Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper og eksteriør


Maria
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på, hva ser du/dere etter på deres rase når du/dere skal velge ut den av valpene i et kull som eksteriørt sett er mest lovende? Er det ting dere vekter tyngre enn andre? Hvorfor? Er det noe dere styrer unna tvert? Spesielt tenker jeg på hundens konstruksjon, men også rent estetisk.

Jeg er skikkelig n00b på valpeeksteriør og skulle generelt likt å bli flinkere til å skille godt og dårlig fra hverandre. Oppdrettere tar f.eks. ofte rett valp ift utseendet, og det må jo være en grunn til at de klarer å skille valpene. Så, hjelp meg soniser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ser jeg ofte på ATTITUDE!

så bevegelser.

Hvordan valpen står på bena sine, stiller den seg opp naturlig bra? Har den svake mellomhender? slike ting, Mopsen skal jo også være kortest mulig, så for meg er det en selvfølge at valpen som er kortest trekker oppmerksomheten min først mot seg.

Jeg er også opptatt av haler og hoder, men kropp og bevegelser kommer i første rekke. Jeg ønsker høyest mulig halefeste og ett godt kraftig hode, men om det er en valp med en FANTASTISK kropp men mindre bra hode og hale tar jeg den fremfor en med halefestet i nakken og ett fantastisk hode ;)

Brystkassen på mopsen kommer senere enn ved 8 uker som oftest, så akkurat det er ikke det jeg er mest opptatt av, da er jeg mer opptatt av at skuldrene er godt tilbaketrukket og pent anlagt.

Ting jeg styrer unna tvert er valper som understiller seg naturlig, og en "veik" valp.. En valp som mister halen bare noen blåser på den eller den blir bumpet unna er ikke noe for meg og "mitt bruk"

Jeg kan pirke på en valp i en halv evighet for å finne ting jeg liker og ting jeg liker mindre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuhaser, dårlige vinkler, dårlig rygglinje, fallende kryss, grovt stort hode, ja jeg kan holde på i det uendelige egentlig. Alt som ikke er bra er jo dårlig for å si det sånn. Jeg ser etter en valp med fine linjer, rett og god rygg, bra kryss, fint hode, bra haleføring, gode bevegelser, og noen jeg er veldig opptatt av er framparten, steg og størrelse. Jeg synes det er mange dårlige froter på rasen så godt tilbaketrukkne skuldre, godt bryst og rett og slett bra viklet med sterke mellomhender. Jeg vil ha en hund som kan bevege seg men jeg føler det kommer naturlig hvis hunden har er bra bygget.

Størrelsen er noe jeg også er veldig opptatt av men ofte kan enn ikke se på valpene hvor store de vil bli så der kommer linjer og hva eventuelt foreldrene tidligere har gitt. I kullet som hannhunden min kommer fra så var de veldig gjevne alle sammen utenom 1 som var grovere. Jeg styrte vekk i fra den grove og det er jeg glad for da den i dag er alt alt alt for grov i byggningen, stor tung, og har et hode som et rottis hannhund. Min hannhund er litt for grov etter min smak, han er godt innenfor standeren og MAX av det jeg vil ha. Han har en høyde jeg er veldig fornøyd med men den andre kullbroren som var veldig lik har blitt alt for høy. Den er litt spinklere enn min men har strukket seg veldig og blitt langt høyere enn standeren og det er noen jeg aldeles ikke ønsker for rasen utvikler seg til å bli større og tyngre synes jeg.

Når jeg nå skulle velge tispe så kom jeg til 3 helt utmerkede valper. 2 av de klarte jeg omtrent ikke skille på utseende mens den 3 var noen kraftigere bygget. De kommer fra en tispe som tidligere ikke har gitt store tisper men fremdelen så var nr 3 ikke akutelt for jeg vil ikke ha de store og kraftige. Jeg valgte til slutt ut i fra oppførselen til valpene den dagen jeg var der. Jeg tok den tøffeste og den som var mest frempå. Den jeg ikke valgte var mer forsiktig og rolig(men fremdelen en veldig sosial og tøff valp). Jeg skal ha en brukshund og jeg velger den tøffeste og hardeste valpen da.

