Gå til innhold
Hundesonen.no

Farger på Belgisk fårehund


monica_n
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og siden jeg åpenbart er veldig trøtt og hjernen er på bærtur, så tok det litt tid før jeg skjønte at hundene på tegningen ikke hadde mystiske flekker

I de kombinasjonene som jeg vet med to grå terver - har ingen gitt røde valper. Derimot har det kommet sort i flere av kullene. I mitt tilfelle har mor gen for sort (ay/a) mens far har gen for b/t

Mitt tilfelle: b/t valpen det ble linket til her og ja - valpene er gentestet.

Picture%20039_edited%20b.JPG

Som dette bildet ganske så stilig illustrerer er det bare det røde pigmentet som er "fortynnet" til lyst. Det svarte pigmentet er uforandret, og sammen med den lyse fargen blir totalinntrykket grått.

Man vet ikke hvilke gen som fortynner rødt pigment (pheomelanin), men det kalles gjerne c^ch - chinchilla. Grå er antatt å være recessivt for rødt, derfor "skal" to grå ikke kunne gi røde. Jeg kan derimot ikke bekrefte om det har forekommet eller ikke.

Rød terv er alså

A^y , E , "C"

Grå terv:

A^y, E, "c^ch"

Det som er spesielt for belgerne er at det finnes to typer av ensfarget svart, som nedarves dominant og recessivt, og kalles derfor hendholdsvis dominant svart (K) og recessivt svart (a). Dermed kan man i teorien både få terv i groenendael kull (foreldre dominant svart, bærer av "ikke svart"= rød), og groenendael i terv kull (foreldre rød (= "ikke svart") bærer av recessiv svart (a).

Hvis det overrasker en "genetiker" at det kan komme svart, rødt, grått og b&t etter svarte foreldre har vedkommende ikke gjort hjemmeleksen sin :aww:

I så fall er (minst en foreldre) dominant svart, og begge foreldre bærer av grått og b&t.

Jeg vil forresten veldig gjerne ha link/ bilder av dette fargerike kullet :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå terv:

A^y, E, "c^ch"

Hvis det overrasker en "genetiker" at det kan komme svart, rødt, grått og b&t etter svarte foreldre har vedkommende ikke gjort hjemmeleksen sin :aww:

I så fall er (minst en foreldre) dominant svart, og begge foreldre bærer av grått og b&t.

Da var jeg ikke helt på bærtur :lol: Artig å prøve å finne fram til genkodene.

Og sort kan gjemme nesten av farger og mønstre, det er jo noe av det første man lærer. To sorte med rett kombo gener kan gi skikkelig regnbuekull, med unntak av merle, harl, piebald og ticking, om jeg ikke husker helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sort kan gjemme nesten av farger og mønstre, det er jo noe av det første man lærer. To sorte med rett kombo gener kan gi skikkelig regnbuekull, med unntak av merle, harl, piebald og ticking, om jeg ikke husker helt feil?

Jepp, men stedvis unntak av piebald. Ticking vil jo heller ikke synes på en svart hund, så det kan de også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan to sorte (uten synlig hvitt) gi piebald? At de kan gi noe hvitt er jo logisk, men mer eller mindre helhvitt?

Genet som gir hvitt hos hund (S genet) oppfører seg litt forskjellig i ulike raser. I noen raser har det ufullstendig dominans som boxer; SS - uten/lite hvitt, Ss - tegnet, ss - mer eller mindre hvit.

I andre raser igjen kan genet oppføre seg mer lignende fullstendig dominans, hvor heterozygoten (Ss) ikke nødvendigvis har tegninger.

Og i andre raser igjen, har forekomsten av hvite tegninger og S eller s allel, tilsynelatende ikke så mye sammenheng. Noen raser har tegninger selv om de er (med unntak) fiksert for SS, som basenji, sheltie, collie..

Raser som gjerne forekommer i enten helfarget eller piebald er eks. vorstehhund og cocker spaniel, så hvis man krysser to helfargede vorsteh vil jeg tro det kan komme pied?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i andre raser igjen, har forekomsten av hvite tegninger og S eller s allel, tilsynelatende ikke så mye sammenheng. Noen raser har tegninger selv om de er (med unntak) fiksert for SS, som basenji, sheltie, collie..

