Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Er ikke du over halvveis da? Tipper 8kg er akkurat passe :) Jeg husker at jeg også følte det ble stooore tall etterhvert, men jordmora var veldig behagelig rundt det, og forsikra meg om at jeg ikke hadde lagt på meg for mye. Gikk opp 18kg totalt, og de siste 3-4kg kom på slutten.

Jo uke 27 nå. :) Og det var godt å høre for jeg ante ikke hva som var 'normalt'.

Kiropraktikk er da vel ikke altrnativt...

Men det jeg vil anbefale, er en manuellterapaut. Der har du full pakke, fysio og kiropraktor i ett. "Min" er i tillegg sertifisert til å sette nåler, er videreutdannet på spedbarn, og utdanningen deres er lang og tung.

For meg, som har mine timer hos både kiropraktor og fysioterapaut, var det vanvittig å komme til et menneske som ser på sammenhengene, og HELE kroppen. Jeg kan ikke få fullrost nok- og jeg er ikke den eneste. Jeg setter aldri mine ben mer hos hverken fysio eller kiro., det er penger ut av vinduet.

Dyrt er det heller ikke, her er det 350 for første konsultasjon, 2-300 for behandling. Man trenger ingen henvisning, og manuellterapauten sykemelder på lik linje som en lege.

Kiropraktikk er alternativt i den forstand at det ikke er en offentlig godkjent behandling. Du får ikke støtte for det om du har plager feks. Sånn som du får med fysio. og du får ikke frikort.

Jeg har gått til en manuellterapeut og syntes det var mest tull..

Å nå ble jeg usikker. Jeg har henvisning fra lege til fysioterapeut, da er det vel akkurat det jeg skal / må gå til?

Jeg har vært hos ganske mange fysioer pga ryggproblemer opp igjennom årene. Og det samme gjelder der som med kiro, manuellterapeut, etc: Jeg er mest fornøyd med de unge. Så om du finner ut av det ville jeg lett frem en ung en, jeg. Det har i alle fall aldri slått feil her. En gang hadde jeg en blind (ja), gammel mann. Det er de rareste behandlingene jeg har fått noen gang.

Takk for tips :lol:

Jeg vil ha en som kan knekke / strekke / massere meg opp litt, samt rådgive meg om hvordan jeg bør gjøre hverdagen bedre for ryggen, + evt, treningstips. Om h*n bruker kiropraktikk, akupunktur o.l i tillegg er det et stort + i min bok. :)

Jeg var hos jordmor i dag. Hjertelyden var fin og vi lo godt når hun skulle dytte litt på tøtta i magen for å få en klarere hjertelyd: Hun var nemlig ikke enig i at hun skulle dyttes på og fikk inn et par skikkelig fulltreffere så det smalt i høyttalerne :lol:

Jeg har enda ikke gått opp noe og er kjempefornøyd med det, snart 26 uker på vei. Har jo hatt endel å gå på og har kutta ut alt av usunne ting. Folk sier til og med de synes jeg ser så slank og fin ut :D Så her blir det vanvittig spennende å se vekta etter fødsel :lol: Ei venninne av meg er biiittelitta. Kjempeliten dame, både lav og spinkel. La på seg 30 kg :o Men alt rant rett av igjen ;) 8 kg er vel veeeldig vanlig til så langt du er på vei, etter hva jeg har hørt.. :)

Hihi! Og du har vært flink! :flowers:

Jeg var veldig flink i sommer, men nå er det litt for ofte det blir noe kos utover helgene. Men så lenge prøver og sånt er fine så håper jeg ikke det gjør så mye, er veldig glad i hverdagskosen og jeg er jo veldig aktiv. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Oh, thank you. Sånne tips er livsviktige før baby merker jeg :P

Jeg vet :D Jeg er sjeleglad for at min søster- som er pedagogisk leder i bhg. hjemme- har satt noen barn til verden før meg :) Bhg.erfaringene + egenerfaringene med klær, utstyr, holdbarhet, oppbevaring osv osv. har vært gull verdt. Jeg ringer alltid henne ved slike store spm. :) Pluss at jeg har hatt en rimelig bratt og vanvittig læringskurve med de tre små grisene her ;)

Som forlvrig tømmer begge de to reolene i dette øyeblikk, for 7 ende gang idag. Og alle kassene er fulle.... * rydde snart*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo uke 27 nå. :) Og det var godt å høre for jeg ante ikke hva som var 'normalt'.