De hadde et nydelig hode alle sammen, smalt med gode mørke øyner, gode ører og bra snute. De hadde en god nakke, rett nydelig rygg med et veldig bra kryss og hale. De var godt vinklet bak med sterke ben og god benstamme. God tilbaketrukkne skuldre, bra bryst og gode framben. Sterke mellomhender og fine poter. Jeg er veldig veldig kresen på fremparten og kunne gjerne ønske litt mer men av erfaring så kommer det litt mer med alder, trening og muskler og hun har allerede det litt ekstra fremme som jeg ønsket når jeg hentet henne. Hun var nok en smule bedre fremme en den kullsøsteren som jeg ikke valgte også. Hun beveget seg veldig bra og plasserte potene godt i bakken men det gjorde alle valpene. Hun stilte seg også veldig naturlig opp og det er en ting jeg ser på som et stort pluss for da slipper enn mye mye trening på at hunden skal stille seg korrekt.

Utstrålingen har mye å si for meg. Jeg har fått en valp som "eier" verden. Hun synes alt er kult, og det stråler en selvtillit og pågangsmot som jeg elsker.

Ja kort sagt så har alt noe å si for meg. Jeg vil ikke nøye meg med en valp som har noe som er dårlig bare fordi resten er bra. Den perfekte hund er enda ikke født men det er stor forskjell på dårlig eller som jeg sier: kunne ønske litt mer av det og det. Hvordan de blir som vokse vet ingen men det er i hvert fall viktig og finne en hund uten mangler og heller gjerne håpe at det du kunne ønske at valpen hadde litt mer av kommer med alderen. Jeg kan ta en nesten perfekt valp og håpe at det jeg ønsker vil komme etter hvert men det er faktisk bare småting som jeg da skal ønske mer av. Det må være veldig små ting og ikke ting som går på hvordan hunden er bygget opp for et dårlig kryss blir somregel ikke bra, en stort hode blir somregel ikke et bra hode.

MEN jeg hadde aldri tatt en perfekt valp hvis jeg ikke likte oppførsel og gemyttet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på vinkler, lengder, bevegelser. Totalinntrykket må være en balansert og harmonisk valp, ingen store negativer. Ikke noe som er ekstremt. Ikke for høy hale, men heller ikke for lav. Øra må stå mest mulig rett opp og relativt tett. Nesa må hverken være for snipete eller for kort, stoppen må være der, men ikke for kraftig. osv. Brystutvikling ser ikke jeg noe spesielt på heller. Det kommer mye seinere. Valper er valper, og de kan jo utvikle seg i "alle" retninger, men totalt sett så vil jeg se etter balanserte vinkler foran og bak, og bevegelser som to store kriterier. Hunden må gjerne ha akkurat den "rette" attituden. Men at den har det i valpegården trenger ikke bety at den beholder samme utstrålingen i utstillingsringen.

Nå har jeg jo vel vitende ikke valgt den beste utstillingshunden fra eget kull. Jeg valgte den som jeg mener passet meg best i personlighet og eksteriøre trekk i forhold til en mulig fremtidig avlshund. Beste utstillingsvalpen bor hos andre. Og så langt ser det ut som jeg tok rett da. Hun ser veldig bra ut så langt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lettere for oppdretter å velge rett valp, enn for en valpekjøper - fordi oppdretter ser valpene mye mer.

I tillegg har oppdretter lang erfaring i å se valpene utvikle seg og vite hvordan this and that i valpekassa kan bli som voksne - kombinert med at de gjerne kjenner tispelinjene sine og vet hva slags utgangspunkt gir hvilket sluttresultat.

Det handler ikke bare om hvem som er fotogene, men hvem som har IT-faktoren. Mange oppdrettere snakker om magefølelse, som om det handler om vilkårlig flaks - men jeg mener det handler om et godt og trenet øye kombinert med en valp som skiller seg ut.

