Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

1 minutt siden, Krutsi skrev:

Hadde ikke jeg vært så innmari lettpåvirkelig og kjøpt mi ega symaskin, så kunne du fått jobb av meg.. Betalt til og med! 

Men når man spontankjøper seg symaskin, så bør man vel prøve først selv i alle fall :lol: 

Jeg syr ikke på oppdrag uansett :P 

Hvilken maskin har du kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

12 timer siden, Line skrev:

Spekulerer på hva jeg skal sy med den nye maskina mi jeg... Lenge siden jeg har sydd skikkelig, og ikke bare hjulpet elever, så tror kanskje ikke jeg skal satse på for avanserte greier til å begynne med. Hjemmesiden til stoff og stil er nede, så jeg får ikke snoket på mønster heller. Tunika? Eller en enkel kjole? Eller onepiece? :lol: 

Sjekk siden til Fabric paradise. Det er vanskelig å tenke seg noen som helst kombinasjon av farge, kvalitet og motiv som ikke finnes der. Lurer på om jeg skal sjekke om de har lys turkis silkestoff med beardiser som spiller tennis? :lol:

Edit: Det hadde de ikke, men de har 144 stoffer med hundemotiv, ikke verst det heller.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ flire!

Jeg strikker sinnasaujakken, i samme farger som på bildet under. Men siden jeg er en så utrolig dyktig strikker så bruker jeg ikke mønster, har bare laget diagram over sauene, og så strikket jeg ivei. Jeg strikker ovenfra og ned, med raglanøking. Problemet er bare at en av sauene havnet i økefeltet og ser akkurat ut som den har vært ut for en alvorlig bilulykke. Rekke opp og planlegge litt bedre tenker jeg.

 

4558f954-c16c-46ed-a865-a787dbde244a.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har nok prosjekter og planer, så fant jeg ut at å knytte høynett til hestene - DET måtte jeg prøve meg på - så tenkt så gjort. Syns det var litt kult, men feilberegnet skikkelig mengden tau som går ned, så får en pause til jeg har fått nytt tau. 

24633312373_fea23c4bcd_b.jpg

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12821326_10156652467665341_2993805441134

mitt første babybukse-forsøk! Ikke helt vellykka, beina ble litt trange og jeg kløna litt med ribbene. Har ikke orket å sy på beinribbene, det ble litt knot pga trangheta :getlost: Men, dette var jo bare en test på om 1: jeg klarer å sy i stretch, da jeg aldri har gjort det før! Tror nok både jeg, stoffet og symaskinen skal klare å samarbeide :ahappy: Og 2: om mønsteret jeg tegna selv (!!) og oppskrifta fungerte, og det gjorde det jo, om jeg bare husker å tenke før jeg klipper og syr :lol: Og får jeg på beinribbene på en ålreit måte kan den kanskje brukrs tilogmed, for såå katastrofe ble den ikke :teehe: 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg. Den Bøvertunkofta :gaah: Først rekket jeg opp 2 halve ermer fordi det var for lys gråfarge... Nå må jeg rekke opp igjen, da det er vannvittig ujevnt og stygt. Gikk opp en pinnestørrelse på anbefaling da den visstnok lett blir ujevn og stram pga rutemønsteret... Så nå har jeg prøvd å strikke med riktig pinne (3) og det ser ut til å bli penere.

 

Så til problemet, HJELP! Strikkefastheten på garn og oppskrift skal være 27 på pinne 3. Jeg får 34-35 :blink: Og jeg strikker ikke særlig stramt... Pleier stort sett og ligge veldig likt som garnet... Så skjønner ingenting. Siden pinne 3,5 IKKE er et alternativ, blir det da riktig å strikke en størrelse større enn tenkt? For med flere masker blir vel kofta mindre? Eller tenker jeg feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg. Den Bøvertunkofta :gaah: Først rekket jeg opp 2 halve ermer fordi det var for lys gråfarge... Nå må jeg rekke opp igjen, da det er vannvittig ujevnt og stygt. Gikk opp en pinnestørrelse på anbefaling da den visstnok lett blir ujevn og stram pga rutemønsteret... Så nå har jeg prøvd å strikke med riktig pinne (3) og det ser ut til å bli penere.

