Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Det høres ut som noen snegler bør gis bort ja. Hvordan snegler er det? Også er en stor vase ingen god plass for kampfisk. Selv om de er av de fiskene som trenger minst plass, så trenger de mer plass og skikkelig filter osv for å ga der bra og god vannkvalitet. Kjøp heller ett lite akvarium :)

Eplesnegler er det vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

Også er en stor vase ingen god plass for kampfisk. Selv om de er av de fiskene som trenger minst plass, så trenger de mer plass og skikkelig filter osv for å ga der bra og god vannkvalitet. Kjøp heller ett lite akvarium :)

Veldig, veldig enig. Med mindre man har en 40-60 liters vase med passende innredning. Det er alt for mange som holder fisk i for små akvarier, uten tilrettelagt innredning. Kampfisk trives helt klart best i akvarier der de har planter å gjemme seg bak. Flyteplanter stortrives den med.

Akvaforum sier 60 liter eller 60 cm langt er minimum for en kampfisk, og det er jeg helt enig i. Selv hadde jeg mine kampfisk i 120 l og 240 l.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvariedyr? En ting er å ikke lykkes etter at man på forhånd har gjort det man kunne for at det skulle gå bra (altså at akvariet er tilpasset dyret). Men det er veldig tydelig at det eneste som teller for mange er at fisken ser fin ut...

Minimum når man skaffer seg fisk bør være å sjekke at:

  • Fisken passer til størrelsen på akvariet
  • Fisken passer til vannverdiene i akvariet (temperatur, hardhet, pH, vannsirkulasjon, strømninger)
  • Fisken passer til plantene og innredningen i akvariet
  • Fiskesammensetningen passer sammen, det kan f.eks være å ikke ha fisk som liker rolige omgivelser sammen med svært aktive fisk.
  • Ikke ha for mange arter i akvariet, det holder med en type fisk i hvert sjikt med mindre akvariet er veldig stort og man har små arter i forhold til akvariestørrelsen.

Et godt tips bør være å styre unna minimumskriterier. Har man et akvarie på 60 liter, så velger man fisk som trives i <40 liter. Trives fisken i temperaturer på 22-29 grader, så ikke hold den på 29 grader. Er akvariet ditt 60 liter, ikke kjøp pumpen som passer til akvarier opp til 60 liter, men kjøp pumpen for akvarier fra 60-120 liter...

Fisk er ikke veldig vanskelig og leser man litt på forhånd kan mange blemmer ungås. :)

Ikke ta det ansatte på dyrebutikken sier for god fisk ( :P), men undersøk selv på forhånd - som en ville gjort ved kjøp av hund. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvariedyr? En ting er å ikke lykkes etter at man på forhånd har gjort det man kunne for at det skulle gå bra (altså at akvariet er tilpasset dyret). Men det er veldig tydelig at det eneste som teller for mange er at fisken ser fin ut...

Minimum når man skaffer seg fisk bør være å sjekke at:

  • Fisken passer til størrelsen på akvariet
  • Fisken passer til vannverdiene i akvariet (temperatur, hardhet, pH, vannsirkulasjon, strømninger)
  • Fisken passer til plantene og innredningen i akvariet
  • Fiskesammensetningen passer sammen, det kan f.eks være å ikke ha fisk som liker rolige omgivelser sammen med svært aktive fisk.
  • Ikke ha for mange arter i akvariet, det holder med en type fisk i hvert sjikt med mindre akvariet er veldig stort og man har små arter i forhold til akvariestørrelsen.

Et godt tips bør være å styre unna minimumskriterier. Har man et akvarie på 60 liter, så velger man fisk som trives i <40 liter. Trives fisken i temperaturer på 22-29 grader, så ikke hold den på 29 grader. Er akvariet ditt 60 liter, ikke kjøp pumpen som passer til akvarier opp til 60 liter, men kjøp pumpen for akvarier fra 60-120 liter...

