Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Legger inn noen fine greier jeg har kommet over jeg! Kanskje burdagsgave tips?

Synes disse var veldig søte!

http://www.knertenogkaroline.no/collections/gutt-1-3-ar/products/vahaminilsnightsuitnameit

Også en slik til å ha barnebøkene i

http://www.multitrend.no/Oppbevaringsreol-for-bokere-pastellfarget-KidKraft/cat-p/c1000006/p10500829'>http://www.multitrend.no/Oppbevaringsreol-for-bokere-pastellfarget-KidKraft/cat-p/c1000006/p10500829

Her finnes det veldig mye annet fint og funksjonabelt! :)

http://www.multitrend.no/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om permisjon, så kom vi til å tenke på en ting.

Hva skjer med ferie, mens man er i permisjon? Kan mor "avbryte" permisjonen, ta en måned ferie (og ikke få utbetalt permisjonpenger, men feriepenger) og starte på permisjonen igjen, og dermed få en måned lenger med baby?

Evt kan begge planlegge ferie slik at man kan strekke permisjonslengden med ca 8 uker hvis begge tar ut ferie iløpet av permisjonen? Eller er ikke NAV så enkle/fleksible?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se for meg at man har krav på ferie mens man har permisjon? Da er man jo ikke i jobb å ha ferie fra? Men jeg vet ikke.

I går hadde vi møte med helsesøster i barnehagen hvor ped. leder deltok på en del av samtalen. Det er jo så koselig å få så mye skryt av Litjmainn vår, får full pott på språktesten (blæ forresten!), har gode venner, er (veldig) aktiv, nysgjerrig og glad.

Og så er det også litt godt å høre at han får tantrumsene sine i barnehagen også, og de - som oss - kaller han dramaqueen. :P Jeg tenker at det betyr at han er trygg nok til å være seg selv fullt ut også i barnehagen og at det er et kjempegodt tegn på trivsel - både med seg selv og i barnehagen.

Vi har hatt trass lenge vi, egentlig helt fra han ble bevisst, H er inget føyelig barn. Så han får noen meltdowns som er av en annen verden, også litt godt å få bekreftet fra kompetente men utenforstående at han tar det et hakk høyere opp i intensitet enn mange andre barn. Det er selvsagt tidvis slitsomt og krevende for oss, men jeg tenker at det er veldig gode sider for H å ha etterhvert som han blir større og får mer makt og ansvar i sitt eget liv. Han har en sterk personlighet, er klar på det han vil, er veldig bestemt og gir seg ikke på tørre møkka. Det er egenskaper som gjør at man når målene sine her i livet.

Det er iallfall det jeg terper mye på i eget hode når det stormer som verst i heimen. Dette er bra for ham. :D

På en annen side så lærer jeg veldig mye om å være forelder av å ha en gutt som vet hva han vil og som ikke liker å få beskjeder om ting. Jeg har lært at det gjelder å plukke sine kamper, at man må være mer fleksibel enn konsekvent, og at mine mer manipulerende egenskaper kommer til sin fulle rett. For her gjelder det å få den to år gamle gutten til å tro at ting alltid er hans idé, for det finnes ingen større motivasjon til å ikke gjøre ting, enn når det er en av oss som foreslår de. :ahappy: "Nei!" og "Vil ikke!" er hans livsmotto for tiden, og jeg tror ikke det blir mindre at dette framover. Jeg gjetter at det løsner rundt fire års alder jeg, og fra der av er det smooth sailing å være forelder. La meg nå få ha denne boblen. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om permisjon, så kom vi til å tenke på en ting.

Hva skjer med ferie, mens man er i permisjon? Kan mor "avbryte" permisjonen, ta en måned ferie (og ikke få utbetalt permisjonpenger, men feriepenger) og starte på permisjonen igjen, og dermed få en måned lenger med baby?

Evt kan begge planlegge ferie slik at man kan strekke permisjonslengden med ca 8 uker hvis begge tar ut ferie iløpet av permisjonen? Eller er ikke NAV så enkle/fleksible?

