Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge kan hunden være alene?


LiloPilo
 Share

Recommended Posts

Syntes det er vanskelig å si noe eksakt om hvor lenge en hund kan være hjemme alene. Noen kan ikke være hjemme alene og noen kan faktisk være det i en arbeidsdag. Hvordan skal vi skille det i forhold til en lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de svenske reglene kunne ikke jeg hatt hund. Amigo er alene fra 0730 til 16.30 hver dag - av og til lenger. Han er i hundegård på dagtid og det er aldri en lyd å høre derfra; han ligger stort sett i huset sitt og sover. Han har også vært inne i huset tilsvarende antall timer og ingenting er oppspist eller herpet - bikkja er bare rolig og avslappa.

Min framtidige valp kommer ikke til å ha meg hjemme fra jobb i to måneder - da blir jeg arbeidsløs. Her blir det hjemme alene trening fra dag èn. Alle mine hunder har måtte lære seg dette og jeg har enda til gode å se en av mine hunder bli vrak/sosiale uhyrer av den grunn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende artikkel, spesielt dette:

"Mange tror det er en psykisk belastning å være alene når naturen har laget hunder til å fungere i flokkmiljø."

Siden jeg nå leser en bok med forskning på at domestiserte hunder som blir "ville" igjen ikke fungerer som flokker :P

Men det spørs hva de legger i begrepet da, hund-hund-flokk eller menneske-hund-flokk.

Edit: ja, og så tror jeg det er helt individuelt da. Godt den loven ikke gjelder i Norge, for da kunne ikke jeg hatt hund heller, og jeg vil kalle meg ganske aktiv!

Endret av Teserere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Individuelt spør du meg. Bamse kunne nok levd en hverdag der vi var bort i 8 timer hver dag. Shensi kan ikke. Hun ville gått på veggen om hun måtte vært så mye alene. En 3-5 timer per dag vil funke fint, men noe mer hadde jeg ikke hatt samvittighet til. Ikke for noen av dem. At de en gang imellom er 8 timer alene er ikke noe problem. Men 5 dager i uka? Ikke aktuelt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men..si meg en ting; hvor lenge sover dere om natten? For dem som har hundene på soverommet blir det naturligvis annerledes, men her i huset har hundene alltid hatt sin plass i stua - og da er de jo også alene i ganske mange timer. Jeg har aldri stått opp etter 6 timer for å "underholde" eller lufte hunden, og så lenge han ikke står og skraper på døra for å komme ut/inn så må man jo bare gå ut ifra at han har det bra? Jeg ser ingen grunn til å skille på dag og natt - så lenge hunden får den mosjonen og oppmerksomheten den trenger i løpet av døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kunne nok ikke hatt hund hvis jeg skulle fulgt de svenske reglene. Når der er sagt, så synes jeg ikke at ensomhet hos hunder er noe å kimse av - jeg tror det er mange ensomme hunder rund tomkring. At en hund tåler å være alene er ikke det samme som at det er bra for den å være alene. Egentlig tror jeg at mange hunde-eiere døyver dårlig samvittighet ved å si "hunden bare sover mens vi er borte", "hunder har ikke tidsbegrep, 1/2 time borte eller 10 timer borte er ett fett", at de nekter plent for at lange periode alene kanskje ikke er så bra.

Ellers så er problematikken Anders Hallgren trekker frem, interessant - hvor mange timer i døgnet er egentlig hunden engasjert/sammen med oss? Man har jo de som gir bikkja 2 timers heftig aktivitet pr døgn og regner seg selv som aktive hunde-eiere, men hvis hunden ellers er alene så betyr det at den er alene 22 timer i døgnet til tross for høy kvalitet på de 2 timene med aktivisering.

Selv deler jeg opp døgnets timer Strider er

a) alene

b) sammen med oss men at det ikke er noe action fordi man jobber eller sover eller kjører bil

c) vi er i aktivitet sammen men lavt engasjement i Strider (tur, rengjøring inne, hagearbeid, handling whatever). Jeg regner tur hvor man bare går og lar han herje rundt som lavt engasjement. Strider har ikke samme glede av skogen og lukter og vilt som en jakthund har feks. Men selvfølgelig, jeg legger inn litt oppgaver underveis slik at hans engasjement blir høyere.

d) vi er sammen og har høyt engasjement i han (feks trening, at han har jobber selv om vi egentlig gjør noe annet, feks han må dekke mens jeg vasker opp, han må gå fvf men jeg kjører trillbår med jord etc).

Det varierer hvor mye det blir på hver type engasjement, men hvis han feks har hatt 10 timer alene så øker jeg andel c og d (hvilket innebærer at vi gjør mer ting han kan være med på og ikke henfaller i sofaen i deilig sløvhet foran TV-en..)