Fisk er ikke veldig vanskelig og leser man litt på forhånd kan mange blemmer ungås. :)

Ikke ta det ansatte på dyrebutikken sier for god fisk ( :P), men undersøk selv på forhånd - som en ville gjort ved kjøp av hund. :)

Her har nok ansatte i dyrebutikker en del å lære også! De selger uansett har jeg inntrykk av ... Husker en episode fra da jeg jobbet i dyrebutikk ... Jeg ville ikke selge sølvhai og scalare til noen med et 80 liters kar ... De skjønte jo hvorfor da jeg forklarte de grunnen, men sjefen ble sur da vi tapte salget på de fiskene .. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nok ansatte i dyrebutikker en del å lære også! De selger uansett har jeg inntrykk av ... Husker en episode fra da jeg jobbet i dyrebutikk ... Jeg ville ikke selge sølvhai og scalare til noen med et 80 liters kar ... De skjønte jo hvorfor da jeg forklarte de grunnen, men sjefen ble sur da vi tapte salget på de fiskene .. :huh:

Man må lære de forskjellige butikkene litt å kjenne. Der jeg jobber har vi heldigvis en sjef som har drevet aktivt med fisk og akvariehold i ca 20 år (+/-). Han er superflink og heldigvis tenker han ikke kun salg når det kommer til fisk. Jeg vet at mange av oss som jobber her feks ikke selger gullfisk med mindre man har 100L, og dette av prinsipp.

På min lokale dyrebutikk derimot er det utrolig mye rar info ute og går.... Der kunne jeg plutselig ha alt av fisk sammen. Vannverdier, hva er det liksom? Så man må lese seg litt opp på forhånd og faktisk lære seg hvilke butikker som har best kunnskap.

Det jeg derimot synes er frustrerende er når kunder ikke vil forstå at de ikke kan ha to slørhaler i 15L... Jeg forklarer hvorfor, at den mest sannsynlig vil dø av forvokste innvoller, og svaret jeg får er: Ja, men jeg tar dem jeg. Fisk har en utrolig lav status, og folk vil kun ha dem som pynt.

Det jeg skal fram til er: Det der går begge veier. Ja, det er utrolig mye rar "fakta" i dyrebutikker, men det er så mange kunder som heller ikke vil skjønne at fisken faktisk dør av for lite plass. Eller at de faktisk trenger litt plass til å svømme.

RED: Samtidig ser jeg jo at noen hos oss også sier/gjør ting jeg er uenig i,. Det kommer man jo aldri unna uansett om man driver med hund, fisk, katt eller gnager. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fisk som pynt. Men det er jo veldig mye penere og mer fascinerende pynt om de har det bra og akvariet er i balanse :)

Helt enig! Jeg har jo det selv også, og fisk er fin pynt de, men det er forskjell på å tenke på dem som pynt man må ta ordentlig vare på, og at de er forbruksvare. For fisk som blir tatt godt vare på er ikke forbruksvare.... En kollega har sebrafisk som er 12 år gamle. Det sier jo litt om hvor lenge "vanlig" fisk kan leve, gitt at man gir dem forutsetningene for å bli gamle
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mista litt lysten på fisk for en liten stund siden, da alle de nye Brasilfiskene mine kokte i hjel tre dager etter hjemkomst, pga varmekolbe som plutselig ikke ville samarbeide.. Tok ned hele karet, så nå er det helt tomt. Vurderer å sette det opp igjen, men er usikker på hva jeg eventuelt skal ha. Det er snakk om et kar på 54L, der jeg mest sannsynlig kommer til å ha masse planter. Vurderer Tucanoichthys Tucano, en bitteliten og sjelden tetra, men de er svinedyre så er usikker på om jeg gidder å koste på meg 20 stk for 4000kr.... Har også vurdert moskitorasbora, kubotairasbora (men da blir karet veldig grønt), flammetetra, og noen andre. Vil jo gjerne ha noe med litt farger på. Er det noen som har andre småfisk å anbefale?

Skulle gjerne fått tak i Oryzias Woworae. Husker vi hadde de inne en periode for en god stund siden, og de lengter jeg litt etter. Skikkelig vakker fisk når de farger ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg derimot synes er frustrerende er når kunder ikke vil forstå at de ikke kan ha to slørhaler i 15L... Jeg forklarer hvorfor, at den mest sannsynlig vil dø av forvokste innvoller, og svaret jeg får er: Ja, men jeg tar dem jeg. Fisk har en utrolig lav status, og folk vil kun ha dem som pynt.