Er ikke helt sikker, men en av mine kollegaer går ut i permisjon om noen uker. De skal dele 10 mnd 60/40 mor/far, men hun skal ta ferien sin før hun er tilbake igjen (som da blir august heller enn før sommeren), og det var helt greit både for arbeidsplass og NAV. Men usikker på om ferien er lønna eller ikke. Kan høre med henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har jeg kjeftet på en gryte, grått fordi ryggen er dust, spist sossisser uten tilbehør fordi det er det eneste riktige og nådd nirvana da jeg fikk bestilt verdens søteste gavepapir på etsy. Tror jeg bare får innse at hjernen er druknet i hormoner, og at jeg bare får krysse fingrene for at jeg får den tilbake i februar :P

Åh, kjenner meg igjen! For å si det sånn, litt trangt økonomisk for tiden siden jeg enda ikke har fått støtte av lånekassen. Vi bestemte oss for å spandere på oss kalkunfilet som egentlig er ganske dyrt. Men vi er begge litt pjuske i formen. Så jeg ofra middagen min så mannen kunne få en deilig kebabpizza med cola zero og blå rissjokolade han elsker - favorittene hans alt sammen. Fordi jeg rett og slett har så dårlig samvittighet for det dårlige humøret at jeg bare MÅTTE gjøre noe for å muntre han opp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar ferie i permisjonen. Både i søknaden til NAV og i søknaden til jobben måtte jeg oppgi når jeg ville ha ferie. Da er man per def ikke i permisjon men i ferie,,.

Så bra, for tolker jeg deg riktig kan man få enda litt mer tid hjemme med den lille før man evt "må" tilbake i jobb.

Og for vår del blir luken mellom når vi tenker at permtiden er over og når hun skal starte i barnehage forkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, for tolker jeg deg riktig kan man få enda litt mer tid hjemme med den lille før man evt "må" tilbake i jobb.

Og for vår del blir luken mellom når vi tenker at permtiden er over og når hun skal starte i barnehage forkortet.

Ja sånn blir det:) For oss betyr det ikke så mye; vi får uansett litt for mange måneder der. Men nå har vi heldigvis fått oss dagmamma for de månedene. Neste gang får vi time bedre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å snu på det - hva med neste år? Gjelder permisjon som opparbeiding av feriepenger på samme måte?

Her kan ikke mannen ta så mye av permisjonen som avtalt fordi vi blir å tape så veldig mye av feriepengene det året etter, i forhold til det som blir regnet som "feriepenger" man får av nav. Man får feriepenger 12/15 første ukene av permisjonen og for å ikke tape over 50.000 på det så får han ikke all permisjonen vi hadde tenkt han skulle ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sånn kombinert stellebord/badekar. Helt bortkastet; du må jo ta våt baby opp av badekaret, legge ned stellebordet, ordne baby på stellebordet, legge baby, sååå tømme badekar m upraktisk tømming. Vi badet L først i vasken (hun var ganske liten), så kanskje 3 ganger i stellebordbadekaret og så gikk vi over til dusjen...

Så altså; sånn badekar til å bade i dusjen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi badekar, bare dusj, så vi vurderer å kjøpe en badebalje for den første tiden, og så ta med knerten i dusjen når han blir større. Vi vurderte også sånn kombinert stellebord og badekar, men kom fram til at vi trodde det kom til å bli mye styr. Men hadde jeg hatt badekar så hadde vi vel brukt det, tror jeg. Det finnes vel noen sånne babyseter man kan putte i karet, tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel noen sånne babyseter man kan putte i karet, tror jeg?

Vi har en sånn hos svigers. Fungerte bra den, i badekaret. Går ut fra at det går an å bruke i dusjen og etterhvert, hvis man har behov for å sette barnet ned. Tror det finnes både sånne som er tilpasset spedbarn, og sånne for de som kan begynne å sitte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å pusse opp badet, og skal vi gjøre det må det gjøres ganske snart. Jeg har veldig lyst på badekar og tenker at det er mest praktisk når man har små barn i forhold til å ha dusj. Vet ikke om man får mer vondt i ryggen av å henge over badekarskanten mens man styrer enn å sitte utenfor dusjen.. Så mye å tenke på som man aldri har tenkt på før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med Leo !