 

Så til problemet, HJELP! Strikkefastheten på garn og oppskrift skal være 27 på pinne 3. Jeg får 34-35 :blink: Og jeg strikker ikke særlig stramt... Pleier stort sett og ligge veldig likt som garnet... Så skjønner ingenting. Siden pinne 3,5 IKKE er et alternativ, blir det da riktig å strikke en størrelse større enn tenkt? For med flere masker blir vel kofta mindre? Eller tenker jeg feil??

Med så stor forskjell må du kanskje opp 2 str. Her er prøvelapper veldig lurt, for å se str/hvordan strikking ser ut etter vask og damping. Kan være at 3.5mm ser bra ut etter litt vask og slikt.

Ta utgangspunkt i Målet du trenger rundt bysten, feks 100cm. Ved din strikkefasthet må du ha ca 340/350m der. Strikk den størrelsen som har dette maskeantallet der [emoji4]

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kaja skrev:

Med flere masker blir vel kofta større?

Flere masker pr cm betyr at den blir mindre. Da hver individuelle maske tar opp mindre plass enn det er beregnet i mønstret. 

27/10=2.7 masker pr cm

34/10=3.4 masker pr cm

altså må du ha 0.7masker ekstra for hver cm for å få riktig størrelse. Om kroppen er 100cm rundt tilsvarer det 70masker ekstra rundt for å få den til å ha tilsvarende størrelse.

Bytter man garntype/har veldig ulik strikkefasthet kan man regne om hele greia, men jeg syns ofte det er liksågreit å gå opp i størrelse til den størrelsen som er nærmest ditt maskeantall forutsatt at mønstret oppgir økninger og avstander i cm/tommer. Noen gensere oppgir at man skal øke hver Xomgang, og da må man se på hvor mange omganger det tar å strikke 10cm også, så de er greie å styre unna om man ikke vil øve på å rekke opp strikkinga si :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tekopp skrev:

Flere masker pr cm betyr at den blir mindre. Da hver individuelle maske tar opp mindre plass enn det er beregnet i mønstret. 

27/10=2.7 masker pr cm

34/10=3.4 masker pr cm

altså må du ha 0.7masker ekstra for hver cm for å få riktig størrelse. Om kroppen er 100cm rundt tilsvarer det 70masker ekstra rundt for å få den til å ha tilsvarende størrelse.

Bytter man garntype/har veldig ulik strikkefasthet kan man regne om hele greia, men jeg syns ofte det er liksågreit å gå opp i størrelse til den størrelsen som er nærmest ditt maskeantall forutsatt at mønstret oppgir økninger og avstander i cm/tommer. Noen gensere oppgir at man skal øke hver Xomgang, og da må man se på hvor mange omganger det tar å strikke 10cm også, så de er greie å styre unna om man ikke vil øve på å rekke opp strikkinga si :P 

Ja det er sant, men jeg trodde hun mente mer masker generelt :P Fikk ikke det til å stemme i hodet mitt haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2016 at 0:10 AM, Aslan skrev:

 

mitt første babybukse-forsøk! Ikke helt vellykka, beina ble litt trange og jeg kløna litt med ribbene. Har ikke orket å sy på beinribbene, det ble litt knot pga trangheta :getlost: Men, dette var jo bare en test på om 1: jeg klarer å sy i stretch, da jeg aldri har gjort det før! Tror nok både jeg, stoffet og symaskinen skal klare å samarbeide :ahappy: Og 2: om mønsteret jeg tegna selv (!!) og oppskrifta fungerte, og det gjorde det jo, om jeg bare husker å tenke før jeg klipper og syr :lol: Og får jeg på beinribbene på en ålreit måte kan den kanskje brukrs tilogmed, for såå katastrofe ble den ikke :teehe: 

Sy på ribbekanten før du syr sammen beina, da kan du sy bare rett frem på flatt stoff :)

 

Er det noen som har sett noe mønster på fine dekken noe sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, SiriEveline skrev:

Noen som vet om jeg må klippe vekk "revnekanten" eller om jeg kan la den komme inni den doble brettekanten?

