Gå til innhold
Hundesonen.no

Elendig pelskvalitet


Petra
 Share

Recommended Posts

Litt usikker på om denne tråden passer inn på helseforumet, mulig det bare er jeg som er hysterisk. Dere får flytte den om dere vil.

Jeg har hatt flere hunder av ulike raser i mange år. De har alle sammen hatt helt grei pelskvalitet. Kanskje ikke helt superduperperfekt, men som sagt, helt grei. Passe blank og relativt letthåndterlig.

Men nå har jeg en ganske ung hund med en helt ekstremt forferdelig pels. Fullstendig glansløs og veldig tovete uansett hvor mye en børster, Ser nesten ut som om det bare er en masse underull og ikke noe dekkhår. Sånn pels som alt henger seg fast i. Den ser ikke en gang bedre ut like etter at jeg har børstet ham.

Jeg TROR dette er noe som har kommet de siste månedene, og at han ikke var sånn før. Akkurat det er ikke så lett å si med sikkerhet, for rasen har ganske lang pels som bruker lang tid på å bli ferdig utvokst, og jeg kjenner ikke rasen godt nok til å vite om pelsen var ferdig utviklet før den begynte å endre seg. Den pelsen han hadde før var i hvert fall mye bedre, mye friskere i fargen, blankere og mindre tovete. Men som sagt vet jeg ikke om dette var den "ordentlige" voskenpelsen.

Kjenner også flere slektninger av ham, og de har mer sånn pels som han hadde før.

Har forsøkt både tørrfôr (RC) og vom og hundemat, uten forskjell i pelsen. Han var hos veterinær i forbindelse med noe annet for en tid tilbake og tok en hel masse blodprøver. Alle disse var fine, men det kan jo ha vært en hel masse ting det ikke ble testet for også. Han er ellers frisk og rask, spiser og drikker godt, men er nokså tynn og bygger lite muskler til tross for at han får mye mat. Ikke er han så aktiv at han "trener bort" all energien så det ikke blir noe igjen å lage pels av heller.

Hva tror dere, kan det være noe galt med ham, og i så fall hva? Eller er det bare jeg som er hysterisk og ikke skjønner at hunden bare er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis bytte av valpepels. Ikke alle collies bytter i ettårsalderen, så det stemmer med årstid og alder, spesielt om pelsen har vært verre siden vårrøyta.

Hunder er individer, selv innen samme kull er det gjerne forskjellige toleransegrenser og behov for vit/min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itillegg så er pelskvaliteten arvelig selv om du kjenner flere av slektningene så kan det ligge bak... Det kan desverre være et økende problem hos visse linjer med så mye underull at alt tover seg sammen og lite dekkhår, det er ikke et akkurat ukjent problem og jeg har hatt flere Collies inne for bad&klipp som har slitt med nøyaktig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Jeg har korthåret collie som i sommer har hatt økende plager med tørr dårlig pels som har røytet ekstremt. Og som etterhvert ble så ille at andre kommenterte det. Siste uka ble ho også økende trettbar og slapp, så derfor tok jeg henne til vetrinær. Stoffskifte-problem var aktuell differential-diagnose. Hos min var stoffskiftet normal, men lavt eller høyt stoffskifte kan gi hud-og pelsforandringer til det betydelig verre.

Vetrinæren her fortalte at med den ekstremt fuktige og kjølige sommeren som har vært nå, har de sett en voldsom økning i hud -og pelsplager hos hunder. Våteksemer, dermatoser, midd-relaterte problemer, sopp osv.

Min startet kur mot midd, samtidig med antibiotika-kur. Hun fikk en sprøyte med B-vitaminer. Og jeg vasker henne nå 1 gang per uke med medisinsk shampo som tar sopp, døde celler og bakterier. Etter kun få dager har jeg begynt å se bedring. Både av almentilstanden til hunden og på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...