Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

@TullBull vet du om det kan ligge hvitscheke skjult under hvit blåøyd? Måtte ta begge ungene i natt, mor hvit blåøyd, far broket (og helsøsken). Ungene var hvit blåøyd begge to, hannen hadde litt pigmentflekker på øra, hannen var helt hvit bortsett fra pigmentet rundt øya og blå øyne (begge hadde det). de hadde tegn på akutt diare, men ingen ting annet synlig galt, ikke tynne eller noe sånt, og var fine noen timer før.

Hvit blåøyd kan skjule alle slags gener ja, samme som hvit rødøyd. Hvis begge ungene hadde litt synlig pigment så var dem ikke genetisk hvit blåøyde, men wienertegnede, kanskje i kombinasjon med broketgenet og evnt hvitschecker.

Kjedelig med syke unger :( Vanskelig å si om det er noe sammenheng med fargen og sykdom, diaré på kaninunger kan skyldes så mange ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Hvit blåøyd kan skjule alle slags gener ja, samme som hvit rødøyd. Hvis begge ungene hadde litt synlig pigment så var dem ikke genetisk hvit blåøyde, men wienertegnede, kanskje i kombinasjon med broketgenet og evnt hvitschecker.

Kjedelig med syke unger :( Vanskelig å si om det er noe sammenheng med fargen og sykdom, diaré på kaninunger kan skyldes så mange ting..

Nå måtte jeg google, mora er heller ikke helt hvit blåøyd da, for hun har svart pigment rundt øya. Endrer det noe i forhold til hvitscheker?

men nei, er jo umulig å si noe som helst. Det kom bare enda mer akutt enn jeg har klart å se før, somregel så rekker jeg ikke se så små unger være syke, finner dem somregel bare døde de gangene det skjer. Rekker hvertfall ikke avlive dem. Fryktelig trist, tamme små nydelige knøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg google, mora er heller ikke helt hvit blåøyd da, for hun har svart pigment rundt øya. Endrer det noe i forhold til hvitscheker?

men nei, er jo umulig å si noe som helst. Det kom bare enda mer akutt enn jeg har klart å se før, somregel så rekker jeg ikke se så små unger være syke, finner dem somregel bare døde de gangene det skjer. Rekker hvertfall ikke avlive dem. Fryktelig trist, tamme små nydelige knøtt.

Nei, da kan ikke hun være hvit blåøyd heller, og det vil si at "what you see is what you get". Altså det blir som jeg svarte ang ungene, hun er en blanding av wienertegnet (bærer av blåøydgenet) og broket, mest sannsynlig hvitschecke med såpass lite farge :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da kan ikke hun være hvit blåøyd heller, og det vil si at "what you see is what you get". Altså det blir som jeg svarte ang ungene, hun er en blanding av wienertegnet (bærer av blåøydgenet) og broket, mest sannsynlig hvitschecke med såpass lite farge :)

Såpass ja - hvordan er det å avle på henne videre, og broren forsåvidt, han kan vel være hvitscheke han og . Disse er friske og fine da så langt hvertfall, men gir de hvitscheke videre om jeg avler dem med viltfarga eller ensfarget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært og hentet høy i dag, 700 kg :P
Han vi kjøpte av lurte på hvilken hest vi hadde, og ble temmelig målløs når vi fortalte at det var høy til kaninene :lol:

Nope, det er ikke billig å ha kaniner :P Særlig ikke når jeg er nøye på at de skal ha bra høy og kvalitetspellets :ahappy:

Nå er garasjen stappet til randen med høy, så nå er vi klare for vinteren :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja - hvordan er det å avle på henne videre, og broren forsåvidt, han kan vel være hvitscheke han og . Disse er friske og fine da så langt hvertfall, men gir de hvitscheke videre om jeg avler dem med viltfarga eller ensfarget?

Er de hvitschecke vil dem gi 100% brokede avkom. Vil du unngå hvitschecker så bør du kun krysse med andre som ikke er brokede :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de hvitschecke vil dem gi 100% brokede avkom. Vil du unngå hvitschecker så bør du kun krysse med andre som ikke er brokede :)

Da har jeg tenkt riktig ja, takk :) Har ikke satt hvit rødøyd sammen med broket hanne heller, siden jeg mente å huske at det skjuler broketgener og egentlig alt.

6 små nurk i natt. :ahappy: Forstyrret nok Miffy i fødsel i går kveld, for var ferskt blod i flisa da jeg kom ut, og fant etterhvert en liten helt rykende fersk unge, så slengte inn halm og sånt, og da jeg var ute nå så har hun laget flott reir og 6 små fine. Disse er garantert ikke hvitschecker, så da håper jeg det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha spiser dere kaninene dere slakter selv evt gir det til hundene?

