Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør man når dommerne ikke "oppfører" seg?


Yodel
 Share

Recommended Posts

Nei, jeg har ikke lest i reglementet at det ikke går å bytte plassering. Men det er jo helt tullete (i mine øyne). Jeg har stilt mye katt, og der er slike ting IKKE lov, og i det minste i TICA som har et system som ligner litt mer på "konkurranseklasse + finale" så er det ringsekretæren (kalt head ring clerk) sin oppgave å passe på at slike tekninske feil ikke forekommer. Men mulig det er helt greit over hele hundeverden. Forstår jo at det er greit når samme hund konkurrerer i ulike klasser (som de gjerne gjør i UK og USA) for da har de jo ulike konkurrenter.

Har ikke opplevd eller sett det selv (ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg HÅPER at dersom man opplever noe slikt selv greier man å reagere der og da. Spørre hva i all verden vedkommende GJØR (det med halen) og informere fakta om dette. (Er sikkert ikke alle som vet dett

Arrangørklubben(e) er kontaktet og overbrakt min erfaring. Det takket så mye for beskjed, og på deres arrangementer gis vedkommende neppe noen ny invitasjon. Det skyldes heller ikke kun min erfaring

Jeg hadde sagt i fra til dommer og til NKK. Det er bare ikke lov å oppøre seg slik - klemme og vri rund testiklene liksom?! Jeg tror faktisk jeg hadde tent så i bånn at jeg ikke ville tatt i mot en p

Nei, ingenting i veien for at dommere kan bytte rekkefølgen på hundene i neste klasse de konkurrerer i. En hund kan oppføre seg (og oppfattes) veldig annerledes fra klasse til klasse, og dommeren skal dømme det den ser - der og da.

Susanne

Bare nysgjerrig nå altså og litt OT, men kan man stille samme hund i to klasser? Altså åpen og veteran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke lest i reglementet at det ikke går å bytte plassering. Men det er jo helt tullete (i mine øyne). Jeg har stilt mye katt, og der er slike ting IKKE lov, og i det minste i TICA som har et system som ligner litt mer på "konkurranseklasse + finale" så er det ringsekretæren (kalt head ring clerk) sin oppgave å passe på at slike tekninske feil ikke forekommer. Men mulig det er helt greit over hele hundeverden. Forstår jo at det er greit når samme hund konkurrerer i ulike klasser (som de gjerne gjør i UK og USA) for da har de jo ulike konkurrenter.

Har ikke opplevd eller sett det selv (ennå).

På en måte kan jeg forstå det, og kanskje det derfor holdes åpent om det. Feks hvis en hudn begynner halte, ikke vil vise seg, gjør utfall mot annen hund eller annen "uaksebtabel" atferd, men ikke nok til at det skal utvises feks.

Bare nysgjerrig nå altså og litt OT, men kan man stille samme hund i to klasser? Altså åpen og veteran?

I "gamle" dager kunne man det med veteran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke lest i reglementet at det ikke går å bytte plassering. Men det er jo helt tullete (i mine øyne). Jeg har stilt mye katt, og der er slike ting IKKE lov, og i det minste i TICA som har et system som ligner litt mer på "konkurranseklasse + finale" så er det ringsekretæren (kalt head ring clerk) sin oppgave å passe på at slike tekninske feil ikke forekommer. Men mulig det er helt greit over hele hundeverden. Forstår jo at det er greit når samme hund konkurrerer i ulike klasser (som de gjerne gjør i UK og USA) for da har de jo ulike konkurrenter.

Har ikke opplevd eller sett det selv (ennå).

Med tanke på hvor små ringer det er på enkelte utstillinger kan jeg jo skjønne at det går noen runder før enkelte hunder med dårlige bevegelser "faller igjennom". Ikke greit å være dommer da, og fint de kan være så ydmyke at de sier "Gjorde en feil, denne hunden er faktisk bedre enn nummer en i klassen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang så stile en CH hannhund seg feil ( han ble nr 2 i CH klassen, men stilte seg som nr 4 i BHK) så de to som ble nr 3 og 4 i CH klassen ble 2 og 3 BHK. Da burde dommeren følge litt bedre med, eller ringsekretæren for den saks skyld, det er jo den som skal passe på at alle står der de skal...