Og jeg hadde 10 uker ferie i permisjonen. Jeg sparte opp ferien fra det året jeg gikk gravid og valgte ta ut ferien for det året jeg kom tilbake før jeg faktisk kom tilbake. Var hjemme med A i over et år til sammen fordi jeg fikk permen til faren også.

Litt artig å lese om H sine tantrum. A er en veldig enkel gutt på mange måter blitt ( han VAR ikke det første leveåret ) så nå som han har blitt litt mer intens i raseriet sitt igjen får Mor kjørt seg litt. Har funnet ut at jeg rett og slett må være mest mulig mentalt tilstede hele tiden og lese de små signalene, forebygge osv.. Her går det veldig i perioder , så jeg er liksom ikke helt forberedt når lille sinte diktator dukker opp :lol:

Det er deilig når man kjenner igjen barnet sitt i beskrivelser fra barnehagen!

Her triller det ut gullkorn hele tiden og jeg elsker det.

I går fikk jeg streng beskjed om at det ikke gikk an å spise bæsj når jeg spurte han om det var godt å endelig få ut bæsjen :lol:

Det blikket han sendte meg var ubetalelig..

Jeg får daglige små historier fra barnehagen også om små ting han sier. Når de skulle dra fra biblioteket tirsdag hadde han løpt rundt og ' samlet ' inn barna i mens han ropte ' kom igjen , nå er vi ferdig med dette tullet ! '

Edit : la til noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi badekar, bare dusj, så vi vurderer å kjøpe en badebalje for den første tiden, og så ta med knerten i dusjen når han blir større. Vi vurderte også sånn kombinert stellebord og badekar, men kom fram til at vi trodde det kom til å bli mye styr. Men hadde jeg hatt badekar så hadde vi vel brukt det, tror jeg. Det finnes vel noen sånne babyseter man kan putte i karet, tror jeg?

Vi har jeg kommode med balje. De sier det er endel vannskader på de. Så vi må være med tørking og sånn av det. Baljene er heller ikke så store så er begrenset hvor lenge de kan brukes. Men de fleste sånne kommoder kan bygges om til vanlig kommode etterpå. Det kan vår og siden vi trengte det også ble det sånn. Alt for å spare ryggen noen mnd ved å vaske i høyden :-P

Akkurat nå er jeg fornøyd med meg selv :-P Har tatt den fæle sukkerbelastingen. Eller, drukket den fæle sørpa. Så nå skal jeg bare sitte her i to timer. Kan klare blodprøvee og alt rundt, men den drikken? Grøss.. Den har jeg grua meg til lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt hjelp soniser, jeg er nemlig aupair i Frankrike for fire barn. Jentene på 8 og 9 er ikke noe problem, men tvillingene som akuratt har fylt fire sliter jeg litt med. Når jeg kom for 4 måneder siden tisset de fortsatt i buksen, og til tider også nummer to. Jeg følte at det først og fremst var litt opprør og testing av meg. De brukte også bleier når de sov formiddagslur og på natten. Jeg innførte stjernesystem som gav den en liten overaskelse etter hver 5 gang de ikke tisset i sengen på dagen. Dette har i og for seg gått ganske greit, men nå begynner det å rakne igjen. Igår tisset han ene i det han våknet, så alt ble helt kliss klass. Jeg prøver å ikke la de drikke alt for mye rett før de skal legge seg, de tisser alltid før de går i seng. Jeg merker jeg er ganske lei av å skifte sengetøy hver bidige dag. Nattestidtissingen har jeg ikke engang begynt å jobbe med. Hva er det hemmelige trikset? Og når skal de egentlig begynne å slutte med bleie på natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...