Et eksempel er sist gang vi kjøpte valp fra en annen oppdretter. Da endte vi opp med å kjøpe TO tispevalper, fordi vi som skulle foreta valget var splittet i hvilken vi foretrakk.

Den ene var meget korrekt, sto godt på sine bein, sto med tålmodighet og samarbeidsvilje, hadde masse flotte detaljer, og egentlig ikke noe å utsette på.

Den andre var ikke like grov i beinstammen, var litt lengre, var hakket mer langbeint, og hadde en underlig tegning vi var litt usikker på.

Men mens vi satt i hagen og spiste kake, løpte valpene løs rundt oss. Den første var en greit sak, verken unormalt aktiv eller passiv. Noen kaniner hoppet rundt i en innhegning, og den andre valpen oppdaget disse, stilte seg opp for å se på dette rare, og sugde simpelthen til seg blikkene våre med hvordan hun viste seg fram. Hun var så stram og lekker, og slik ble hun med hjem også, selv om hun var rangert som dårligere enn den første valpen.

Den første valpen endte opp som norsk og svensk utstillingschampion (allergiske reaksjoner mot vaksine gjorde at vi ikke turte rabiesvaksinere henne, så flere titler ble ikke mulig), og hun var hele sin utstillingskarriere blant de ti mestvinnende bernertispene i landet. Men hun var aldri nummer en, fordi hun manglet sprut og show i ringen. Hun var pen, og tok 11 cert før hun ble champion ASAP etter fylte to år, og var en gjenganger i BTK. Men hun hadde ikke attituden til å feie all konkurranse av banen.

Den andre ble aldri champion, selv om hun fikk en fire-fem småcert. Men hun slo sin søster flere ganger, fordi hun hadde bedre bevegelser (en lengre kropp løper gjerne bedre, selv om vi ikke vil ha de for lange - et evig dilemma), og fordi hun elsket å være i ringen og virkelig viste seg fram. Eksteriørt holdt ikke hun til noe championat, men når hun slo sin vakre søster var det på IT-faktoren.

Hadde en fått kombinert de to...

Så er det også forskjell på rasene - noen raser er mye mer "ferdige" i valpekassa, og dermed er ikke sjansespillet like stort. En berner endrer seg drastisk, og er gjerne innom et par mindre flatterende faser før den er endelig ferdig også.

Som Synnøve sier, er det alltid en fordel med en valp som selv vet hvor beina skal stå. Det så jeg godt på kullet jeg hadde i fjor - det var stor forskjell på hvor mye pøting og tid vi trengte for å få tatt oppstillingsbilder av de to hannhundene, og de er også veldig forskjellige i dag. Den ene står og står og står - mens den andre må du "slåss" mer med, og stiller seg gjerne dårlig selv.

Jeg vet ikke om det er interessant hva jeg konkret ser etter på en berner sennenhundvalp, da det kan være helt andre ting du trenger for en portugisisk vannhund.

Et godt tips kan være å studere bilder av samme hund i ulike aldre, for å se endringer og hva som går igjen - og gjøre det på flest mulig hunder. Det beste er selvfølgelig å se de live, men bilder av hunder som nå er voksne er en raskere løsning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iblandt tror jeg at jeg faktisk velger den som står dårligst på bilder i valpekassen som favoritter, og det handler mest om attitude egentlig. Men samtidig har jeg den fordelen at jeg ser de valpene hele tiden når de er mine.

En ting er å velge på bilder, men det er mest magefølesen min som følges. Om min magefølese liker "galskap". Greit jeg får kanskje ikke noe barnestjerne/unghundstjerne av det. Men jeg får mye mer når det kommer til alt annet enn utstilling jeg skal drive med :)

Den står liksom ikke helt på egene ben når de må helst ha 4 hender på seg for å klare stå sånn ca stille for kamera :lol:

Det jeg ser etter er vinkler bak, at brystbene er forann skuldrene og at de har nakke. Vinkler kan fort være en mangelvare på AK, men det er også noe som kommer etterhvert. Jeg skal legge ut bilde av Arya som var veldig dårlig vinklet ved ungalder og nå som 5 mnd gammel.