Men å si at en hund stortrives med alentid, det tror jeg ikke på, men de fleste hunder tåler såfremt de er trent til det - javisst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil det variere fra hund til hund. Noen har separasjonsangst og bør ikke være alene i det hele tatt, noen klarer kanskje ikke og holde seg så lenge, mens andre igjen kanskje ikke får den stimuleringa den trenger ellers og kjeder seg veldig om eier er på jobb... Mine hunder har feks ikke noe problem med og være hjemme alene i 9 timer, de sover, og de er rolige når jeg kommer hjem. Hadde de fått mindre trim så hadde sikkert saken vært en annen..

Så jeg synes det er mye viktigere hvordan hunden har det totalt sett, og at man tar hensyn til det enkelte individs behov enn og ha en fast regel som sier maks 6 timer... Jeg skulle gjerne ha vært mindre vekke fra dyra, men det er jo ikke mulig, for de fleste, i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare skumlest artikkelen, men reagerte litt på det de sier om to hunder sammen. Det at to hunder alene er nettopp det, to ensomme hunder på samme sted, fordi de ikke har noen glede av hverandre uten at eier initierer aktivitet. Da lurer jeg på hva slags hunder de har sett på? Mine hunder er absolutt ikke passive når de er alene sammen, de har en god rytme av avslapping, lek og bare samvær i rolig tempo, og har helt tydelig stor glede av hverandre når de er sammen. Og de leker MYE sammen, som akkurat nå, mens jeg sitter inne og de er alene ute i hagen, og det er helt og holdent initiert av dem, jeg har ikke vært sammen dem siden de fikk mat i dag morges.

Mine hunder har 9m2 inne og 100m2 uteareal de disponerer når de er alene hjemme. De er stort sett der hele dagen (fra 7 om morgenen til 23 på kvelden) uansett om jeg er hjemme eller ikke, og de har mye aktivitet sammen uavhengig av om jeg er der eller ikke. Når jeg er hjemme er de selvsagt også med inn i huset og med på alle uteaktiviteter på gården. Men ja, de er absolutt aktive sammen når jeg ikke er med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella: Enig, mine har nok også nytte av hverandre. De herjer ikke så mye sammen inne, men de kan ligge og bite litt på hverandre eller bare ligge og såve oppå/inntil hverandre og synes tydelig at det er greit med nærhet og selskap. Hannen jeg har nå er vokst opp med annen hund og etter at han ble alene hund så jeg stor forskjell på han i adferd, han slappet av og slikt fordi, men han var ikke like sprudlende og lykkelig liksom, etter jeg fikk ny hund igjen så er han stort sett seg selv igjen, så noe nytte har det iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er egentlig ganske greit at de har slike lover. Men skjønner godt at dette vil bli utfordrende for mange. Jeg har aldri likt å la hundene være alene hjemme, mye pga ingen av mine 3 hunder har likt det. 2 av dem hadde seperasjonsangst, og jeg hadde en stor utfordring og stress med dette.

Nitro liker ikke å være alene, men han viser ingen tendenser til angst. kanskje litt bjeffete/pipete til tider, men ellers går det bra virker det som. Jeg er ifra han 5-6 timer max om dagen. Det synes jeg er lenge nok. Heldigivs har jeg en jobb som er slik den er. (jeg har alltid ønsket med mindre stilling også, pga fritid og hundehold) Jeg har også en mor som stiller opp og kan passe han hvis timene blir lengere. Jeg har hatt han alene en hel arbeidsdag, men det er ikke ofte. (og jeg er alltid superstressa med å skynte meg hjem da :P )

jeg gruer meg til å trene hjemme alene trening med ny valp. Mye fordi Nitro ikke er 100% komfortabel, og jeg blir litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. (får vel lage en tråd om det når det nærmer seg :P ) Men kanskje det vil bli bedre for han å ha selskap uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det veldig slik som Djervekvinnen sier. Fordi jeg har hatt hunder som ikke har likt å være alene (fra sterk separasjonsangst til mer "kjedeseg-ugagn") klarer jeg ikke i dag å la mine være alene mer enn maks 6 timer, som regel kortere.

Nå kan jeg gjøre det slik siden mannen min er sykepleier og jobber turnus kombinert med at jeg kan kjøre hjem av og til å se til de eller ta de med i bilen. Et par dager i uka slutter jeg tidlig også.

Mer enn 6 timer så klarer jeg ikke å komsentrere meg om jobben min. Da stresser jeg og er engstelig. Nå går det sm regel greit da, men det hender at mynden gjør fra seg eller at noe blir tygget i stykker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet! Jeg har ikke fulle arbeidsdager, og jeg jobber kun to dager i uka! Alikevel bruker bikkja store deler av dagen på å sove! Han rusler litt rundt, gjør sitt, og er med om jeg legger opp til det, men mesteparten av tiden går til å hvile seg, når samboern kommer hjem derimot er det "vanlig" full rulle!

Han har ganske greit belaget seg etter samboersn arbeidstid (og som var min før) og har et aktivitetsnivå deretter! Når jeg var alene hadde jeg webcam oppe hjemme, så jeg kunne sjekke, han sov like herlig da og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av å la bikkjene være så lite som mulig hjemme alene. Men det er ikke dermed sagt at de ikke er alene. Når jeg er på skole eller jobb må de jo det. De disponerer hele huset/leiligheten ettersom, og får ligge der de vil. De har fri tilgang på mat, vann og masse leker. De kan se ut av vinduer, de kan vandre rundt og for den sagt skyld løpe hvis de vil. Begge to har selskapsblære så det holder, så at de akutt må på do er vel bare i tilfeller der det er noe spesielt med en av dem sin mage eller noe.

