Gå til innhold
Hundesonen.no

Kraftig berusede jegere drepte hund og satte fyr på ATV.


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Men som du sier; etter at prøven er ferdig så tar man seg noe alkohol og skal ikke ut i terrenget dagen etter. Hva er i så fall galt med akkurat det?

Det jeg snakker om her er at folk mener at jegere drikker seg snydens og deretter går på jakt i fylla. Det er noe heeelt annet.

Jeg har også god erfaring med prøver - sporprøver og NM bl.a Alkohol forekommer ikke på sporprøvene og under NM er det en enhet alkohol til middagen etter at prøven er ferdig.

Jeg har vært på jaktlag i åresvis både på hjort- elg- og bjørnejakt og kjenner meg overhodet ikke igjen i det at jegerstanden er så ille som det framstilles av enkelte her inne.

Råtne egg finnes det overalt - også blant jegerstanden. Men at det er dette som er det vanlige er å dra det veeeeldig langt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spiller overhodet ikke noen rolle hvor idiotene kom fra,bare at de eksisterer er en skam for dyktige jegere og hundeeiere!

Veldig betryggende at det er fulle gærninger med våpen vandrende rundt i skogen Håper de mister våpenlisens, jaktløyve og rett på å ha hund!!

Den regelen har ikke jeg lest, kan du henvise til hvor det står? Hilsen en som synes tilhengerfestet er ypperlig anker for hunder, samt fint feste for langkjettingen (og andre enden i et tre el.l.).

Men som du sier; etter at prøven er ferdig så tar man seg noe alkohol og skal ikke ut i terrenget dagen etter. Hva er i så fall galt med akkurat det?

Jeg skulle ut i terrenget og mange andre skulle det. Men jeg sier bare at de som drakk seg snydens skal da som regel ikke ut i terrenget. Har ikke vært vakt akkurat, så vet ikke hvor mange kanskje ikke er kjørbare dagen etter og visst skal ut i terrenget, men det tilhører fåtallet.

Jeg gir bare fakta på at det finnes alkohol i forbindelse med jakt, og er i mitt miljø svært vanlig. Og ja vi snakker ca en sixpack. Du ønsket vel egentlig fakta på at det var vanlig med mer enn en enhet alkohol, og da svarer jeg at ja det er det. Men som sagt, det er ikke snydens det er snakk om.

Det eneste jeg sier at ja det er vanlig, og dette er på ganske offentlige samlinger. Men jeg tror ikke folk er så mye verre når de er på "vanlig" jakt.

EDIT:

Vet ikke hva du leser av innlegget mitt, men det virker på meg som om du misforstår helt. Og jeg gidder ikke å diskutere forskjellige ting.

Jeg er helt enig med deg at bare fordi det finnes noen råtne epler der ute, så betyr ikke det at flesteparten av jegere er slik. Men jeg mener også at i fuglehundmiljøet (grp 7) så er det vanlig å få i seg litt drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jegere drikker seg dritings, brenner det som brennes kan og piner i hjel bikkja. Eller - nei - det var alle finnmarkinger som gjør det...

Nope, å sette en pil fra "fulle jegere brenner og dreper" =====> "det er slettes ikke uvanlig at jegere / i finnmark drikker" blir feil. Det er å generalisere, fra en spesifikk hendelse ut til to store grupper.

Men å sette pil fra et faktum at "det er slettes ikke uvanlig at jegere / folk i finnmark drikker" ====> "fulle jegere brenner og dreper" blir korrekt, da det er å forvente at i løpet av et gitt tidsintervall med uansvarlig drikking hvor våpen og farlige objekter er involvert - så vil en til slutt få en stor hendelse. Det er jo bare godt at de ikke klarte å ta livet av hverandre (men det har jo jegere fått til før det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, å sette en pil fra "fulle jegere brenner og dreper" =====> "det er slettes ikke uvanlig at jegere / i finnmark drikker" blir feil. Det er å generalisere, fra en spesifikk hendelse ut til to store grupper.

Men å sette pil fra et faktum at "det er slettes ikke uvanlig at jegere / folk i finnmark drikker" ====> "fulle jegere brenner og dreper" blir korrekt, da det er å forvente at i løpet av et gitt tidsintervall med uansvarlig drikking hvor våpen og farlige objekter er involvert - så vil en til slutt få en stor hendelse. Det er jo bare godt at de ikke klarte å ta livet av hverandre (men det har jo jegere fått til før det).

Og hvor mange ikke-jeger og ikke-finnmarkinger har gjort teite og farlige ting i fylla i løpet av samme gitte tidsintervall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, herrejesus, er det NM i såre tær, eller?

