Gå til innhold
Hundesonen.no

Kursdeltagere som "tar stor plass"


Nirm
 Share

Recommended Posts

Det er jo ikke til å unngå at man tidvis får kursdeltagere som "tar mer plass" enn andre. Bare med måten de er på mer eller mindre. De krever ufattelig mye oppmerksomhet på ting som tidvis ikke har noe med kurset å gjøre (som å skulle fortelle anekdoter om hunden sin i det ustanselige). Noen av disse følger overhode ikke "undervisningen" heller. Og hvorfor slike mennesker går på kurs, skjønner jeg ikke alltid. Alle har jo betalt for sitt kurs, og sin tid, men om man skal tekke enkelte mennesker, så har man faktisk ikke tid til å instruere andre. Noen mennesker gir seg jo ikke, selv med tilsnakk på en skikkelig måte. Som om de klager på andre ting som har med en evt hundeklubb å gjøre, og man som instruktør overhode ikke har noe med.

Hvordan takler dere som er instruktører slike mennesker? Og hva synes dere som kursdeltager selv om slike mennesker? Blir dere irriterte over det, eller er det greit at enkelte tar mer tid enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har av og til elever i klassen som er sånn. Jeg begynner også sånn som du sier, nemlig med å si fra på en hyggelig måte. Hjelper ikke det så blir jeg streng, jeg finner meg ikke i at noen elever stjeler tid og oppmerksomhet fra de andre.

Jeg har ikke vært på all verdens mange kurs, men jeg er vel en sånn kursdeltaker som kremter, avbryter og skifter tema hvis noen begynner å legge ut om sussebassen sin ut over det det må være rom for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på del kurs, men heldigvis ikke vært borti sånne mennesker. Hadde nok irritert meg ja. P¨å del av kursene jeg har vært på har vi feks hatt et lite kjøkkenur som ringer når økten er over, noe alle har klart å forholde seg til :) Om vi ikke har hatt tidsur har vi fått ansvaret for å ta tiden. At en har ansvaret den dagen, eller fr lunsj, og at man bytter på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke går noe kurs med deg akkurat nå. :P Jeg kan nok noen ganger oppfattes som en slik person. Jeg har mange meninger og stiller mange spørsmål, noen ganger også urelatert til kurset. Men jeg er opptatt av at man får gjort det man skal gjøre, og at alle får hjelp, så jeg prøver bevisst å begrense meg, altså.

I utgangspunktet mener jeg at det er instruktørens ansvar å fordele tiden mellom deltakerene (men for all del, deltakerne har også et ansvar for å oppføre seg). Det kommer nok litt an på hvordan kurset er lagt opp. Selv har jeg hovedsaklig erfaring med to "typer" kurs. Den ene typen er der hvor instruktøren jobber med en og en ekvipasje, og alle andre ser på. Det kan såklart være vanskelig å begrense spørsmål og innspill fra sidelinjen i sånne typer, men om man først har prøvd høflig (og evt mindre høflig) tilsnakk, så ville jeg redusert selve instruksjonstiden til vedkommede, ettersom denne tar mye tid fra de andre.

Den andre typen er der instruktør introduserer en øvelse og evt. innlæringsteknikk, og så jobber alle individuelt mens instruktøren går rundt å hjelper hver enkelt. Her er det vel relativt enkelt for instruktør å styre tiden som blir brukt, og alle kan få hjelp etter faktisk behov.

(en tredje type er der instruktøren viser en øvelse og trener alle sammen på en gang, sjeldent veldig effektivt i det hele tatt om man spør meg)

Som kursdeltaker synes jeg det er helt greit at noen får mer tid enn andre - hvis de trenger det i treningen. Noen hunder er vanskeligere, eller noen har større problemer enn andre med å få til enkelte ting, og det varierer ofte fra ekvipasje til ekvipasje. Om noen skulle kaste bort mye instruksjons- og kurstid på å skravle om det teite styret i hundeklubben eller da hunden deres fanget et ekorn, så hadde jeg nok blitt ganske irritert.