Dette er Strider som jeg aldri fikk ett normalt bilde av som valp, men han har utviklet seg til å bli ganske så velkroppet og balansert (når han har 4 ben i bakken :lol: )

41104_10150261259540072_3874281_n.jpg

Strider i våres

530474_10151477763975072_613836066_n.jpg

Arya 4 uker sammenlignet med sin bror på 4 uker

526081_10151433339200072_133727128_n.jpg

551872_10151433339970072_1414322081_n.jpg

Arya 5,5 mnd (litt overstrekt, men fortsatt ikke så samarbeidsvillig :lol: )

10495_10152017122855072_606787340_n.jpg

Broren 5 mnd

487368_483559161673852_2000120723_n.jpg?w=490&h=328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så ofte jeg står i den posisjonen at jeg skal velge valp, men de to siste gangene det har skjedd, så har de oppstilte bildene vært litt avgjørende. Jeg forsøker å IKKE henge meg opp i uvesentlige detaljer som KUNNE vært bedre, men ser mer om valpen står stødig på sine ben når vi skal stille den opp til fotografering, og har en tiltalende helhet, er kompakt og har bra forbryst og skuldre.

Da jeg skulle velge valp nå sist, så hadde egentlig oppdretter valgt for meg (da det endelig ble klart at jeg skulle ha hannhund). Den ene valpen hadde de beste detaljene eksteriørt, den andre kunne liksom vært bedre all over. Jeg endte dog med han som kunne vært bedre all over - fordi han stod mye bedre på beina sine, han tiltalte meg mest både mht utseende og mentaliteten - og han har jo endt opp som langt bedre enn sin bror, både mentalt og eksteriørt :).

Når det kommer til andre egenskaper som arbeidsevne, så er det vel viktigere å velge valp fra riktig kull, enn å velge riktig valp i kullet... om det gir mening :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så velger jeg den valpen i kullet med de kvalitetene jeg ellers mangler på mine hunder/linjer. Vi streber jo alltid etter noe bedre, å vårt store minus har vært bakpart og kryss. Vi har hatt litt for runde kryss, og alt for dårlig vinkling i bakpart, dermed har vi satt fokus på disse tingene, da det resterende har vært på plass somregel. Vi har vært heldige med flotte hoder og flotte bryst, så i de neste generasjonene kommer fokuset til å ligge på å opprettholde den gode forparten å avle oss til bedre bakparter. Når jeg valgte valp i Betty sitt siste kull nå, så var det åpenbart naturlig å velge tispen, siden hun var eneste tispe, og desidert best i kullet var det aldri tvil, hun sto stabilt på beina, å hun hadde en rålekker bakpart i forhold til hva vi pleier. Nå gikk jo ikke alt etter planen der, fordi jeg forelsket meg i IQ, han har attitude, bevegelser, han er korrekt bygget med det meste på plass, en helt ok hund på alle områder, med unntak av halen, men det er en liten pris å betale mtp motorikken hos ham.

581398_10151220793800586_1745993632_n.jpg

Mamma Betty

Datter:

539180_10151204019290586_2061282605_n.jpg

Sønn: (Bildet er 2 mnd gammel, å han er betraktelig kraftigere i både kropp og lår)

229274_10151223373485586_1858203761_n.jpg

427913_10151919437201549_1088467614_n.jpg

Sønnen i bevegelser :)

Så - alt i alt prøver jeg å velge valp med de kvalitetene jeg vet er svake på våre linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mye på attitude og bevegelser, så er jeg svak for korte rygger med gode overganger fra hale til rygg og til nakke, lange nakker og gode bakvinkler, jeg vil også ha en høy haleansetning, jeg liker også gode fronter, men en wheaten skal ikke ha for mye bryst.