Begynte å tenke på det her om dagen etter at jeg så noen annonserte slakta kaniner til salgs på en råforingsgruppe - så kjekt å hatt kaninoppdrett for å forsyne hundene med mat liksom :D:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha spiser dere kaninene dere slakter selv evt gir det til hundene?

Begynte å tenke på det her om dagen etter at jeg så noen annonserte slakta kaniner til salgs på en råforingsgruppe - så kjekt å hatt kaninoppdrett for å forsyne hundene med mat liksom :D:teehe:

Skulle være rå hundemat ja, men de dustene av noen hunder jeg har nekter å spise det rått. :lol: Så har blitt gobiter isteden for. Men har en plan om å spise selv og ja. De elsker det som godis da. Virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (eller min søster mest) har kaniner.
Har en hannkanin som er litt over 2 år, han er blanding mellom hermelin og løvhode.
Den andre som vi har hatt i en uke nå (men ble hennes for flere mnd siden, oppdretteren er en venn som gjerne holdt henne av til vi kom i hus igjen) er hun hunnkanin født i mai (?) i år. Hun er en dvergvedder.<

Begge er kastrerte og skal stå sammen på tidligere (men ikke helt ennå) chilla rommet.

Snoozer:

post-983-0-08392300-1414455633_thumb.jpg

post-983-0-92262600-1414455604_thumb.jpg
post-983-0-56559400-1414455594_thumb.jpg
Snoozer og Busann

post-983-0-11754500-1414455583_thumb.jpg
Snoozer og Timon

Wea:

post-983-0-29795000-1414455613_thumb.jpg

Begge
post-983-0-81566100-1414455623_thumb.jpg
post-983-0-45789800-1414455645_thumb.jpg
post-983-0-23392600-1414455655_thumb.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Åå, savnet etter kanin blir ikke mindre etter å ha sett alle bildene deres :wub:

Jeg hadde kaniner i 10 år, og drev med hopping og utstilling. Hadde for det meste dvergveddere, og kjøpte etterhvert en engelsk schecke. Schecken ble kjøpt som 3 åring, og begynte så smått med hopping i mitt eie. Kom seg faktisk opp i vanskelig, før han ble veterankanin når han var 6-7 år om jeg ikke husker feil :)

Slenger med noen bilder av noen av de små jeg hadde :wub:

blue-1.jpg

Blue, blå schecke

pocoyo4-1.jpg

Pocoyo, viltisabell dvergvedder

Bilderfragammlepcn_D792-1.jpg

De små uplanlagte bebisene :wub: dvergvedder/engelsk schecke

Samina_RE1.jpg

Samina, Isabella dvergvedder

DSC00796.jpg

Pocoyo

NMLU2006019.jpg

Frekkas, brun zobel russer dvergvedder

Nov-des2004047.jpg

Blue :wub:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I nabolag-gruppen jeg er medlem av på facebook ble det en diskusjon ut av at noen så en kanin løpe fritt ute. Senere kom eier på banen, og sa at denne kaninen levde som en katt, fikk komme og gå som den ville. Var tatt inn for vinteren nå da.

Det høres jo ut som et godt kaninliv, og den kom tydeligvis hjem for mat og kos, men er dette egentlig forsvarlig? Uansett... antar at den kaninen har det bedre enn 90% av norges kaniner, så da får det kanskje heller være at livet blir kort pga. en påkjørsel eller noe. Men trodde ikke kaniner var slik, trodde de stakk om de fikk sjansen jeg?

Ble iallefall stor ståhei av at mattilsynet og dyrebeskyttelsen skulle kontaktes.... men synes ikke det er rart at folk reagerer, vanligvis er ikke kaniner så frittgående, og da er det vel bra om noen får fanget den inn så den ikke fryser ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanten min hadde tre løskaniner, disse kom og gikk slik de ville :-) Var innom for mat. men disse ble tydelig mindre tamme etterhvert... En ble tatt av katt, en ble tatt av hund og den tredje bare forsvant etter noen år... Jeg synes ikke det er helt forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nabolag-gruppen jeg er medlem av på facebook ble det en diskusjon ut av at noen så en kanin løpe fritt ute. Senere kom eier på banen, og sa at denne kaninen levde som en katt, fikk komme og gå som den ville. Var tatt inn for vinteren nå da. Det høres jo ut som et godt kaninliv, og den kom tydeligvis hjem for mat og kos, men er dette egentlig forsvarlig? Uansett... antar at den kaninen har det bedre enn 90% av norges kaniner, så da får det kanskje heller være at livet blir kort pga. en påkjørsel eller noe. Men trodde ikke kaniner var slik, trodde de stakk om de fikk sjansen jeg? Ble iallefall stor ståhei av at mattilsynet og dyrebeskyttelsen skulle kontaktes.... men synes ikke det er rart at folk reagerer, vanligvis er ikke kaniner så frittgående, og da er det vel bra om noen får fanget den inn så den ikke fryser ihjel.
Vi har hatt en som gikk løs slik i flere år. Vi bodde et sted uten rev, ikke særlig hund, og lite trafikk. Han hadde tilgsng på åpent bur med varmelampe, inn altandøren på somrene, og var en vagabond :P Alle i nabolagene viste hvem han var og hvor han bodde. En dag hadde en nabo gått tur og uheldigvis skremt han litt opp mot en bilvei, og da kom hun på døren og unnskyldte seg og fortalte det så vi viste det. En annen gang ble han nesten angrepet av en katt, da nabokatten kom løpende frem og begynte å sloss med katten rett før den tok kaninen. Dette hadde en forskrekket nabo sett fra kjøkkenvinduet sitt :P Nabokatten og Terje, ja, kaninen het det :P var veldig gode venner. De satt ofte sammen tett ute på fellesplenen til boretslaget :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvordan man definerer forsvarlig.

