Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Lillestrøm 24-25. november


Benedicte
 Share

Recommended Posts

  • Svar 553
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dere bør elske meg litt nå, fordi jeg irriterte meg slik over at ringoppsettningen forsvant i hallkartet har jeg nå oppdatert siden sikkert 100 ganger for å greie trykke printscreen akkurat tidsnok ti

Og så blir det maasse huskyer på utsiden av bygget

Nå satser jeg på murermannen klarer å skjønne hva han skal

Posted Images

Jeg melder ikke på Leja selv om jeg hadde planer om det.. Fått høre rykter om litt trynefaktor og det er jeg ikke interessert i altså. Gidder ikke melde på for øver 400 for ikke å ha en sjanse.

Men jeg skal se på. Kommer i alle fall den dagen portis og pap går. Mulig jeg tar med Leja for treningens del. Hun hadde hatt godt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder ikke på Leja selv om jeg hadde planer om det.. Fått høre rykter om litt trynefaktor og det er jeg ikke interessert i altså. Gidder ikke melde på for øver 400 for ikke å ha en sjanse.

Men jeg skal se på. Kommer i alle fall den dagen portis og pap går. Mulig jeg tar med Leja for treningens del. Hun hadde hatt godt av det!

jeg tar aldri med en hund som ikke skal stilles mtp smitte osv. florer jo kennelhoste på slike steder.

og trynefaktor må man bare drite i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens noen av oss tar den sjansen fordi behovet for å trene på slike settinger overgår frykten for kennelhoste. ;)

Jepp, der er jeg. Har, bank i bordet, aldri hatt kennelhoste her i heimen. Det er klart at man utsetter bikkja for en viss risiko, men om jeg aldri skulle tatt med Leja noe sted dersom hun ikke skulle stilles er det jo bare tap på alle områder. Da fikk hun aldri trent på settingen og ei heller ville hun blitt trygg nok til å faktisk trives den dagen hun selv skulle i ringen. Så, jeg regner med hun blir med. :)

Og angående trynefaktor. Nei - jeg aksepterer det ikke. Uansett. Og dersom det ryktes at det kan oppstå i dømmingen på forhånd så er ikke jeg så rik at jeg tar sjansen heller, da jeg ikke VET at jeg har en bra hund ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens noen av oss tar den sjansen fordi behovet for å trene på slike settinger overgår frykten for kennelhoste. ;)

Mtp jeg har fått kennelhoste på mine hunder hver gang jeg har vært på d4a så blir bare den som skal stilles med.

Men du ser altså behovet for å trene på et sted med 10 000 hunder og mennesker? Er vel ikke så ofte slike ting er :aww:

anyho... du gjør ditt osv :)

Må få meldt på snart, bare NKK er så treeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp jeg har fått kennelhoste på mine hunder hver gang jeg har vært på d4a så blir bare den som skal stilles med. Men du ser altså behovet for å trene på et sted med 10 000 hunder og mennesker? Er vel ikke så ofte slike ting er :aww: anyho... du gjør ditt osv :)

Har man flere hunder så faller vel argumentet om smitte litt bort? Selv om du bare tar med en, kan jo den smitte den andre som venter hjemme.

Smittefaren er jo i grunnen ikke særlig mindre i f.eks. Letohallen? Det er ikke som om jeg lar hunden min snuse på alt og alle av andre hunder, liksom.

Vi trenger å trene på store folkemengder og mange andre hunder, og å holde seg på jorda selv om omgivelsene kan være stressende. Og siden jeg ikke farter på utstillinger annenhver helg, må jeg nesten ta de treningsmulighetene jeg får (jeg skal uansett til D4A), selv om det sånn sett hadde holdt med en utstilling som er halvparten så stor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til tider vært sløv med vaksineringen men har aldri hatt kennelhoste på noen av mine, selv om de har vært med på fryktelig mange stevner. Kennelhoste kan bikkja få nå på høsten uansett... Og hundene merker ikke at det er 10 000 hunder der inne - det er en innestevne-situasjon. Det som er spesielt bra på d4a er at det er mange haller og god plass slik at man kan variere mellom ulike miljøer og "intensiteter". Mot slutten av dagen er det mange plasser der man kan få trent hundene. Dette er en unik mulighet man ikke finner så mange andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger man å trene store folkemendger og mange andre hunder i størrelsesorden Dogs4All? (Jeg vil ikke være vanskelig, jeg ble nysgjerrig, altså :P )

