Gå til innhold
Hundesonen.no

Kraftig berusede jegere drepte hund og satte fyr på ATV.


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spiller overhodet ikke noen rolle hvor idiotene kom fra,bare at de eksisterer er en skam for dyktige jegere og hundeeiere!

Veldig betryggende at det er fulle gærninger med våpen vandrende rundt i skogen Håper de mister våpenlisens, jaktløyve og rett på å ha hund!!

Den regelen har ikke jeg lest, kan du henvise til hvor det står? Hilsen en som synes tilhengerfestet er ypperlig anker for hunder, samt fint feste for langkjettingen (og andre enden i et tre el.l.).

Må man ikke ha en skytterprøve i tillegg til jegerprøve? Eller er det på storvilt kanskje?

Det er på storvilt (så lenge ikke reglene har endret seg de to siste årene).

Edit:

Mente ikke det jeg eller nødvendigvis, sikkert mange 14isser som tar mer ansvar enn mange voksne. Det er mer det at dette er noe man gjør en gang som 14 åring og står for evig tid. Bommer du med bilen får det konsekvenser, som jeger må man tydeligvis brenne ned leieren ink ATV og bikkja i grisefylla før det muligens og bare muligens får konskevenser.

Hadde det vært mer kontroller, så hadde flere uansvarlige blitt tatt. Og da kan man miste våpenløyve (?), og da kommer man ikke langt på jakt. Så om man skyter en annen person, hund el., så bør det være en selvfølge at det fås konsekvenser.

Men desverre, med så mye annet også, så slipper altfor mange unna det de har gjort, nettopp fordi det ikke finnes bevis. Med ved en konroll (hvor våpenkort, jaktkort og promille sjekkes), så kan man luke ut i hvertfall noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på storvilt (så lenge ikke reglene har endret seg de to siste årene).

Okei, man brude jo ha det på uansett vilt?

Jeg vurderte å gå opp til jeger og skytterprøven for 2 år siden om hunden ble ettersøksgodkjent, så leste litt, men ikke så veldig mye på reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, man brude jo ha det på uansett vilt?

Jeg vurderte å gå opp til jeger og skytterprøven for 2 år siden om hunden ble ettersøksgodkjent, så leste litt, men ikke så veldig mye på reglene.

Det burde vært et krav i det minste.

Jeg har tatt kurset, men det ble mye å lese til førerprøven og jakt samtidig, så da utgikk sistnevnte. Men skal ta det opp igjen om ikke så altfor lenge håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skyting og håndtrering av våpen obligatorisk under jegerprøven. Det sier jo seg selv at folk må lære seg å bruke våpen, uansett hva de skal skyte på. Så at noen ikke skyter under jegerprøven er rart!

På selve prøven? Eller på teorikurset man må ha før prøven? Ja, skyting og håndtering av våpen er obligatorisk på kurset, man har jo en dag på skytebane, så selvfølgelig må man lære seg å bruke våpen. Men det er ikke noe krav til at man f.eks må treffe så og så mye. Men jeg ser ikke på det som skjer før man går ut alene som jeger (altså, teori og prøve) som noe problem. For de fleste kan oppføre seg når de må. Det er når de kommer ut i skogen/på fjellet og ingen ser de, at problemer dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Min far og onkel er jegere. Det er alkohol med, men aldri, aldri når selve jakta pågår! Jeg synes det er mye fordommer her jeg :)Folk som drikker og skyter i berusa tilstand er ikke jegere etter min mening.

Haha. Standard.

Utheva, jeg er enig. Men uansett hva man kaller de så er de ute og jakter.

Det var alt jeg ville frem til, aldrig nevnt din onkel eller far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge artikkelen "De er tilhørende i Karasjok-området," og Karasjok kan vel neppe betraktes som sør? ;)

Nå var nå mitt innlegg myntet mer på at man ikke kan tilfalle et helt område noen få personers handlinger, og at det har lite med å gjøre at man er fra Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Min far og onkel er jegere. Det er alkohol med, men aldri, aldri når selve jakta pågår! Jeg synes det er mye fordommer her jeg :) Folk som drikker og skyter i berusa tilstand er ikke jegere etter min mening.

Fordommer er det ikke. Det er da ikke usant at mange jegere koser seg med alkohol når de er på jakttur? Og da mener jeg ikke MENS de står der med geværet og sikter på rypa, men på kveldene etter jakten, gjerne med noe god mat. DET er helt normalt. Og ofte er det rene gutteturer og da KAN det ta litt av. Det kommer helt an på hvem som er med. Alle er forskjellige, og noen utaggerer mer enn andre. Noen er MYE mer ansvarlig. Det finnes både og i jaktmiljøet. Heldigvis er det nok flere ansvarsfulle enn de som ikke er det, men de finnes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var nå mitt innlegg myntet mer på at man ikke kan tilfalle et helt område noen få personers handlinger, og at det har lite med å gjøre at man er fra Finnmark

Javel, det var jo ikke akkurat lett å tolke ut av at du skrev

Kunne det vært fordi det var søringer som var der å jaktet?? ;)

Når folka i dette tilfellet var lokale jegere fra Karasjok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå var nå mitt innlegg myntet mer på at man ikke kan tilfalle et helt område noen få personers handlinger, og at det har lite med å gjøre at man er fra Finnmark

Er da ingen hemmelighet at det er en litt annen kultur og holdninger i Finnmark enn bibelbeltet ( sør. )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du boende i Lofoten eller noe sånn julnil? Det er mulig at jeg, som har vært bosatt hakket nærmere Finnmarka, har litt andre impulser å basere mine holdninger på. Men det er da alt annet enn "nytt" at det er mye fyll og faenskap i Finnmark? Herregud, det veit de jo selv best.