Slike kunder får jeg også en hel del av på jobben. "Også vil jeg ha EN av den fisken der oppe". Prøver å forklare at du burde ha minst fem stk om du skal ha en sånn type fisk, ellers vil den mistrives. "Jeg tar en allikevel jeg." :icon_confused:

Men synes faktisk at de fleste er veldig åpne for å lære. Sier jeg at "dette er en stimfisk og du burde kjøpe 10-15 stk minst" så får jeg stort sett til svar at "åja men da gjør vi det". Ang. dette med dyrebutikkansatte og kunnskaper er jeg veldig enig. Jeg jobber bare hver 14. dag og kan altfor lite om akvarier og fisk. Heldigvis har jeg ofte en kollega som kan steppe inn og fylle inn der jeg er blank :P

Jeg har skikkelig lyst på et nanoakvarium på badet med bare masse fine planter i som dekker bunnen og vokser oppover i bakgrunnen! Kanskje med noen reker i? Men ah, jeg har lovet meg selv å ikke dra mer ting og tang inn i leiligheten når vi uansett skal flytte ut om et år, blir bare mer å flytte på. Så det får vel vente :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lunatic så utrolig kjipt med varmekolben. Moskitoene er drit fine da og ganske enkle. Microorm, planter de kan svømme mellom og relativt lite sirkuasjon, så er de happy (i tillegg til riktig temp og vannverdier, men regner med du har god kontroll på det :P ). Jeg ville hatt i alle fall 30 stk, de trives veldig i stim og er mye mer aktive når de er fler. Jeg hadde først 10, og det var helt klart for lite selv med tett beplantning og ingen andre plagende fisk.

Jeg har hatt moskitoene sammen med kubotairasbora, de gikk godt sammen faktisk, men det tror jeg hadde med å gjøre at jeg hadde 240 liter. Kubotaiene er mye mer aktive da og mye mer overalt, så jeg er usikker på om det kanskje blir for trangt å kombinere de artene i 54 liter. Hos meg holdt de to artene seg som regel på forskjellig plasser i karet.

Hvis jeg skulle innredet en 54 liter så hadde jeg definitivt gått for reker, gjerne i kombinasjon med en rolig liten fisk. Moskitoene er kanskje en av få fisk du faktisk kan kombinere med dvergreker, uten å risikere tap av yngel eller skade på voksne. Kubotai ville jeg ikke kombinert med dvergreker. Jeg hadde nok gått for vanlige black eller red bee. Eller kanskje bare sakurareker (knall rød variant av kirsebærreker). De artene gjør seg utrolig flott blant de grønne plantene. Mose og ferskvannstang er planter de elsker, og både mose og ferskvannstang er jo meget dekorative planter. :ahappy:

Og så hadde jeg kanskje kjøpt et par viftereker, og installert planter/røtter foran strømningen til pumpen. Viftereker er kuuule (og overlever flere timer over vann, funfact fra en gang jeg luket i akvariet og ikke hadde fått med meg at ene viftereken fulgte med :| )

@bie gjør det gjør det gjør det! Reker er så gøy! :D Enkle og flotte nybegynnerreker er sakurareker (eller kirsebærreker). Av planter ville jeg tatt ferskvannstang (ja, jeg digger den planten) som festes på røtter eller steiner, og javamose er også meget enkel. Har du en del planter og kun reker vil du også oppleve at alger plutselig ikke blir et problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lunatic så utrolig kjipt med varmekolben. Moskitoene er drit fine da og ganske enkle. Microorm, planter de kan svømme mellom og relativt lite sirkuasjon, så er de happy (i tillegg til riktig temp og vannverdier, men regner med du har god kontroll på det :P ). Jeg ville hatt i alle fall 30 stk, de trives veldig i stim og er mye mer aktive når de er fler. Jeg hadde først 10, og det var helt klart for lite selv med tett beplantning og ingen andre plagende fisk.

Jeg har hatt moskitoene sammen med kubotairasbora, de gikk godt sammen faktisk, men det tror jeg hadde med å gjøre at jeg hadde 240 liter. Kubotaiene er mye mer aktive da og mye mer overalt, så jeg er usikker på om det kanskje blir for trangt å kombinere de artene i 54 liter. Hos meg holdt de to artene seg som regel på forskjellig plasser i karet.

