Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden Retriever/Collie mix


golden_birgir
 Share

Recommended Posts

Hei hei! Jeg er neimen ikke sikker på om det er riktig å legge denne under valpeprat, men jeg prøver :)

Etter å ha sett noen fantastiske hunder som var blanding av golden retriever og collie, klarer jeg ikke å legge det fra meg, men dette er tydeligvis ikke en veldig vanlig kombo. Håper at noen der ute i den store verden vet om noen som kanskje har/skal ha slike valper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom du har sett noen flotte eksemplarer er det ikke sikkert at den samme blandingen vil bli like fin.

En hund er også mye mer enn utseende og jeg er sikker på at det finnes en rase som passer deg, både egenskapsmessig OG utseendemessig.

Da er det også lettere å finne seriøse oppdrettere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder fortjener et hjem, men og lete bevist etter, og støtte blandingsavl uten mål og mening er ikke serlig heldig. Og hva er det du liker med blandingen? Og hvorfor tror du at du får en hund som er slik du vil? En collie/golden retriever mix kan jo bli collie, det kan bli golden eller alt i mellom (både på utseende, gemytt og helse).. Du aner jo ikke hva du får eller om den er slik du vil. 100% garanti har du aldrig, men kjøper du hund fra en seriøs oppdretter har du litt mer forutsigbarhet uansett.

Og de aller fleste blandingshunder kommer fra foreldre som ikke er helsesjekket, og det er faktisk ganske greit og ta i betraktning, syke hunder er ikke gøy. Jeg ville iallefall, om jeg var deg, tatt en titt på alle de forskjellige rasene som finnes, du finner helt sikkert noe som passer deg både i utseende og gemytt, finn en seriøs oppdretter og få valp derfra, det er det tryggeste.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, ja nei, jeg hadde jo ikke tenkt til å bare raske med meg en i farta da. Jeg ser overhode ikke etter hund kun fordi den er fin utseendemessig, selvfølgelig er jeg klar over det dere sier :)

Nå har det seg sånn at jeg synes at både golden og collie er fantastiske raser hver for seg, begge med egenskaper jeg ser etter i en hund. Og grunnen til at jeg har falt litt for blandingen av disse to, er at de jeg har sett har virket som om de har fått det beste fra begge to, inkludert at de er fine utseendemessig.

Men jeg ønsker ikke å hive meg uti noen seriøs oppdretter vs blandingsavl diskusjon, jeg ønsket rett og slett bare å høre om noen visste om noe. Men om det er provoserende på noen måte bør det vel være mulig å slette innlegget, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg skaffet meg en collie OG en golden, jeg. Så er du sikret å få de egentskapene du har så lyst på.

Oi oi, ja nei, jeg hadde jo ikke tenkt til å bare raske med meg en i farta da. Jeg ser overhode ikke etter hund kun fordi den er fin utseendemessig, selvfølgelig er jeg klar over det dere sier :)

Nå har det seg sånn at jeg synes at både golden og collie er fantastiske raser hver for seg, begge med egenskaper jeg ser etter i en hund. Og grunnen til at jeg har falt litt for blandingen av disse to, er at de jeg har sett har virket som om de har fått det beste fra begge to, inkludert at de er fine utseendemessig.

Men jeg ønsker ikke å hive meg uti noen seriøs oppdretter vs blandingsavl diskusjon, jeg ønsket rett og slett bare å høre om noen visste om noe. Men om det er provoserende på noen måte bør det vel være mulig å slette innlegget, kanskje? :)

Da synes jeg du skal skaffe deg en golden, og en collie. Ikke en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sjansespill hvorvidt en hund får der beste eller det verste av foreldrene i en hund. Det er det jo alltid, men med blandingsavl er sjansespillet ofte større. Dette var en miks jeg og vurderte i sin tid, men slo det fra meg da jeg kom over minst like mange stressa gjetende matvrak-mikser som de som var mer ålreite. Leita heller litt dypere i rasebøker, og fant en rase som virket perfekt, nå har jeg en sånn, og den er perfekt for meg :) Fordelen er jo at selv om dette er en heterogen rase i gemytt og utseende er at det er lettere for meg å leite frem linjer jeg liker, i kraft av at det er mer åpent når hundene registreres og man har et rasemiljøå forholde seg til :)