Appropo dommere som ikke kan "oppføre" seg, så hadde vi en på NKK Hamar, det var flere hunder som trakk seg, og det var en som begynte å blø inni munnen pga hardhendt håndtering når hun skulle sjekke tennene, dro flere hunder hardt i halen og slang bakbeina på endel hardt ned i bakken når hun skulle "stille" dem opp. Hun var også generelt ufin mot endel utstillere, sa sånne ting som nå var du heldig siden jeg ikke skal skrive på kritikken at hunden din har en klump på halen, denne hunden får very good pga at jeg ikke liker fargen på den flekken, jeg klarer ikke å se på den engang (helt lovlig pied flekk) Så jeg tror ikke det er så mange som kommer til å stille for hun mer nei :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropo dommere som ikke kan "oppføre" seg, så hadde vi en på NKK Hamar, det var flere hunder som trakk seg, og det var en som begynte å blø inni munnen pga hardhendt håndtering når hun skulle sjekke tennene, dro flere hunder hardt i halen og slang bakbeina på endel hardt ned i bakken når hun skulle "stille" dem opp. Hun var også generelt ufin mot endel utstillere, sa sånne ting som nå var du heldig siden jeg ikke skal skrive på kritikken at hunden din har en klump på halen, denne hunden får very good pga at jeg ikke liker fargen på den flekken, jeg klarer ikke å se på den engang (helt lovlig pied flekk) Så jeg tror ikke det er så mange som kommer til å stille for hun mer nei :lol:

:o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Vi hadde det faktisk ganske gøy når vi leste kritikker :lol: En hadde for små nesebor, en annen så ut som en jente, også var det 1 som fikk 0 fordi hun snudde seg av noe bråk i hallen. Det stod på kritikken: "Får 0 pga at hun bryr seg om støy i hallen" noe i den duren, bikkja var ikke redd heller, det var værre med de som trakk seg for hun og fortsatt fikk exelent.... Meget merksnodig dommer, som jo også er oppdretter av rasen. Også satte hun opp avkommet etter sin egen hund som beste hannhund, av 40 hannhunder liksom :lol: Uten å spekulerer for mye om akkurat det :whistle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv vært med på at dommer ombestemmer seg i btk/bhk. Nitro ble nr. 2 i sin klasse, men han ble plassert i bhk, ikke den som vant klassen til Nitro. De ble passe gretne da ja..

Og på rasespesialen i sverige vant ophelia unghundklassen. Når vi skulle stille oss opp, var det kun 2 av 3 juniorer som møtte, så ringsekretær sa til dommer at Ophelia var den som plasserte seg som nr.3 i junior. og den som ble nr. 2 i unghund, etter Ophelia, sa ringsekretær at vant unghundklassen. Jeg sa ikke noe for å være "høflig", og jeg ble ikke trukket ut blant de 4 beste, men det ble den som i teorien var plassert bak Ophelia! Jeg kjente jeg ble litt stresset og varm der og da, for jeg kunne jo ikke skrike ut at dette var feil, og at det faktisk var Ophelia som vant foran den som ble plukket ut! :P Men jeg beholdt roen, og dommeren stod og tittet fælt på Ophelia. Også sa hun: Jamen, jeg vil jo ha med denne hunden og! Puh, tenkte jeg. Vi gikk noen runder, og den som ble "feilaktig" plassert ble sendt ut, og Ophelia vant btk. Der var det bra at dommer var oppmerksom, for det var ikke ringsekretær! :lol:

Ellers hadde vi en dårlig episode med en dommer for litt siden. Ophelia har blitt behandlet veldig røft og hardt av en veterinær som skulle finne ut av noe i munnen hennes. Etter det har hun blitt veldig redd for at noen skal se i munnen hennes, og vi har trent MASSE! Endelig når hun har blitt trygg nok til at jeg kan stille henne uten problem, skjer dette. Dommeren sjekket først tennene foran, og på begge sider. Ophelia oppførte seg eksemplarisk og jeg var så glad. Men så tar dommeren og benner opp munnen på Ophelia som da hyler (tror hun ble redd, dårlige minner), og vrir seg unna. Dommeren sendte oss ut med blått og ba oss om å trene mer på bord.. Etter det datt vi langt tilbake i treningen, og det er så utrolig kjedelig! han fikk jo sett på tennene hennes lenge uten problem! Men der og da kan man jo ikke gjøre strort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers hadde vi en dårlig episode med en dommer for litt siden. Ophelia har blitt behandlet veldig røft og hardt av en veterinær som skulle finne ut av noe i munnen hennes. Etter det har hun blitt veldig redd for at noen skal se i munnen hennes, og vi har trent MASSE! Endelig når hun har blitt trygg nok til at jeg kan stille henne uten problem, skjer dette. Dommeren sjekket først tennene foran, og på begge sider. Ophelia oppførte seg eksemplarisk og jeg var så glad. Men så tar dommeren og benner opp munnen på Ophelia som da hyler (tror hun ble redd, dårlige minner), og vrir seg unna. Dommeren sendte oss ut med blått og ba oss om å trene mer på bord.. Etter det datt vi langt tilbake i treningen, og det er så utrolig kjedelig! han fikk jo sett på tennene hennes lenge uten problem! Men der og da kan man jo ikke gjøre strort.

Man får bare sjekket molarer ordentlig på to måter: stikke fingen inn på siden av kinnet til hunden (noe jeg personlig ikke hadde gjort på en fremmed hund) eller åpne kjeften på hunden.

At hunden har hatt en dårlig opplevelse hos veterinær er ikke en dommer sin feil. :) Du sier jo selv at du tror hun var mer redd/dårlige minner enn at dommeren var røff.

Litt på siden men:

Forøvrig syns jeg alt for mange dommere vegrer seg fra å sjekke om hunden har alle molarene, og bare ser i front og ikke det totale bittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: kom på en teknisk feil jeg kunne klaget på. Dersom min hund var klassevinner og 2.klassevinner ble satt foran min hund i beste tispe/hannhund klasse. Altså en opplagt feil.

Jeg er hyppig benyttet ringsekretær, og opplever dette av og til. Jeg sier fra til dommer at dette er ikke tilsvarende det du gjorde i stad, og de har alltid en forklaring - hunden beveger seg bedre/dårligere, rygglinjen holdt ikke lenger, en oppdaget noe en ikke så med en gang, osv.

I sommer så jeg en hund bli nummer fire i åpen klasse, og den endte opp med certet. Surt for klassevinneren som trodde de hadde en sjanse på cert (ingen junior eller unghund fikk CK, om jeg husker rett), og det ble en del commotion i ringen, men dommer sto på sitt. Nummer fire løp vesentlig bedre da, med en annen handler enn i klassen.

Jeg har også opplevd på egen hund på en spesial, at det skulle kåres beste unghund på slutten av dagen. Vår tispe vant unghund med HP, og skulle møte hannhunden som vant med CK. Alle forventet selvfølgelig at hannhunden skulle slå oss, men vi vant - og dommer beklaget at h*n åpenbart var blitt strengere i bedømmelsen i løpet av en lang utstillingsdag (over 80 påmeldt i rasen), og ga oss en CK der og da. Dessverre var vinnerklassen og BTK allerede avholdt, så vi vet jo ikke om vi mistet noe mer - men antagelig ikke, siden dommer forhåpentligvis var streng med flere enn oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man legger inn en skriftlig klage, er det greit å lese seg opp på regler. Og det er jo forskjell på handteringen av hundene slik Yodel prater om, og at man åpner munnen på en hund som har dårlig opplevelse med det. Man kan ikke klage på en dommer fordi en veterinær har vært ufin mot hunden sin.

Det beste er jo om man får slike hendelser på film, slik at man kan legge den ved en klage. Hadde kontakt med NKK for en del år siden ang en instruktør som ikke oppførte seg som den burde. Og fikk svar at de ville gjerne ha filmer slik at de kunne fjerne autorisasjonen til instruktører som ikke behandler hunder skikkelig. Og så får man håpe at det evt gjøres for dommere også. Uten skikkelige beviser har man jo bare ord mot ord, og i og med at NKK har laget det regelverket de har som nesten "forhelliger" dommere, så føler jeg at dommerens ord veier fort litt mer...

Edit: Bygget om litt setninger siden jeg hadde fått oppheng i "slike". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bare sjekket molarer ordentlig på to måter: stikke fingen inn på siden av kinnet til hunden (noe jeg personlig ikke hadde gjort på en fremmed hund) eller åpne kjeften på hunden.