Hvis jeg skulle innredet en 54 liter så hadde jeg definitivt gått for reker, gjerne i kombinasjon med en rolig liten fisk. Moskitoene er kanskje en av få fisk du faktisk kan kombinere med dvergreker, uten å risikere tap av yngel eller skade på voksne. Kubotai ville jeg ikke kombinert med dvergreker. Jeg hadde nok gått for vanlige black eller red bee. Eller kanskje bare sakurareker (knall rød variant av kirsebærreker). De artene gjør seg utrolig flott blant de grønne plantene. Mose og ferskvannstang er planter de elsker, og både mose og ferskvannstang er jo meget dekorative planter. :ahappy:

Og så hadde jeg kanskje kjøpt et par viftereker, og installert planter/røtter foran strømningen til pumpen. Viftereker er kuuule (og overlever flere timer over vann, funfact fra en gang jeg luket i akvariet og ikke hadde fått med meg at ene viftereken fulgte med :| )

@bie gjør det gjør det gjør det! Reker er så gøy! :D Enkle og flotte nybegynnerreker er sakurareker (eller kirsebærreker). Av planter ville jeg tatt ferskvannstang (ja, jeg digger den planten) som festes på røtter eller steiner, og javamose er også meget enkel. Har du en del planter og kun reker vil du også oppleve at alger plutselig ikke blir et problem :)

Jeg vil bare ha en art :) Og jeg synes jo moskitoene er skikkelig fine! Har dessverre bare en igjen i 19litern min :( hadde oppdrettsprosjekt, men resten døde etter et angrep med hvitprikk.. Må kjøpe flere når neste lønning kommer. Han ser så ensom ut stakkars.

Jeg har sinnsykt lyst på Yellow fire eller Taiwan Bee, men den siste der er jo bare bittelitt vanskelig å få tak i :P Har også sett litt på Blue Bolt, men de er sjeldent knallblå. Kjenner dog en her i Oslo som har noen superfine. :) Og Blue Panda :wub: Er så masse å velge i :P

Ferskvannstang har jeg tenkt på, men noen er veldig sensitive mtp flytting, så noen av dem kan være litt vriene å få til.. Jeg elsker kar som har skikkelig, skikkelig masse mose. Det blir bare så pent :wub:

Slike kunder får jeg også en hel del av på jobben. "Også vil jeg ha EN av den fisken der oppe". Prøver å forklare at du burde ha minst fem stk om du skal ha en sånn type fisk, ellers vil den mistrives. "Jeg tar en allikevel jeg." :icon_confused:

Men synes faktisk at de fleste er veldig åpne for å lære. Sier jeg at "dette er en stimfisk og du burde kjøpe 10-15 stk minst" så får jeg stort sett til svar at "åja men da gjør vi det". Ang. dette med dyrebutikkansatte og kunnskaper er jeg veldig enig. Jeg jobber bare hver 14. dag og kan altfor lite om akvarier og fisk. Heldigvis har jeg ofte en kollega som kan steppe inn og fylle inn der jeg er blank :P

Jeg har skikkelig lyst på et nanoakvarium på badet med bare masse fine planter i som dekker bunnen og vokser oppover i bakgrunnen! Kanskje med noen reker i? Men ah, jeg har lovet meg selv å ikke dra mer ting og tang inn i leiligheten når vi uansett skal flytte ut om et år, blir bare mer å flytte på. Så det får vel vente :P

Jeg blir GAL av sånne folk! Det er noe av det verste jeg vet... Men ja, det er heldigvis mange som er villige til å lære og ta til seg det man sier, men herregud det er mange som "bare tar den likevel" :gaah: Og hvis man er butikkansatt og usikker på fisk så spør/ringer man en annen ansatt som har mer peiling. Jeg har ikke peiling på maller, derfor får jeg noen andre til å ta over den kunden hvis det er spørsmål om maller... Er jo ikke vanskeligere enn det? :icon_confused:

Kjøp nanokar! :D Med masse fine reker :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ferskvannstangen jeg linket til er veldig enkel i alle fall :) Og vokser fort.

En art, da ville jeg gått for moskitoer eller stjernedanio (ikke med reker) ^_^

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15801

Eller bare gå for dem du har skikkelig lyst på, selv om det er dyrt :P

Blå reker en sinnsykt fint ja. Jeg valgte dem bort fordi det er mye vanskeligere å beholde fargen der. Selv om man starter med bra utgangspunkt. Kjempe masse kuuuule reker ja :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ikke mer store akvarier på meg :D Små akvarier og bittesmå fisk og reker blir det her fremover :D Jeg har akkurat satt i gang ett nytt 43 liters akvarie. Kickstarta det med litt deilig filtergugge fra 23 literen min, men det trenger allikevel litt tid. Planen er boras brigittae og blå tigerreker. Og kanskje noen sebrasnegler. Og så skal jeg få meg noen sakurareker til 23 literen :D Det blir en 30 liter på gjesterommet også etter hvert, men det får vente litt. Skulle jeg ikke hatt reker hadde det blitt Galaxy rasbora, men jeg stoler ikke helt på at de ikke vil se på rekene som snacks, selv om de er små :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ferskvannstangen jeg linket til er veldig enkel i alle fall :) Og vokser fort.