Jeg hadde ikke turt å ha kaniner totalt frittgående ute, men jeg synes det er enda mindre forsvarlig å ha de i bur.

vi hadde kaniner selv :-) men vi hadde stor inngjerding til dem ute og inne i fjøset hadde vi båser. vi hadde bur også som ble brukt ved skade/sykdom, men dette var selvbygde bur og de var ikke små ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en frittgående kanin på gården. Riktignok fordi vi ikke får tak i den. Men den har tilgang på mat, varmelampe og frostfritt vann. Eneste jeg egentlig har å utsette på det er at den er alene. Men den har blitt venner med kattene og bikkja til svigers, så helt alene er den heldigvis ikke. Tror den har det strålende uten innblanding fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selvom det er knyttet en viss risiko til helseproblemer på hvitschecker så føler jeg det kanskje er en smule overdrevet.. Mange lever opp helt fint :)

Vi avler Engelsk Schecke og tar å avliver alle hvitschecker. Vet mange lever opp fint, men er flere faktorer for oss som spiller inn, bl.a. økonomi og plass som det ligger mye vekt på :)

Vi opplevde å miste en kanin som trolig var hvitschecke (blanding), og det var ikke noe gøy :( Han døde 4 mnd gammel, og resten av kullet (som var 5+, men husker ikke antall) er også døde, utenom 1 tror jeg. Dette var tyvparring riktignok, men vi tenkte ikke at han var hvitschecke på grunn at han faktisk hadde en del farge. Er jo en del brokede kaniner som har veeeldig lite tegning (enda mindre enn hva han hadde!). Det var ikke noe gøy, han ble veldig dårlig på kort tid og hadde smerter. Han ble plutselig dårlig på kvelden, og vi snakket med en annen kaninkyndig venn som også hadde fra samme kull, og hun fortalt at symptomene var like som på hennes som hadde død for litt siden. Da kjæresten (han sin kanin) og venninnen min skulle dra til veterinær dagen etterpå, var han allerede død :( Over natta mistet han masse vekt, han var helt rar i kroppen og uff nei. Slenger med et bildet av han for å vise tegningene hans (han tror jeg kunne også blitt et flott hoppekanin, hadde potensial!):

2202117_orig.jpg

Så for min del er mye av grunnen til at jeg velger å avlive hvitschecker, er nettopp for å unngå dette. Hadde det vært flere dyr og større genpol hadde jeg prøvd å unngå å parre broket + broket, men slik er det nå. Kanskje en vakker dag når jeg får større kaninstall (som jeg har planer om) så prøver jeg å la noen hvitschecker leve opp, og evt. bruke dem i avl :)

Ellers er det egentlig lenge siden jeg har oppdatert her! Finner ikke engang mitt siste innlegg :P Men jeg føler jeg må bruke sjansen til å skryte litt av Kevin (som jeg har presentert tidligere, men for de som ikke vet/husker om han, så er han en kaninunge som ble født hos oss uplanlagt, og vi måtte flaske han opp, eneste overlevende). Den 6. Desember var vi nemlig på konkurranse og da hoppet han så bra at han ble klassifisert i klassen Elite i Rett Bane! :D (Som er den høyeste klassen i en gren). Han har enda litt igjen før han er Elite i Kroket Bane, men den tid den sorg. Kanskje det blir noen sert på oss så vi kan få Champion-tittel? :cool: Haha neida, vi har det morro uansett!! :lol: Er så utrolig stolt av han, han står meg så nært, og hadde aldri trodd at den lille pjokken skulle nå elite i baneklasse :wub: Det hade vel ingen trodd egentlig heller, siden han er så liten av seg :lol: Så nå gleder jeg meg til konkurranser på nyåret hvor vi skal starte Elite for første gang og forsette å jakte på pinner så vi kanskje kan bli Kroket Elite. Kanskje han klarer å bli Elite i Lengdehopp også (han har vist at han kan!)? Han er også klassifisert i Elite i Høydehopp, men noe sert og Championtittel der har vi lagt fra oss, haha :lol: *slenge med skrytebildet*

938854_orig.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan er det med nedarving av blå øyne? Mistet jo ungene til Noia som jeg trodde var hvit blåøyd. Men hun er nok hvitscheke/winertegnet (?)

