Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Hvilke raser anbefales til kjøtthold? Eller er det litt hipp som happ hva man har da? (Er jo greit at dyra har ok gemytt selvfølgelig, man håndterer dem jo daglig uansett hva man har kaniner til. :) ) 

EDIT: Og ikke minst, hvordan anbefaler dere å bygge utegarde til kanin? Ser for meg at de graver en del, men det er kanskje harer som gjør det? Større risk for at de hopper ut med kaniner kanskje? :lol: 
I min perfekte drømmesituasjon så vil jeg ha utegård som henger sammen med innebodelen. Ser for meg å ha dette i samme bygg som stall el. (Igjen i min perfekte verden med småbruk og sånn. En gang i fremtiden) 

Jeg har fått med meg at høner og kaniner helst ikke skal bo sammen, men kanin og hest går vel bra? (Så sant man ikke bruker kjempestøvete strø osv? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

39 minutter siden, Rocket skrev:

Hvilke raser anbefales til kjøtthold? Eller er det litt hipp som happ hva man har da? (Er jo greit at dyra har ok gemytt selvfølgelig, man håndterer dem jo daglig uansett hva man har kaniner til. :) ) 

EDIT: Og ikke minst, hvordan anbefaler dere å bygge utegarde til kanin? Ser for meg at de graver en del, men det er kanskje harer som gjør det? Større risk for at de hopper ut med kaniner kanskje? :lol: 
I min perfekte drømmesituasjon så vil jeg ha utegård som henger sammen med innebodelen. Ser for meg å ha dette i samme bygg som stall el. (Igjen i min perfekte verden med småbruk og sånn. En gang i fremtiden) 

Jeg har fått med meg at høner og kaniner helst ikke skal bo sammen, men kanin og hest går vel bra? (Så sant man ikke bruker kjempestøvete strø osv? )

De anbefaler store raser, men ikke kjemperaser - pga tilvekst. Gemyttmessig så kan du velge hva som helst. :) Hvit land, New zealnd red, schecker, trønder osv. 

Utegårder bør ha gravd ned netting en halvmeter meter inn i gården, samt tak. Kaniner kan fint klatre på netting. Kaniner graver om de får sjansen, de elsker det! 

Hest og kanin er ikke problem å ha sammen tror jeg, de har like ømfintlig respirasjonssystem begge to :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rocket skrev:

Trønder, er de vanskelig å få tak i? Kunne jo vært interessant å bidra til avlen iom de er trua.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er dessverre ikke mange av dem nei, så synes det er supert  at folk vil bidra. Er jo eneste norske kaninrasen vi har :) Hvor i landet holder du til? Edit: Så det nå. Prøv Norges Kaninavlsforbund på Facebook og Kjøp/salg-grupper for kanin der :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønder er å oppdrive, men ikke så mange av dem. Vær obs på gemytt. Tok min i fjor, han knurra verre enn hund med matforsvar når vi drev på hos han. Jeg orker ikke kaniner jeg blir redd for å stappe fingra inntil. Heldigvis videreførte han ingenting av hissigheten til avkommene, men jeg avlet jo ikke rene trøndere. 

 

Spør på fb, den kjøttgruppa jeg nevnte på pm - der er de fleste som har peiling på hva som rører seg i kaninnorge samlet på ett brett.

Starter gjerne med trønder igjen jeg og, men da vil jeg ha litt mildere gemytt på dem. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er mange kaninfolk i denne tråden, så spør jeg pent her og; noen som vil overta en ca 2 år gammel ukastrert hunnkanin? Håndterbar men ikke tam, men gode prognoser på å bli veldig håndtam og kosete! :) 

Edit; befinner seg i Trondheim
 

_MG_7478red.jpg

_MG_7480red.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har blitt spurt om jeg kan ta over en eller to kaniner fra noen i familien der barna har gått lei og ikke tar ansvar lengre og den regla der. Det er to hanner hvor den ene er kastrert og renslig, mens den andre er ikke kastrert. Kaninene krangler så busta fyker nå, så den andre hannen skal også kastreres. 

- er det noen sjans for at kaninene går overens igjen etter at hann nr 2 kastreres? 