Er det ingen som har sett Kill Buljo eller?

Dette klippet er jo "passende":

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er da ingen kultur i finnmark for å utføre det som skjedde i denne saken..

Det er en viss kultur som har leie konsekvenser hvor det å brenne ned leieren ATV og bikkja åpenbart er noen av de. ;)

Er det ingen som har sett Kill Buljo eller?

Seff.. :D HO ho men ei stund sia så takk for påminnelsen og klippet.. skrik som en gris.. :hairy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du boende i Lofoten eller noe sånn julnil? Det er mulig at jeg, som har vært bosatt hakket nærmere Finnmarka, har litt andre impulser å basere mine holdninger på. Men det er da alt annet enn "nytt" at det er mye fyll og faenskap i Finnmark? Herregud, det veit de jo selv best.

Selv om jeg bor i Nordland nå, så betyr det ikke at det er der jeg er fra ;)

Om dette er en konkurranse om hvem som er født og oppvokst nærmest Finnmark, så kan du jo avsløre hvor du holder til hen, så skal jeg fortelle hvem av oss som vinner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært utbredt. Det sier seg selv når det er mannens flukt fra kjerringspetakkelet og hverdagen. Hva tror du de gjør der de sitter i timesvis på post og på hyttene, spiller Ludo? Blir som firmaturer o.l. ett eneste fyllekalas.

Du er ikke jeger skjønner jeg. Hvor mange jegere finnes det i Norge? 300 000? Så du mener at svært mange av disse raver rundt i fylla på jakt altså?

Om du sammenligner firmaturer med jaktturer så må det være litt av noen firmaturer du er vant til.... jeg har jakta aktivt i nesten 20 år og alkohol er definitivt ikke en del av kulturen. Ei øl til middagen ja - men ingenting utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke jeger skjønner jeg. Hvor mange jegere finnes det i Norge? 300 000? Så du mener at svært mange av disse raver rundt i fylla på jakt altså?

Om du sammenligner firmaturer med jaktturer så må det være litt av noen firmaturer du er vant til.... jeg har jakta aktivt i nesten 20 år og alkohol er definitivt ikke en del av kulturen. Ei øl til middagen ja - men ingenting utover det.

Det er nok en relativt stor prosentandel som gjør det ja. Selv om de ikke er i din krets, eller ikke engang i din del av landet (for alt jeg vet) så finnes de, og det er nok mange flere en vi liker og tro.. Hvorfor er det så vanskelig og tro på egentlig? Idioter finnes i alle folkeslag og alle grupper, hvorfor skal de ikke finnes blant jegerne, mener du?

Vet ikke helt hva denne drikke kulturen kommer av, men her oppe i trøndelag og også nedover på møre og oppe i nord ( plasser jeg har mulighet til og vite noe om pga bekjente) så er det iallefall relativt utbredt og en (u)kultur. Det er liksom slik det skal være, og slik det alltid har vært. På høsten pakker man geveret og hembrentsdunken og drar til fjells...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jegere drikker seg dritings, brenner det som brennes kan og piner i hjel bikkja. Eller - nei - det var alle finnmarkinger som gjør det...

Det blir vel akkurat like dumt å generalisere jegere pga. denne (vanvittige) hendelsen, som å generalisere folk i et helt fylke :fear:

Det man derimot kan finne på å legge skylda på, er enkelte nordmenns drikke (u)kultur. Alkohol er litt fy-fy. Man skal ikke ta seg et glass vin eller en dram i hverdagen. Men i helga, eller når man er på tur DA skal det bøttes ned. Og man skal jo helst bli skikkelig dritings.

Man skal ikke så langt nedover i europa, før folk har et langt mer avslappet forhold til alkohol og den store helge/tur-fylla ikke er den samme som her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er interessert i å vite er hvor dere henter dette fra. Tabloidpressen? Det er greit å kunne komme med konkrete fakta og ikke bare slenge fra seg synsinger (for det er jo det dette er). Det er ganske grovt å beskylde jegerstanden for at dette er gjengs oppførsel.

Jeg sier ikke at det ikke forekommer - men at det er "stor prosentandel" og "svært utbredt" er hentet fra løse luften. Kom med fakta.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er interessert i å vite er hvor dere henter dette fra. Tabloidpressen? Det er greit å kunne komme med konkrete fakta og ikke bare slenge fra seg synsinger (for det er jo det dette er). Det er ganske grovt å beskylde jegerstanden for at dette er gjengs oppførsel.

Jeg sier ikke at det ikke forekommer - men at det er "stor prosentandel" og "svært utbredt" er hentet fra løse luften. Kom med fakta.

Av egen erfaring så er det alkohol på jaktprøver. Det har vært det på de prøvene jeg har vært på, og det er ikke en øl til maten, men gjerne en sixpack. Der har det stoppet da, foruten noen få, men de skal da ikke ut i terrenget dagen etter, evt tar kvelden tidlig.

Nå skytes det riktignok kun med startrevolver på jaktprøver for grp 7, men det blir jo litt den samme opplevelsen ellers.

Erfaringen har jeg også fra treningshelger.

Men at det er svært utbredt med dem som drikker seg snydens og utsetter folk og fe for en reell fare har jeg litt tyngre for å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...