Å nå ble jeg usikker. Jeg har henvisning fra lege til fysioterapeut, da er det vel akkurat det jeg skal / må gå til?

Takk for tips :lol:

Jeg vil ha en som kan knekke / strekke / massere meg opp litt, samt rådgive meg om hvordan jeg bør gjøre hverdagen bedre for ryggen, + evt, treningstips. Om h*n bruker kiropraktikk, akupunktur o.l i tillegg er det et stort + i min bok. :)

Hihi! Og du har vært flink! :flowers:

Jeg var veldig flink i sommer, men nå er det litt for ofte det blir noe kos utover helgene. Men så lenge prøver og sånt er fine så håper jeg ikke det gjør så mye, er veldig glad i hverdagskosen og jeg er jo veldig aktiv. :ahappy:

Du må nok til fysio ja. Fordelen der er frikort i alle fall. Kanskje du får støttet noe? Mente forresten ikke at fysio er noe dårlig, jeg er veldig fornøyd med det også som regel. Bare ikke han blinde gamle mannen :lol:

Flink og flink. UL-mannen snakka om en unge på 5-6 kg hvis jeg ikke var forsiktig med sukker (fordi jeg veier over 90 kg). Det var ikke så vanskelig å bli flink da :P Ellers hadde jeg nok kost meg mer, helt klart. :)

Jeg vet :D Jeg er sjeleglad for at min søster- som er pedagogisk leder i bhg. hjemme- har satt noen barn til verden før meg :) Bhg.erfaringene + egenerfaringene med klær, utstyr, holdbarhet, oppbevaring osv osv. har vært gull verdt. Jeg ringer alltid henne ved slike store spm. :) Pluss at jeg har hatt en rimelig bratt og vanvittig læringskurve med de tre små grisene her ;)

Som forlvrig tømmer begge de to reolene i dette øyeblikk, for 7 ende gang idag. Og alle kassene er fulle.... * rydde snart*.

Ja, ikke sant. Gull verdt! Jeg er førstemann på min side. Og jeg merker at det er 22 år siden mamma hadde baby, for å si det sånn. Mye har forandra seg :P Men jeg har to eldre svigesøstre, hun ene får sin nr tre et par mnd før oss og hun andre fikk sin første i januar. Så der har jeg masse støtte og backup. Gull verdt altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker mest her og jeg da (ettersom jeg tross alt ikke har barn, eller på vei). Men koselig er det allikevel :)

:lol: godt det ikke bare er meg :icon_redface:

Og jeg har ingen planer en gang, men syns det er koselig å lese her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ringte en gammel kollega av meg. Hun hadde fått med seg at vi trengte seng og vugge. Så hun lurte på om vi ville kjøpe sprinkelsenga de hadde. Brukt på en unge, sånn helt vanlig ikea-seng, 300 kroner. Så hadde hun en vugge som var arvegods så den ville hun ikke selge, men den kunne vi godt få låne (kjekt for oss som er liiitt usikre på behovet). Så da hadde vi plutselig både seng og vugge til 300 kr :bananas:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

L sa sitt første ord i helgen! Jeg har syntes at det er noe som har hørtes ut som det en stund, men jeg har ikke turt å si noe for det er jo kjempetidlig (7 mnd på ordentlig, men bare 5 mnd korrigert), og tenkte at alle kom til å tro at jeg er den teite mamman som tror ungen kan både det ene og det andre. Men så var vi hos svigerforeldrene i helgen, og jeg hadde vært på tur med Linux, og da hun så meg sa hun høyt og tydelig HEEEEI, på en måte som var omtrent direkte kopiert sånn jeg pleier å si til henne:) Etter det har hun slengt det rundt seg titt og ofte; nr to som hun sa det til var faktisk Linux, da hun hang ver skulderen min og han tuslet etter meg... Sånn vi pleier å gjøre...:) Det er altså så fantastisk så mye som skjer på kort tid:)

Også er jeg så fantastisk glad for at alt ser ut til å gå bra ift den litt tidlige starten hun hadde:)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det vanlig å handle inn til babyen?

Min datter er jo 5 mnd på vei nå, men hennes svigermor syntes det var alt for tidlig å handle inn vogn, bilstol osv.