Jeg skal isåfall ha den/de innendørs og har sagt at den/de jeg overtar må være kastrert hvertfall. Og jeg er ikke så gira på å ta begge hvis de fortsatt krangler etter kastreringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bie skrev:

Har blitt spurt om jeg kan ta over en eller to kaniner fra noen i familien der barna har gått lei og ikke tar ansvar lengre og den regla der. Det er to hanner hvor den ene er kastrert og renslig, mens den andre er ikke kastrert. Kaninene krangler så busta fyker nå, så den andre hannen skal også kastreres. 

- er det noen sjans for at kaninene går overens igjen etter at hann nr 2 kastreres? 

Jeg skal isåfall ha den/de innendørs og har sagt at den/de jeg overtar må være kastrert hvertfall. Og jeg er ikke så gira på å ta begge hvis de fortsatt krangler etter kastreringen. 

Tror det er håp ja :) http://www.kaninboka.no/sosi/2016/1/25/sosiale-kaniner-og-bonding Kastrering og riktig reintroduksjon har mye å si, har jeg inntrykk av.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Min søster bor på gård og de ønsker seg nå kaniner. Disse skal bo ute hele året, og om vinteren er planen at de bor i stallen (de har hester). Spørsmål:

- Hvor stort bur/innhegning trenger de? Noe spesielt man må tenke på når man bygger? De ønsker å bygge selv siden kjøpeburene er så små.

- Hvilke kanintype anbefales, de har barn?

- Hvor mange kaniner bør de ha? 

- Hvor kaldt kan de bo om vinteren? Om de trenger varmelampe, hva slags styrke/type er grei?

- Hvor stor må den isolerte delen av huset være? 

- Smarte måter og gjøre buret/innhegningen rovdyrsikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Min søster bor på gård og de ønsker seg nå kaniner. Disse skal bo ute hele året, og om vinteren er planen at de bor i stallen (de har hester). Spørsmål:

- Hvor stort bur/innhegning trenger de? Noe spesielt man må tenke på når man bygger? De ønsker å bygge selv siden kjøpeburene er så små.

- Hvilke kanintype anbefales, de har barn?

- Hvor mange kaniner bør de ha? 

- Hvor kaldt kan de bo om vinteren? Om de trenger varmelampe, hva slags styrke/type er grei?

- Hvor stor må den isolerte delen av huset være? 

- Smarte måter og gjøre buret/innhegningen rovdyrsikkert?

Så stort bur som mulig er en fin regel. 

Jeg anbefaler store kaniner til barn, litt avhengig av størrelsen på barna da, men kaniner liker pr def. ikke å bli løftet, og større kaniner er det lettere for barna å la være å løfte på enn de små, og "mer" å kose med på bakken. Stor rex, fransk wedder, belgisk kjempe ol. er kjent for godt og rolig gemytt. Men man kan jo selvfølgelig få kjempetamme fine små kosekaniner. Jeg har en softspot for hermeliner :wub:  

Kaniner er sosiale, de er kolonidyr, så de bør være minst to sammen. Hanner MÅ kastreres om de går sammen.

Kaniner tåler greit kulde om de har plass til å bevege seg, men de må ha tilgang til opptint vann. Så ville hatt varmelampe så innedelen av huset holder seg over 0 pga vannet. Der bør de ha plass til å kunne velge liggeplasser alt etter hvor nært/langt unna varmelampen de ønsker å ligge. 

Kjøp skikkelig revenetting, det er vistnok eneste som duger skikkelig mot rovdyr. Ikke billignetting fra FK/biltema ol. Grav nettingen godt ned eller legg endel på bakken på begge sider av gjerdet, sånn at kaninene ikke graver seg ut og dyr ikke graver seg inn. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Det blir antagelig bygget 12 kvm innhegning med skikkelig revenetting. Og så isolert hus med varmelampe, skal passe på så stort at de kan velge temperatur. 

Er det noen ulempe å legge netting langs hele gulvarealet i luftegården? De bør kanskje ha mulighet til å grave litt?

De tenkte en hunn og en hann, da det var anbefalt på nett. Begge kastrerte. Er det ofte to kastrerte hunner ikke går sammen? Er to kaniner i minste laget?

Hva består det daglige stellet av? Må underlaget byttes ofte i huset? 

