Gå til innhold
Hundesonen.no

Kraftig berusede jegere drepte hund og satte fyr på ATV.


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Det er ikke lov å binde bikkja til kjøretøy, så helt åpenbart akkurat det der..Forøvrig irriterer det meg grenseløst at TV2-nyheter-dama måtte humre av denne nyheten. Fnis, fnis, liksom?? Bikkja er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spiller overhodet ikke noen rolle hvor idiotene kom fra,bare at de eksisterer er en skam for dyktige jegere og hundeeiere!

Veldig betryggende at det er fulle gærninger med våpen vandrende rundt i skogen Håper de mister våpenlisens, jaktløyve og rett på å ha hund!!

Den regelen har ikke jeg lest, kan du henvise til hvor det står? Hilsen en som synes tilhengerfestet er ypperlig anker for hunder, samt fint feste for langkjettingen (og andre enden i et tre el.l.).

Guest Kåre Lise

Det er ikke lov å binde bikkja til kjøretøy, så helt åpenbart akkurat det der..Forøvrig irriterer det meg grenseløst at TV2-nyheter-dama måtte humre av denne nyheten. Fnis, fnis, liksom?? Bikkja er død.

Hvor er det forbudt å binde bikkja til kjøretøy, ATV som i dette tilfellet? Mange som sliter da, inkludert mange hundekjørere. Det er faktisk ingen ( sist jeg så nyhetene ) som faktisk vet hva som skjedde, leieren inkludert ATV var utbrent og de forfylla jegerne ble tatt da de vente tilbake. Ja det kan kanskje virke opplagt hva som er skjedd men det er faktisk ikke gitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg ikke SÅ overrasket.. Jegere og alkhol.. Alkohol er jo en del av jakta omtrent, men ikke i dette omfanget da.. Ush!

Tja.. Min far og onkel er jegere. Det er alkohol med, men aldri, aldri når selve jakta pågår! Jeg synes det er mye fordommer her jeg :) Folk som drikker og skyter i berusa tilstand er ikke jegere etter min mening.

Du var der og vet hva som skjedde antar jeg?

Haha. Standard.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tja.. Min far og onkel er jegere. Det er alkohol med, men aldri, aldri når selve jakta pågår! Jeg synes det er mye fordommer her jeg :) Folk som drikker og skyter i berusa tilstand er ikke jegere etter min mening.

Haha. Standard.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt tragisk det som skjedde men jeg vil gjerne høre hvordan du underbygger den påstanden om at det er vanlig med fulle folk på jakt??

Jeg jakter ikke selv, men har vært med på en del turer, for turen sin del, jeg kjenner også mange som jakter i forskjellige jaktlag og alkohol er en stor del av 'jakta'. Jakta er selvfølgelig selve jaktinga, men 40% guttetur på hytta med masse alkohol. Helt sikkert ikke for alle, men for mange. For min del ble det slutt på 'jakta' da jeg hold på og bli skutt to ganger på en dag, den siste sto jeg og så rett inn i geverløpet med ca 30 cm klaring til ansiktet, i den høyden... Når man i tilegg regner med at vedkomende som holdt hagla sikkert hadde 1(minst)+ i promille så kaller jeg det flaks at han hadde nok impulskontroll til og faktisk ikke trekke av.

Ane: Uansett hva man kaller de så er de ute og jakter, og det er jo det som til sist er skummelt. Tragisk. Burde vært mye strengere(evt mer kontroller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å binde bikkja til kjøretøy, så helt åpenbart akkurat det der..Forøvrig irriterer det meg grenseløst at TV2-nyheter-dama måtte humre av denne nyheten. Fnis, fnis, liksom?? Bikkja er død.

Den regelen har ikke jeg lest, kan du henvise til hvor det står?

Hilsen en som synes tilhengerfestet er ypperlig anker for hunder, samt fint feste for langkjettingen (og andre enden i et tre el.l.).

ved å merke så motoren alltid av og bilen parkert da!

og som Snusken nevner så er det mange som trener hundespannet sitt foran ATV i barmarkssesongen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane: Uansett hva man kaller de så er de ute og jakter, og det er jo det som til sist er skummelt. Tragisk. Burde vært mye strengere(evt mer kontroller).

Hva mener du? Skal man ikke få ta seg en øl eller 10 bare fordi man er jeger? Når jeg sier de ikke drikker mens de jakter, hva er da problemet? Jeg snakker ikke om at de sitter i skauen og drikker. De jakter på onkels egent terreng, og sitter i huset hans og drikker og koser seg. Sammenligner du dette med det de på jaktlagene "dine" driver med?

