. Han har gått mange feilfrie løp, bra løp, og har tatt mange napp, men han har fremdeles aldri vunnet. For og være helt ærlig, så var det en stor del av grunnen til at jeg kjøpte meg en bc! Jeg var rett og slett lei av og trene, trene, trene og gå knallløp, men allikevel ikke ha sjangs, rett og slett fordi Ben ikke har de fysikk til og slå en mye mindre og smidigere hund, samme om det er BC eller en annen rase. I Sandefjord i sommer, hadde dommeren satt noen ekstreme standardtider, MANGE reagerte på det. Dette var i Agility klasse 2, og han hadde satt standardtid etter Hopp klasse 3. Noe som gjør en ganske stor forskjell. Ben og jeg + en ekvipasje til, var de eneste som klarte og gå banen feilfritt, det var nemlig en veldig tricky bane, som de aller fleste hadde problemer med, men pga dommerens ekstreme tider, så kom 5 feils border colliene og slo oss alikevel. For vi hadde jo tidsfeil... De som klarte og løse banen ble hhv. nr 5 og 6.

Men og sette BC inn i en egen klasse er jo ganske drøyt. og har nok ingenting for seg... Det har virkelig sine utfordringer og handle en BC på en agilitybane også. Bare andre utfordringer. Tro meg!

Jeg vil heller at de innfører en eller to størrelsesklasser til, som de har gjort i noen andre land.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det som jeg mener er problemet er dommerne... De bør kunne forstå at en schäferhund på 35 kg ikke har mulighet til å stoppe like fort som en BC på innkallingen feks. og dømme etter det. Dommerne bør

Og for ikke å snakke om at hundeeiere som er litt over normalt aktive og interesserte i LP/AG faktisk velger bordere som sin neste konkurransehund. Det gjør jo at kanskje 11 av de 12 beste førerne/eie

Det håper jeg aldri blir en realitet, at man skal starte å skille på raser i forskjellige klasser. Jeg synes det er noe av sjarmen med hundesporten, at alle kan delta. Nei, ikke alle raser hevder seg

Nå snakker jeg bare om agility, som er den sporten jeg kjenner best. Men der er det ikke lenger slik at en hver rase kan hevde seg i toppen om man bare trener godt nok, som noen skriver over her (husker ikke hvem). Klart det er veldig mange som ikke kommer til topps selv om de har bc, men en virkelig god bc er det svært få andre raser som har sjans i havet til å hevde seg mot, rett og slett fordi de aller fleste andre hunder ikke er så raske og smidige som en bc er. Klart man kan trene masse fart og motivasjon, velge best mulig veier i banen og alt slik, men det vil ikke være nok om hunden er for stor og tung, slik de aller, aller fleste andre raser i klasse stor vil være. Og i motsetning til LP må man vinne (eller være blant de tre beste) for å få certet, så det hjelper ikke om man går aldri så mye feilfritt og innenfor standardtida om man ikke vinner. Og hva skjer? Jo, flere og flere kjøper seg border collie. Ikke bare gjør det at det blir enda vanskeligere å hevde seg i toppen, men det er utrolig mange som kjøper seg bc som heller burde hatt en hakket mer "fattet" rase. Jeg synes det er utrolig trist å se på alle disse kjappe, hypermotiverte borderne som prøver og prøver og prøver, men gjør feil gang på gang fordi eierne ikke greier å henge med og dermed ikke greier å føre riktig. Dermed blir førerne frustrerte, hundene blir frustrerte og stressa, og så blir alt bare negativt. jeg tenker at noe av problemet skyldes at bc'er, som jo er relativt små, skal gå i samme høydeklasse som alt fra retrievere, belgere, schäfere og en drøss raser som er tildels mye større. Egentlig ønsker jeg med en klasse "ekstra stor" hvor de største kunne konkurrert med litt mer jevnbyrdige hunder.