Alle skjønner at ikke alle jegere drikker seg drita, setter fyr på teltet sitt og kjører ATV med bikkja hengende etter, men at det skjer at jegere skyter på ting de ikke helt veit hva er, er det vel ingen tvil om? Og ikke gidd å spør "hvor har du det fra?", dere som jakter er ikke de eneste som kjenner til jegere, eller prater med jegere? Det er jevnlig avisoppslag om teite ting jegere gjør, der de skyter hverandre (far skyter sønn, f.eks - og nei, det var det vel neppe noe alkohol med i bildet, det var ikke det som var poenget heller. Svensk jaktulykke, der en 21åring døde, jaktulykke i Meråker, skadeskutt fordi han kom mellom kompisen og fuglen + en liten notis om en som ble skadeskutt tidligere den uka, mann omkom i jaktulykke i Østfold, mann omkom i jaktulykke i Midtre Gauldal + en liten notis om en som skadeskøyt seg selv da han datt på revejakta - dette var et kjapt googlesøk).

Som nevnt, her var det ikke snakk om alkohol i disse sakene, men ikke gidd å få i fistel fordi at noen av oss som ikke jakter, syns det er betenkelig at det er så lite fokus på sikkerhet når folk håndterer våpen. Det er det samme når f.eks jeg sier i en tråd om hvorvidt jeg slipper hundene i jakta eller ikke, at jeg har på mine digre refleksvester i området jeg veit det er jakt i, for sikkerhets skyld, da er det ikke måte på hvor seriøse alle jegere er og ingen skyter på noe de ikke veit hva er osv - vel, sånn er det kanskje i deres jaktlag, men det er åpenbart ikke det ALLTID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er interessert i å vite er hvor dere henter dette fra. Tabloidpressen? Det er greit å kunne komme med konkrete fakta og ikke bare slenge fra seg synsinger (for det er jo det dette er). Det er ganske grovt å beskylde jegerstanden for at dette er gjengs oppførsel.

Jeg sier ikke at det ikke forekommer - men at det er "stor prosentandel" og "svært utbredt" er hentet fra løse luften. Kom med fakta.

Jeg har det utelukkende fra egen erfaring. Enten det er ting jeg har observert, fått fortalt (av de som var tilstede), man hører det på jobb... Altså det er skrevet sanger om temaet liksom og selv om de muligens overdriver litt så er som regel inspirasjonen hentet en plass.... Det er en greie, som henger igjen noen steder antagelig fra gammelt av. Mulig du er fra en litt mer oppegående omgangskrets enn meg, men her oppe er det iallefall rimelig normalt og akseptert også av folk som iallefall jeg ser på som rimelig oppegående (om ikke akkurat i den avgjørelsen da).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Makan til benektelser.. På kammeret.no bortforklares det i øst og vest som en ren ulykke og konspirasjon, siste nå er at ATV'en har startet seg selv. Sperr dem inne hele gjengen.

Og som det ikke er nok det de har stelt i stand:

Jaktlag anmeldt for trusler

De må nok lenger ut på vidda for å komme unna med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med jaktlykke

I min omgangskrets så blander man ikke alkohol og jakt

Hender at noen går på fylla, men da jakter de ikke dagen derpå

Så hvor vanlig det er med drita/full jegere vet jeg ikke. Derimot håndtering av våpen er noe annet (som bla 2ne linker til, det skjer uhell hvert år).

Jaktprøver og jakt er to ulike ting for meg. Folk kan gjerne være drita når de fører hund i fjellet, men ikke når man jakter/går med våpen. Jegermiddager på jaktprøver pleier å være ganske festlige og jeg er like overrasket over at folk som legger seg kl 05 klarer å være på oppropet kl 08 og være en helg dag i fjellet. Det hadde ikke jeg orket ...men meg om det.

Det er to steder alkohol ikke hører hjemme og det er sammen med våpen og bil.

Liker ikke den holdningen det er noen steder på landet at de kjører hjem etter en fest, drita fulla. Og enda verre at det er "akseptert"

Det er skremmende.

Jeg vet om flere jaktlag som har med masse alkohol på jaktturen, men kommer hjem med nesten like mye.

At gutta tar noen øl (2-4) under middagen anser jeg som ok. Men det er et stykke derfra til å bøtte nedpå.

Jeg fatter ikke at folk ikke er mer forsiktige med våpen, disse man leser om hvert år som skyter hverandre, blir skutt av bikkja etc

Man går da ikke med ladd våpen og sikringen av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med jaktlykke

I min omgangskrets så blander man ikke alkohol og jakt

Hender at noen går på fylla, men da jakter de ikke dagen derpå

Så hvor vanlig det er med drita/full jegere vet jeg ikke. Derimot håndtering av våpen er noe annet (som bla 2ne linker til, det skjer uhell hvert år).

Jaktprøver og jakt er to ulike ting for meg. Folk kan gjerne være drita når de fører hund i fjellet, men ikke når man jakter/går med våpen. Jegermiddager på jaktprøver pleier å være ganske festlige og jeg er like overrasket over at folk som legger seg kl 05 klarer å være på oppropet kl 08 og være en helg dag i fjellet. Det hadde ikke jeg orket ...men meg om det.

Det er to steder alkohol ikke hører hjemme og det er sammen med våpen og bil.

Liker ikke den holdningen det er noen steder på landet at de kjører hjem etter en fest, drita fulla. Og enda verre at det er "akseptert"

Det er skremmende.

Jeg vet om flere jaktlag som har med masse alkohol på jaktturen, men kommer hjem med nesten like mye.