Det er sikkert flere ting jeg ser på, men dette er det jeg ser på ved første øyekast.. Også er det forskjellig på hva jeg ser på andre raser selvsagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig bare valgt valp en gang, jeg, til tross for at jeg har to hunder. Aiko valgte nemlig meg. :wub: Jeg hadde jo ikke peiling da jeg skulle ha meg shiba første gang, og fant det ganske fascinerende at jeg hadde så mye bedre øyne for ting da jeg skulle få Imouto.

Jeg vil at de skal være freske og gøyale, litt atale, meget aktive, og kunne stå godt på beina sine. Jeg vil ha den valpen som strener bort til den ukjente, digre hunden som er på besøk, klasker henne i ansiktet og spør om de ikke skal leke litt. :lol: Jeg liker tjukke, runde ører (for da blir de som oftest ikke så store når hunden er voksen), helst ganske rett hale (for de som er ganske rette som valpehaler blir som oftest ikke så kanelbollekrøllete da hunden er voksen), og tjukt, rundt hode, helst uten så altfor svart maske. Min erfaring er at shibavalper ofte er bedre vinkla enn de blir som voksne, og fordi de skal være moderate i hele sin framtoning, er jeg mer opptatt av holdning og helhet enn detaljene sånn i og for seg.

Egentlig var det denne jeg skulle ha:

DSC_0128.jpg

Men fordi hun fikk tannstillingsfeil etterhvert, blei det her knertis i stedet:

DSC_0115.jpg

Her har vi henne igjen, 1-2 uker eldre:

DSC_0226.jpg

Ingen av de andre valpene sto på bord som henne. :)

Her sier hun til Aiko at de to burde være kompiser:

DSC_0299.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på hva ved valpen som tiltaler meg. Vinkler foran og bak, skulderplassering, hvordan hodet har utviklet seg, øyne, halefeste, poter, harmonisering.

Hvilken valp var først på beina, hvilken valp var først ute med det ene og det andre osv. Hvordan er de i bevegelse..

Men det aller viktigste er attitude og magefølelse. Når jeg så Arya for første gang så MÅTTE jeg ha henne. De andre lå der enda som rullepølser, mens blågærningen min var begynt å prøve å klatre halveis over kompostgrinda :lol:

Jeg så hun beveget på seg og kjente hjertet mitt dunket litt ekstra i brystet. Fornuften fortalte meg at tricsøsteren hennes hadde flere kvaliteter som var bedre på mange måter, og at det ville være mer fornuftig med en tri- Men hjertet og magefølelsen sa at det var bare en valp i det kullet som var ment til å bo hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg hadde virkelig ikke peiling når jeg fikk første hunden. Hun er fra et kull på fire tisper, to røde og to b/t hvor oppdretter beholdt en av hver farge. Den andre sorte skulle til USA og den siste fikk jeg. Så jeg hadde ikke noe jeg skulle sagt, men mener jo selv at jeg sannsynligvis fikk den beste valpen i kullet. :P

I kullet jeg hadde nå i sommer fikk jeg en hann og ei tispe. Det var liksom bestemt fra de var født at HUN skulle bli her. Og jeg har hatt dager hvor jeg har revet meg i håret fordi hannen på mange måter var både tøffere mentalt og bedre eksteriørt. Han har hele tiden stått bedre på bena sine, han var hele tiden foran motorisk. Jeg tok sjansen på å beholde valpen med rundt 4 mm overbitt, fordi jeg SKULLE ha tispen. Bittet er nå på plass.

Og ehm, hun står fortsatt sjelden rolig på alle fire, men livet er jo ikke bare en utstillingsring. Hun kommer til å sjarmere mange dommere ved å elske dem med hele kroppen og alle tenna. :D Hun ser ut til å ha arvet halefestet til mor som "kunne vært bedre", men ellers er det ikke mye å pirke på syns jeg.

Edit: Måtte legge til bilde av valpen som bare stod og stod og stod. Frøkna fikk jeg aldri noen gode stå-bilder av, for hun ville heller kose og susse! Her 4 uker gammel, da sleit fortsatt frøkna med å sette bakbena godt innunder seg.

