Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Recommended Posts

Skrevet

Raksha: Ketoner i urinen betyr at kroppen forbrenner sitt eget fett. (Siden du satte spm. bak). Altså at du ikke får nok energi i kosten. Det samme skjer når man går på lavkarbodiett, bare at der setter man kroppen bevisst i ketose for at den skal forbrenne sitt eget fett. Ikke skjønner jeg at det skal være sunt.

Håper det går fint med deg og spiren, slapp av på sykehuset og stell godt med deg selv!. (Hehe, jeg skriver visst til alle gravide at de skal slappe av, men jeg mener det egentlig også for den tiden er så spesiell og jeg synes ingen skal stresse seg gjennom graviditeten).

Wed: Hundene overlever litt mindre turer en periode. Lytt til kroppen og sov. Lykke til til deg også.

• Like 2
  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Skrevet
Det hjelper veldig :D Jeg er også i dvale, så jeg synes veldig synd på hundene mine :yawn: Satser på at de overlever!

Var skikkelig kvalm i går kveld da. Men kastet ikke opp da heller. Men svimmel da gitt! Måtte krype rundt langs gulvet, omtrent.

Hundene dine overlever. Vi fikk jo valp oppi det hele og hun overlevde hun og.. Det ble ikke noe valpekurs på henne som jeg hadde planlagt og hun fikk stort sett gjøre som hun ville for jeg orket ingenting. Fri oppdragelse på hund gikk fint det og :P Hun vet jo ikke bedre :)

Fram til uke 12 tror jeg at jeg sov mer enn jeg var våken... Og når jeg først var våken hang jeg over do.. Men nå har jeg nesten glemt hvordan det var! Hurra for uke 18! Da sluttet jeg å være kronisk kvalm OG jeg fikk gravidmage :D

• Like 2
Skrevet
Hundene dine overlever. Vi fikk jo valp oppi det hele og hun overlevde hun og.. Det ble ikke noe valpekurs på henne som jeg hadde planlagt og hun fikk stort sett gjøre som hun ville for jeg orket ingenting. Fri oppdragelse på hund gikk fint det og :P Hun vet jo ikke bedre :)

Fram til uke 12 tror jeg at jeg sov mer enn jeg var våken... Og når jeg først var våken hang jeg over do.. Men nå har jeg nesten glemt hvordan det var! Hurra for uke 18! Da sluttet jeg å være kronisk kvalm OG jeg fikk gravidmage :D

Ja, de klarer seg nok utmerket :) De er fornøyde så lenge de får mat og kos. I allefall for en stund :) Her har vi kjørt fri oppdragelse hele veien, graviditet eller ei :lol: Og de ble da bra, de :)

Og hurra for mindre kvalme og gravidmage :D Jeg har også fått mage, men det er bare fordi jeg har fått helt ENORM apetitt :icon_redface: *Skjerpe seg*

Skrevet

Jeg har heller ikke vært kvalm bare veldig trøtt og sulten i starten! Jeg tror også babyen har det best når mor har det bra.

Og gratulerer Wednesday, husker ikke om jeg har sagt det før. :)

Skrevet

Gratulerer til Raksha og Wednesday! Satser på at alt går bra med begge dere og hybelboerne deres!

• Like 2
Skrevet
Gratulere til deg også :) har ikke fått me meg at du også har leieboer ;)

Sent from my GT-I9100

Nei, det er ikke kjempeoffisielt :P Så ikke si det til noen :P

• Like 1
Skrevet
Raksha: Ketoner i urinen betyr at kroppen forbrenner sitt eget fett. (Siden du satte spm. bak). Altså at du ikke får nok energi i kosten. Det samme skjer når man går på lavkarbodiett, bare at der setter man kroppen bevisst i ketose for at den skal forbrenne sitt eget fett. Ikke skjønner jeg at det skal være sunt.

Totalt OT, men det er kjempesunt å forbrenne eget fett, iom at de aller alle fleste av oss har altfor mye av det. Det er kun ved anoreksi at det er farlig å gå i ketose, fordi da får man ikke i seg næring i det hele tatt utenfra. Man skal være forsiktig med ketose ved graviditet, det er sant det, fordi kroppen kan tære på fosteret før det tærer på eget kroppsfett.