Mye kunne vært gjort med lengre standardtid. De "beste" vinner uansett, men med litt lengre standardtider så ville man hatt med flere feilfrie, men mindre raske løp. Og det holder noen ganger det. Jeg vant respitkonk. mot en gjeng med bcer og div. med en lånt cavalier - fordi hun gikk feilfritt. Det gjorde ikke de andre. Det var riktignok den ene gangen i min agilitykarriere jeg vant noe som helst, og ikke engang med egen hund. :lol: Men hvertfall i lavere klasser skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så stram standardtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kun om agility;

Jeg ser poenget. Jeg har nemlig konkurrert i agility med min ganske kraftige, tunge blandingshund. Han har gått mange feilfrie løp, bra løp, og har tatt mange napp, men han har fremdeles aldri vunnet. For og være helt ærlig, så var det en stor del av grunnen til at jeg kjøpte meg en bc! Jeg var rett og slett lei av og trene, trene, trene og gå knallløp, men allikevel ikke ha sjangs, rett og slett fordi Ben ikke har de fysikk til og slå en mye mindre og smidigere hund, samme om det er BC eller en annen rase. I Sandefjord i sommer, hadde dommeren satt noen ekstreme standardtider, MANGE reagerte på det. Dette var i Agility klasse 2, og han hadde satt standardtid etter Hopp klasse 3. Noe som gjør en ganske stor forskjell. Ben og jeg + en ekvipasje til, var de eneste som klarte og gå banen feilfritt, det var nemlig en veldig tricky bane, som de aller fleste hadde problemer med, men pga dommerens ekstreme tider, så kom 5 feils border colliene og slo oss alikevel. For vi hadde jo tidsfeil... De som klarte og løse banen ble hhv. nr 5 og 6.

Men og sette BC inn i en egen klasse er jo ganske drøyt. og har nok ingenting for seg... Det har virkelig sine utfordringer og handle en BC på en agilitybane også. Bare andre utfordringer. Tro meg!

Jeg vil heller at de innfører en eller to størrelsesklasser til, som de har gjort i noen andre land.

Jeg ser poenget bedre i agility enn lydighet i alle fall. Men det blir jo allikevel så feil å gjøre det sånn. Og dessuten, som andre har kommentert, det er da vel ikke noe gøy å bare bli best av de nest beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som representant for de som har konkurrert med en usedvanlig uvanlig lp-rase, så må jeg si at det er meg rivende likegyldig om det er 14 bc'er og Aiko i fellesdekken. Vi konkurrerer mot oss sjøl, og at vi ikke skulle fått delta i vanlige lp-konkurranser bare fordi jeg ikke har en gruppe 1- eller 2-hund, synes jeg er helt uhørt. Jeg opplever at samtlige dommere synes det er gøy med utradisjonelle raser i ringen, og tenker at dersom bc'er skulle hatt egen klasse, ville det jo blitt en mellomklasse for alle de med andre og jevnt over passende raser. Tipper det sikkert hadde blitt en "kuriosaklasse" på sikt også, sånn for at ikke noe skulle blitt urettferdig, hvor Aiko og jeg kunne tutla rundt sammen med ridgebacken, ulvehunden, huskyen og boerboelen. :aww: Nei, vent. Han er jo i kl 3, han. ;)

Aiko har til dags dato forøvrig kun gjennomført ett helt program, men da fikk hun til gjengjeld omtrent 5 nuller. Dette var den ene gangen jeg følte at opprykket var høyst sannsynlig, ellers hadde jeg ikke starta. Det jeg lever på fra den konken, er at hun slo alle de andre hundene på fellesdekk, aussien og bc'en inkludert, og at hun på enkeltøvelser ofte gjør det. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette med at man ikke kan hevde seg i agility fordi man ikke har en like rask og smidig hund som en BC er ikke alltid rett. Har man en hund som går innenfor tidsfristen, gjør banen feilfri, så kan man fort slå en bc som har rast litt for raskt av gårde og dermed revet et hinder. Klart de vil alltid være raskere, men har du en hund som går feilfri hver gang, tiltross for å ikke ha det beste tempoet, vel, så kan du faktisk vinne :)