Er den store kaninboka verdt å kjøpe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kan starte med å si at, ja det kan være lurt å kjøpe den store kaninboka og bli medlem av facebook gruppa. Den har masse tips og informasjon om kaninhold. Kaninene bør ha netting på bakken ved veggene, så de ikke graver seg ut. Du kan velge å ha det over hele gulvarealet, men i såfall burde du ha jord over. Det er ikke godt å gå på bar netting - uansett om det er på bakken eller ei. ;-)

Alle kjønnene kan gå fint sammen, så lenge de er kastrert. En gutt og en jente pleier som regel å akseptere hverandre raskere. Du må nesten se ann hvor ofte du trenger å skifte på buret, kaniner trives best i rene omgivelser. :-)

Vil anbefale deg å bli medlem av den store kaninboka på facebook, der får du mye hjelp! :-) Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jeg som skal ha dem, bare hjelper niesen min. Takk for tips :)

Noen som vet hvor sterk varmelampe man trenger og hvor stor klaring det må være rundt lampene? Er kyllinglampe på felleskjøpet grei? Huset blir isolert med glava i tillegg.

Vi kommer til å lage løpegård på 12 kvm, og hus på 1.5×1 m i grunnflate. Prøver å få min søster med på størst mulig nå :P Er 1.5×1 meter i minste laget? Noen som har minimummål på hus? Finner lite om det.

 

Av rase ser det ut til at det blir dvergvedder. Hun ville helst ha hårete liten kanin, så dvergvedder ble det nest beste. Leste at disse ofte var kosete og ble lett tamme. Vi får se. Står på liste hos en oppdretter nå og har bedt om 2 stk som skulle være klare i august. Er det noen oppdrettere man bør styre unna så tar jeg gjerne en PM om det. Alt så bra ut på hjemmesiden, men slike ting stemmer jo ikke alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi i gang. Tror det blir veldig bra. Løpegården blir totalt på 14 kvm. 4 av dem er på gress, resten er under terrassen og der blir det sand med bark oppå som underlag. Det er 120-80 cm høyde under terrassen. Gressdelen blir 180 i høyde. 

Huset blir 2x1x1 m innermål, og vi lager halve med en etasje og 2 etasjer i andre delen. Da får varmelampen 50 cm klaring alle veier. Isolert med glava.

Huset er løftet 50-30 cm over bakken, så da har de mulighet til å være under huset, og vi taper ikke bakkeplass. 

To dvergveddere er bestilt til august. Veldig spente barn :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har også vi endelig fått kaniner! Prosjekt bygge kaningård ble satt i gang i juni, og i august var kaninene på plass. :-) Nå har vi to hunn kaniner, men planen er og få en til etterhvert. De har isolert hus og løpegård på 7,5mx2m, så de har nok av plass. 

IMG_9432.jpg

IMG_9444.jpgPøbelen Pandora, hun er en kanin med masse personlighet!

IMG_9483.jpg
IMG_9502.jpg
Vesle Papaya, hun er litt mer forsiktig av seg.

Pandora er allerede veldig tøff og tam, hun kommer gjerne bort for å få litt kos. Papaya er ikke heelt der enda, men så lenge hun får noe godt så får jeg lov å klappe på henne også. Virker som kaninene stortrives nå som de begynner å bli litt stuevarme. :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 6.9.2016 at 10:06 PM, Ganzie skrev:

Må bare dele et bilde av en av årets nykommere, en viltgul japanertegnet rexjente:heart:
14192523_1098871646834651_26557170454857

Noen ganger suger det å være kaninoppdretter:icon_cry:
Lille Nala som jeg delte bilde av var plutselig halt og hadde tydelig vondt på fredag kveld. De fleste oppdrettere hadde nok avlivet henne der og da, for hun hadde veldig vondt i høyre bakfot og la ikke vekt på det. Jeg tenkte brudd eller hofte ute av ledd, en greide ikke kjenne noe.
Satt sikkert en halvtime i kaninstallen med henne i armene og gråt, men greide bare ikke å avlive henne uten å gi henne en sjanse først. Så hun fikk smertestillende og ble satt i enebur sammen med en hermelinunge, og jeg var innom på natta og så til henne, da var hun avslappet og det var tydelig at smertestillende hjalp. Så jeg har gitt henne smertestillende i helga, og tok henne med på jobb i dag hvor vi har tatt røntgen og en grundig undersøkelse.
Viser seg at det antagelig er en betennelse i hofteleddet, og store deler av hoftekulen er spist opp:no: 
Hun kommer aldri til å bli bra, og blir avlivet i kveld. Men hun er smertefri, og nå koser hun seg med løvetann for siste gang.