En art, da ville jeg gått for moskitoer eller stjernedanio (ikke med reker) ^_^

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15801

Eller bare gå for dem du har skikkelig lyst på, selv om det er dyrt :P

Blå reker en sinnsykt fint ja. Jeg valgte dem bort fordi det er mye vanskeligere å beholde fargen der. Selv om man starter med bra utgangspunkt. Kjempe masse kuuuule reker ja :D

Ja, den er ganske enkel. Hadde nok gått for den ja :)

Stjernedanio og reker blir fort massakre :/ De jeg har lyst på er bittesmå og koster 198 pr stk :P Man må jo ha minst 20 for at det skal bli en ordentlig stim, og for at de skal trives ordentlig, og jeg er virkelig ikke sikker på om jeg har fire tusen kroner til overs :lol:

Har nok mest lyst på yellow fire egentlig. Siklet på dem en stund. Er en i Bergen som har en ordentlig god og solid stamme der man ikke trenger å selektere ut :) Ikke er de så utrolig dyre heller. De er et skikkelig godt blikkfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at jeg har alt for mange ønsker for nye beboere av akvariet at det bare blir stående :(

Har fryktelig lyst på merah-rasbora og reker, og kaudi, og noen betta-arter, og libertymolly og og og! :o

Foreløpig får det bli oppdrettskar for L-144 fram til jeg får bestemt meg :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at jeg har alt for mange ønsker for nye beboere av akvariet at det bare blir stående :(

Har fryktelig lyst på merah-rasbora og reker, og kaudi, og noen betta-arter, og libertymolly og og og! :o

Foreløpig får det bli oppdrettskar for L-144 fram til jeg får bestemt meg :lol:

Know the feeling! Alt for godt :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg holdt på en stund med akvariet på jobben, prøver å få et bedre miljø oppi der. Skifter ukentlig 20-30% vann og slamsuger. Gjødsler plantene. Sist jeg sjekket vannverdiene var de mye bedre enn sist men fortsatt litt høyt nitritt, så jeg har bestemt meg for å kjøpe en mer effektiv pumpe, men har ikke fått gjort det enda.

Jeg hadde jo en plan på å bytte ut fiskene pga feil sammensetning og størrelse ift kar osv. Dessverre hadde gibbicepsen dødd en dag jeg kom på jobb :no: Nå er det igjen 2 gullfisker og 2 juwelciklider. Gullfiskene er allerede adoptert bort. Jeg ønsker også å omplassere ciklidene da jeg tror de har for liten plass, usikker på om det er 2 hanner? Den ene er veldig hissig og jager den andre hele tiden så den bare gjemmer seg. Vanskelig å se på fargene, for den hissige er ildrød mens den andre er "likbleik".

Etter at gibbicepsen døde har vi begynt å få et algeproblem, harde alger på glasset som jeg ikke får skrapet bort. Hva kan jeg gjøre med det?

Planen er å tømme karet for fisk, få inn ny pumpe, flere planter og et par røtter og se om det blir stabil vannkvalitet av det før jeg putter oppi et par små ciklider og en liten stimfisk og en liten algespiser. Forslag på sammensetning tas imot :) Karet er 90l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør en knalljobb! :D

Sånn mtp algene så kommer jo det som regel av overskudd av næring i vannet. Jeg ville prøvd å minske lysmengden med noen timer, samt gi mindre mat. Det er også greit å ha noen hurtigvoksende planter som kan konkurrere med algene om næringen. (Limnophila sessiflora feks er super! Men gullfisk spiser den).

Synd med gibbicepsen :( det skjer dessverre...