Haha. Standard.

Du var der og vet hva som skjedde antar jeg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva mener du? Skal man ikke få ta seg en øl eller 10 bare fordi man er jeger? Når jeg sier de ikke drikker mens de jakter, hva er da problemet? Jeg snakker ikke om at de sitter i skauen og drikker. De jakter på onkels egent terreng, og sitter i huset hans og drikker og koser seg. Sammenligner du dette med det de på jaktlagene "dine" driver med?

For å ta den pene varianten, sitter du på hytta og drikker 10 øl til langt på natt er du like lite i stand til å jakte som du er til å kjøre bil dagen derpå.

http://www.promillekalkulator.no/

Du får bare putte inn talla dine selv i kalkulatoren, 10 halvlitere på en mann på 100kg tar over 16 timer å forbrenne til 0 promille. Pappa og onkel rekker såvidt bli edru til ny runde neste kveld. Topper du med noen "jägere" holder de promillen lett gående 24/7 selvom de bare holder drikkinga til kveldene på hytta.

Du var der og vet hva som skjedde antar jeg?

Nei, bare forholder meg til "siste nytt" som er at saken er under etterforskning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Skal man ikke få ta seg en øl eller 10 bare fordi man er jeger? Når jeg sier de ikke drikker mens de jakter, hva er da problemet? Jeg snakker ikke om at de sitter i skauen og drikker. De jakter på onkels egent terreng, og sitter i huset hans og drikker og koser seg. Sammenligner du dette med det de på jaktlagene "dine" driver med?

Du var der og vet hva som skjedde antar jeg?

Jeg sammenligner ikke med noe jeg. Jeg tolka det som at du mente at folk som driver slik ikke er jegere i dine øyne, noe jeg er helt enig i, men uansett hva man kaller det så er de der ute i fjellet/skauen og jakter.. Bare det jeg skulle frem til hverken mer eller mindre. Og siden spørsmålet kom opp; (på generell basis) er det greit og drikke ti øl før man kjører bil, så lenge man ikke drikker mens man kjører? Jeg synes ikke det er greit at de går ut med promille i det hele tatt jeg, de går tross alt med skytevåpen. Men tar de en pils eller to på kvelden så har de jo mest sannsynlig såvet av seg promillen før de drar ut igjen, så da er det jo selvfølgelig ikke et tema en gang.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta den pene varianten, sitter du på hytta og drikker 10 øl til langt på natt er du like lite i stand til å jakte som du er til å kjøre bil dagen derpå.

Nei, bare forholder meg til "siste nytt" som er at saken er under etterforskning.

Hva vet du om når de drar ut neste dag, eller hvor mye de drikker og til hvor langt på natt? :) Jeg bare nevnte at min far og onkel drev med jakt og alkohol(ikke samtidig!) uten at det var noe problemer av det(fordi det virka som om dere mente det nesten utelukkende er det). Det virker som om dere mener de også driver å jakter på fylla. Det er bare derfor jeg "diskuterer". Og nei, jeg er ikke sur, selv om det kanskje kan virke slik :P heheh.

Edit: Kopierer fra under: " Jeg nevnte bare "en eller ti øl" fordi det er forsatt ikke noe problem med det om man tar hensyn til det dagen etterpå, ved å vente til alt er ute, eller man gir seg tidlig på kvelden". Det er altså ikke hva dem drikker.

Jeg sammenligner ikke med noe jeg. Jeg tolka det som at du mente at folk som driver slik ikke er jegere i dine øyne, noe jeg er helt enig i, men uansett hva man kaller det så er de der ute i fjellet/skauen og jakter.. Bare det jeg skulle frem til hverken mer eller mindre. Og siden spørsmålet kom opp; (på generell basis) er det greit og drikke ti øl før man kjører bil, så lenge man ikke drikker mens man kjører? Jeg synes ikke det er greit at de går ut med promille i det hele tatt jeg, de går tross alt med skytevåpen. Men tar de en pils eller to på kvelden så har de jo mest sannsynlig såvet av seg promillen før de drar ut igjen, så da er det jo selvfølgelig ikke et tema en gang.

Hehhee. Jeg føler meg veldig misforstått tror jeg.. Eller jeg skjønner ikke hva du mente var galt med det jeg sa. Hva er skummelt? "Ane: Uansett hva man kaller de så er de ute og jakter, og det er jo det som til sist er skummelt. Tragisk. Burde vært mye strengere(evt mer kontroller)."