559322_10151982897400532_1584071603_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 8 valper i Oscar sitt kull, jeg ville ha en langhåret hanne og hadde da 3 å velge mellom. Jeg ante ikke hva jeg skulle se etter eksteriørmessig siden jeg aldri har hatt rasen før. Men siden utstilling aldri har interessert meg så tenkte jeg nok heller lite på akuratt det, bare valpen var frisk og sunn liksom. Så jeg spurte og gravde etter hvordan disse 3 var, og gjennom ukene som gikk så var det Oscar som tiltalte meg mest på væremåten oppdretter beskrev. Han var frempå og uredd og hun trodde han ville bli den beste til hva jeg hadde tenkt å bruke ham til da. Og jeg føler absolutt vi har truffet rett der :)

Med neste sankt bernhard vil jeg nok tenke mer på det eksteriøre nå som jeg har lært mer, og fått sansen for utstilling. Selv om væremåten også vil ha stor innvirkning på hvem jeg velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke jeg den som har hatt flest hunder, men har jo 3 nå, så har jo hatt litt å tenkte på når jeg skulle velge ut "min" valp.

Det jeg da har sett på er hvor kraftig snutepartiet er, det må heller ikke være for langt. Kraftig hals og benstamme, ikke for lang i ryggen, gode lår og vinkler. Jeg syntes nesten ett godt hode er viktigere enn noe annet, men kroppen er jo også viktig.

Når jeg valgte Ophelia var hun den nest minste i kullet, og hun kunne godt hatt litt mer benstamme og masse i kroppen da. Men hun hadde ett veldig godt hode, og de andre tispene var overtegnet. Så da sjanset vi på Ophelia, og hun har jo blitt akkurat slik jeg vil ha henne. Er det en ting jeg kan pirke på er det benstammen, men det er sjeldent vi får noe om på kritikken. Så så galt kan det jo ikke være ;)

Når vi valgte Nitro valgte vi han fordi han var kortest på bena, i ryggen og hadde det beste hodet/ørene. Han hadde en litt for buet hale, men alt det andre var så bra, så da så vi bort ifra halen. Vi valgte også han fremfor broren som også var veldig fin, men han var mye lettere i hånden, noe som kan tyde på at han ikke ville bli så kraftig og fin som voksen. Jeg har i ettertid sett brødrene hans, og vi har definitivt valgt riktig :) Også har halen til Nitro rettet seg ut, så den er heller ikke noe å pirke på lenger.

Ett bilde av Ophelia:

opheliamontasje.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært med på X antall fotoshoots av små valper, så ville jeg vel valgt en valp som sto godt på beina sine. Min erfaring er at de gjerne er godt balanserte som voksne også. At det er litt viljekamp og en tålmodighetsprøve å få de til å stå på beina sine, gjør ikke noe for min del, jeg liter litt livlig temperament jeg :P

Leah ble valgt ut fra bilder og oppdretters beskrivelse. Vi hadde rett nok andrevalget (av to :P ), men Leah var vår favoritt hele veien. Fordi hun bare ser sånn ut, har det glimtet i øyet, har den holdningen, har det uttrykket. Hun sto stødig på beina sine på bildene vi så, og på videoene så var hun ute og løp stadig vekk. Gjerne på utforskerferd alene, i naboens hage, uten å bry seg stort at hun var alene.. Hun er sånn fortsatt, kanskje hakket litt for selvstendig, men jeg liker det :ahappy:

For litt erfarne folk som veit hva de vil ha, så syns jeg vel at magefølelsen er et undervurdert redskap. Det er den som gjør at du finner den hunden, uten at du egentlig kan forklare hva det er med akkurat den hunden, men som gjør at den hunden er helt riktig allikevel. Både eksteriørt og mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått velge selv pga første valpen valgte oppdretter og andre valpen var det bare 1 å velge i. Men jeg har sett på mange valpebilder og oppstillingsbilder og ser hvem jeg syns er fine og ser bra ut.

Så lenge valpene står orntlig, ser jeg på bryst, rygglenge og om de har en fin overlinje og fine vinkler, ikke for mye vinkler.

