Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Kjære søte Marie, jeg har ikke råd til å bidra med noe denne måneden, men jeg har akkurat hilst på en veldig ny baby og sender derfor over litt fødestøv! Okey, hun var ikke så VELDIG ny, men hun var utrolig skjønn og smilte masse til meg :D ****fødestøøøøøv****

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dessverre si som Aya, jeg har ikke råd denne måneden her (skyld på krøllebølla som "måtte" røntges!), men jeg oversender alt som er av fødestøv (det burde være sterkt nok, det har ligget 16 år i en skuff her :lol: ), og krysser fingrene for at du blir mamma i løpet av helgen, Marie :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men vi setter jo inn til Yodel som sa hun skulle overføre til Marie i morgen, og da vet hun jo ikke hvor mye? :P Følg med Ida..

Det kan jo Yodel gi beskjed om og det spiller ingen rolle om det tar noen dager, for vi gjorde jo dette for å få litt delt eierskap med babien, ikke fordi Marie var så himla blakk :D

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke råd til å bidra desverre, men jeg kan avkrefte endel. Du må IkKE føde alene om fødselen blir igangsatt. Det er bare tull. Om fødselen ikke starter og de av en eller annen grunn ikke vil slippe deg hjem ( jeg dro hjem med bf på kvelden, fødselen startet noen timer senere) må du kanskje sove noen timer alene, men faren får være der hele tiden under fødsel. Igangsatte fødsler forløper stort sett helt normalt. Ingen av barna i A sin generasjon ( 6 barn) , har kommet av seg selv. De eneste dramatiske var Ask sin ( det hadde ingenting med at den var igangsatt å gjøre ) og den til min yngste nevø. Han ble satt i gang for sent og var dermed egentlig for stor til å fødes vaginalt...

De fleste fødsler igangsettes nå med en modningsballong, noe som innebærer svært liten risiko.

Jeg skjønner at igangsetting ikke er det du så for deg, men fødselsopplevelsen blir for de aller aller fleste helt normal.

Pust med magen du og ikke stress så mye med det. Lett å si kanskje, men jeg tror det er det beste du kan gjøre :hug:

Edit: glemte å si at igangsatte ofte blir bedre ivaretatt enn de som føder naturlig også. og at de alltid er første pri hvis fødestua er full. Man slipper å måtte dra i hui og hast til et annet sykehus når fødsel er i gang. Fordi min fødsel var i gangsatt av riksen slapp jeg å dra til Asker og Bærum midt på natten slik de med normal fødsel måtte.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da overfører jeg mandag eller tirsdag da? :)
Sonen er så innmari gode! :hug:

NÅ ligger Marie antageligvis med nåler i seg, og det er vår skyld! YAY! :lol:

Lill: Soph er bare FOR søt. Jeg har henne som skjermbilde, visste du det?

Dette: :wub:

320098_118332424942559_1399151242_n.jpg

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med tullete blodtrykk, men godt du har en lege du er trygg på. *misunnelig* Veldig lyst å spørre hvem det var, siden jeg var innom legekontoret der noen ganger :lol: Men det er jo ikke akkurat viktig.

Jeg har også vært hos legen i dag. Og om noen husker så var jeg ikke helt komfortabel med en mannlig lege på over 70. Vel, det viser seg at han er minst like ukomfortabel med en gravid dame på 29. :lol: Han visste ikke helt hva han skulle gjøre, men lyste opp da jeg spurte om toxoplasmosetest, da hadde han noe konkret å gjøre. :lol: Og selvsagt ny sykemelding og sjekke blodtrykk og sånt, vekt skulle han ikke sjekke. :aww: Leverte urinprøve også, men den tror jeg ikke ble sjekket - hvertfall ikke så lenge jeg var der. Fikk streng beskjed om å bestille time hos jordmor så fort som mulig (why? ) så det ble gjort.

Men en mannlig lege på over 70 må jo ha behandlet haugevis av gravide gjennom et langt legeliv?

Jeg sender også en slant sånn at Maries baby skjønner at nå mener sonisene alvor her altså: Kom ut!

Og jeg vil også gi en klem til Yodel som hadde ideen og initiativet, du er så søt! :hug:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en mannlig lege på over 70 må jo ha behandlet haugevis av gravide gjennom et langt legeliv?

Jeg sender også en slant sånn at Maries baby skjønner at nå mener sonisene alvor her altså: Kom ut!

Og jeg vil også gi en klem til Yodel som hadde ideen og initiativet, du er så søt! :hug:

Skulle tro det, skulle tro han har vært med og tatt i mot noen også siden han er komunelege her og har vært det i "alle år". Men jeg har aldri sett en så ukomfortabel lege før :lol: Stakkars. Og jeg fikk klar beskjed om å bestille time hos jordmor så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars Marie, for et press! :lol: Jeg husker jeg ble gal av alt maset om jeg ikke fdet snart n岠jeg gikk p堯vertid. Slektninger og venner som plutselig ringte daglig s宮 bare for 堳jekke hvordan det gikk. N堶ar jeg overbevist om at UL terminen var feil ( det er jeg enda ) , s堳trengt tatt var jeg bare 2 dager p堯vertid etter min kalkyle n岠jeg ble satt i gang. Disse UL m嬩ngene de gjr er ikke veldig nyaktige, jeg ble forespeilet en opp mot 5 kg stor baby og ut kom Ask 3621 g tung og 51 lang. Akkurat passe stor og moden. Kunne sikkert ventet minst en uke til, men s堶iste det seg at det uansett var umulig for meg 堦堩gang en fdsel naturlig. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det har kommet så mange svar så det var mye koselig å lese seg opp på.
Jeg er veldig rørt!! :cry::flowers:

Å, Marie, du har min medfølelse altså! Kjenner meg veldig igjen i det stresset der.. Håper det kan hjelpe med time idag, du har jo ennå noen (lange) dager igjen. Gir de ikke modningsakupunktur på ABC? FIkk det jeg, selvom jeg i utgangspunktet ikke trodde helt på effekten :innocent:

Uansett: masse lykke til, ønsker deg virkelig det beste. Og det nest beste (igangsettelse) trenger ikke være så ille det heller!