At hunden har hatt en dårlig opplevelse hos veterinær er ikke en dommer sin feil. :) Du sier jo selv at du tror hun var mer redd/dårlige minner enn at dommeren var røff.

Ja det kan godt hende. Men jeg har stilt i 3 år nå, og aldri opplevd det før ;) Og det var flere rundt ringen som reagerte på hvordan han var mot hunden. Så var nok litt blanding mellom røffhet og redsel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Forøvrig syns jeg alt for mange dommere vegrer seg fra å sjekke om hunden har alle molarene, og bare ser i front og ikke det totale bittet.

Tror det kanskje kan komme litt av hvor dommeren kommer fra også. Vet om hunder som har blitt sendt ut med 0 fordi de har manglet tenner som er en diskvalifiserende feil, mens andre dommere sjekker bare at det er tenner der (det siste er veldig gjengs for dommere fra Storbritannia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dommere har vært ganske greie med oss slikt sett :) Men en dårlig opplevelse hadde vi da prikkedyret var valp. Det var vårt første valpeshow, vi gikk inn i ringen. Sprang og stilte opp. Dommeren såg på tenner, og jeg hadde trent MYE på tannvisning for å si det slik. Men hun begynte å studere, vrengte opp munnen (på en VALP) telte tenner, studerte og styrte på LENGE! Det er noe jeg ikke setter pris på, dommere som overdriver tannsjekk hos valper. Vi var eneste dalmatinervalp derav hun holdt igjen BIR valp fordi hjørnetennene ikke var kommet skikkelig opp :blink: Ja, nei! Han hadde jo begynt med tannfellinga og hjørnetennene var på vei opp, men var halvveis eller noe. Det er slike ting som gir mersmak på utstilling, en dommer som overdriver tannsjekk slik at det ikke blir positivt for valpen og samtidig holder igjen BIR valp når det er eneste valp og det er snakk om en "feil" som ikke akkurat er en feil. Men men, vi lar oss ikke skremme så lett :yes: Men jeg tenker, hadde jeg ikke vært skikkelig hundeinteressert så hadde jeg nok ikke fått mersmak på utstilling utifra det der, så da er det jo litt snakk om rekrutteringen og gjøre folk interessert.

Ellers så har vi stilt for en dame i voksen alder som kom frem, brått på og bare vrengte opp kjeften på hunden min for å se på tenner! Men nå er han såpass trygg at han logrer seg gjennom slikt! Men det betyr ikke at slik oppførsel av dommer er greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at en dommer på en utstilling her i Norge gjorde følgende:

Jeg satte Kamar på bordet, hvorpå dommeren først går rett på og inn i munnen hans. Ingen hilsing først, og veldig brå bevegelser.

Kamar bryr seg mindre. Det står noen pene tisper borti der ser han.

Dommeren går deretter over han, trykker og klemmer. Dommeren kommer til halen, og drar den hardt ut. (Man skal ALDRI dra ut en basenjihale!) Dette gjentar h*n 1-2-3 ganger.

Kamar bryr seg mindre. Ser den tispa på han mon tro?

Dommeren tar så balletak, og konstaterer at begge er der. Hvis jeg ser rett holder h*n fast og vrir rundt.

Kamar HYLER høyt og skingrende, lurer på hva pokker dommeren driver med før han prøver å se om den søte tispa fortsatt er der. Han håper sikkert at hun ikke hørte han skreik. Det ville jo vært flaut, sant? Dommeren slipper taket, ler og ber oss om å løpe en runde.

Kamar gjør det veldig godt resultatmessig. Jeg går ut illsint, og omtrent fråder. Slikt oppfører man seg ikke! Man kan ødelegge enhver hunds utstillingslyst ved mindre. Heldigvis er Kamar litt for opptatt av sine egne ting til å bry seg nevneverdig. (Søt er han :wub: )

Hva gjør man egentlig i en slik situasjon? Det er jo strengt forbudt å snakke negativt om dommere. Både utenfor ringen, på offentlige fora og div.

Sier man ifra til dommeren? Starter en diskusjon der og da (og kysser alle resultater farvel?)

