Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Tekopp skrev: Den kanten som er vevd anderledes heter jarekant på norsk. Selvage på amerikansk og selvedge på britisk [emoji4]

Jeg bruker å klippe de vekk siden stoffet oppfører seg annerledes der enn ellers.

Takk! Da lærte jeg noe nytt [emoji4] likegreit at jeg klippet den av da [emoji4]

Kjekt å kunne hjelpe/nede vettu... [emoji2]

Jeg er støl i strikkemusklene mine om dagen, må bli flinkere til å tøye ut på kvelden. Ferdig med armene på genseren, og forbanner at ribbekant er så kjedelig å strikke. At den lages med ekstra tynne pinner gjør ikke saken bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

  • 3 weeks later...

Snart ferdig med denne hekleskilpadden:

image_zpsvnkoxzbc.jpeg

MEN, jeg hadde altså planer om å gi denne til en venninne som venter sitt første barn. Har akkurat fått vite at det blir en gutt, og jeg ser jo nå at fargevalget var noe feminint... Går det greit å gi den likevel med en blå sløyfe på? 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Artemis skrev:

Snart ferdig med denne hekleskilpadden:

image_zpsvnkoxzbc.jpeg

MEN, jeg hadde altså planer om å gi denne til en venninne som venter sitt første barn. Har akkurat fått vite at det blir en gutt, og jeg ser jo nå at fargevalget var noe feminint... Går det greit å gi den likevel med en blå sløyfe på? 

Så klart! Fin :D På jobben her forrige dagen (nyfødt intensiv) hadde jeg skiftet i kuvøsen til en guttebaby. Moren kom og sa at hun ikke likte fargen på redet jeg hadde lagd, og jeg sa at det var den fargen eller rosa som var rent da. Hun lyste opp og sa at hun gjerne ville ha rosa! :D pleier å være helt omvendt, så fikk meg en tankevekker :) 

 

Her er jeg snart ferdig med Mariusgenser til lillegutt :D Har tatt sin tid :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :) Har bestemt meg for å gi den i gave som planlagt.

image_zpsdybqvaw4.jpeg

image_zpsb8kmhfvq.jpeg

Endelig ferdig! Nå må jeg bare finne ut hva jeg skal lage som neste prosjekt, også en gave. Kjenner noen som venter barn i september, så har litt tid på meg enda da. :) 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å glemme boka med oppskrift i på hytta og jeg driver og strikker en babygenser til en venninne.

Og nå som baby plutselig kom på mandag så må den egentlig være ferdig til lørdag... så noen her inne som har Klompelompe boka og kan hjelpe meg?

Jeg er ferdig med bolen og mangler bare ermer og bærestykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ikke meningen at jeg skal strikke bøvertunkofta... Har strikket og rekt opp ermene 5 ganger nå. Nå tror jeg at jeg har funnet ut riktig pinne og strikkefasthet og størrelse, sist jeg prøvde meg hadde jeg ikke med oppskrift, så neste gang ikke med pinne. Nå bor jeg hos pappa og tenkte å prøve meg igjen, fikk @Mirai til å sende bilder, og nå får jeg ikke åpnet bildene :fear: Føler at det ligger en forbannelse over pinnene mine :|

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ferdig med Marius kofta mi, bare vrangbord i halsen igjen.

Det som er dritkjipt er at jeg glemte å sjekke strikkefasthet underveis... jeg strikke utrolig mye strammere enn antatt (annet garn enn sist) og den er for liten...

Så nå er der bare å bestille opp nytt garn og kjøre på på nytt :P

 

Så gjenstår det å se om jeg bare skal gå opp en pinnestørrelse eller også en plaggstørrelse. Må sette meg ned å sjekke strikkefasthet på denne (str M) som ble for liten og den forrige (str L) som ble for stor.

Men elsker garnet, godt å strikke med og utrolig god å ha på (selvom den var litt liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SiriEveline skrev:

Nesten ferdig med Marius kofta mi, bare vrangbord i halsen igjen.

Det som er dritkjipt er at jeg glemte å sjekke strikkefasthet underveis... jeg strikke utrolig mye strammere enn antatt (annet garn enn sist) og den er for liten...

Så nå er der bare å bestille opp nytt garn og kjøre på på nytt :P

 

Så gjenstår det å se om jeg bare skal gå opp en pinnestørrelse eller også en plaggstørrelse. Må sette meg ned å sjekke strikkefasthet på denne (str M) som ble for liten og den forrige (str L) som ble for stor.