Går det ikke an å innføre en regel om at skravling som ikke er direkte relatet til kurset skjer før og etter selve kurstimen?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TS tenker mest på de som bruker opp tid på unødvendige ting, ikke de som er engasjert og utnytter tiden sin fullt ut? :) Jeg liker varianten der man trener en og en, da har man instruktøren til full disposisjon i sin tid og får fullt fokus på seg og hunden :)

Vi har tatt spørsmål etter ekvipasjen er ferdig, og alltid klart å holde skjema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kursdeltaker synes jeg det er helt greit at noen får mer tid enn andre - hvis de trenger det i treningen. Noen hunder er vanskeligere, eller noen har større problemer enn andre med å få til enkelte ting, og det varierer ofte fra ekvipasje til ekvipasje.

Det er jeg helt uenig i. Jeg har betalt like mye for kurset som den som kanskje har større problemer, og jeg ser ikke hvorfor JEG skal betale for at ANDRE skal få mer utbytte av kurset? Ja, jeg lider sterkt under behovet for likhet og rettferdighet når det gjelder fordeling av goder (et gode = tid med instruktør) :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for meg er det hvertfall stor forskjell på når andre folk stiller nyttige spørsmål eller spørsmål relatert til kurset/det man snakker om/kort om et problem som relaterer til emnet, og når man har disse som for HVERT eneste emne man kommer inn på skal bruke ti minutter på å fortelle om hunden sin og gi tre eksempler.

Nesten alle ting jeg har vært på har det vært en sånn person og det er like irriterende hver gang. Jeg betaler for å være der og høre på og å lære ting, ikke for at en annen person skal ha "privattime" eller privatkurs med instruktøren og så må jeg sitte der og vente.

Merk: Forskjell på å "stjele" tid for å snakke om seg og sin hund konstant, og på å stille faktiske spørsmål som flere kan ha nytte av.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt uenig i. Jeg har betalt like mye for kurset som den som kanskje har større problemer, og jeg ser ikke hvorfor JEG skal betale for at ANDRE skal få mer utbytte av kurset? Ja, jeg lider sterkt under behovet for likhet og rettferdighet når det gjelder fordeling av goder (et gode = tid med instruktør) :lol:

Det kommer litt an på kursopplegget, men for min del føler jeg at jeg har like stort utbytte av å se instruktøren hjelpe noen som sliter med å få til en øvelse, enn at instruktøren skal stå og se på at vi greier å lære det inn helt fint selv. Såklart kan man tidvis øke utfordringen og nivået på øvelsen, men på et eller annet tidspunkt er det kun "mer trening på egenhånd" som trengs for å komme videre på akkurat det. Da vil jeg heller lære noen lure ting om hva man gjør når hunden ikke har lest samme boka som intruktøren. :P

(og så snakker vi såklart i grader her, klart man har betalt for å få tid og lære noe, men minuttene teller jeg ikke altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på kursopplegget, men for min del føler jeg at jeg har like stort utbytte av å se instruktøren hjelpe noen som sliter med å få til en øvelse, enn at instruktøren skal stå og se på at vi greier å lære det inn helt fint selv. Såklart kan man tidvis øke utfordringen og nivået på øvelsen, men på et eller annet tidspunkt er det kun "mer trening på egenhånd" som trengs for å komme videre på akkurat det. Da vil jeg heller lære noen lure ting om hva man gjør når hunden ikke har lest samme boka som intruktøren. :P

(og så snakker vi såklart i grader her, klart man har betalt for å få tid og lære noe, men minuttene teller jeg ikke altså)

Det er klart man lærer av andres problemer og hvordan de løses, men så tunglært er jeg da ikke at jeg trenger å bruke hele kurset på å se andres problemløsning :P. Hadde jeg bare nøyd meg med å se og lære, så ville jeg jo greid meg med å bare være observatør liksom :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om man som deltaker føler at instruktøren bruker alt for mye tid på den som stiller urelevante spørsmål så kan man jo helt sikkert si ifra om det til instruktøren. Jeg ser for meg at det kan være litt vanskelig å vite hva de andre deltakerne mener når alle bare sitter stilt og følger med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg instruktør, ei heller noe pedagoisk anlagt, men jeg vil tro at det kan være lurt å se an gruppen og hvis det viser seg at det er en slik person, som tar stor plass og ikke har særlig mye forståelse på det, så legg undervisningen opp etter det. Det er også litt avhengig av hvilket kurs det er..

