Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Da er det bare å kjøre på. :)

Jeg synes at det er helt greit å strikke med strømpepinner(bambus :) ), men jeg er tydeligvis utskuddet her. :lol: Var det jeg begynte å strikke med (de første strikkeprosjektene mine var strømper), så kanskje det er derfor jeg ikke har noe imot det. :P

Holder fremdeles på med den første selbuvotten i et par som skal være str. dame. Regner med å rekke den opp igjen og begynne på nytt for foreløpig så spørs det om jeg klarer å få hånden inn i votten en gang. :lol: Skjønner ikke hvorfor mitt alltid blir så mye mindre enn i oppskriftene. Strikker jeg SÅ stramt da?! Bruker de anbefalte pinnestr. og garn, men jeg må nok justere det. Sukk.

Jeg klarer liksom ikke å holde pinnene rett? De er jo i veien okke som :P

Har du prøvd å måle strikkefasthet noen gang før du setter igang med prosjekt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Da er det bare å kjøre på. :)

Jeg synes at det er helt greit å strikke med strømpepinner(bambus :) ), men jeg er tydeligvis utskuddet her. :lol: Var det jeg begynte å strikke med (de første strikkeprosjektene mine var strømper), så kanskje det er derfor jeg ikke har noe imot det. :P

Holder fremdeles på med den første selbuvotten i et par som skal være str. dame. Regner med å rekke den opp igjen og begynne på nytt for foreløpig så spørs det om jeg klarer å få hånden inn i votten en gang. :lol: Skjønner ikke hvorfor mitt alltid blir så mye mindre enn i oppskriftene. Strikker jeg SÅ stramt da?! Bruker de anbefalte pinnestr. og garn, men jeg må nok justere det. Sukk.

Utskudd nr melder seg :) Kan ikke fordra magic loop...

Angående vottene, har du strikket prøvelapp? De aller fleste strikker mønster strammere enn vanlig strikk, og må opp en pinne størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer liksom ikke å holde pinnene rett? De er jo i veien okke som :P

Har du prøvd å måle strikkefasthet noen gang før du setter igang med prosjekt? :)

Jupp. Tok en sjanse denne gang men det funket ikke så bra. :lol:

En annen gang da jeg gjorde det så skulle være ca. 22 masker per 10 cm, mens mitt strikk var 34 masker per 10 cm med samme pinnestørrelse og garn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Tok en sjanse denne gang men det funket ikke så bra. :lol:

En annen gang da jeg gjorde det så skulle være ca. 22 masker per 10 cm, mens mitt strikk var 34 masker per 10 cm med samme pinnestørrelse og garn. :P

Får du ikke vondt i fingrene av å stirkke så stramt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite penger å rutte med, og tenkte jeg skulle lage noen julegaver i år. Jeg orker ikke sette i gang store prosjekter da jeg har veldig lite tid også ( kom en uforutsett VELDIG stor regning..) så har verken tid eller penger.

Så jeg tenkte noe så enkelt som grytekluter og kjøkkenkluter.
Steg 1: Hvilket type garn egner seg?

steg 2: for å gjøre det mer personlig. Hvordan lager man enkle mønster selv? @Michellus?

Evnt også, andre tips til ting som går fort og strikke/hekle som folk ville kunne sette pris på?

Tenkte også å brenne mandler og lage fløtekarameller og ha på fine glass og kubbelys jeg pynter selv.
Mulig dette er kjedelige gaver, men alle nære folk jeg gir gaver til er klar over min situasjon i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hva slags garn som egner seg kan jeg ikke svare på, for jeg aner helt ærlig ikke :P Jeg tenker dog at du burde strikke/hekle stramt nok så det blir tett nok til å takle varmen.

Mønster! Har du et ruteark ble det plutselig veldig enkelt. Bare marker inn der du vil ha mønsteret og voila! For inspirasjon se litt rundt etter noe du liker evt noe personene du skal lage ting til :)

Tips til ting som går fort: Pannebånd, lue, votter på pinner større enn 5 mm.

