Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

20 minutter siden, tonjek skrev:

Takk:) kikket litt på den når jeg lette etter maskin, men valgte en litt rimeligere. Kjenner jeg angrer litt, for trykkfoten er så lav at jeg har problemer med å sy mer enn to lag skinn:hmm: så blir mye håndsying og mye banning:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tonjek skrev: Jeg har denne [emoji4]http://www.husqvarnaviking.com/en-US/Machines/OPAL-670

Takk[emoji4] kikket litt på den når jeg lette etter maskin, men valgte en litt rimeligere. Kjenner jeg angrer litt, for trykkfoten er så lav at jeg har problemer med å sy mer enn to lag skinn:hmm: så blir mye håndsying og mye banning[emoji14]

Jeg hadde en billigmaskin fra før, og tenkte at hvis jeg skulle oppgradere, kunne jeg like greit gjøre det skikkelig. Den er en drøm å sy med, har ikke angret et sekund. [emoji1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tonjek skrev:

Jeg hadde en billigmaskin fra før, og tenkte at hvis jeg skulle oppgradere, kunne jeg like greit gjøre det skikkelig. Den er en drøm å sy med, har ikke angret et sekund. emoji1.png

Den var jo ikke akkurat billig den har kjøpte, (husqvarna emerald til over 4000,-) men den er rett og slett ikke høy nok, og det er så frustrerende. I tillegg til at vi krangler mye om undertråd, så at denne automatisk justerer trådspenningen er jo gull.
Mulig jeg må investere i en ny, og håpe jeg får noen kroner for den jeg har. 
Kjøpt ny i november, og lite brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ganzie skrev:

Den var jo ikke akkurat billig den har kjøpte, (husqvarna emerald til over 4000,-) men den er rett og slett ikke høy nok, og det er så frustrerende. I tillegg til at vi krangler mye om undertråd, så at denne automatisk justerer trådspenningen er jo gull.
Mulig jeg må investere i en ny, og håpe jeg får noen kroner for den jeg har. 
Kjøpt ny i november, og lite brukt.

Har du sett på janome easy jeans? En eg kjenner syr halsbånd med en sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingidano skrev:

Har du sett på janome easy jeans? En eg kjenner syr halsbånd med en sånn. 

Takk for tips:D
Må lese til øyet blir stort og vått, ser jeg. 
Men jeg kjenner at jeg har bestemt meg for ny maskin, må bare finne ut hvilken. 
Så får jeg heller ta tapet med den forrige maskinen som en dyr lærepenge. Bruk heller et par lapper ekstra først som sist.  (gubben går bare rundt og ler og mumler noe om "hva var det jeg sa":pinch:

Kom gjerne med masse tips og råd:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Takk for tips:D
Må lese til øyet blir stort og vått, ser jeg. 
Men jeg kjenner at jeg har bestemt meg for ny maskin, må bare finne ut hvilken. 
Så får jeg heller ta tapet med den forrige maskinen som en dyr lærepenge. Bruk heller et par lapper ekstra først som sist.  (gubben går bare rundt og ler og mumler noe om "hva var det jeg sa":pinch:

Kom gjerne med masse tips og råd:innocent:

Janome easy jeans går jo for å være den tøffeste på sånt arbeid. Jeg hadde den før og har blant annet reparert trekket (tøytaket) på snekka vi hadde før med den. Sydde gjennom mange lag tjukk seilduk. Det var eksen som kjøpte den maskina, derfor ville han ha den da vi skiltes. (Jeg har ikke spurt hvor mange ganger han har brukt den. :pinch:). Etterpå kjøpte jeg Husquarna Emerald 1600 og er kjempefornøyd med den til mitt bruk. Det er en solid maskin som også brukes som skolemaskin, vinner mange tester. Jeg ser at du ikke liker den, altså passer den ikke til ditt bruk, jeg elsker den. Men sjekk Janomen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Janome easy jeans går jo for å være den tøffeste på sånt arbeid. Jeg hadde den før og har blant annet reparert trekket (tøytaket) på snekka vi hadde før med den. Sydde gjennom mange lag tjukk seilduk. Det var eksen som kjøpte den maskina, derfor ville han ha den da vi skiltes. (Jeg har ikke spurt hvor mange ganger han har brukt den. :pinch:). Etterpå kjøpte jeg Husquarna Emerald 1600 og er kjempefornøyd med den til mitt bruk. Det er en solid maskin som også brukes som skolemaskin, vinner mange tester. Jeg ser at du ikke liker den, altså passer den ikke til ditt bruk, jeg elsker den. Men sjekk Janomen!

Har sjekket litt på Janomen, og den ser ut til å kunne være veldig bra til mitt bruk. Eneste jeg ser som en fordel for Husqvarna (og bittelitt som en ulempe) er at Husqvarna er elektronisk, og visstnok sørger for korrekt sømspenning, noe jeg sliter med på Emeralden. Så da er jeg redd det kan bli et problem på Janomen også? (ikke symaskinen sin feil, bare jeg som er komplett ubrukelig)
Emeralden er egentlig gulle god, den er bare for lav i trykkfoten for mitt bruk, samt at jeg sliter veldig med undertråden. Men tror det kommer av brukerfeil:pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ganzie skrev:

Takk for tips:D
Må lese til øyet blir stort og vått, ser jeg. 
Men jeg kjenner at jeg har bestemt meg for ny maskin, må bare finne ut hvilken. 
Så får jeg heller ta tapet med den forrige maskinen som en dyr lærepenge. Bruk heller et par lapper ekstra først som sist.  (gubben går bare rundt og ler og mumler noe om "hva var det jeg sa":pinch:

Kom gjerne med masse tips og råd:innocent:

Jeg fikk Janome DC 4030 til jul (syntes det er ganske flaut fordi den er så dyr). Har ikke brukt den veldig mye, men det lille jeg har brukt den har jeg vært VELDIG fornøyd. Har sydd halsbånd og sele. 