Jeg nevnte min far og onkel fordi det er jegere som kan drikke uten at det er noe negativt i forbindelse med jakta. De drar ikke ut å jakter med promille. De drikker ikke seg drita fulle, nettopp fordi de skal ut og jakte, og tar det veldig seriøst. Onkel jakter på eget terreng, og de er dermed veldig strenge på at alt skal gjøres ordentlig osv. Jeg nevnte bare "en eller ti øl" fordi det er forsatt ikke noe problem med det om man tar hensyn til det dagen etterpå, ved å vente til alt er ute, eller man gir seg tidlig på kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva vet du om når de drar ut neste dag, eller hvor mye de drikker og til hvor langt på natt? :) Jeg bare nevnte at min far og onkel drev med jakt og alkohol(ikke samtidig!) uten at det var noe problemer av det. Det virker som om dere mener de også driver å jakter på fylla. Det er bare derfor jeg "diskuterer". Og nei, jeg er ikke sur, selv om det kanskje kan virke slik :P heheh.

Det gir seg selv da døgnet også for jegere som alle andre bare har 24 timer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Min far og onkel er vel fyllasvin som driver å skyer med 2 i promille dem da. Slik som alle jegere gjør!

Ferdig da? Det er vel det du er ute etter?

Ta det rolig nå, jeg er ikke ute etter noe spesifikke fyllesvin. Jeg prøver bare poengtere at det langtifra er noen selvfølge at man er edru dagen derpå selvom man bare børster litt på kveldene. Det er en grunn til at man er anbefalt å ikke kjøre bil "dagen derpå" og det er av nøyaktig samme grunn. Kom ikke her og fortell meg at jegerne som har sine fyllekuler holder de til kveldene og venter på med å jakte til solnedgang neste dag for å ha blitt "kjørbare".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke jeg har noen grunn til å sitte her å forklare for deg at min far og onkel ikke er noen fyllasvin som jakter med promille når du tydeligvis har bestemt deg for at det gjør dem. Jeg skjønner heller ikke at det i det hele tatt ble noe å påpeke og diskutere. Selvsagt vil jeg forsvare dem for noe du mener de er.

Jeg skulle vist aldri nevnt at det finnes flinke seriøse jegere i det hele tatt. Men det mener jeg fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå skjedde ikke hverken hundedrapet, brenninga av ATV og leir og alle usikra våpnene som lå strødd rundt under selve jakta. Selv om de ikke jakta i det øyeblikket de var så sterkt beruset, så lå det like fult usikra våpen rundt og slang. Poenget er at å ha våpen så lett tilgjengelig i berusa tilstand er ikke forsvarlig selv om de i utgangspunktet ikke skal jakte i det øyeblikket. Disse jegerne hadde heller ikke vært rusfrie og opplagte (!) til å skulle gå rundt og skyte neste dag. Nå er dette et stykke unna folk, men her jeg bor skjer jakta rett bak boligblokkene omtrent. Nei, jeg stoler ikke på jegere av denne grunnen. Ja, jeg har vært med på jakt og jeg vet mange er flinke. Men jeg vet ikke hvem som ligger oppi skogen her.

Jeg har forresten sett nestenulykker som kunne gått veldig galt uten alkohol inni bildet også. Bare veldig uforsiktige ungdommer som ikke brydde seg om å sjekke løpet for snø før de fyrte av... Mest farlig forr skytern selv selvfølgelig, men det er mange som kunne trengt litt mer enn en lett avkryssningsprøve før de får gå ut med våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Min far og onkel er jegere. Det er alkohol med, men aldri, aldri når selve jakta pågår! Jeg synes det er mye fordommer her jeg :) Folk som drikker og skyter i berusa tilstand er ikke jegere etter min mening.

Det er også min erfaring, nå har jeg kun vært med på jaktprøver og da er det såklart alkohol til jegermiddagen. Dette gjelder også treningsprøver.

Men skal man ut dagen etter, så begrenser man seg!

Foreldrene mine har faktisk opplevd promille og våpenkontroll i typiske jaktområder. Og det syntes jeg er kjempeflott! Det syntes foreldrene mine også, det er jo en trygghet at politiet er ute og har slike kontroller. Men de kunne sikkert hatt flere kontroller, men det stopper jo ikke verstingene nødvendigvis.

Og under promillekontrollen så sjekker de faktisk alle ombord i bilen :)

EDIT:

Jeg har forresten sett nestenulykker som kunne gått veldig galt uten alkohol inni bildet også. Bare veldig uforsiktige ungdommer som ikke brydde seg om å sjekke løpet for snø før de fyrte av... Mest farlig forr skytern selv selvfølgelig, men det er mange som kunne trengt litt mer enn en lett avkryssningsprøve før de får gå ut med våpen

Er det virkelig så lett å få jegerprøven bestått? Sist jeg hørte var min søster og mor som tok jegerprøven for få år siden. De måtte bl.a. ha skytepraksis, samt sikkerhet med våpen.