Jeg syns også det blir feil å dele opp. Jeg føler ikke at bc er på topp i alle konkurranser hele tiden. Men jeg er enig i at dommere kan se an rasen når de dømmer i eks lydighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor egen BC-klasse ( som er helt urealistisk), hadde det vært bedre om LP-championatet gikk tilbake til klasse 3. Og så kunne NKK satt opp et eget Elitechampionat. Da tror jeg at mange flere med "odde" raser hadde sett lyset i tunnelen og deltatt i LP. Hadde vi i tillegg fått innført LP-titler i hver klasse, som i Sverige, hadde det også helt sikkert oppmuntret flere til å delta.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor egen BC-klasse ( som er helt urealistisk), hadde det vært bedre om LP-championatet gikk tilbake til klasse 3. Og så kunne NKK satt opp et eget Elitechampionat. Da tror jeg at mange flere med "odde" raser hadde sett lyset i tunnelen og deltatt i LP. Hadde vi i tillegg fått innført LP-titler i hver klasse, som i Sverige, hadde det også helt sikkert oppmuntret flere til å delta.

Jeg heier på titler i alle klassene. (Også i ag, bruks etc) Men championatet må jo være i den høyeste klassen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller første årene var EK kun åpen for hunder med 3 1.pr. i klasse 3. Etterhvert ble championatet flyttet til EK, og man trengte bare en 1.pr. i treeren for å rykke opp. Akkurat årstallet husker jeg ikke, men det var tidlig 90-talls. Og hva er i veien ffor å ha et eget Elitechampionat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig talt si at ett championat SKAL jobbes for og det skal ikke være noe hvem som helst kan oppnå.

Har ingen problemer med å innføre mellomklasse tittler e.l. Men championat tittelen skal være en egen liga mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de over her. Championatet skal gies ut i øverste klasse, men kunne gjerne hatt LP1 etc titler. Trur mange hadde blitt motiverte for å trene og konkurrere med litt odde raser da.

Men championatet SKAL henge høyt, uansett gren. Og ikke noe man omtrent får "slengt etter seg".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er født til å bli like gode i alt, det er dessverre noe av det "urettferdige" med livet. Så da kan du jo enten prøve å endre det, eller akseptere at det er sånn og gjøre det beste ut av det (nå mener jeg dette med hundesport da, ikke at man skal akseptere alskens urettferdighet i verden).

Vi har jo avlet hundene til å være veldig gode til forskjellige ting. Da kan man ikke ta rypejegeren og forvente at den skal slå gjetemesteren, eller omvendt.

Edit: Hvis du er 160 cm høy så blir du ikke den beste basketballspilleren i verden, men du KAN bli veldig god. Forskjellige forutsetninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en fuglehund jeg, som har klatret rimelig raskt opp lydighetsstigen. Den er nå i eliteklasse, og jeg er ikke i tvil om at de får championatet om de deltar litt. Hunden er fra før av også jaktchampion så de har ikke kun trent LP.

Og i dette tilfellet er det svært mye som har med fører å gjøre. Hun er veldig flink til å trene hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en fuglehund jeg, som har klatret rimelig raskt opp lydighetsstigen. Den er nå i eliteklasse, og jeg er ikke i tvil om at de får championatet om de deltar litt. Hunden er fra før av også jaktchampion så de har ikke kun trent LP.

Og i dette tilfellet er det svært mye som har med fører å gjøre. Hun er veldig flink til å trene hunden sin.

Er det en irsk setter? Vet om en som vant eliteklassen i høst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

LP championatet skal være supervanskelig å få syntes jeg, for at det skal være noe gøy.
Håper på å få det, men tenker innen hunden er godt voksen ikke sånn på en svisj liksom... om i det hele tatt. Og den risikoen er og bør være der.

Så hadde jeg blitt like lykkelig for en LP II ( LP III om jeg er litt gæern) tittel på den andre hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP championatet skal være supervanskelig å få syntes jeg, for at det skal være noe gøy.

Håper på å få det, men tenker innen hunden er godt voksen ikke sånn på en svisj liksom... om i det hele tatt. Og den risikoen er og bør være der.

Så hadde jeg blitt like lykkelig for en LP II ( LP III om jeg er litt gæern) tittel på den andre hunden!

Og for oss med de mest odde rasene, så er til og med en LP I tittel veldig hyggelig! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...