Skrevet
Totalt OT, men det er kjempesunt å forbrenne eget fett, iom at de aller alle fleste av oss har altfor mye av det. Det er kun ved anoreksi at det er farlig å gå i ketose, fordi da får man ikke i seg næring i det hele tatt utenfra. Man skal være forsiktig med ketose ved graviditet, det er sant det, fordi kroppen kan tære på fosteret før det tærer på eget kroppsfett.

Men ketosen skal vel helst oppnås på andre måter enn å ikke holde på vått eller tørt - så skal vel ikke så mye til for at denslags ketose er sunnere enn det jeg driver med.

Men, jeg feirer litt :D Spist! Og drukket! Måtte ha en kvalmestillende, men maten holder seg der den skal. Og begynner å føle meg veldig mye bedre - bare sliten og trøtt nå, så savner egen seng og sånt.

• Like 6
Skrevet

Ketoacidose er ikke bra altså, spesielt ikke for diabetikere. Så det er ikke kun ved anoreksi det er farlig ;)

Skrevet
Ketoacidose er ikke bra altså, spesielt ikke for diabetikere. Så det er ikke kun ved anoreksi det er farlig ;)

Ketoacidose og kostindusert ketose er ikke det samme.

Jeg spurte legen om kostindusert ketose under graviditet og det er ingen grunn til at det skulle være skadelig på noen måte, og det fra en lege som ikke var spesielt lavkarbo-vennlig. Man skal ikke slanke seg mens man er gravid, men det er heller ikke et automatisk likhetstegn mellom ketose og slanking.

Ketose er en helt naturlig tilstand som de fleste sklir inn og ut av hele tiden (enkelte gjerne daglig) helt uten å spise lavkarbo, det er hverken skummelt eller skadelig.

Grattis til Raksha og Wednesday! Dere har så spennende tider i møte. :)

Håper du føler deg bedre snart, Raksha. Min svigerinne hadde Hyperemesis i begge sine graviditeter, med tihørende sykehusinnleggelser. Det er ikke noe å spøke med. Håper det ikke blir slik for deg. :heart: Ekstra artig at du er gravid siden jeg har kjent deg utenfor nett og vet også hvor glad du er i barn. :)

Wednesday, jeg kastet opp en gang under graviditeten min. Enderesultatet ble temmelig ekstraordinært om jeg skal si det selv. ;) Jeg tror ditt enderesultat blir like ekstraordinært som mitt. :)

• Like 3
Skrevet
Ketoacidose og kostindusert ketose er ikke det samme.

Jeg spurte legen om kostindusert ketose under graviditet og det er ingen grunn til at det skulle være skadelig på noen måte, og det fra en lege som ikke var spesielt lavkarbo-vennlig. Man skal ikke slanke seg mens man er gravid, men det er heller ikke et automatisk likhetstegn mellom ketose og slanking.

Ketose er en helt naturlig tilstand som de fleste sklir inn og ut av hele tiden (enkelte gjerne daglig) helt uten å spise lavkarbo, det er hverken skummelt eller skadelig.

Håper du føler deg bedre snart, Raksha. Min svigerinne hadde Hyperemesis i begge sine graviditeter, med tihørende sykehusinnleggelser. Det er ikke noe å spøke med. Håper det ikke blir slik for deg. :heart: Ekstra artig at du er gravid siden jeg har kjent deg utenfor nett og vet også hvor glad du er i barn. :)

Wednesday, jeg kastet opp en gang under graviditeten min. Enderesultatet ble temmelig ekstraordinært om jeg skal si det selv. ;) Jeg tror ditt enderesultat blir like ekstraordinært som mitt. :)

Vet at det ikke er det samme, men jeg fikk streng beskjed av legen min om at lavkarbo (og kostindusert ketose) ikke er noe særlig for diabetikere. Og det av "ekspertene" jeg gikk til. Altså, man skal ha i seg en del karbohydrater, men man kan, som diabetiker, spise mindre av det. Poenget var at jeg ikke skulle gå på ordentlig lavkarbodiett pga diabetesen.