Nei jeg spurte om det sist jeg var der, og da sa de at jeg kanskje kunne få det hvis jeg gikk over. Men har jo ikke vært der siden.
Prøvde å ringe de etter sjekken før idag, før jeg leste her også - men de var veldig travle idag så må ringe de imorgen istedet. Og da tror jeg kanskje ikke de har tid dessverre.

Det virket jo kanskje for deg da :innocent:
Tusen takk!

Kjære søte Marie, jeg har ikke råd til å bidra med noe denne måneden, men jeg har akkurat hilst på en veldig ny baby og sender derfor over litt fødestøv! Okey, hun var ikke så VELDIG ny, men hun var utrolig skjønn og smilte masse til meg :D ****fødestøøøøøv****

Takk, det er jo nødt til å hjelpe! :wub:

Jeg har ikke råd til å bidra desverre, men jeg kan avkrefte endel. Du må IkKE føde alene om fødselen blir igangsatt. Det er bare tull. Om fødselen ikke starter og de av en eller annen grunn ikke vil slippe deg hjem ( jeg dro hjem med bf på kvelden, fødselen startet noen timer senere) må du kanskje sove noen timer alene, men faren får være der hele tiden under fødsel. Igangsatte fødsler forløper stort sett helt normalt. Ingen av barna i A sin generasjon ( 6 barn) , har kommet av seg selv. De eneste dramatiske var Ask sin ( det hadde ingenting med at den var igangsatt å gjøre ) og den til min yngste nevø. Han ble satt i gang for sent og var dermed egentlig for stor til å fødes vaginalt...
De fleste fødsler igangsettes nå med en modningsballong, noe som innebærer svært liten risiko.

Jeg skjønner at igangsetting ikke er det du så for deg, men fødselsopplevelsen blir for de aller aller fleste helt normal.
Pust med magen du og ikke stress så mye med det. Lett å si kanskje, men jeg tror det er det beste du kan gjøre :hug:

Edit: glemte å si at igangsatte ofte blir bedre ivaretatt enn de som føder naturlig også. og at de alltid er første pri hvis fødestua er full. Man slipper å måtte dra i hui og hast til et annet sykehus når fødsel er i gang. Fordi min fødsel var i gangsatt av riksen slapp jeg å dra til Asker og Bærum midt på natten slik de med normal fødsel måtte.

Å jeg håper du har rett i alt sammen, tusen takk!

Ok, men da overfører jeg mandag eller tirsdag da? :)
Sonen er så innmari gode! :hug:

NÅ ligger Marie antageligvis med nåler i seg, og det er vår skyld! YAY! :lol:

Lill: Soph er bare FOR søt. Jeg har henne som skjermbilde, visste du det?

Dette: :wub:

320098_118332424942559_1399151242_n.jpg

Det bildet glemmer jeg aldri, de er så skjønne! :wub:

Og ja det gjorde jeg! :lol:

Supersøt dame som beroliget meg så godt hun kunne. Det var veldig koselig der, og det var utrolig deilig å ligge med nålene også. Fikk slappet av for første gang idag. :) Og kjente at det skjedde ting i magen og kroppen under behandlingen.
Uansett om det blir fødsel før mandag eller ikke så har dere hjulpet meg veldig til å holde håpet oppe og få en bedre helg.
Og hvis jeg blir lei meg igjen og tenker negativt, så skal jeg gå inn her og lese alle innleggene om igjen!
Tusen hjertelig takk for alle gode tanker og støtte, dere er litt gærne :heart:

Edit: Og det blir skikkelig sonenbaby ja!! :D
Blir gøy å fortelle henne om senere! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere? Nå er jeg så UTROLIG stolt av å være sonis! :icon_cry:
Pengene renner inn på kontoen min! Til nå har det kommet:

Giro, reservert transaksjon
50,00
100,00
300,00
50,00
50,00
Mobilbetaling, reservert transaksjon
50,00
80,00
50,00
50,00
NettGiro, reservert transaksjon
50,00
50,00
100,00
250,00

I tillegg har jeg fått beskjed om 50 + 50 + 75 på min paypal konto!
Plusser vi på en hundrelapp fra meg har vi da: 1505 KR!

Det dekker mer enn godt akupunkturtimen i dag, pluss at Marie har en god 1000-lapp + på å velge seg ut en smashing sonengave til babyen! :wub:

Foreløpig får jeg ikke opp hvem det er fra, men tror kanskje det kommer opp når det ikke lenger står "reservert transaksjon?".
Jeg setter over pengene i dag jeg, og om det kommer mer penger inn så setter jeg over det på tirsdag :D

Jeg er så glad for at du følte det gikk OK i dag Marie, hun er veldig hyggelig! Også må du prøve å kose deg med alle de gode tankene som sendes din vei og pønske ut hva babyen din ønsker seg når hun kommer ut :wub:

• Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...