Men elsker garnet, godt å strikke med og utrolig god å ha på (selvom den var litt liten).

Det er surt. Det er grunnen til at jeg har rekt opp kofta 5 ganger nå :lol: Jeg strikker såppass stramt at jeg må strikke 2 str større :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Teserere skrev:

Det er surt. Det er grunnen til at jeg har rekt opp kofta 5 ganger nå :lol: Jeg strikker såppass stramt at jeg må strikke 2 str større :o 

Skikkelig kjipern!

2 str større? Ja da snakker vi!

 

Har visst strikkefasthet 20m på pinne 3.5 og Smart garn, 25m på pinne 3 og Sterk garn. Skal strikke en prøvelapp med Sterk og pinne 3.5 så satser jeg på at det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkenoob søker tips!

Jeg har lyst å strikke klær, men jeg gidder ikke starte på en i voksenstørrelse og så ende opp med bare et halvgreit resultat iom jeg lærer, og eventuelt måtte rekke opp hele greia. Så jeg tenkte å starte på nyfødt baby genser/bukse/body, eventuelt dukkeklær. Så får jeg bare lagre det frem til jeg selv, slekt eller venninner begynner å ruge. 
Prosjekt nummer to må bli til nevø tenker jeg, han bruker vel ca 104 + i størrelse om dagen. Da kan jeg prøve meg på litt mer mønster eller noe. (Batman f.eks, burde være simpelt nok til at jeg klarer det)

Hva slags garn er greit å bruke på disse to? Tenkte i utgangspunktet kanskje tynt ull på nyfødt prosjektet? Det skal jo innerst og da gjør det ikke noe om jeg gjør noe feil sånn rent estetisk, da det gjerne ikke vil synes. :P Gjerne noe som ikke koster flesk, men samtidig er bra nok til sart hud. (Har bl.a utsalg fra viking garn ikke så langt herifra, og kan få en medoppstallør til å stikke innom der å handle for meg om de har noe på salg f.eks) Vi har også kreativ, panduro og Strikkegalleriet i nærheten av meg, sikkert mer, men er disse jeg kommer på. Viking garn blir også solgt i begrenset utvalg på div nærbutikker her også. 

Til nevø tror jeg det meste kan brukes, men jeg aner ikke hva som er lurt å bruke til en relativt aktiv 3åring. :P 

Strikkeoppskrifter dere anbefaler blir jeg også veldig takknemmlig for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rocket skrev:


Strikkeoppskrifter dere anbefaler blir jeg også veldig takknemmlig for!

Det første jeg strikket annet enn et pannebånd var denne genseren: http://www.klikk.no/mote/kamille/Mote/article900703.ece

Det gikk kjempefint! Jeg lærte utrolig mye; legge opp ermer, magic loop, sette sammen ermer og bol, raglanfelling etc. Jeg kan trygt anbefale deg å strikke denne genseren i stedet for klær til barn :) Er du usikker så spør her inne eller søk på videoer på strikkenett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mushi skrev:

Det første jeg strikket annet enn et pannebånd var denne genseren: http://www.klikk.no/mote/kamille/Mote/article900703.ece

Det gikk kjempefint! Jeg lærte utrolig mye; legge opp ermer, magic loop, sette sammen ermer og bol, raglanfelling etc. Jeg kan trygt anbefale deg å strikke denne genseren i stedet for klær til barn :) Er du usikker så spør her inne eller søk på videoer på strikkenett. 

Jeg holder på med denne nå :) Tror det blir verdens deiligste bomsegenser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mushi skrev: Det første jeg strikket annet enn et pannebånd var denne genseren: http://www.klikk.no/mote/kamille/Mote/article900703.ece

Det gikk kjempefint! Jeg lærte utrolig mye; legge opp ermer, magic loop, sette sammen ermer og bol, raglanfelling etc. Jeg kan trygt anbefale deg å strikke denne genseren i stedet for klær til barn [emoji4] Er du usikker så spør her inne eller søk på videoer på strikkenett. 

Jeg holder på med denne nå [emoji4] Tror det blir verdens deiligste bomsegenser. 

 

Funker fint som pengenser også. Har strikket to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Funker fint som pengenser også. Har strikket to. :)

Ja, jeg ser for meg trange jeans under og den blir perfekt nå framover hvor det er varmere men fortsatt ganske skarp luft. :)

Jeg begynte på den rett etter jeg gjorde ferdig min andre Ease. Digger den genseren, komfort, komfort, komfort. 
Strikket i Malabrigo Rios, fargene "Azul Profundo" og "Frank Ochre". 

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...