 

 

Du mener der du har klippet? Det vil skjules inni belegget/brettekanten ja.. :) Må bare passe på at du strikker langt nok til å skjule det. Hvis klippekanten er veldig "lang" med masse lange tråder som stikker utover så kan du jo trimme den litt. Jeg hadde vel mine tråder kanskje 1cm utenfor symaskinsømmen, vet ikke hva man er anbefalt å ha men. Jo mer du har der, jo mer må du dekke etc.. Og hvis du snauer det helt blir det jo inntil sømmen, det turte ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mirai skrev:

Du mener der du har klippet? Det vil skjules inni belegget/brettekanten ja.. :) Må bare passe på at du strikker langt nok til å skjule det. Hvis klippekanten er veldig "lang" med masse lange tråder som stikker utover så kan du jo trimme den litt. Jeg hadde vel mine tråder kanskje 1cm utenfor symaskinsømmen, vet ikke hva man er anbefalt å ha men. Jo mer du har der, jo mer må du dekke etc.. Og hvis du snauer det helt blir det jo inntil sømmen, det turte ikke jeg. 

Glemte å spesifisere at det gjaldt liftgardinen jeg er igang med, og med revnekant mente jeg den som er vevd litt annerledes så stoffer ikke skal revne :P

Endte dog med å klippe den for å være på sikre siden.

Men takk for tipset når jeg kommer så langt på kofta/genseren. Igang med mønster nå så det kommer seg ;)

 

Dritkjipt å gå tom for tråd når jeg fikk beskjed om at det skulle være plenty... og jeg har fortsatt ca 5m med søm igjen... jaja godt mannen er snill og stikker innom Stoff og stil imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mirai skrev: Du mener der du har klippet? Det vil skjules inni belegget/brettekanten ja.. [emoji4] Må bare passe på at du strikker langt nok til å skjule det. Hvis klippekanten er veldig "lang" med masse lange tråder som stikker utover så kan du jo trimme den litt. Jeg hadde vel mine tråder kanskje 1cm utenfor symaskinsømmen, vet ikke hva man er anbefalt å ha men. Jo mer du har der, jo mer må du dekke etc.. Og hvis du snauer det helt blir det jo inntil sømmen, det turte ikke jeg. 

Glemte å spesifisere at det gjaldt liftgardinen jeg er igang med, og med revnekant mente jeg den som er vevd litt annerledes så stoffer ikke skal revne [emoji14]

Endte dog med å klippe den for å være på sikre siden.

Men takk for tipset når jeg kommer så langt på kofta/genseren. Igang med mønster nå så det kommer seg [emoji6]

 

Dritkjipt å gå tom for tråd når jeg fikk beskjed om at det skulle være plenty... og jeg har fortsatt ca 5m med søm igjen... jaja godt mannen er snill og stikker innom Stoff og stil imorgen!

Den kanten som er vevd anderledes heter jarekant på norsk. Selvage på amerikansk og selvedge på britisk [emoji4]

Jeg bruker å klippe de vekk siden stoffet oppfører seg annerledes der enn ellers.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tekopp skrev:

Den kanten som er vevd anderledes heter jarekant på norsk. Selvage på amerikansk og selvedge på britisk emoji4.png

Jeg bruker å klippe de vekk siden stoffet oppfører seg annerledes der enn ellers.

Takk! Da lærte jeg noe nytt :) likegreit at jeg klippet den av da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...