Klager man inn dommeren til NKK? (Hvilken nytte har det om det er en utenlandsk dommer egentlig?) Kan man klage til FCI? Og gidder man egentlig det?

Tråden gjelder generelt, ikke bare for situasjonen jeg har beskrevet. Hva gjør man egentlig om dommeren oppfører seg uskikket?

Usj. Hadde akkurat samme opplevelse når Ataham var junior. Han var litt sky som ung,og uansett håndterer man ikke en jr mynde så hardt. Virket som han skulle demonstrere hvor skeptisk den var. Ataham skrek,rygget ut av ringen og ville ikke inn igjen. Fikk blå med trekk for "gemytt". Hadde vært bedre å nulle den og la den gå med en bra opplevelse da,jeg mener, en junior som tydelig er ubekvem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dommeren tatt balletak og vridd til på en av mine hunder, så hadde nok jeg blitt ganske så amper og gjort det samme tilbake. Man betaler ikke masse penger i påmelding, for at en pervers skrulling skal få bikkjen til å hate utstilling (er nok ikke alle bikkjer som er like tålmodig og damefixerte som TS sin ;)

Men det må jo være mulig å klage til NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal klage så ska det skje på stedet, til arrangør. Dette er det opplyst om i utstillingsreglene, som vi aksepterer når vi melder på.

Men jeg merker meg det er mange som sier de ville tatt det der og da med dommer, og det kunne nok jeg funnet på å skrive her også. Men jeg vet også at man fort kan bli ganske så perpleks når man står oppe i situasjonen. Hvordan man reagerer i en sånn situasjon vet man faktisk ikke før man har opplevd det :)

For min egen del så tror (tror, ikke vet) jeg at jeg har gjort meg en erfaring som gjør det lettere for meg å si fra om jeg skulle oppleve ufin dommer igjen senere. Det sier kanskje litt, for de som kjenner meg vet at jeg er ikke redd for å si fra om ting sånn generelt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer mange gode innlegg her, og det er også interessant å høre andres erfaringer, og hva andre ville ha gjort.

Som Line sier er det en ting å si hva man burde gjort kontra hva som faktisk skjer når man står midt i situasjonen. Jeg har ingen problemer med å "rettlede" dommere, eller si imot dem når de sier noe som er helt på jordet, men i denne sitiasjonen skjedde alt så fort og på en slik arrogant måte at jeg ikke fikk ut et eneste ord.

Skjer noe lignende igjen vil jeg nok muligens være flinkere til å si ifra til dommer (og ringsekretær), og eventuelt klage videre til arrangør / NKK.

Jeg har også erfaring med at en enslig klage til NKK neppe vil gjøre så mye, men mange bekker små o.s.v.

Jeg tror nok jeg allikevel nå i etterkant vil gjøre arrangøren oppmerksom på min erfaring, uten at det nødvendigvis blir en klage. Jeg ønsker jo ikke å stryke / gjøre om på resultater eller noe heller (hvilket i realiteten uansett er en umulighet har jeg erfart), men ønsker at dommeren kanskje skal få beskjed om at det har blitt snakket om , og at slik oppførsel ikke sees på med blide øyne. I beste fall kan det føre til at dommeren oppfører seg på en annen måte i framtiden og / eller at færre ønsker å benytte h*n ved senere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg allikevel nå i etterkant vil gjøre arrangøren oppmerksom på min erfaring, uten at det nødvendigvis blir en klage. Jeg ønsker jo ikke å stryke / gjøre om på resultater eller noe heller (hvilket i realiteten uansett er en umulighet har jeg erfart), men ønsker at dommeren kanskje skal få beskjed om at det har blitt snakket om , og at slik oppførsel ikke sees på med blide øyne. I beste fall kan det føre til at dommeren oppfører seg på en annen måte i framtiden og / eller at færre ønsker å benytte h*n ved senere anledninger.

Dette er nok det beste en kan gjøre i ettertid,tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei, jeg har ikke lest i reglementet at det ikke går å bytte plassering. Men det er jo helt tullete (i mine øyne). Jeg har stilt mye katt, og der er slike ting IKKE lov, og i det minste i TICA som har et system som ligner litt mer på "konkurranseklasse + finale" så er det ringsekretæren (kalt head ring clerk) sin oppgave å passe på at slike tekninske feil ikke forekommer. Men mulig det er helt greit over hele hundeverden. Forstår jo at det er greit når samme hund konkurrerer i ulike klasser (som de gjerne gjør i UK og USA) for da har de jo ulike konkurrenter.