Min mor og mannen hennes hadde fått denne anbefalt av damen i butikken med tanke på at jeg kom til å sy endel halsbånd og seler, og klær (til menneske og hund).

Det jeg liker med maskinen er at den er veldig "tilgivende" og veldig lett å forstå.

http://tonje.no/products/janome-dc-4030-jubileum-symaskin-inkludert-ekstra-trykkfot

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vims
På 29.4.2016 at 1:52 AM, Ganzie skrev:

Dere som syr halsbånd og andre litt "tunge" greier, hvilken maskin bruker dere?

Jeg har også en Janome Easy Jeans,er veldig fornøyd med den også til tyngre bruk. Har hørt om en del som sliter litt med den til lettere stoffer (ujevn rettsøm på sateng, silke og lignende), men har ikke hatt dette problemet på min. Jeg liker at den er såpass enkel og "rett fram", uten masse (for meg) unødvendige pyntesømmer og sånt. Så jeg tenker det kommer litt an på bruken din. Skal du først og fremst sy rettsøm, sikksak og knapphull (som etter min mening er det man stort sett trenger) tror jeg easy jeansen passer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Krutsi skrev:

Da er jeg ferdig med 2 av 8 striper av babyteppet mitt.. Det blir dog vesentlig større enn jeg trodde :( menmen, får satse på det ikke blir for stort.. 

 

Kan du kutte noen striper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg kan jo selvfølgelig det, men nå har jeg heklet mange av rutene, så da tar jeg det heller stort :lol: 

Da så! Kjedelig med overflødige ruter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mirai skrev:

Gjør det noe om det blir litt stort da, de finner vel noe å bruke det til? :) 

Det gjør nok værst for hodet mitt for det blir litt stort til akkurat det jeg hadde tenkt å bruke det til.. Men ordner seg nok :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Lenge siden jeg har vært i denne tråden, og da gikk det mest i hekling og bestemorruter.. Nå er prosjektet større; jeg skal sy meg beltestakk :| Først skal jeg i gang med broderiet til skjorta, og der er allerede første utfordring; jeg har aldri brodert før. Ganske sikker på at det blir korssting - er det noen som holder på med/kan det? Som mener det er noe spesielt jeg bør kjenne til før jeg går i gang? Skal gå på kurs hos en systue, så får nok en innføring der, men tar imot alt jeg kan av tips og triks :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Merket på første agilitystevnet vårt i helga at jeg manglet en god belønning til udyret etter endt løp. Tittet litt kjapt på stands der, og på nettet da jeg kom hjem, og fant ut at jeg like greit kunne lage meg kobbel selv. Så sagt, så gjort! Det ble 120 cm langt, med fake pels og håndtak i begge ender for bedre kontroll over udyret på stevneplassen, og for å kunne ha drakamp med begge hender. Storfornøyd hittil, så da gjenstår det bare å se holdbarheten på pelsen. [emoji1]

c072c08f1038e362efdccf6e5aa20b1d.jpg

9ed58be2905bbcf5aa90666f9df2e703.jpg

Koda syntes også det nye kobbelet sitt var knall [emoji1] Bare lære ham å hente det i bøtta innen fredagen (stevne til helga også), så burde det være bra.

c270ebbb1b4a1c754d9ed01442e65239.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ganzie skrev:

@tonjek litt mer mas fra meg:innocent:
Hvor høy er trykkfoten, og hvor høye (tykke) prosjekter får du sydd med Opalen din?

Er ikke helt sikker på nøyaktig hvor høy den er, men skal visst være ekstra høy (og det merker jeg i forhold til forrige maskin). 11-13 mm et sted, kanskje? Har ikke opplevd å ikke få plass enda.

 

Det tykkeste jeg har sydd er vel heavy nylonwebbing i to lag, 8 lag med softshell og padding inni der igjen. Samtidig. Det skal sies at jeg knakk et par nåler ? Maskina stopper av seg selv hvis den får for mye motstand, slik at du ikke risikerer å ødelegge den hvis du syr for tykt. Det kan vel også nevnes at de fleste gangene den stopper, så greier jeg ikke å komme igjennom selv om jeg prøver manuelt heller. Vanligvis går det greit hvis jeg flytter materialene en mm eller så. 

 

Sånn til vanlig syr jeg to lag heavy nylon, 2 lag softshell/4 lag bevernylon, med padding på innsiden, og det går helt fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tonjek skrev:

Er ikke helt sikker på nøyaktig hvor høy den er, men skal visst være ekstra høy (og det merker jeg i forhold til forrige maskin). 11-13 mm et sted, kanskje? Har ikke opplevd å ikke få plass enda.

 

Det tykkeste jeg har sydd er vel heavy nylonwebbing i to lag, 8 lag med softshell og padding inni der igjen. Samtidig. Det skal sies at jeg knakk et par nåler ? Maskina stopper av seg selv hvis den får for mye motstand, slik at du ikke risikerer å ødelegge den hvis du syr for tykt. Det kan vel også nevnes at de fleste gangene den stopper, så greier jeg ikke å komme igjennom selv om jeg prøver manuelt heller. Vanligvis går det greit hvis jeg flytter materialene en mm eller så. 

 

Sånn til vanlig syr jeg to lag heavy nylon, 2 lag softshell/4 lag bevernylon, med padding på innsiden, og det går helt fint.

Takk for svar:)
Frister veldig å kjøpe en sånn, må jeg innrømme:D Så jeg tipper kontoen får blø når skattepengene kommer:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...