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så lett å få jegerprøven bestått? Sist jeg hørte var min søster og mor som tok jegerprøven for få år siden. De måtte bl.a. ha skytepraksis, samt sikkerhet med våpen.

Det er kun på kurset. Og skytepraksis er bare skytepraksis. Ikke noe krav til at man må treffe så og så mye (dette gjelder småvilt da). Og prøven er en teoriprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun på kurset. Og skytepraksis er bare skytepraksis. Ikke noe krav til at man må treffe så og så mye (dette gjelder småvilt da). Og prøven er en teoriprøve.

Aha, da tok de sikkert et tilleggskurs i skyting, for de lærte masse om korrekt oppbevaring av våpen utenom jakta og til og fra. Deretter hvordan man skal bære våpen på jakt. Samt hadde de noen oppgaver der de måtte treffe osv. Men da syntes jeg faktisk et sånt kurs burde vært obligatorisk, eller man burde i det minste se på muligheten for at jegerprøven faktisk utdanner jegere som kan hanskes ute med våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Velkommen til Jegerprøven!

Den norske jegerprøveutdanninga er bygd opp av teori og praksis med en avsluttende skriftlig eksamen. Eksamen kan avlegges fra det kalenderåret du fyller 14 år. Kurset består av 30 undervisningstimer fordelt på ni samlinger. Jegerprøven avsluttes med en skriftlig eksamen der du må svare riktig på 40 av totalt 50 spørsmål i løpet av 50 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da tok de sikkert et tilleggskurs i skyting, for de lærte masse om korrekt oppbevaring av våpen utenom jakta og til og fra. Deretter hvordan man skal bære våpen på jakt. Samt hadde de noen oppgaver der de måtte treffe osv. Men da syntes jeg faktisk et sånt kurs burde vært obligatorisk, eller man burde i det minste se på muligheten for at jegerprøven faktisk utdanner jegere som kan hanskes ute med våpen.

Ja, på kurset lærer man alt det, og kurset er obligatorisk. Men et kurs sier jo ingenting, for ingen vet hvor mye man følger med, selvom man må være med på all(?) teorien for å få kurset bestått. Og for å gå å ta teoriprøven, må man ha kursbevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, på kurset lærer man alt det, og kurset er obligatorisk. Men et kurs sier jo ingenting, for ingen vet hvor mye man følger med, selvom man må være med på all(?) teorien for å få kurset bestått. Og for å gå å ta teoriprøven, må man ha kursbevis.

Og dette kan du gjøre når du er 14 år mens de andre barna leker i speideren eller spiller fotball for så å senere praktisere i fylla etterhvert som moralen forfaller. Fantastisk..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på kurset lærer man alt det, og kurset er obligatorisk. Men et kurs sier jo ingenting, for ingen vet hvor mye man følger med, selvom man må være med på all(?) teorien for å få kurset bestått. Og for å gå å ta teoriprøven, må man ha kursbevis.

Det er sant, da er det der svakheten ligger og som Snusken sier, at man kan gjøre det ifra man er 14år er jo veldig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette kan du gjøre når du er 14 år mens de andre barna leker i speideren eller spiller fotball for så å senere praktisere i fylla etterhvert som moralen forfaller. Fantastisk..

Jeg ser ikke noe problem med at en 14åring får lov til dette. Jeg har selv brødre som har vært med på jakt i ung alder, og de oppfører seg når de er på jakt. Selvom noen blander jakt og alkohol på en dårlig måte, betyr ikke at man skal dra alle under en kam. Uansett hva prøven innebærer så er det vanskelig å si hvordan folk oppfører seg på jakt. Ganske mange som kjører som guder på oppkjøringen, og med en gang de får lappen i hånda så er veitrafikkens lover "glemt". Det må gjøres som med i trafikken, ha kontroller, og ikke straffe de som faktisk oppfører seg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg ser ikke noe problem med at en 14åring får lov til dette.

Mente ikke det jeg eller nødvendigvis, sikkert mange 14isser som tar mer ansvar enn mange voksne. Det er mer det at dette er noe man gjør en gang som 14 åring og står for evig tid. Bommer du med bilen får det konsekvenser, som jeger må man tydeligvis brenne ned leieren ink ATV og bikkja i grisefylla før det muligens og bare muligens får konskevenser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...