Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Mari: "Nei, pommes frites er FY!"

:lol: Men herregud, jeg lurer på om jeg gir et inntrykk av å være en litt annen mor enn jeg egentlig er i virkeligheten. :o

I går spiste H pasta med ketchup og ost til middag, på torsdag var der Burger King.

Jeg ser ikke poenget med å være så himla konsekvent i barneoppdragelsen heller for å være helt ærlig. Jeg er også pro å være en lat forelder, jeg setter grenser kun der jeg må, og sist men ikke minst innrømmer jeg glatt at jeg velger snarveier i oppdragelsen hele tiden, sikkert daglig. Dessuten er jeg arrogant nok til å mene at alt det er gode valg når det kommer til å være mamma da, så jeg er vel i tillegg en lost cause.

Så da vet dere det hvis jeg virker som den politisk korrekte mora som tar så gjennomtenkte og pedagogiske valg hele tiden; jeg gjør minst mulig, velger minste motstands vei, og er ikke spesielt konsekvent heller. Men jeg kan stå for det!

God bedring, Hanna! Det høres vondt ut!

Garmen, tlf? :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

:lol: Men herregud, jeg lurer på om jeg gir et inntrykk av å være en litt annen mor enn jeg egentlig er i virkeligheten. :o

I går spiste H pasta med ketchup og ost til middag, på torsdag var der Burger King.

BURGER KING?!?!?!?! OMG MARI.

(Jeg og Soph spiste på macdonalds på vei hjem her forrige uke, orket ikke tanken på å lage mat når jeg først kom hjem :aww: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMGSÅMANGEDÅRLIGEFORELDRE :o *ringe mattilsynet*

Får nå være grenser for hva mattilsynet må ta ansvaret for, vel :lol:

Jeg liker ikke macdonaldsmat. Men nå fikk jeg plutselig lyst på. Så fryktelig lyst på. Med en stor, feit milkshake. Men da må vi kjøre helt til Haugesund. Dårlig gjort å nevne. Om jeg spør mannen om vi kan kjøre på macdonalds detter sikkert øya hans ut :lol:

Fremdeles småsjuk. Og har kynnere som delvis setter seg litt i ryggen. Fått beskjed om at det er normalt når jeg er sjuk. Jordmor i morgen, får høre hva hun sier.

Hvor tidlig kan ammetåka komme egentlig? :lol: Jeg sjekka tilfeldigvis lappen med time til jordmor, huska vi fant en et par dager før UL i desember. Så står det plutselig at jeg har time i morgen også. Jeg kan seriøst ikke huske å ha avtalt det en gang. Selv om det står på samme lappen som den andre timen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om nannyhjelpen og hennes metoder? Når jeg ser på programmet tenker jeg at "det er sikkert sånn det er å ikke kunne noe særlig om hund, se på Cæsar Milan og sluke alt rått." :lol: Er det fornuftig? Urealistisk? Tror dere det er endel der vi ikke får se på tv?

Mener du Joanne "Jo" Frost? Jeg synes hun er kjempe flink jeg! Og jeg tror nok jeg kommer til å bruke mye jeg har sett og lært der på fremtidige barn(timeout ol). Så får vi se med tiden hva jeg synes da, men jeg tror nok jeg liker henne da også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du Joanne "Jo" Frost? Jeg synes hun er kjempe flink jeg! Og jeg tror nok jeg kommer til å bruke mye jeg har sett og lært der på fremtidige barn(timeout ol). Så får vi se med tiden hva jeg synes da, men jeg tror nok jeg liker henne da også :)

Ja, det er vel det hun heter. :) Jeg tror også det. Men samtidig ser det liksom litt for godt ut til å være sant. Og da er det ofte det :lol: Som sagt, føler meg litt som en fersk hundeeier som ser Cesar Millan. :P Ser jo ganske enkelt ut det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel det hun heter. :) Jeg tror også det. Men samtidig ser det liksom litt for godt ut til å være sant. Og da er det ofte det :lol: Som sagt, føler meg litt som en fersk hundeeier som ser Cesar Millan. :P Ser jo ganske enkelt ut det også ;)

Jeg synes det er forskjell på Jo og Cesar. Jeg synes ikke alt det Cesar gjør ser lett og enkelt ut, langt ifra. Jeg synes metodene Jo gjør, virker lettere for "enhver" å utføre og få gode responser på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forskjell på Jo og Cesar. Jeg synes ikke alt det Cesar gjør ser lett og enkelt ut, langt ifra. Jeg synes metodene Jo gjør, virker lettere for "enhver" å utføre og få gode responser på :)

Men så kan du mye mer om hund og gjennomskuer kanskje lettere ting.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så kan du mye mer om hund og gjennomskuer kanskje lettere ting.. :)