Meeen de har funnet vogn på nettet brukt, og den er på tur nordover, og bilstol fant vi testvinner på tilbud, så den er også handla inn.

Jeg husker i grunnen ikke når vi handla inn til Silje da hun var liten., det er jo tross alt over 21 år siden.

Vi handla litt nå og da så det ikke skulle bli så dyrt.

Selvfølgelig kan ting gå galt i graviditeten, men hvor lenge skal man vente liksom?

Jeg tenker at nå som hun er over halvveis, så er det kjekt å se framover og begynne å handle litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det vanlig å handle inn til babyen?

Min datter er jo 5 mnd på vei nå, men hennes svigermor syntes det var alt for tidlig å handle inn vogn, bilstol osv.

Meeen de har funnet vogn på nettet brukt, og den er på tur nordover, og bilstol fant vi testvinner på tilbud, så den er også handla inn.

Jeg husker i grunnen ikke når vi handla inn til Silje da hun var liten., det er jo tross alt over 21 år siden.

Vi handla litt nå og da så det ikke skulle bli så dyrt.

Selvfølgelig kan ting gå galt i graviditeten, men hvor lenge skal man vente liksom?

Jeg tenker at nå som hun er over halvveis, så er det kjekt å se framover og begynne å handle litt.

Vi ventet til det hadde gått 12 uker, siden sjansen for SA blir så liten da, så jeg hadde ikke hatt noe problem med å begynne å kjøpe etter halvgått termin, nei. Nå har jeg riktignok kjøpt inn særdeles lite så langt (er 25 uker), men det har mer med oppussing og plassproblemer. Gleder meg noe innmari til å begynne å handle babygreier :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ventet til det hadde gått 12 uker, siden sjansen for SA blir så liten da, så jeg hadde ikke hatt noe problem med å begynne å kjøpe etter halvgått termin, nei. Nå har jeg riktignok kjøpt inn særdeles lite så langt (er 25 uker), men det har mer med oppussing og plassproblemer. Gleder meg noe innmari til å begynne å handle babygreier :wub:

Tror jeg gleder meg mer til denne handlinga enn Silje gjør...

Vi har akkurat solgt en bruktbil og pengene er satt av til å handle babyutstyr til babyen.

Liker i grunnen hele konseptet med å være bestemor jeg! :thumbs:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg gleder meg mer til denne handlinga enn Silje gjør...

Vi har akkurat solgt en bruktbil og pengene er satt av til å handle babyutstyr til babyen.

Liker i grunnen hele konseptet med å være bestemor jeg! :thumbs:

Nå er jeg "bare" tante, men det er utorlig gøy å handle babyting :ahappy: Jeg har allerede kjøpt masse, og gleder meg til å handle mer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det vanlig å handle inn til babyen?

Min datter er jo 5 mnd på vei nå, men hennes svigermor syntes det var alt for tidlig å handle inn vogn, bilstol osv.

Meeen de har funnet vogn på nettet brukt, og den er på tur nordover, og bilstol fant vi testvinner på tilbud, så den er også handla inn.

Jeg husker i grunnen ikke når vi handla inn til Silje da hun var liten., det er jo tross alt over 21 år siden.

Vi handla litt nå og da så det ikke skulle bli så dyrt.

Selvfølgelig kan ting gå galt i graviditeten, men hvor lenge skal man vente liksom?

Jeg tenker at nå som hun er over halvveis, så er det kjekt å se framover og begynne å handle litt.

Akkurat når man vil og man hører i alle fall ikke på svigemoren? Det bør jo være akkurat det samme for henne når man handler inn. Jeg er 3 mnd igjen og nå har vi det meste bortsett fra vogn som vi venter med kun fordi vi ikke har råd før lånekassa får ut fingern. Vi har kjøpt underveis. Kjøpte sete når det var på 30% tilbud, kjøpte kommode som var på 20% tilbud, etc. Vugge og seng skaffet vi oss i går da en kollega ville selge til oss. Enkelt og greit.

Dessuten synes jeg det er koselig å ha noen ting fremme, for eksempel stellebordet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det vanlig å handle inn til babyen?

Min datter er jo 5 mnd på vei nå, men hennes svigermor syntes det var alt for tidlig å handle inn vogn, bilstol osv.