At gutta tar noen øl (2-4) under middagen anser jeg som ok. Men det er et stykke derfra til å bøtte nedpå.

Jeg fatter ikke at folk ikke er mer forsiktige med våpen, disse man leser om hvert år som skyter hverandre, blir skutt av bikkja etc

Man går da ikke med ladd våpen og sikringen av.

Enig i hva da? At det er dumt og kombinere jakt og alkohol? Ja, jeg også. Det er fortsatt bare dumt og tro at det er noen få utskudd som kombinerer jakt og fyll. At deres omgangskretser jakter under ordnede forhold er jo kjempebra, men det hjelper vell ingen og hysje på 'problemet'? Jeg sier heller ikke at jeg tror at 50% av norges jegre går dritings på jakt, men jeg tror nok at det er mye mer enn hva som kommer frem i lyset ettersom det i en del landsdeler er 'akseptert'.

La oss si at det gjelder 15 % da eller 10% for den del, da er det fortsatt ganske mange uegna folk i fjellet/skauen og skaper potensielt skumle situasjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Elgjakta starta her i dag. Mine hunder og hester får nå ikke skogstur på en uke. Det er fordi jeg veit at de som jakter i skogen her er triggerhappy og skytekåte første uka i jakta og jeg trenger ikke utsette hverken meg selv eller dyra mine for det. Har ikke noe med alkohol eller fylke å gjøre, mer basert på tidligere erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Det må være forskjell på jegermentaliteten rundt omkring i landet når så mange har slike erfaringer med jegere ... Her i de områdene hvor jeg kjenner folk som jakter, og hvor jeg selv er med på jakten hvert år, er ikke det noen greie i det hele tatt. Folk blander bare ikke alkohol og jakt, og jeg er ikke litt redd engang for å få hester eller hunder eller meg selv skutt (jeg unngår skogen i elgjakten når jeg ikke er med selv, men det er for å ikke ødelegge jakten for noen). Det er også få skadeskytinger. Men, det er ikke ukesjakter her, kun dagsjakter, og de fleste som er med er selv grunneiere eller bor i området. Jeg trodde helt ærlig den klisjèen med fulle uansvarlige jegere var en historie fra gamle dager, at det ikke var sånn nå lenger. Men med så mange erfaringer som dere sitter på skjønner jeg jo at det ikke nødvendigvis er det ... Uhell med våpen trenger ikke ha så veldig mye med at folk er dumme og uansvarlige forresten - mener jeg iallefall. Noen ganger misforstår man hverandre, som i saken med faren som skjøt sønnen sin, og selv om det er uakseptabelt er det faktisk menneskelig å gjøre feil på alle arenaer. Med alkohol eller svært slurvete håndtering av våpen snakker vi dumme&uansvarlige, men ikke ALLTID. Ikke alle bilulykker handler om dumme og uansvarlige førere heller. Uhell skjer.

Og til topic: Den historien er helt forferdelig, og disse jegerne bør aldri få ha hverken jaktløyve, våpenløyve eller rett til å holde dyr igjen. Ever.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant påstand når folk blander alkohol med alt mulig annet tenkelig og utenkelig.. :-)

Jeg pleier å blande min alkohol med brus eller juice, jeg :ahappy:

(Ja, jeg måtte bare :lol: )

:lol: *fnis* Okey, dårlig formulert. Men, i "mitt" miljø er ikke alkohol og jakt to goder som går sammen iallefall :P Det er en rimelig unaturlig tanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Elgjakta starta her i dag. Mine hunder og hester får nå ikke skogstur på en uke. Det er fordi jeg veit at de som jakter i skogen her er triggerhappy og skytekåte første uka i jakta og jeg trenger ikke utsette hverken meg selv eller dyra mine for det. Har ikke noe med alkohol eller fylke å gjøre, mer basert på tidligere erfaringer.

Akkurat det samme her Gråtass,jeg gir dem ei uke på å roe seg ned :D . Uansett... :angel:

Sånn er det for oss som har vokst opp på landet...

Selv har jeg opplevd at min farfars skurtresker ble skutt som elg engang på 70-tallet - og ja, det var helt sikkert i første uka og JO alkohol var involvert. (det må det gjerne være om du tror en skurtresker er en elg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og flere av oss som har vokst opp på landet har opplevd 2 ganger å bli siktet på av 2 forsjellige jegere på morgentur med bikkjene.. Da PÅ ganske bred tursti som de hadde satt opp post og kaster seg rundt og sikter. Har flere ganger blitt utskjelt for å være i skogen under jakten, selv på tursti.

Det rare er at jeg har aldri opplevd det med fugl eller småvilt jegere, det er ett eller annet spesielt med elgjegere tror jeg. Skogfulgl, småvilt og fuglefolk til fjells pleier hilse, spørre om man har jaget opp noe vilt, hvor osv. Og ønsker god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg pleier å gå tur så har dem satt opp varselskilt nesten hver 10'ende meter :lol: Jeg driter i det, bare kler på meg en selvlysende rosa vest og refleksvest på alle bikkjene. Skyter dem så tror jeg at jeg klikker i vinkel (såfremt dem ikke treffer så godt så jeg ikke klarer/kan klikke :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...