Jo, men uansett :) Tror oppleggene hennes er ganske bra og forholdsvis "enkle". Selvfølgelig er det mye tålmodighet inne i bildet, men utenom det. Og nei, jeg sier ikke at unger/barn er enkle! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men uansett :) Tror oppleggene hennes er ganske bra og forholdsvis "enkle". Selvfølgelig er det mye tålmodighet inne i bildet, men utenom det. Og nei, jeg sier ikke at unger/barn er enkle! :P

:lol: Det er nettopp det, nesten så man tror det er enkelt å oppdra barn :lol: Men jeg tror hun har noen veldig viktige poeng som man kan vinne myyyye på. Å være konsekvent, gjennomføre det man sier, ta kampen når kampen kommer (om det så er når ungen står på butikken og hyler fordi hun vil ha bolle). Og ikke minst det å komme ned på nivå med de, forklare, snakke med de, ikke bare skrike og krangle. Men så var det den greia med at alt er mye lettere på papiret enn i virkeligheten, da :innocent: Men jeg må innrømme at jeg rett og slett gleder meg til å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror hun har noen veldig viktige poeng som man kan vinne myyyye på. Å være konsekvent, gjennomføre det man sier, ta kampen når kampen kommer (om det så er når ungen står på butikken og hyler fordi hun vil ha bolle). Og ikke minst det å komme ned på nivå med de, forklare, snakke med de, ikke bare skrike og krangle.

Akkurat dette jeg mener :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boble nummer en: Om du går for mye inn i å være konsekvent kommer du til å havne i en hel drøss med unødvendige konflikter med barnet ditt, og det vil etterhvert gå ut over forholdet og tilliten. Barns behov endrer seg uhyre raskt, det de trenger en dag trenger de ikke dagen etter.

Skal man være helt konsekvent er konsekvensen at man er rigid, og jeg tror det er mye mer å hente i å være fleksibel. Jeg ville heller brukt mer tid på å lese barnet og forsøke å forstå det det prøver å kommunisere, enn å kjempe for å holde på grensene pga av et prinsipp om å være konsekvent.

*pop?*

Boble nummer to: Gjennomføre det man sier? Joda, den forsøker jeg å leve etter også, men ikke på død og liv her heller. For jeg tror det er like viktig å åpne for at du kan ta feil og at barnet kan ha rett. Jeg har ingen problem med at barnet mitt viser meg at jeg kom fram til feil avgjørelse, at jeg kan ombestemme meg og at det jeg opprinnelig bestemte ikke trenger å gjøres alikevel.

*pop?*

Boble nummer tre: Mange mener at time outs er direkte stygt mot barnet, at isolasjon er verre enn å gi ris som straff, at det ødelegger relasjonen mellom foreldre og barn.

*pop?*

Det jeg vil anbefale nybakte foreldre foran alt annet, skap en positiv relasjon med barnet ditt basert på en trygg tilknytning og god tillit.

Jo, en ting til. Barn er veldig forkjellige. Det finnes ikke en oppdragelsesmetode som funker på alle.

Nanny 911 er TV-underholdning. Hent inspirasjon om du vil - det er det selvsagt ingenting galt i - men husk at det først og fremst er underholdining, alá Luksusfellen, som er laget for å få deg til å føle deg bedre med deg selv ved å se hvor miserabelt andre feiler.

edit. En ting til er å la din egen personlighet og væremåte slippe til også i barneoppdragelsen. Noen er helt kjempemilitante med barna sine - knallharde - og får det til å funke kjempebra. Det hadde aldri gått særlig bra for meg. Det er ikke den type hjem jeg ønsker å ha, men for andre er det slik de trives best.

Endret av Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har samme tilnærming til barneoppdragelse som jeg har til hundeoppdragelse. Jeg har ikke så innmari mange regler, men de jeg har, de har jeg.. Og den diskusjonen har jeg tatt der den har oppstått, de gangene det har vært nødvendig.

Men jeg er fan av å snakke med de, jeg. Det har fungert veldig fint med mine (syns jeg sjøl *flir*), vi kan stort sett diskutere oss frem til løsninger som funker for oss alle. Jeg tror vi har et ganske åpent forhold, og det syns jeg er viktig særlig nå som de er tenåringer, for skal man være realistisk, så har man ikke all verdens av kontroll på de når de blir store nok. Det er vel strengt tatt ikke meningen heller, de skal jo erfare og lære og oppleve sjøl. Det eneste jeg kan, er å være der for de når de trenger det, og at de veit at jeg er der for dem når de trenger det. Og akkurat den relasjonen skaper man allerede fra de er ganske små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har samme tilnærming til barneoppdragelse som jeg har til hundeoppdragelse. Jeg har ikke så innmari mange regler, men de jeg har, de har jeg.. Og den diskusjonen har jeg tatt der den har oppstått, de gangene det har vært nødvendig.