Det kan være en ide å ta ut alle hundene samtidlig og intruktøren går rundt og snakker med hver enkelt ekvipasje, men igjen: kanskje ikke den beste undervisningsmåten for at alle skal få me seg alt.

En annen måte er at man tar frem en og en ekvipasje. Så henvender instruktøren seg imot den evipasjen som har "tiden sin". Instruktør forklarer i plenum og hva som er problemet og hvordan det kan løses, og deretter gir ekvipasjen full oppmerksomhet. I ettertid er det også rom for spørsmål ifra resten. Dermed så blir det litt naturlig at man ikke kan bruke masse tid på å høre på alle avsporinger ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Marenkurs, jeg. Et kvarter pr ekvipasje. Så kan du spørre alt du vil i "ditt" kvarter og ellers holde kjeft. Innimellom avbryter hun selv for å forklare hvorfor hun gjør slik eller sånn med en hund, eller eier, men fremdeles er det ikke naturlig å forstyrre for mye.

Hilsen hun som har vært observatør på et halvt Marenkurs og mener seg skikkelig erfaren :)

Lundqvistkursene vi har vært på ga mye mer rom for masefolket og når samme dame var på sitt tredje grunnkurs med samme hunden, følte hun seg rimelig varm i trøya, mens vi andre ble litt svette av skravlefruen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Marenkurs, jeg. Et kvarter pr ekvipasje. Så kan du spørre alt du vil i "ditt" kvarter og ellers holde kjeft. Innimellom avbryter hun selv for å forklare hvorfor hun gjør slik eller sånn med en hund, eller eier, men fremdeles er det ikke naturlig å forstyrre for mye.

Hilsen hun som har vært observatør på et halvt Marenkurs og mener seg skikkelig erfaren :)

Det var veldig kjekt det, vi andre satt og diskuterte og tenkte underveis, også stilte vi spm imellom øktene ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt som Simira, jeg også. Tenker at jeg har betalt for kurset og vil ha så mye som mulig ut av det (dog prøver jeg så godt jeg kan å være saklig og holde meg til tema - anekdoter og utenomsnakk får man ta i pauser) - det blir liksom opp til hver enkelt å rekke opp hånda hvis de har spørsmål, liksom. Men det hender jeg lurer på om jeg tar for mye plass... Som på et visst kurs hvor jeg var observatør nylig, men absolutt var blant de som stilte spørsmål underveis og var engasjert i læringen. Var det meningen jeg skulle holdt kjeft mon tro..? Jaja, regner med instruktøren vet å stoppe meg om jeg tar for mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk på hvert eneste kurs jeg har vært på har det vært en slik en! En som skiller seg ut og er høylytt, rekker opp hånda ofte og prater mye. De spør om alt mulig for så og fortelle den lange historien om hunden sin, eller hvis instruktøren kommer med et forslag/en forklaring, så begynner de og fortelle den andre historien om den hunden det ikke fungerte på,... aaahhh, blir litt smålei til tider skal jeg ærlig innrømme. Særlig for oss som er på kurset for å lære, ikke sitte å høre hele livshistorien til hun enes hunder. De tar faktisk endel tid av kurset, som kunne vært brukt til annen info. Men jeg syns det er instruktørens ansvar å styre ordet. Ja noen ganger må de være litt streng for at det ikke skal skli helt ut. Noen instruktører virker ikke som at de tør å avbryte, og det forstår jeg siden jeg er litt sånn selv.

Det er forskjell på å være engasjert innad i temaet, enn å være for engasjert i bare det å prate.

Men men, slike folk møter man jo overalt uansett, så det er jo ikke noe nytt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at folk skal få spørre om det de lurer på underveis i kurset, selv om det ikke akkurat er i "deres" kvarter (jeg kjører ofte 15 min økter med hver ekvipasje). Det er viktig at de som ser på også skal lære, og da er det klart at de må de på svar på spørsmålene som dukker opp mens de ser på. Blir det mye prat utvider jeg heller tiden til den som har sin treningsøkt på det tidspunktet. I lunsjpausen og oppsummeringen tilslutt fisker jeg frem spørsmål som er relavant ift konkurranselydighet, men ikke nødvendigvis akkurat de lydighetsmomentene vi øver på (f.eks hvordan takle konkurransenerver, lek med hund osv).