Akkurat, disse er fiksert med hvite tegninger, de kommer ikke i helsort som feks terv, og derfor er ikke hvitt skjult hos de. Mye hvitt er liksom ikke noe sjokk i et kull.

Raser som gjerne forekommer i enten helfarget eller piebald er eks. vorstehhund og cocker spaniel, så hvis man krysser to helfargede vorsteh vil jeg tro det kan komme pied?

Du har nok rett i det, jeg glemte av vorsteh iom at de er brun stikkel pied , og cocker kommer jo ialle farger og varianter :lol:

Hrmph, jeg som var så sikker på at det var mer enn harl/merle som ikke kunne komme etter to fenotypisk sorte hunder. Mener å huske at det var 4 farger/mønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, jeg har et spørsmål..

Boxer er som skrevet lengre opp her helfarget, helfarget med litt hvitt eller helhvit..

Rottweileren er jo hovedsaklig black/tan, men kan få litt hvitt i brystkassa. Hvorfor får noen hvitt og hvorfor dukker det ikke opp helhvite valper hos Rottweileren?

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, jeg har et spørsmål..

Boxer er som skrevet lengre opp her helfarget, helfarget med litt hvitt eller helhvit..

Rottweileren er jo hovedsaklig black/tan, men kan få litt hvitt i brystkassa. Hvorfor får noen hvitt og hvorfor dukker det ikke opp helhvite valper hos Rottweileren?

Sent from my GT-I9100

Fordi de som er helfarget (SS) kan ha pigmenttap/forsinking, dvs at det ikke blir pigmentert på noen få steder. Det betyr ikke at den har hvite tegninger bak i stamtavla, eller at det er en blanding eller noe sånt. Dette alltid på labber, bryst, hale og/eller snute. . Dette "self" hvite er helt umulig å avle vekk, iom at det er en helt normal tilstand i alle helfarger.

Er den derimot hvit på magen, selv om det er bare bittelitt, bærer den allel for hvit (Ss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter litt på OT.

Beagle skal jo som kjent ha hvit haletupp, dette har også min, men han har i tillegg en sort flekk på haletuppen sin.

Kan dette være et resultat av ticking? (Han har ticking på bein, mage og bryst/hals)

På dette bildet kan du se flekken:

323233_10150888196185423_15890050_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de som er helfarget (SS) kan ha pigmenttap/forsinking, dvs at det ikke blir pigmentert på noen få steder. Det betyr ikke at den har hvite tegninger bak i stamtavla, eller at det er en blanding eller noe sånt. Dette alltid på labber, bryst, hale og/eller snute. . Dette "self" hvite er helt umulig å avle vekk, iom at det er en helt normal tilstand i alle helfarger.

Er den derimot hvit på magen, selv om det er bare bittelitt, bærer den allel for hvit (Ss)

Ahh takk :D

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT, men når vi allerede er inne på genetikk o.l. Er en tricolor hund med tan markeringer egentlig en black and tan? Er en hund med brindle tan tegninger b&t? Eller er b&t bankers KUN rottweilerfarge mens de andre er bærere? Tan-tegnet?

Tan kan komme på alle farger, det synes bare ikke (så godt) på de lyse :) Så hunden har fargen sin + tantegninger + feks hvite avtegn +/eller brindle mønster.

En tric er farge + tan og hvitt, fargen trenger ikke være sort. Men b/t er sort og tan ja, dvs sort og tan tegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tan kan komme på alle farger, det synes bare ikke (så godt) på de lyse :) Så hunden har fargen sin + tantegninger + feks hvite avtegn +/eller brindle mønster.

En tric er farge + tan og hvitt, fargen trenger ikke være sort. Men b/t er sort og tan ja, dvs sort og tan tegnet.

Mulig jeg formulerte spørsmålet mitt teit, for du svarte ikke på det :P

Kan man kalle en svart hund med brindlefargede tan flekker black and tan? Eller heter denne blackbrindle?

Kan man kalle en tricolor for black and tan? Eller går den som tricolor?