Jeg tviler på at hunden merker forskjell på en liten Letohallen-utstilling og D4A, egentlig. Trykket er det samme akkurat rundt hunden, selv om jeg vet at D4A foregår over et større areal. ;) Enkelte steder er det fryktelig tett, men rundt ringene syns jeg i grunnen det er til tider romsligere enn mange andre steder. Og som borderen sier finnes det til og med muligheter til å finne ledig areal som er stort nok til at man kan trene litt lydighet uten å måtte tråkke oppå/være i veien for andre. Vi trenger å trene på å slappe av i slike settinger, men også å bruke omgivelsene som forstyrrelser når vi trener lydighet. Så for oss er det ypperlig å dra dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Lexi påmeldt, og jeg kjenner det blir veldig spennende å se hvordan hun gjør det i en litt mer voksen klasse (selv om det bare er unghund :P ). Men jeg begynner å se et litt mer voksent preg på henne, så det kan jo hende hun ikke er helt baby lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer sterkt å benytte meg av utsatt frist i år, fordi jeg har en junior - så da tenker jeg jo tittel. Men hun har begynt å røyte, så jeg tviler i grunnen på at hun kan vises da. Men sist hun røytet, gikk det veldig fort å få henne opp igjen, og hun var aldri helt skamnaken, som jeg er vant til at mora blir, så jeg tror jeg vil se an om vi kanskje kan få reddet litt hårtuster likevel.

Hvorfor driver ikke jeg med entlebucher?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man flere hunder så faller vel argumentet om smitte litt bort? Selv om du bare tar med en, kan jo den smitte den andre som venter hjemme.

Smittefaren er jo i grunnen ikke særlig mindre i f.eks. Letohallen? Det er ikke som om jeg lar hunden min snuse på alt og alle av andre hunder, liksom.

Vi trenger å trene på store folkemengder og mange andre hunder, og å holde seg på jorda selv om omgivelsene kan være stressende. Og siden jeg ikke farter på utstillinger annenhver helg, må jeg nesten ta de treningsmulighetene jeg får (jeg skal uansett til D4A), selv om det sånn sett hadde holdt med en utstilling som er halvparten så stor.

Jeg tviler på at hunden merker forskjell på en liten Letohallen-utstilling og D4A, egentlig. Trykket er det samme akkurat rundt hunden, selv om jeg vet at D4A foregår over et større areal. ;) Enkelte steder er det fryktelig tett, men rundt ringene syns jeg i grunnen det er til tider romsligere enn mange andre steder. Og som borderen sier finnes det til og med muligheter til å finne ledig areal som er stort nok til at man kan trene litt lydighet uten å måtte tråkke oppå/være i veien for andre. Vi trenger å trene på å slappe av i slike settinger, men også å bruke omgivelsene som forstyrrelser når vi trener lydighet. Så for oss er det ypperlig å dra dit!

Marvin skal stilles, men Dany skal også være med hele helgen. Vi skal sitte på stand, prate med og hilse på mennesker, trene kontakt, kose og bare være til i all liv og røren som er der. Avslapping i buret blir det også, hun kommer til å sovne innimellom. Hun var med i Vikingskipet nå, og der trente vi på å være mest mulig rolig og holde kontakt med meg, fordi det er ekstremt vanskelig for lille Muse-Dany. Og det gjorde vi ved å bare tusle rundt, sitte og slappe av osv.

Til neste år skal begge stilles, det gleder jeg meg til! :)

I fjor trente jeg innkalling med Marvin mellom mennesker og fri ved fot. Han var mye mer fokusert da enn han har vært noen gang. Han blokker ut når det blir for mye og heller er opptatt av meg. Men det gjorde vi fordi vi satt på standen og han hadde lyst til å finne på noe. Så da gjorde vi det :)

Edit: Ang smitte så har jeg hatt med både Marvin og Villa rundt på store og små utstililnger, og det var kun i Fjeringbyhallen at Marvin fikk en veldig mild kennelhoste som varte noen få dager. Villa var også med, men hun fikk det ikke. Får Dany det, så får hun det.

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp jeg har fått kennelhoste på mine hunder hver gang jeg har vært på d4a så blir bare den som skal stilles med.

Om dette er et problem, så ville jeg kanskje vurdert om hundene har dårlig immunforsvar, eller om jeg var alt for slepphendt med å la hunden(e) få hilse på alt og alle... Jeg har ennå til gode å få med meg noen smitte hjem etter utstillinger - og vi har vært på rimelig mange opp gjennom årene :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er et problem, så ville jeg kanskje vurdert om hundene har dårlig immunforsvar, eller om jeg var alt for slepphendt med å la hunden(e) få hilse på alt og alle... Jeg har ennå til gode å få med meg noen smitte hjem etter utstillinger - og vi har vært på rimelig mange opp gjennom årene :).

Om du husker så har vel jeg også vært ganske uheldig og har hatt to veldig mye syke hunder. Den sykeste lever jo ikke lengre. Men vi får se nå da med doffen om han blir syk :-P

Tvinner tomler for å få meldt på. Nkk lovet å ordne i løpet av en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er et problem, så ville jeg kanskje vurdert om hundene har dårlig immunforsvar, eller om jeg var alt for slepphendt med å la hunden(e) få hilse på alt og alle... Jeg har ennå til gode å få med meg noen smitte hjem etter utstillinger - og vi har vært på rimelig mange opp gjennom årene :).

Signerer, etter noen hundretalls utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...