Synes ikke det høres ut som kjedelige gaver i det hele tatt! Hjemmelagede gaver er alltid koselig og personlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket noen grytekluter til mormor for noen år siden. Helt vanlig garn på kort rundpinne på omtrent 3 mm. Strikket rundt og rundt til de ble omtrent kvadratiske når jeg la det flatt. Felte av og heklet sammen i hver hule ende + sidene og heklet på en hempe. Litt vanskelig å forklare kanskje, men endte i alle fall opp med at det ble strikket dobbelt med en fin kant rundt i en annen farge enn selve grytekluten. Se for deg et veldig bredt pannebånd som blir lagt flatt og heklet kant rundt. Kjempeenkelt og raskt å strikke, og de fungerer veldig godt på varme kjeler og stekebrett. Mormor påstår det er de beste gryteklutene hun har hatt, og bruker de daglig selv om det er flere år siden jeg lagde dem. Hm... Kanskje hun har fortjent et par nye til jul?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket noen grytekluter til mormor for noen år siden. Helt vanlig garn på kort rundpinne på omtrent 3 mm. Strikket rundt og rundt til de ble omtrent kvadratiske når jeg la det flatt. Felte av og heklet sammen i hver hule ende + sidene og heklet på en hempe. Litt vanskelig å forklare kanskje, men endte i alle fall opp med at det ble strikket dobbelt med en fin kant rundt i en annen farge enn selve grytekluten. Se for deg et veldig bredt pannebånd som blir lagt flatt og heklet kant rundt. Kjempeenkelt og raskt å strikke, og de fungerer veldig godt på varme kjeler og stekebrett. Mormor påstår det er de beste gryteklutene hun har hatt, og bruker de daglig selv om det er flere år siden jeg lagde dem. Hm... Kanskje hun har fortjent et par nye til jul?

Takk for tips folkens! Pannebånd var lurt! :)

Jeg har en hel haug med vanlig ullgarn, det kan vel kanskje brukes til grytekluter og slikt? Og tove etterpå. hmm: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor det er mulig å få kjøpt sytråd til symaskin til en ok pris?

Sytråd er aldri spesielt dyrt, så så lenge du finner en butikk i nærheten med sånne saker, så ville jeg bare slått til.

Jeg føler inspirasjonen til nye armbånd komme etter å ha hatt litt mye å gjøre i det siste. Æ glær mæ! :) Når jeg får pakka ut og kommet skikkelig i orden får jeg kanskje begynne på luestrikkinga mi igjen også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stakk en tur på sparkjøp ista og endte opp med 13 nøster garn. Så nå har jeg 28 helt ubrukte nøster garn, et nøste jeg bruker på lua til søstra mi, et par halvbrukte garn og helt sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farta. Og jeg har INGEN aning om hva jeg skal lage :icon_redface:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Michellus: Tusen takk, godt å høre at det ikke bare er meg. Jeg er veldig fornøyd sånn egentlig med at jeg har lært å strikke vrangt. Jeg vil bare være superflink med en gang. Drømmen er å strikke en Mariusgenser, men skal øve masse på mindre prosjekter fremover. Om noen har noen gode forslag til småprosjekter, som kan være greie for en nybegynner som ønsker å lære litt nye teknikker, og hvor garn og mønster ikke koster en formue, så tar jeg gjerne i mot tips. :) Pulsvanter synes jeg blant annet er veldig greit å strikke, og luer er vel heller ikke det dummeste! :)

Så får jeg bare trekke pusten dypt, rakke opp resten av av genseren, og begynne på nytt. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sytråd er aldri spesielt dyrt, så så lenge du finner en butikk i nærheten med sånne saker, så ville jeg bare slått til.

Jeg føler inspirasjonen til nye armbånd komme etter å ha hatt litt mye å gjøre i det siste. Æ glær mæ! :) Når jeg får pakka ut og kommet skikkelig i orden får jeg kanskje begynne på luestrikkinga mi igjen også... :P

Du må si fra når du er i gang igjen, for armbåndet mitt trenger en matchende kompis :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sytråd er aldri spesielt dyrt, så så lenge du finner en butikk i nærheten med sånne saker, så ville jeg bare slått til.

Jeg føler inspirasjonen til nye armbånd komme etter å ha hatt litt mye å gjøre i det siste. Æ glær mæ! :) Når jeg får pakka ut og kommet skikkelig i orden får jeg kanskje begynne på luestrikkinga mi igjen også... :P

Fant på Stoff og stil :) Syntes bare 20kr for 200 meter ble litt i dyreste laget i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens! Pannebånd var lurt! :)

Jeg har en hel haug med vanlig ullgarn, det kan vel kanskje brukes til grytekluter og slikt? Og tove etterpå. hmm: )

Ull egner seg dårlig til grytekluter og kjøkkenkluter, der er nok bomull det beste. Søstrene Grene har billig bomullsgarn som egner seg til dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...