Men gemyttet er første prio. Valpen må være selvsikker og uredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode innspill folkens :D Nå kan det tenkes at det blir forvert-hund på meg neste gang, så oppdretter velger jo en hund som er slik hun vil ha dem. Men jeg føler at å ha litt peiling på hva man bør se etter er greit uansett. Da jeg valgte Chess hadde jeg andrevalget. Oppdretter valgte en tispe, jeg valgte Chess fordi sistemann hadde bittfeil. Leja var eneste i kullet, så ja... :)

Kanskje papillonkjøp blir aktuelt, og da må jeg ha litt peil. Portis er lettere synes jeg, de er jo større. Men samtidig er det vanskeligere. Høhø.

Jeg er valpesyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bør de stå stødig? Ingen av de 4 ukene vi så på i går gjorde det, hihi

Fire ukers gamle valper kan jo ha så diger bollemage at den tar nedi gulvet, og de går ut i spagaten fordi de ikke klarer å holde sin egen vekt oppe...

Fra seks uker ville jeg virkelig begynt å vurdere slike ting - men en kan merke det tidligere også. Når vi sier stå stødig på beina handler det ikke om muskelkraften til å holde kroppsvekten oppe, men om de plasserer beina godt i sine respektive hjørner på egenhånd, eller om en må bruke mye tid og pøt på å sette beina dit de skal være - og om de holder posisjonen, eller foretrekker å stille seg selv naturlig opp mer understilt, fransk, kuhaset, osv.

Du vil trolig merke stor forskjell på bare en uke i forhold til hvor mye de er i stand til å ta seg fram og holde seg oppe - og dermed kan en lettere vurdere hvor de foretrekker å ha beina sine.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire ukers gamle valper kan jo ha så diger bollemage at den tar nedi gulvet, og de går ut i spagaten fordi de ikke klarer å holde sin egen vekt oppe...

Fra seks uker ville jeg virkelig begynt å vurdere slike ting - men en kan merke det tidligere også. Når vi sier stå stødig på beina handler det ikke om muskelkraften til å holde kroppsvekten oppe, men om de plasserer beina godt i sine respektive hjørner på egenhånd, eller om en må bruke mye tid og pøt på å sette beina dit de skal være - og om de holder posisjonen, eller foretrekker å stille seg selv naturlig opp mer understilt, fransk, kuhaset, osv.

Du vil trolig merke stor forskjell på bare en uke i forhold til hvor mye de er i stand til å ta seg fram og holde seg oppe - og dermed kan en lettere vurdere hvor de foretrekker å ha beina sine.

Takk for svar :)

Tidligere har jeg liksom bare "fått den", denne gangen vil oppdretter at jeg skal få være med litt (han tar selvsakt den endelige avgjørelsen) men det er morsomt å vite litt selv også.

For å si det sånn, den ene som var med inn var en reser på teppet, så fort den kom på parketten så var det rett ut med alle fire, skikkelig bambi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Tidligere har jeg liksom bare "fått den", denne gangen vil oppdretter at jeg skal få være med litt (han tar selvsakt den endelige avgjørelsen) men det er morsomt å vite litt selv også.

For å si det sånn, den ene som var med inn var en reser på teppet, så fort den kom på parketten så var det rett ut med alle fire, skikkelig bambi.

Da jeg hadde valper i fjor, var Foenix den som begynte å gå sist, og som slet mest med å komme seg opp på beina - hun crawlet rundt på bollefleskmagen sin i lang tid, mens gutta kom seg opp og spant rundt. Hun har i dag meget gode bevegelser - og god klarning mellom bakke og mage :D Det er heller ikke noe å si på om de valpene du så på beveger seg dårligere på glatte underlag.

Men - selv om hun slet med å stable beina innunder seg til å begynne med, var hun likevel den som var enklest å stille opp i samme alder (og vel på samtlige ukesbilder etter det, om jeg ikke husker feil) - om en holdt henne oppe i kroppen så en jo hvor hun ønsket å sette ned beina sine når de ikke var for tunge å stå på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...