Skrevet
Vet at det ikke er det samme, men jeg fikk streng beskjed av legen min om at lavkarbo (og kostindusert ketose) ikke er noe særlig for diabetikere. Og det av "ekspertene" jeg gikk til. Altså, man skal ha i seg en del karbohydrater, men man kan, som diabetiker, spise mindre av det. Poenget var at jeg ikke skulle gå på ordentlig lavkarbodiett pga diabetesen.

Det spørs helt om man har diabetes 2 eller diabetes 1. Mange spiser seg helt friske fra diabetes 2 med hjelp av lavkarbo. Jeg har diabetes selv, og det er på lavkarbo jeg holder blodsukkeret jevnest og føler meg best (og de generelle blodprøvene mine er flotte). Aller helst bør jeg være i ketose, men av praktiske årsaker må jeg for tiden fokusere på få og riktige karbohydrater. Enkle karbohydrater er en diabetikers verste fiende, og de begrenser seg ikke til hvitt sukker.

Mange leger har ikke så god kunnskap om akkurat dette, det har vist seg gang på gang. Pluss at det er sprikende meninger også innad i legestanden hvor begge parter har gode grunner bak sine standpunkt. Man må selv finne ut av hva som er riktig for seg.

Jeg ville bare påpeke at å si at lavkarbo ikke er bra for diabetikere er en sannhet med mange modifikasjoner for å si det på en rund måte. :)

• Like 2
Skrevet

Tusen takk :D Jeg har faktisk kastet opp to ganger. Er gjerne litt kvalm på morgenen, men det går over med en gang jeg hiver i meg litt mat. Jeg er nok bare veldig veldig heldig! :D

Også håper jeg at, hvis alt går bra og sånn og at den virkelig sitter, om du kanskje kan lage en sånn uglelue etterhvert, om du har tid....? :D

Skrevet

Jeg var kvalm som bare pokker. Parfymelukt er for evig ødelagt, og svigemor måtte bare plugge ut den "godlukta" som stod i støpselet når vi var der i jula nå. Det er over to år siden jeg var gravid, liksom. :D

Jeg var også heldig med graviditeten. Det var de siste månedene som var ille, ellers var jeg i fin form jeg. Så nyt det heller enn å bekymre deg.

Og JA! klart jeg vil lage uglelue! Bare si ifra når du vet den har klort seg godt fast. Men jeg har en god følelse jeg altså, og mine gode følelser pleier å være gode for en grunn. :)

Skrevet (endret)

Ok, folkens. Hvem tror dere er nestemann som kommer inn til tråden med positiv test, sommerfugler og nerver?

Jeg tipper IW. :) Edit: Eller Aslan. :)

Endret av Mari
  • Like 4
Skrevet
Ok, folkens. Hvem tror dere er nestemann som kommer inn til tråden med positiv test, sommerfugler og nerver?

Jeg bare krysser fingrene for at all denne snikingen og snokingen i denne tråden ikke gjør at det blir meg... :sweat:

• Like 3
Skrevet
Jeg var kvalm som bare pokker. Parfymelukt er for evig ødelagt, og svigemor måtte bare plugge ut den "godlukta" som stod i støpselet når vi var der i jula nå. Det er over to år siden jeg var gravid, liksom. :D

Jeg var også heldig med graviditeten. Det var de siste månedene som var ille, ellers var jeg i fin form jeg. Så nyt det heller enn å bekymre deg.

Og JA! klart jeg vil lage uglelue! Bare si ifra når du vet den har klort seg godt fast. Men jeg har en god følelse jeg altså, og mine gode følelser pleier å være gode for en grunn. :)

Jeg takler ikke pølser :lol: Da blir jeg kvalm. Men det er det eneste jeg kommer på egentlig.

Og hurra! :D De er så fine, de luene! Og håper følelsen din er rett!! Mannen har allerede kjøpt litt leker, haha.

Jeg trooooor.... Krutsi. Eller Jankaa.

• Like 2
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...