Så kjipt, og så vondt:icon_cry: Fine lille jenta som egentlig skulle reise til nytt hjem i morgen:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ganzie skrev:

Noen ganger suger det å være kaninoppdretter:icon_cry:
Lille Nala som jeg delte bilde av var plutselig halt og hadde tydelig vondt på fredag kveld. De fleste oppdrettere hadde nok avlivet henne der og da, for hun hadde veldig vondt i høyre bakfot og la ikke vekt på det. Jeg tenkte brudd eller hofte ute av ledd, en greide ikke kjenne noe.
Satt sikkert en halvtime i kaninstallen med henne i armene og gråt, men greide bare ikke å avlive henne uten å gi henne en sjanse først. Så hun fikk smertestillende og ble satt i enebur sammen med en hermelinunge, og jeg var innom på natta og så til henne, da var hun avslappet og det var tydelig at smertestillende hjalp. Så jeg har gitt henne smertestillende i helga, og tok henne med på jobb i dag hvor vi har tatt røntgen og en grundig undersøkelse.
Viser seg at det antagelig er en betennelse i hofteleddet, og store deler av hoftekulen er spist opp:no: 
Hun kommer aldri til å bli bra, og blir avlivet i kveld. Men hun er smertefri, og nå koser hun seg med løvetann for siste gang.


Så kjipt, og så vondt:icon_cry: Fine lille jenta som egentlig skulle reise til nytt hjem i morgen:no:

:(:cry::hug:   Blåmann sender masse kos og nusser til barnebarnet sitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raksha skrev:

:(:cry::hug:   Blåmann sender masse kos og nusser til barnebarnet sitt. 

 

Takk. Nå er hun borte, men hun døde med løvetann i munnen og ro i kroppen.
Men lett blir det aldri, å avlive pga sykdom og skade:icon_cry: (heldigvis, for som sagt, den dagen, da slutter jeg med kanin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs! da kom det et par kaniner inn i hus å, en kompis avler litt på matkaniner, så da ble jeg frelst! Har en forkjærlighet for de store kaninene :wub:

Lille Spyro og Rayman på 4mnd
14372465_10157429517870582_1427318623248

14368723_10157434238250582_6113641487843

Jeg har ikke peiling på kaniner, så dette er ille spennende :P Søte er de å sitte å se på da, husvarme og frekke har dem rukket å bli å :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Carro92 skrev:

Obs! da kom det et par kaniner inn i hus å, en kompis avler litt på matkaniner, så da ble jeg frelst! Har en forkjærlighet for de store kaninene :wub:

Lille Spyro og Rayman på 4mnd
14372465_10157429517870582_1427318623248

14368723_10157434238250582_6113641487843

Jeg har ikke peiling på kaniner, så dette er ille spennende :P Søte er de å sitte å se på da, husvarme og frekke har dem rukket å bli å :P 

Så fine:heart: Jeg har blitt forelska i brokede kaniner, takket være Miffy til @Raksha:heart:

Men den sorte der, den tror jeg er hvitschecke, og de lever som regel ikke lengre enn noen måneder, da hvitschecke som oftest har en defekt som kalles megacolon og vil sulte ihjel etterhvert fordi tarmen ikke greier å ta opp nok næring:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ganzie skrev:

Så fine:heart: Jeg har blitt forelska i brokede kaniner, takket være Miffy til @Raksha:heart:

Men den sorte der, den tror jeg er hvitschecke, og de lever som regel ikke lengre enn noen måneder, da hvitschecke som oftest har en defekt som kalles megacolon og vil sulte ihjel etterhvert fordi tarmen ikke greier å ta opp nok næring:hmm:

ja, en jeg kjenner trodde også det, men ho var også usikker siden det var blanding. Så får vel bare vente å se, krysser fingrene på atter Rayman slipper å bli alenekanin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
    • Oppvarming og nedtrapping kan være bare vanlig rolig gåing i 15 min 😊
    • Har du ikke kapasitet til en jaktlabbe så har du nok ikke kapasitet til en flat heller. Vil vel si det er den mest krevende av standard-variantene, og etter å ha vært nærmeste nabo til en understimulert flat litt for lenge, så vil jeg si at dette ikke er en rase man skaffer seg om man ikke har både høy kapasitet og langt over middels interesse for hundetrening.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...