Jeg er veldig enig med deg. Jeg har også veldig få grenser, men jeg - i motsetning til deg(?) - ser at også disse grensene endrer seg hele tiden. Noen ting var ikke greit før, men er greit nå. Og omvent. Alt dette endres og modnes hele tiden, i takt med barnet og ikke minst i takt med meg.

Jeg mener det helt ærlig når jeg sier; parenting - I'm totally winging it. Det er nytt farvann og det skulle bare mangle om jeg ikke finner ut at ting jeg trodde var riktig, viser seg å være temmelig på trynet. Den leksa har jeg lært flere ganger allerede. :lol:

Og akkurat den relasjonen skaper man allerede fra de er ganske små :)

Veldig små. :) Lenge før de selv begynner å prate f.eks.

Angående det forrige innlegget så forsøker jeg ikke å si at det å være konsekvent er feil, eller at time outs er barnemishandling. Jeg ville bare nyansere litt, og si noe om at det - dessverre - ikke finnes et lite knippe med universielle regler hvor, om de bare følges, så får man til alt som forelder og ender opp med uendelig lykkelige og veltilpassede barn.

Men, når alt det er sagt, det er ikke rakettkirurgi å oppdra barn. De aller fleste gjør en duganes jobb og det blir bra folk av ungene når de vokser til. Legg lista der den bør ligge, la målet ditt som forelder være å være bra nok - ikke best. Barn trenger ikke mer, og de skal faktisk heller ikke ha mer enn det, da blir de ikke rustet for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Jeg har også veldig få grenser, men jeg - i motsetning til deg(?) - ser at også disse grensene endrer seg hele tiden. Noen ting var ikke greit før, men er greit nå. Og omvent. Alt dette endres og modnes hele tiden, i takt med barnet og ikke minst i takt med meg.

Jeg mener det helt ærlig når jeg sier; parenting - I'm totally winging it. Det er nytt farvann og det skulle bare mangle om jeg ikke finner ut at ting jeg trodde var riktig, viser seg å være temmelig på trynet. Den leksa har jeg lært flere ganger allerede. :lol:

:lol: Er litt usikker på hva du mener med "i motsetning til meg?", for selvsagt forandrer enkelte regler seg. De trenger f.eks ikke å legge seg kl. åtte lenger, og de får lov til å se på filmer som er beregnet for voksne, men de får fortsatt ikke sjokolade på butikken om de skaper seg, liksom. Sånn utover det, så tror jeg at jeg bare har to regler for øyeblikket, det er å ikke være totalt ufordragelig og ikke vær voldelig :P

Veldig små. :) Lenge før de selv begynner å prate f.eks.

:yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, du bare skrev "de jeg har, de har jeg". Jeg trodde ikke det var så bokstavelig hos deg heller, men det var litt opp i gata av det vi diskuterer.

Men nå ga du meg morsomme bilder av den 19 (?) år gamle rocker-sønnen din ligge på butikken og hyle og sparke villmann rundt seg fordi han har lyst på sjokolade. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, du bare skrev "de jeg har, de har jeg". Jeg trodde ikke det var så bokstavelig hos deg heller, men det var litt opp i gata av det vi diskuterer.

Men nå ga du meg morsomme bilder av den 19 (?) år gamle rocker-sønnen din ligge på butikken og hyle og sparke villmann rundt seg fordi han har lyst på sjokolade. :P

Åh, han har aldri oppført seg sånn han. Han har vært en veldig lettdressert unge bestandig. 15åringen derimot :aww:

Jeg gikk fra henne på butikken en gang, faktisk :P Da var hun 4-5 år gammel, og testa om det funka å oppføre seg som en apekatt i butikken. Det gjorde det ikke :aww: Hun lærte ikke stort av det da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært en tur på et fysikalsk institutt, etter at jeg har hatt sinnsvakt vondt i korsrygg og hofte. Jeg trodde jeg kom til å få time hos fysioterapeut, men så fikk jeg hos kiropraktor istedet. Han mente jeg hadde låsninger nederst i ryggen, og jeg skal nå ned dit på onsdag igjen allerede, og på fredag. Men så begynte jeg å tenke, er ikke kiropraktikk fortsatt sett på som relativt "alternativt"? Har dere noen erfaringer med slikt? Jeg var helt sikker på at jeg kom til å få høre at jeg hadde bekkenløsning, men han mente at det var blitt så overbrukt et uttrykk, og at det de fleste leger mente var bekkeløsning egentlig bare var vanlige ryggproblemer.

Jeg er litt mistenksom når det kommer til alternative behandlingsformer, så jeg lurer nå på om jeg skal få undersøkt meg et annet sted? hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...