Meeen de har funnet vogn på nettet brukt, og den er på tur nordover, og bilstol fant vi testvinner på tilbud, så den er også handla inn.

Jeg husker i grunnen ikke når vi handla inn til Silje da hun var liten., det er jo tross alt over 21 år siden.

Vi handla litt nå og da så det ikke skulle bli så dyrt.

Selvfølgelig kan ting gå galt i graviditeten, men hvor lenge skal man vente liksom?

Jeg tenker at nå som hun er over halvveis, så er det kjekt å se framover og begynne å handle litt.

Det er superkjekt å dele opp og ta ting litt etter litt. Skjer det noe så jaja, det kan skje noe igjennom hele barnets liv og sjansene er jo minimale nå :) !

Her venter vi med å kjøpe rett og slett fordi vi har det aller meste og venter på januartilbud :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet og pusset opp, er 6 måneder + på vei. :)

Det er veldig koselig, også er det jo lettere å ta utgiftene litt av gangen.

Nå lurer jeg på noe til dere gravide, hvordan ser helsekortet deres ut?

Da jeg var hos jordmor etterlyste hun orginalen til helsekortet fra legen, men legen sier at det sort/hvitt eksemplaret jeg har på en side er orginalen, og at de har gått bortifra de gamle som var i farger og flere deler. Så hun hadde ikke noe annet å gi meg.

Men mamma som jobber på barsel på Riksen sa nå at legen sier feil, og at alle på sykehuset der bruker et helsekort på tre deler med farger! Så 'alle' krangler om helsekortet og jeg står i midten og aner ingenting, men kan vel ikke tvinge legen til å gi meg noe annet enn det hun har gjort!?

(Da jeg var hos jordmor så hadde hun en negativ undertone mot legen, og da jeg var hos legen hadde hun en negativ undertone mot jordmor! Jeg visste ikke at det var sånn andre steder enn mellom alternativ og tradisjonell behandling jeg! :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg "bare" tante, men det er utorlig gøy å handle babyting :ahappy: Jeg har allerede kjøpt masse, og gleder meg til å handle mer :whistle:

Det er helt fantastisk å være tante :) Man får skjemme bort og gjøre gøyale ting for så å levere de tilbake når de er slitne og grinete :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig Marianne! :D

Så heeerlig Marianne! :D

Ååå så gøy Marianne :heart:

Veldig stas:) Gleder meg til fortsettelsen, på alle områder... Vi har funnet ut at vi må ut å kjøpe noen flere bøker som hun kan ta på og peke på ting, for nå er det det som er stas; ta og klemme og lage lyder (mamman sitt ansikt blir godt massert flere ganger om dagen...)

Mitt helsekort er grønt, har tre sider og når man skriver på det går det "over" på de andre sidene :P

Såvidt jeg husker så var mitt det og..,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt helsekort er grønt, har tre sider og når man skriver på det går det "over" på de andre sidene :P

Såvidt jeg husker så var mitt det og..,

Mitt helsekort er også grønt :)

Det var det jeg var redd for :P

Så legen er den eneste i verden som mener at det hun har gitt meg holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både elsker og hater å ha 2 åring kjenner jeg. På den positive siden blir ungen morsommere og morsommere. Jeg er jo ingen typisk morstype så jeg elsker at vi kan finne på ville og gale ting sammen. Jeg er mer unge enn ungen på mange områder * flir*

Samtidig er det ingen tvil om at guttungen jobber med å definere seg selv , han har egne meninger om alt fra hvor mye jeg spiser til hvordan lua skal sitte. Og han er ikke enig i at mamma bestemmer visse ting. Stort sett er det bare gøy , jeg vil at det skal være litt futt i fyren , men sånn når vi må rekke barnehagen eller når han drar i gang en høylydt krangel i butikken fordi han mener jeg trenger bakepulver er det litt slitsomt :lol: Han skal også bestemme om jeg får prate i telefonen eller med naboene... ' ikke gjøre all den snakkingen , Mamma ! '

Herlig :lol:

Edit : må skryte ! Han kledde på seg helt selv for første gang i dag ( boxer og strømpebukse bak frem - men who cares! ) OG lagde eggerøre helt alene ! Det eneste jeg gjorde var å vaske opp det egget som gikk i gulvet og å steke . A kakket alle eggene , helte opp i melk og krydret. Lille bebisen min er blitt så stor :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...