Gå til innhold
Hundesonen.no

Reel verdi av en kontrakt?


Jankaa
 Share

Recommended Posts

Jeg ble sittende å tenke på dette tidligere.. I mange tilfeller ved salg av valper, så er det skrevet at man som valpekjøper plikter å ... *fyll inn hva du vil, MH/røntgen/utstilling and so on*. Men, hva er egentlig det verdt? Dersom valpekjøper bryter kontrakten, hva blir konsekvensen?

Dere som er oppdrettere, med slike punkter i kontraktene deres, har dere nevnt konsekvenser av at dette ikke blir fulgt opp? Hvis ikke, hva gjør dere dersom en valpekjøper ikke følger opp sin del av kontrakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en rettstvist vil kontrakten ikke stille veldig sterkt, fordi valpekjøp går innunder forbrukerloven (mener jeg det er), slik at valpen ansees som en ferdig betalt vare selger ikke har påvirkningskraft over.

En er derfor avhengig av valpekjøpere som FORSTÅR betydningen av de klausulene som står i kontrakten, og som RESPEKTERER den kontrakten de har skrevet under.

Men, det er flere oppdrettere som bruker incentiver, for eksempel at de selv betaler for den mentaltesten de ønsker at valpekjøper skal gå med hunden, eller at valpekjøper får refundert 1.000 kroner (eller annet beløp) når offisiell røntgenstatus foreligger.

Hvis mine valpekjøpere bryter kontrakten, har jeg egentlig ingen andre sanksjoneringsmuligheter enn ikke selge de valp igjen. Men en forsøker og håper jo på god kommunikasjon og gjensidig forståelse. På våre kull så langt, har i hvert fall vi fått til 100 prosent røntgenoppslutning (uten klausul i kontrakten om tilbakebetaling av penger, til og med) - med unntak av noen albuer på det første kullet i 1984, men da var det ikke vanlig å røntgenfotografere framme, og ikke like mye kunnskap og bevissthet om det som HD.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasieren min ble aldri øyelyst, og det var ett punkt i kjøpekontrakten. Til tross for det sier oppdretteren at hun gjerne selger meg valp igjen dersom eg skulle ønske å ha den rasen igjen. Så for min del har det ikke hatt noen konsekvenser.

Hvorfor har du ikke øyelyst hunden? Selv om den ikke nødvendigvis skulle brukes i avl så har det jo litt å si for oppdretterens kunnskap om egne linjer, søsken, foreldre osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det har vel ikke så mye reell verdi, nei. Med mindre oppdretter betaler alle utgifter, eller noe sånt? Men egentlig er vel solgt vare solgt vare.

For min del opplever jeg at oppdretter velger de valpekjøperne hun stoler på, som hun vet vil følge opp. At det kanskje står der like mye symbolsk. Nå er vel snart hele kullet til Monti røntget blant annet, regner ikke med oppdretter har mast på noen av de. Vi var dessuten hele gjengen på MH i Sverige i høst, til tross for at to kjørte helt fra Trondheim og to fra vestlandet. Oppdretter spanderte riktignok MH-en, men det handler like fullt om oppdretters tillit til oss og omvendt. Vi vil jo selvsagt gjøre vårt ytterste for at hun får sine resultater og det hun trenger å vite for å finne ut om hun vil bruke tispen om igjen for eksempel. Så kanskje står det der mer symbolsk, "dette forventer jeg av deg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre opplevd flere kjøpere som "bryter" kontrakten. Ikke røntger de, ikke stiller de ut. Når jeg purrer, får jeg bare høre at jada, det skal vi ordne. Og så skjer der ingenting, og jeg kan ingenting gjøre med det! De har kjøpt hunden, den er ute av mine hender, og når det ikke hjelper å purre -vel, da står jeg der. Alle disse er folk som i utgangspunktet var helt med på å oppfylle punktene i kontrakten. Jeg kan ikke gjøre stort annet enn å bli skuffet og forbannet. de får ikke kjøpe flere valper her, og jeg anbefaler dem ikke til andre oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke øyelyst hunden? Selv om den ikke nødvendigvis skulle brukes i avl så har det jo litt å si for oppdretterens kunnskap om egne linjer, søsken, foreldre osv.

Det var så mye annet galt med den hunden og det kullet. Han lever forøvrig ikke lenger nå, så det er ikke mulig å få det omgjort. Planen var der, men andre ting ble prioritert helsemessig og økonomisk foran "bare" en øyelysning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven? Forbrukerkjøpsloven gjelder kun når selger (og bare selger, ikke kjøper) "opptrer i næringsvirksomhet". Det gjelder vel ikke for oppdrettere?

Jo, av en eller annen grunn gjelder det for oppdrettere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...