Hva med å gå for en liten tetra (neon eller kardinal kanskje?), Ancistrus og Apistogramma av noe slag? Apistogramma Borellii er feks en veldig fin nybegynnerciklide :) Alle disse fiskene kommer fra Sør-Amerika så de skal ha samme verdier: lav pH og rundt 26-27 grader :) Palettciklide er også en enkel og, relativt, fredelig ciklide :)

Red: Og juwelciklider er vanskelig å se forskjell åå så lenge de ikke er i lek. Ciklider skrur jo av og på fargene sine så du må se på ryggfinnen. Hannene har lengre og spissere tupp. Og ja, 90L er altfor lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Teserere hurtigvoksende planter (eller reduser lysmengden, men vannmiljøet har godt av planter), filter med stor filterkapasitet, ingen fisk inn før nytt oppsett har gått minimum 4 uker med bra verdier. Deretter introduserer du litt og litt fisk. Gjør du det på den måten vil du ikke få synlige utslag på nitritt i det hele tatt. Du har 90 liters akvarium, da ville jeg kjøpt utvendig filter til i alle fall 150l, kanskje mer (jo større jo bedre). Til sammenligning brukte jeg filter for 500 l akvarium i mitt 250 liter, og filter for 250 liter i mine 120 liter. Jeg hadde aldri alger, og i rekekarene skiftet jeg så godt som aldri vann og i 250 literen skiftet jeg kanskje en gang i mnd. Jeg hadde perfekte vannverdier. Nå hadde jeg veldig lite fisk i forhold til størrelse på kar i tillegg til mye planter, og det bidrar selvsagt til at det blir et mer selvfungerende økosystem. Så vannbytter ukentlig er mer realistisk om du skal ha en del fisk :)

Sjekk akvaforum når du vurderer fisk, de har en strålende og meget enkel database der. Du har 90 liter og er nybegynner - da ville jeg kjøpt fisk der minimumskravene på plass 60 liter eller mindre. Du har da mye mer å gå på og da blir det veldig mye enklere å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy spiser reker dessverre..

Det er mange planter som gror bra uten gjødsel. Limnophila sessiflora er en super plante. Man kan bare knipe av toppen når den blir for høy, så sette den delen ned i sanden og den vil vokse opp der også :) evigvarende plante. En del Hygrophila-arter er også supre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør en knalljobb! :D

Sånn mtp algene så kommer jo det som regel av overskudd av næring i vannet. Jeg ville prøvd å minske lysmengden med noen timer, samt gi mindre mat. Det er også greit å ha noen hurtigvoksende planter som kan konkurrere med algene om næringen. (Limnophila sessiflora feks er super! Men gullfisk spiser den).

Synd med gibbicepsen :( det skjer dessverre...

Hva med å gå for en liten tetra (neon eller kardinal kanskje?), Ancistrus og Apistogramma av noe slag? Apistogramma Borellii er feks en veldig fin nybegynnerciklide :) Alle disse fiskene kommer fra Sør-Amerika så de skal ha samme verdier: lav pH og rundt 26-27 grader :) Palettciklide er også en enkel og, relativt, fredelig ciklide :)

Red: Og juwelciklider er vanskelig å se forskjell åå så lenge de ikke er i lek. Ciklider skrur jo av og på fargene sine så du må se på ryggfinnen. Hannene har lengre og spissere tupp. Og ja, 90L er altfor lite...

Takk, tenkte det samme ang fisk fra sør amerika :) Da skrur jeg ned et par timer på lyset.

@Teserere hurtigvoksende planter (eller reduser lysmengden, men vannmiljøet har godt av planter), filter med stor filterkapasitet, ingen fisk inn før nytt oppsett har gått minimum 4 uker med bra verdier. Deretter introduserer du litt og litt fisk. Gjør du det på den måten vil du ikke få synlige utslag på nitritt i det hele tatt. Du har 90 liters akvarium, da ville jeg kjøpt utvendig filter til i alle fall 150l, kanskje mer (jo større jo bedre). Til sammenligning brukte jeg filter for 500 l akvarium i mitt 250 liter, og filter for 250 liter i mine 120 liter. Jeg hadde aldri alger, og i rekekarene skiftet jeg så godt som aldri vann og i 250 literen skiftet jeg kanskje en gang i mnd. Jeg hadde perfekte vannverdier. Nå hadde jeg veldig lite fisk i forhold til størrelse på kar i tillegg til mye planter, og det bidrar selvsagt til at det blir et mer selvfungerende økosystem. Så vannbytter ukentlig er mer realistisk om du skal ha en del fisk :)

Sjekk akvaforum når du vurderer fisk, de har en strålende og meget enkel database der. Du har 90 liter og er nybegynner - da ville jeg kjøpt fisk der minimumskravene på plass 60 liter eller mindre. Du har da mye mer å gå på og da blir det veldig mye enklere å lykkes.

Jeg har holdt på med akvarium i flere år jeg :) Dette er et forsømt akvarium på jobben som jeg har forbarmet meg over :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...