Hun har nå et nytt kull, denne gangen med min viltblå rex, fått fire nydelige unger, men jeg antar ingen av dem er hvitscheker siden faren ikke bære broketgen?

16114227892_9a4fa496d4_c.jpg

Denne regner jeg med blir blå eller viltblå i flekkene sine :wub: Kan hende flere av dem blir det, men på denne er det veldig tydelig.

15929214407_af44582964_c.jpg

På tide med flere bilder herfra syns jeg:

Guttaboyz - begynner å bli store nå, men fortsatt perlevenner

16104070312_f89aafa643_c.jpg

Påsan:

15927676850_c00aceb490_c.jpg

Kenzi

15929209597_4bd653fbe8_c.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med nedarving av blå øyne? Mistet jo ungene til Noia som jeg trodde var hvit blåøyd. Men hun er nok hvitscheke/winertegnet (?)

Hun har nå et nytt kull, denne gangen med min viltblå rex, fått fire nydelige unger, men jeg antar ingen av dem er hvitscheker siden faren ikke bære broketgen?

Riktig det med hvitschecke - trenger ikke bekymre deg for det når faren er helfarget :) Broket-genet kan heller ikke bæres pga grunn av det er dominant. Derimot kan ikke-broket bære (helfarget), så broket+broket kanin kan jo gi helfarget unger.

Blå øyne har jeg ikke så mye kunnskap og erfaring om, men mener det kun ligger på wienertegnet-genet. Jeg har ikke hørt /vet om en kanin med annen farge en hvit, som har begge øyne som er blå, så slik jeg forstår det er det kun hvit blå-øyd som har helfarget blå øyne. Som sagt er jeg ikke helt sikker på dette. Men wienertegnet-kaniner kan ha ett blått øye eller deler av øyet/øynene blå. Kanskje de også faktisk kan ha begge øynene blå, men at de da må være wienertegnet? Akkurat det er bare en høy tanke fra meg - jeg er som sagt ikke sikker :) Men jeg har ihvertfall ikke hørt om en kanin som er vanlig helfarget/broket med hel-blå øyne.

Men de kan faktisk være wienertegnet som ikke synes, og da ser jo man det gjerne på øynene. Jeg vet om en svart/hvit japaner (med mye hvitt) som er wienertegnet i tillegg. Tror eier så det på øynene hvis jeg husker riktig. Så det er fult mulig at en kanin er hvitschecke og wienertegnet - slik jeg har forstått det.

Vilblå og blå er forresten fine farger - jeg hadde en viltblå wienertegnet kanin! Flotte unger du har fått deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Med ny mobil så måtte jeg teste mobilkameraet :P

En liten sniktitt fra kaninstallen :ahappy:

Unia, Nuria og Firin. Det dere ser er bare en liten del av buret :)

2015-01-24220635_zps3f2fb39e.jpg

Tinwê og Lumê lurer på om frokosten kommer snart?

2015-01-24220919_zpscd8c6445.jpg

Minya og Neyna :) NZR-damene mine :ahappy:

2015-01-24221741_zps795ba3d8.jpg

2015-01-24221625_zps60d8e901.jpg

(det er pellets, ikke bæsj, for de som lurte :P )

Konklusjonen er at kameraet ikke funker til kaninbilder :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine de er, og bura :wub: blir nedtrapping på antallet her, så må finne på noe lurt for de jeg beholder når vi flytter opp. Har binger der oppe men syns det er pes å holde rene.

Kan du ikke bygge bingene litt opp og ha feks strekkmetall i bunnen? Da er det jo bare å koste bort bæsjet under burene.. Lage plattinger steder i burene, og de koster du bare av på strekkmetallet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bygge bingene litt opp og ha feks strekkmetall i bunnen? Da er det jo bare å koste bort bæsjet under burene.. Lage plattinger steder i burene, og de koster du bare av på strekkmetallet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet ikke om det er noe godt for beina dems med strekkmetallet, men få dem opp hadde hjulpet ja. Da trenger de ikke så mye halm som isolasjon mot gulvet på vinteren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...