Har ikke opplevd eller sett det selv (ennå).

Vel, det er lov på hundeutstilling og jeg synes det er helt supert. Den beste hunden skal vinne - og dommere skal ha anledning til å si at de gjorde en feilvurdering, alternativt - den ene viser seg crappy eller skaper seg og en annen er mye bedre i neste runde.

Å ikke tillate det blir litt som å si at siden det ene fotballlaget ledet ved pause så burde de vinne fordi de ledet da, og at de gjør seg bort i andre omgang burde ikke spille noen rolle, de var best først.

Synes det kommer mange gode innlegg her, og det er også interessant å høre andres erfaringer, og hva andre ville ha gjort.

Som Line sier er det en ting å si hva man burde gjort kontra hva som faktisk skjer når man står midt i situasjonen. Jeg har ingen problemer med å "rettlede" dommere, eller si imot dem når de sier noe som er helt på jordet, men i denne sitiasjonen skjedde alt så fort og på en slik arrogant måte at jeg ikke fikk ut et eneste ord.

Skjer noe lignende igjen vil jeg nok muligens være flinkere til å si ifra til dommer (og ringsekretær), og eventuelt klage videre til arrangør / NKK.

Jeg har også erfaring med at en enslig klage til NKK neppe vil gjøre så mye, men mange bekker små o.s.v.

Jeg tror nok jeg allikevel nå i etterkant vil gjøre arrangøren oppmerksom på min erfaring, uten at det nødvendigvis blir en klage. Jeg ønsker jo ikke å stryke / gjøre om på resultater eller noe heller (hvilket i realiteten uansett er en umulighet har jeg erfart), men ønsker at dommeren kanskje skal få beskjed om at det har blitt snakket om , og at slik oppførsel ikke sees på med blide øyne. I beste fall kan det føre til at dommeren oppfører seg på en annen måte i framtiden og / eller at færre ønsker å benytte h*n ved senere anledninger.

Man blir jo litt satt ut der og da, men jeg ville jo bare ragga bikkje med meg ut av ringen og høyt sagt "jeg finner meg ikke i at min hund behandles på den måten" og gått. Jeg blåser i om jeg har betalt for å stille - jeg hadde ikke giddet å klage heller, jeg hadde bare gått. Man kommer skjelden noen vei med klaging uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo litt satt ut der og da, men jeg ville jo bare ragga bikkje med meg ut av ringen og høyt sagt "jeg finner meg ikke i at min hund behandles på den måten" og gått. Jeg blåser i om jeg har betalt for å stille - jeg hadde ikke giddet å klage heller, jeg hadde bare gått. Man kommer skjelden noen vei med klaging uansett.

Jeg skjønner ikke det argumentet. Joda, det er sikkert vanskelig å vinne frem med en enkelt klage hvis man da ikke har videobevis eller hundre vitner, altså, men om det etterhvert begynner å hope seg opp mengder med klager på en konkret dommer så begynner det vel å demre for NKK, liksom?

Og så synes jeg også det er litt synd for arrangørene om ingen gidder å si fra - hadde de visst på forhånd at folk ikke likte dommer X så hadde de sluppet å bruke masse penger på å hente inn en dommer som ingen vil stille for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke det argumentet. Joda, det er sikkert vanskelig å vinne frem med en enkelt klage hvis man da ikke har videobevis eller hundre vitner, altså, men om det etterhvert begynner å hope seg opp mengder med klager på en konkret dommer så begynner det vel å demre for NKK, liksom?

Og så synes jeg også det er litt synd for arrangørene om ingen gidder å si fra - hadde de visst på forhånd at folk ikke likte dommer X så hadde de sluppet å bruke masse penger på å hente inn en dommer som ingen vil stille for.

Meget godt poeng!

Ingen kan gjette, og arrangør kan ikke være alle steder samtidig. De gangene vi arrangerer setter jeg stor pris på tilbakemeldinger på dommerne - begge veier! Hvem kan man hente inn på nytt på suksess-faktoren, og hvem ønsker vi ikke å assosiere oss med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...