Dvs er black and tan KUN de som har tan fargede tanspotter, eller alle med tanmarkering? Om du skjønner bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er b/t med brindle

Den er tric, eller b/t med hvitt. Begge deler er like rett, men den er ikke kun b/t.

b/t er KUN sort med tan, siden b står for black.

t eller tan er alle med tanmarkeringer, uavhengig om det er hvit eller brindle i tillegg, bokstaven eller fargen før det er hovedfargen på hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter litt på OT.

Beagle skal jo som kjent ha hvit haletupp, dette har også min, men han har i tillegg en sort flekk på haletuppen sin.

Kan dette være et resultat av ticking? (Han har ticking på bein, mage og bryst/hals)

På dette bildet kan du se flekken:

323233_10150888196185423_15890050_o.jpg

Ja, det er nok ticking på halen.

Mulig jeg formulerte spørsmålet mitt teit, for du svarte ikke på det :P/>

Kan man kalle en svart hund med brindlefargede tan flekker black and tan? Eller heter denne blackbrindle?

Kan man kalle en tricolor for black and tan? Eller går den som tricolor?

Dvs er black and tan KUN de som har tan fargede tanspotter, eller alle med tanmarkering? Om du skjønner bedre :)/>

Det kommer an på om du beskriver utseende (fenotype) eller genene som ligger bak (genotype). Med tanke på utseende kalles gjerne hunder som er b&t + hvitt for triolor, mens hunder som er b&t + brindle kan kalles black and brindle (eller trindle i kombinasjon med hvitt). Med tanke på genene er begge b&t. Så nei, jeg ville ikke kalt en black and brindle hund for black and tan etter utseende. Derimot har den b&t gener.

Edit: b&t genet beskriver egentlig et mønster med mørk farge på oversiden og lyst på undersiden. Sånn sett er betegnelsen tofarget egentlig mer passende. Den mørke fargen kan være svart, brun, blå, eller "lilla", og det lyse alle farger fra mørk rød til gul til nesten hvit. I tilegg kan hunden ha hvite tegninger, brindle, merle, mørk maske osv. Dette bestemmes av andre gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Forvirret :aww: Så man kan registrere korthåret groenendael som det, og ikke som malle? Hvordan vet man hva som er sort malle og hva som er korthåret groenendael? Siden malle kan komme i både svart, b/t, grå og til og med blå - og man ellers skiller variantene på hårlaget - synes jeg dette var vanskelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Forvirret :aww: Så man kan registrere korthåret groenendael som det, og ikke som malle? Hvordan vet man hva som er sort malle og hva som er korthåret groenendael? Siden malle kan komme i både svart, b/t, grå og til og med blå - og man ellers skiller variantene på hårlaget - synes jeg dette var vanskelig :P

Det ER vanskelig :P Etter det jeg har sett fra malle x groen kull (som ikke er mye, men det er en viss rød tråd), så blir svarte registrert som groen og ikke feilfarget malle. De fleste har også et minifjon på seg og ser litt ut som rikhårete maller, evt korthårete groen. Da blir også korthåret brun registrert som malle, selvfølgelig, og langhåret brun som terv.

Og andre farger fra malle x malle kull blir registrert som malle, ser det ut som. Småforvirrende selv, merka jeg dette plutselig var :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorte maller er kjempepene ja :wub: Synes også black and tan maller er dritpene selv om det er feil det også.

Flik-van-de-Leibeekhoeve-----VQNwgyzbgtN

thor1.jpg

Flik van de Leibeekhoeve

Synes egentlig ikke så veldig om black and tan, men den der var kjempefin :drool: Synes de blå også er pene, men samtidig så er det helt greit at det ikke er utbredt med fargeavl på malle, det fører sjeldent noe godt med seg..

Edit: Nok med oppdrettere som avler sorte maller med vilje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER vanskelig :P Etter det jeg har sett fra malle x groen kull (som ikke er mye, men det er en viss rød tråd), så blir svarte registrert som groen og ikke feilfarget malle. De fleste har også et minifjon på seg og ser litt ut som rikhårete maller, evt korthårete groen. Da blir også korthåret brun registrert som malle, selvfølgelig, og langhåret brun som terv.

Og andre farger fra malle x malle kull blir registrert som malle, ser det ut som. Småforvirrende selv, merka jeg dette plutselig var :P

Ehm. Ok. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...