Jeg tror ikke de lider av å være alene på noen måte, selv om de gjerne vil være med oss hele tiden. Leja spesielt slapper godt av hun (filmet). Når vi er hjemme følger hun oss hvor enn vi går, og det er mer "stressende" det vil jeg tro. Chessea sover og sover og sover. Hun kommer alltid tuslende fra stolen sin når vi kommer hjem. Jeg tenker forøvrig som Stella angående å ha to sammen.

Men å la de være lenger alene enn hhv 8 (Chessea) og 6 (Leja) timer liker jeg dårlig. Vet jeg at jeg blir borte lenger enn det prøver jeg å få hjelp til litt lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mange tror det er en psykisk belastning å være alene når naturen har laget hunder til å fungere i flokkmiljø."

De vet ikke, men de TROR altså...

Jeg tror hunder er genetisk tilpasset å innrette seg etter menneskers liv. Det er derfor de har så unik stilling i våre liv og er det dyret vi lever tettest med, og derfor de er regnet som "menneskets beste venn". Fordi de tilpasser seg!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en relativt fornuftig artikkel! Selv synes jeg i utgangspunktet at mer enn 8 timer er for mye for mange hunder, spesielt hvis man i tillegg har andre ting etter jobb. Man må jo handle mat, mange har treninger, unger, og andre ting som tar tid. Idealmålet mitt er maks 7 timer daglig, men det er jo lett å si når man ikke jobber fulltid selv. :P Jeg tror ingen av hundene mine hadde tatt skade av å være alene et par timer lengre om dagen enn det de er nå, men da hadde jeg nok hatt rimelig dårlig samvittighet for hvert minutt de hadde måttet være alene på ettermiddag/kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo vi hundene våre med på jobb hver dag, så sånn sett er ikke det noe problem for oss. Men i helgene og slikt når vi skal bort, lar vi de aldri være alene mer enn 5 timer. Vi syns ikke noe om at de skal være alene hjemme så særlig mye lenger (har vel blitt litt bortskjemte, vi 2-bente altså). Hvis vi må være borte lenger, får vi noen til å passe de for oss.

Men ser jo den at det kan gjøre ting veldig vanskelig for folk som jobber og er borte i 8-10 timer i strekk. Vår forrige hund klarte fint å være alene hjemme i 8 timer, og det var det han var de dagene jeg hadde sene prosjekter på skolen og mannen var hjemme klokken 16, slik som de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt spycam på Kuma når han har vært alene hjemme og det han gjør er å sove på gulvet, sove i hundesengen og sove i sofaen, bare avbrutt av å drikke vann og lytte på nabobikkja som bjeffer når det går folk utenfor. Han takler fint å være alene hjemme, men jeg prøver å ikke la det være mer enn 6-8 timer for jeg tenker at når jeg har holdt meg 8 timer uten å gå på do så er jeg rimelig pissatrengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80 % så frøkena her er alene i 7 timer dagen.Har nok gått bra med noen timer mere såklart men,jeg synes egentlig 7 timer holder i massevis.

Glad for at jeg har en jobb hvor jeg starter tidlig så da er jo frøkena veldig trøtt (b hund) når jeg drar 5.45 også;) Langturen er klokka 13 så hun er ganske heldig sånn.

Hun er aldri alene på kvelden om jeg har vært på jobb da er hun såklart med kan hun ikke det en uhyre sjelden gang har jeg noen som passer hun;)

Jeg var sløv på trene hjemme alene på kveldstid da hun var ung så resultatet der er at hun stresser om blir alene på andre tider enn faste jobb tiden for da kan hun jo klokka å vet når jeg kommer hjem!

Ingen problem det eller hun er stort sett med meg overalt ellers har hun som sagt pass om det trengs en sjeldne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80 % så frøkena her er alene i 7 timer dagen.Har nok gått bra med noen timer mere såklart men,jeg synes egentlig 7 timer holder i massevis.

Glad for at jeg har en jobb hvor jeg starter tidlig så da er jo frøkena veldig trøtt (b hund) når jeg drar 5.45 også ;) Langturen er klokka 13 så hun er ganske heldig sånn.

Hun er aldri alene på kvelden om jeg har vært på jobb da er hun såklart med kan hun ikke det en uhyre sjelden gang har jeg noen som passer hun;)

Jeg var sløv på trene hjemme alene på kveldstid da hun var ung så resultatet der er at hun stresser om blir alene på andre tider enn faste jobb tiden for da kan hun jo klokka å vet når jeg kommer hjem!

Ingen problem det eller hun er stort sett med meg overalt ellers har hun som sagt pass om det trengs en sjeldne gang.

Har sett dette funke før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...