Edit: bare utdypa litt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt en sann blanding så ville jeg i hvertfall stilt som minstekrav at mor og far var helsetestet etter anbefalinger fra raseklubben dem representerer. Altså enkleste er nok å kjøpe en golden og en collie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha valp, eller kunne du også kjøpt en voksen hund? Personlig kunne jeg godt har vurdert en blandingshund, men da skulle den være såpass gammel at jeg kunne vurdert atferd og personlighet grundig. Var på seminar hos NKK, der det ble vist et flott eksempel på bevisst blandingsavl. Det var boxer og welch corgi. Halvparten av kullet hadde lange bein, de andre korte, halvparten hadde lange haler, de andre korte osv. Ved åtte uker kan du jo til en viss grad se størrelse og utseende på din fremtidige hund, men hva som ligger mellom ørene er vel heller ukjent.

Kan du ikke bare spørre om å få kjøpe en av de hundene som du har møtt som du liker godt? Ikke så vanlig i hundeverden kanskje, men i hesteverden er det ikke uhørt å spørre om slikt, selv om dyret ikke er annonsert tilsalgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden tråden har vært aktiv, men jeg våger meg innpå likevel :P

Oi oi, ja nei, jeg hadde jo ikke tenkt til å bare raske med meg en i farta da. Jeg ser overhode ikke etter hund kun fordi den er fin utseendemessig, selvfølgelig er jeg klar over det dere sier :)

Nå har det seg sånn at jeg synes at både golden og collie er fantastiske raser hver for seg, begge med egenskaper jeg ser etter i en hund. Og grunnen til at jeg har falt litt for blandingen av disse to, er at de jeg har sett har virket som om de har fått det beste fra begge to, inkludert at de er fine utseendemessig.

At de du har møtt har hatt det beste fra begge raser er slettes ingen garanti for at fremtidige valper blir sånn. Dessverre.

Hva med å skrive en liste med egenskapene du liker i den blandingen? Hvilke egenskaper liker du i Collie? Hvilke egenskaper liker du hos golden?

Både utseendemessig, gemytt, osv. Kanskje finnes det en rase som vil passe deg midt i blinken. Mange flinke hundefolk her inne som er god på raser, så du kan helt sikkert bli tipset om mange potensielle raser :)

Aslan forklarer det godt og enkelt:

Det er dessverre sjansespill hvorvidt en hund får der beste eller det verste av foreldrene i en hund. Det er det jo alltid, men med blandingsavl er sjansespillet ofte større. Dette var en miks jeg og vurderte i sin tid, men slo det fra meg da jeg kom over minst like mange stressa gjetende matvrak-mikser som de som var mer ålreite. Leita heller litt dypere i rasebøker, og fant en rase som virket perfekt, nå har jeg en sånn, og den er perfekt for meg :) Fordelen er jo at selv om dette er en heterogen rase i gemytt og utseende er at det er lettere for meg å leite frem linjer jeg liker, i kraft av at det er mer åpent når hundene registreres og man har et rasemiljø å forholde seg til :)

(Endret tilbake, etter rettelse fra Aslan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth00: finsk lapphund ER en veldig heterogen, altså ulik, rase. Dagens rasestandard favner ulike typer tradisjonell samisk altmulighund, hvor både farger, pels, bygning og gemytt varierer. Noen er lettbygde med lite pels, andre er kraftigere bygd med mere pels, alt ettee bruksområde noen fungerte best i skogsområder med mer jaktaktiviteter, andre ute på viddene med vokting av buskap. Alt ettersom hvor i Lappland den enkelte stamhund ble hentet fra. Rasestandarden skal favne alle disse ulike typene, så en kan finne to renrasede finske lapphunder som en ikke kunne gjettet at var samme rase :) Rasen var lenge felles med lapsk vallhund (kortpelset lapphund med litt annen bygning), men disse ble atskilt på 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, da må jeg beklage. Takk for oppklaringen :) Jeg har hoppet over "selv om", så da gav det ikke så mye mening for meg, men når jeg tar med hele setningen gir det god mening :P

Bare tenkte homogen automatisk når det var snakk om blanding og rasehund, da det i denne sammnehengen som oftest vil være lettere å få det man ønsker ved kjøp av rasehund, nettopp fordi en bestemt rase er homogen, det er jo en grunn til at det er samme rase. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...