Hvis det ikke er relatert til treningen, så svarer jeg kort på spørsmålet de første gangene. MEN om det til stadighet er masse urelavante spørsmål eller unødvendige kommentarer så ber jeg om at vi heller kan ta alt det tilslutt/etter kurs, slik at vi ikke trenger å oppholde alle de andre deltakerne. Om det hadde vært en person med total mangel på sosial interligens hadde jeg ikke kviet meg for å sagt med en litt strengere tone at dette kurset handler om konkurranselydighet, så da holder vi oss til det tema og følger med på de som trener. Stort sett prøver jeg heller å spøke det vekk. Har ikke lyst til lage ubehagelig stemning for noen :)

Spørsmål om hundetrening eller konkurranse-erfaring blir jeg kjempe glad for! Laaange historier om en liten fillebikkje, meningsløse kommentarer eller sladder om folk avviser jeg ganske greit. Jeg haaater det! haha! Har stort sett bare opplevd det når jeg har hatt noen kurskvelden i hundeklubben, men man møter de jo stadig på treninger også...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

  • Du skal ikke tro at du er noe.
  • Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
  • Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
  • Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
  • Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
  • Du skal ikke tro du er mere enn oss.
  • Du skal ikke tro at du duger til noe.
  • Du skal ikke le av oss.
  • Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
  • Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Sånn ellers syns jeg det er greit med instruktører som fordeler tiden likt (i antall minutter) mellom alle deltagernem jeg ser overhode ikke noe problem med at andre stiller spørsmål så lenge det er relevant og ikke avbryter instruktøren eller treningen av andre hunder. At noen har et kjempeproblem betyr ikke at de skal få mer av instruktørens tid enn meg. Å følge med på og stille spørsmål til andres trening syns jeg er vel så lærerikt som akkurat det jeg gjør med egen hund. Men om noen avbryter alt, tar hele showet og bruker all tida til å fortelle om da søte mons var så bedårende i blomsterenga, så håper jeg instruktøren er voksen nok til å avbryte og styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål underveis har jeg ikke noe i mot. Og jeg oppfordrer gjerne folk til å spørre. Er ikke ute etter nazi-lydighet og fullstendig tysnad av deltagerne, så selv Simira hadde nok ikke blitt halshugget. :P Jeg liker at folk engasjerer seg, kommer med evt ønsker om trening, spør om hjelp og stiller spørsmål på hvorfor man gjør slik og sånn. Men det er når det kommer helt ut på viddene rett og slett...

Men bare greit å høre litt hva folk tenker rett og slett. :) Og å vite at man faktisk ikke er så langt ut på jordet som man av og til føler seg. Det er ikke hyggelig å havne i en slik situasjon, folk betaler jo tross alt for å få hjelp. Men så kommer man til et punkt der ting rett og slett for mye...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare greit å høre litt hva folk tenker rett og slett. :) Og å vite at man faktisk ikke er så langt ut på jordet som man av og til føler seg. Det er ikke hyggelig å havne i en slik situasjon, folk betaler jo tross alt for å få hjelp. Men så kommer man til et punkt der ting rett og slett for mye...

Kan du ikke bare si i fra da? Enten til instruktør eller til personen det gjelder? Da slipper du å sitte å irritere deg og snakke bak ryggen til de som tar mye plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har hatt en sånn person på alle kursene jeg har gått, jeg. De stiller stort sett bare spørsmål (og forteller om hunden sin), men ofte om ting som ikke har noe med saken å gjøre. Spør om alt mulig rart, så pausen blir mye lengre enn det instruktøren sa den skulle bli. Det er utrolig irriterende, og fører til at jeg ikke "tør" å spørre fordi jeg ikke vil ta opp enda mer tid. Da spør jeg heller etter kurset, dersom instruktøren sier at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...